חדשות היום

חבר רובוטי

חיל האוויר האמריקני מחפש את הדבר הבא. אחרי פרויקט החמקנות  שהולך ותופס מקום מרכזי במערך המבצעי שלו, פונה החיל לפיתוח יכולות אוטונומיות של כלי טיס המבוססות על בינה אנושית – AI. בתכנית שנקראת Skyborg, מתכנן גוף המחקר של  חיל האוויר האמריקני – The Air Force Research Laboratory – לבנות פלטפורמות בלתי מאוישות, שיטוסו לצד מטוסים מאוישים וישתתפו באופן מלא בפעילות מבצעית. לוח הזמנים שהוצב לפרויקט במסגרת קול קורא שהוצא לתעשיות הביטחוניות בארצות הברית, מדבר על הוכחת יכולת ראשונית של הקונספט  – Early Operational Capability – עד תחילת 2023.

״לוחות הזמנים הם בהחלט הגיוניים״, אומר בן טראן, מנהל הפרויקט בראיון לאתר הרשמי של חיל האוויר האמריקני. ״הגענו אליהם אחרי עבודת מחקר והערכה של כמה שנים. בהתבסס על הידע שקיים היום בכל מה שקשור לבינה מלאכותית, והניסיון בבניית פלטפורמות בלתי מאוישות מתקדמות, אנחנו בהחלט יכולים להתכנס ללוחות הזמנים הללו״.

בחיל האוויר האמריקני מביטים בדאגה מזרחה ועוקבים אחרי התקדמות הצבא הרוסי והסיני בכל הקשור לפלטפורמות – אוויר ים ויבשה- מבוססות בינה מלאכותית. יש שמגדירים את היכולת הזאת קריטית, במיוחד כשמדובר בפעולה בזירות רחוקות ורוויות איומים.

״אנחנו רואים השקעות הולכות וגדלות אצל היריבים הפוטנציאלים שלנו בבינה מלאכותית ופיתוח יכולות אוטונומיות״, אומר טראן. ״לכן, ההבנה שלנו היא שצריך להגיע ליכולת הזו מהר ככל האפשר. זה אמור להיות ערך מוסף משמעותי לחיל האוויר שלנו לנוכח תרחישים מבצעיים עתידיים״.

בחיל האוויר האמריקני לא מפרטים עד לאיזה רמת שליטה וסוגי משימות אמורים הכטב״מים מבוססי הבינה המלאכותית להגיע. ההערכה היא כי בכל מקרה של פתיחה באש, תמיד יהיה זה מפעיל אנושי שיקבל את ההחלטה, אלא אם המטרה מלכתחילה מיועדת להשמדה. בשנים האחרונות  מתנהל בעולם ויכוח חריף לגבי פיתוח יכולות הרג אוטונומיות, כשיצרניות הפלטפורמות הללו  מוצאות עצמן בהרבה מאד מקרים, בעמדת מגננה.

״הכטב״מ האוטונומי יוכל לעשות הרבה״, אומר בזהירות המתבקשת מאט דוקט, מומחה למל״טים תוקפים ומי שמונה להיות  המהנדס הראשי בפרויקט ה Skyborg. ״הכול תלוי ברמת האלגוריתם שמפעיל את המטוס. זה יכול להיות טיסה אוטונומית בלבד שכוללת: המראה, שמירת מסלול קבוע ונחיתה. לחילופין, עם אלגוריתם מתקדם יותר   המטוס יכול לקחת על עצמו משימות מורכבות, בהן גם תת משימות של מטוסי קרב מאוישים וכל זאת תוך כדי טיסה במבנה מבצעי״.

בחיל האוויר האמריקני כבר עשו צעדים ראשונים לקראת שילוב כזה. במהלך 2017, בוצע  בבסיס חיל האוויר אדוארדס בנבאדה ניסוי בשם The Have Raider II. הוא ארך שבועיים והשתתפו בו שני מטוסי f 16, האחד מאויש והאחר אוטונומי לחלוטין (למרות שבתא הטייס ישבו שני טייסים בכדי להשתלט על המטוס במידה של כשל במערכת הבינה המלאכותית). בניסוי ביצעו שני המטוסים תקיפות של מטרות קרקע. אחרי הצלחת ניסויי התקיפה החלו המהנדסים להזרים למטוס הלא מאויש ״רצף בעיות״ שכלל  כניסה בלתי צפויה של סוללות נ.מ ואחר כך גם איבוד קשר עם בן הזוג. בכל התרחישים הללו המטוס האוטונומי עמד במשימות כשהוא ״מעבד״ למעשה באופן עצמאי את הנתונים ומקבל החלטות בהתאם, תוך שמירה קבועה על ״מודעות מצבית״ – ״Situational awareness״ .

״את הניסויים  הללו ניתן  בהחלט להגדיר כרוח גבית להמשיך בפיתוח״, מספר דוקט. ״לנו כמפתחים יש מתח מובנה. אנחנו יודעים מה לכתוב בשורות הקוד כדי ליצור את הבטיחות המקסימלית, אבל זה עדיין לא מספיק, משום שנחוץ ניסוי בפועל. לכן, הישענות על ניסיון העבר מאפשר לנו ללכת קדימה מהר יותר, אבל עדיין באופן זהיר״.

אחת מדרישות היסוד המבצעיות של חיל האוויר האמריקני היא לבנות פלטפורמה בעלת ארכיטקטורה פתוחה, כלומר כזו שתוכל לשאת עליה מספר רב של סנסורים ומערכות, תתאים לכל סוגי המשימות ותוכל לפעול יחד עם כל סוגי כלי הטיס: מטוסי קרב, תובלה מסוקי סער או כלי טיס בלתי מאוישים.

״אין ספק שהטכנולוגיה הולכת לשם, לבינה המלאכותית המשולבת״, אומר מייג׳ור ראיין קר מטייסת  הניסויים של חיל האוויר האמריקני בבסיס אדוארדס. ״אנחנו יכולים לראות את ההתקדמות בעולם משחקי המחשב. זו בהחלט אינדיקציה משום שהטכנולוגיה דומה. האתגר שלנו הוא ליצור אפליקציה שתהיה מצד אחד מתקדמת, אבל חשוב מכך, גם בטוחה באופן אבסולוטי. טייס שעולה לאוויר עם כלי אוטונומי לצידו במבנה, צריך לדעת שהוא טס בבטחה ולא צריך להסיט תשומת לב מהמשימה לכלי הידידותי שלידו״.

כמעט בכל ראיון שלהם בשנה האחרונה  מביעים אנשי  פרויקט ה Skyborg , אופטימיות גדולה באשר לסיכויי הצלחת הפרויקט. אחד הטיעונים המרכזיים הוא כי הפלטפורמה האוטונומית תצליח לקבל החלטות מהירות יותר מטייס אנושי, בשל יכולת החישוב הכמותית של האלגוריתם.

״היכולת  האנושית לקבל זרם נתונים אדיר של מודיעין ואחר לעבד את המידע ולקבל החלטה, באופן טבעי  מוגבלת. לעומת זאת, אלגוריתם מתקדם יהיה מהיר יותר״, סיפר וויל רופר – יועץ מזכירת חיל האוויר האמריקני לטכנולוגיה – בכנס שנערך בסוף חודש מרץ האחרון בוושינגטון, בהתייחסו לפרויקט ה Skyborg. ״הבינה המלאכותית נמצאת גבוה מאד בסדר העדיפויות של חיל האוויר האמריקני, אנו רואים אותה כמכפיל כוח עתידי. רק כך נצליח לשמור על היתרון הטכנולוגי שלנו על פני המתחרים״.

וזה אולי הרמז מהחזק ביותר לדאגה האמריקנית מכך שרוסיה וסין סוגרות בקצב מהיר את הפער מול ארצות הברית, לפחות בכל הקשור למטוסים חמקנים וטילים שגא קוליים.


 בתמונה הראשית: מל״ט הדגמה של יכולת טיסה מבוססת בינה מלאכותית

צילום:  AFRLThe Air Force Research Laboratory

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות