כטב”ם משונה

טכנולוגיית הרחפנים מציתה כבר מזמן  את דמיונם של רבים בתעשייה התעופה ומתברר שלא רק בה. כך למשל מתיו ווילי, מהנדס אווירונאוטיקה בן 27 מהעיר יוהנסבורג בדרום אפריקה. ווילי מספר שהוא התעניין במטוסים ובתעופה עוד בהיותו ילד צעיר. לימודי הנדסת אווירונאוטיקה באוניברסיטת Witwatersrand היו המשך ישיר לתחביב שליווה אותו בילדותו. כיום עומד מתיו ווילי בראש חברת Passerine Aircraft Corporation, שמתמחה בבניית פלטפורמות מוטסות קטנות לשימושים מיוחדים. הפיתוח האחרון של ווילי ועמיתיו לחברה (כולם אגב בוגרי אותו החוג באותה אוניברסיטה) הוא משפחת כטב״מ ה Sparrow, המשמשים לאספקה לוגיסטית ופיקוח. היכולת המיוחדת של ה   Sparrow jumper היא בהיותו כטב״מ מדלג, הדומה בתנועתו לחרגול מקפץ. התצורה הייחודית של כני הנסע מאפשרת ל Sparrow jumper , המראה אנכית על ידי דילוג לגובה 2 מטר מהקרקע  ולמרחק של 8 מטרים, כך הוא צובר אנרגיה שמספיקה למעבר לטיסה אופקית. הטווח המרבי של ה  Sparrow jumper עומד על  62 מייל (100 ק”מ) ומהירות הטיסה המקסימלית היא 112 מייל לשעה (180 קמ”ש). כני הנסע שלו מאפשרים לו לא רק את יכולת הניתור, אלא גם משמשים כבולמי זעזועים בזמן הנחיתה. משך השהייה של ה Sparrow jumper באוויר  הוא עד שעה, ומחירו מוערך  ב 40,000 דולר ליחידה, בהתאם למטען הייחודי שישולב בו.

״התכנון הראשוני שלנו היה לייצר כלי טיס  שיהיה קודם כל יעיל ובעל יכולת  לפעול מכל  מקום בכל תרחיש״, מספר ווילי בראיון לאתר האינטרנט, uasvision.com. ״מטרת הקפיצה היא להשיג מהירות ולא גובה, ובכך להפוך אותו ליעיל בכל תוואי קרקע״.

מעבר ליכולת הייחודית של ניתור מהקרקע, ה Sparrow jumper מתוכנן לפעול בצורה אוטונומית על פי מסלול שתוכנן לו מראש. הוא יכול לנחות במספר נקודות שהוגדרו לו מבעוד מועד ובמקרה של תקלה או שינוי משימה, יכול המפעיל להשתלט עליו ולהטיס אותו בשלט רחוק. הייעוד שלו, כפי שמעיד ווילי, הוא בעיקר אזרחי. כמובן, עם קריצה לעולם המסחר האלקטרוני, שיצרה ענקית הקמעונאות AMAZON, אף על פי שהשם המפורש לא נאמר.  

״המשימה העיקרית שלו כפי שאנחנו רואים אותה היא באספקה או/ו פיקוח על שדות חקלאיים, יערות, שדות נפט וגז. התכנון והביצוע שלנו היו מהירים מאד ובתוך שנה משלב הרעיון והתכנון הראשוני, בנינו את אב הטיפוס״. בנוסף ל Sparrow jumper פיתחה החברה דגם דומה בשם Sparrow bush plane שמיועד להמראה ונחיתה משדות  משובשים, קצרי מסלול.  הייעוד של bush plane הוא למשימות ארוכות יותר, ולצורך כך הוא מצויד במערכת גלגלים מסיבית יחסית, לנחיתה במסלולים מאולתרים.

Sparrow jumper, כטב״מ מקפץ
צילום: Passerine Aircraft Corporation

פיתוח מעניין נוסף בתחום כלי הטיס הבלתי מאוישים הוצג לאחרונה בארצות הברית, על ידי חברת Logistic Gliders Inc. במסגרת פרויקט משותף של Darpa – סוכנות המחקר והפיתוח של הפנטגון, ו MCWL – מעבדת הניסויים הראשית של המרינס, הוצג ה LG-1K. מדובר בכטב״מ גולש עשוי מדיקט ואלומיניום, היכול לשאת מטען מגוון ולבצע משימות לוגיסטיות עבור כוחות מתמרנים. מטרת הפיתוח הייתה להציג יכולת מבצעית  של פלטפורמה קלה, קטנה, זולה מתכלה ונוחה להפעלה.

ה LG-1K , מוטל ממטוסי תובלה או ממסוקים (במתלה מטען) ומיד אחר כך גולש אוטונומית לאזור הנחיתה המיועד בניווט GPS. הנחיתה מבוצעת ע”י מצנח שנפתח מבטן הכטב״מ  בגובה של 200 רגל (כ 65 מטרים). אורכו  של ה LG-1K,  כ-3 מטרים ומוטת הכנף שלו כ-7 מ’. בסדרת הניסויים שכללה 12 גיחות שונות, הוא הצליח לשאת מטען של  עד 700 ק”ג.  מטוס הרקולס C-130 יכול  לשאת בבטנו  18 גלשני LG-1K, כשהכנף שלהם מקופלת לצידי הגוף, ונפתחת רק לאחר ההטלה לאוויר. כל מטוסי המטען ומסוקי הסער של צבא ארצות הברית יכולים לשאת בבטנם או במתלה חיצוני את ה LG-1K המתכלה. מחיר המטרה שהוגדר לפרויקט הושג, כשכל יחידה מתומחרת בטווח שבין  4500 ל 11,000 דולר. בנוסף ליכולת הטיסה והנחיתה האוטונומיות שלו, יכול מפעיל קרקעי להשתלט עליו מקרון בקרה.

וזו  עדיין לא המילה האחרונה בפיתוח פלטפורמות בלתי מאוישות. חברת Thales הצרפתית חשפה לאחרונה כטב״מ מודולארי, או ליתר דיוק, פלטפורמה שהיא גם כלי טיס בלתי מאויש, גם כלי שייט בלתי מאויש וגם רכב אוטונומי. הרעיון הבסיסי של Thales  הוא לבנות  פלטפורמה גנרית שמגיעה עם מערכת חלקים לכל מימד: אוויר, ים יבשה. הפלטפורמה בשם BRAIN, פותחה במיוחד לכוחות קומנדו בשיתוף פיקוד הכוחות המיוחדים של הצבא הצרפתי. הקונספט הראשוני שהוצג בחודש מאי 2018, כלל ערכה של רכב 4x4  ורחפן בעל ארבעה להבים. בהמשך אמורה Thales להציג את הגרסה הימית וגרסת tilt-rotor. על פי הלקט הבטחוני של משרד הביטחון, הדרישות המבצעיות שהציב  הצבא הצרפתי ל Thales כללו חמקנות, משך פעולה, משקל ונפח ועקיבה קלה. כמו כן נדרשה תגובה מהירה לטכנולוגיות מתפתחות של האיומים.

הפלטפורמה אמורה לשאת סטים שונים של חיישנים למטרות איסוף מודיעין בטווחים הטקטיים. ייחוד נוסף של ה BRAIN,הוא הגוף עצמו.  כל החלקים של הפלטפורמה  מיוצרים בטכנולוגיית הדפסת תלת מימד שמאפשרת תחזוקה זולה,מהירה וזמינה.


בתמונה הראשית: Sparrow bush plane, כטב״מ לנחיתה בשטחים משובשים

צילום: Passerine Aircraft Corporation

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות