חדשות היום

יקב היוצר ויינותיו

לאחרונה אני מוצא יותר ויותר יינות מיקב היוצר על המדפים בחנויות ובאירועי יין שונים.
מקורותיו של היקב, החדש יחסית, החלו עוד במאה ה-19 , בירושלים העתיקה.
אבי המשפחה, הרב מרדכי אברהם גלינא (את שם משפחה שינה בנו ר’ יצחק, ‘ר’ איצ’ה’ , ל’שור’ מכיוון שלא היה לו רישיון לעסוק ביין ולגיסו ר’ ברוך שור כן היה רישיון(
בנו, יצחק, פתח ב-1848 יקב בשם אשכול ליד רחוב החנויות , ברובע המוסלמי  .
הקיר המזרחי של מרתף היקב היה המשך הכותל המערבי , לכן בני המשפחה נהגו במקום בכבוד הראוי והחביות לא נגעו בכותל. הענבים לייצור הגיעו מכרמי הר חברון והיין שווק בשם “קונדיטון” .

שמואל, בנו של יצחק, נישא לרוזה, ילידת צפת. עד שנת  1870 נמכר חלק מהיין בחנות משפחת טפרברג ובאותה עת פתחה רוזה בשוק הכתנים,בכיר העתיקה, חנות למכירת יין . החנות נקראה “חמארה רוזה” (בית המרזח של רוזה).

ילדיהם של שמואל ורוזה, משה שלום ואברהם מאיר, הפעילו את היקב והחנות עד 1929  , אז נטשו את הרובע המוסלמי בעקבות פרעות ביהודים.

לאחר היציאה מהעיר העתיקה פתחה המשפחה את יקב ארזה בשכונת תל ארזה בירושלים החדשה, ואת יקב הכורמים שעבר למבנה עתיק במוצא. יקב משפחתי נוסף, יקב ציון, הועבר לשכונת בית ישראל ופעל שם עד שנות ה-90 במאה ה-20.

בשנות ה-80  וה90 הועברו היקבים למישור אדומים וכיום קיימים שם היקבים:

  • הכורמים–  בבעלות יחיאל שור, (בנו של משה שלום).
  • ארזה–  בבעלות מרדכי שור, (נכדו של משה שלום).
  • ציון–  בבעלות בני אלישע שור, (נכדיו של אברהם מאיר).
  • – 1848בבעלות יוסי שור (נכדו של אלישע שור ובנו של משה שור, בעלי יקב ציון).
  • היוצר – בבעלות יקב ארזה.


וכאן אני חוזר ליקב היוצר, 
שהוא יקב בוטיק משפחתי שהוקם בשיתוף פעולה בין משפחת שור (מיקב ארזה), משפחת הייננים הוותיקה, לבין פיליפ ליכטנשטיין, אמן, יינן צרפתי שעלה ארצה עם החלום לייצר יין איכותי.
פיליפ, עבד ביקב בדרום צרפת ושימש כיועץ לכורמים בקורסיקה. הוא למד את סודות המסורת הצרפתית של ייצור היין, ועלה לארץ עם חלום להביא את הידע מכרמי פרובנס להרי ירושלים.
בחדרי חביות היקב יוצר היינן האמן את יצירתו מזנים ייחודיים, עם טעמים וניחוחות המשתלבים יחדיו ליצירת אמנות.

המשפחה נטעה כרמים באזורי יין מובחרים החל מהגליל העליון בצפון ועד רמת הנגב בדרום, מתוך הבנה כי בכל חלקה מתקיימים תנאי גידול עם מאפייני פרי שונים, המתאימים לסוגי יין מגוונים.

פיליפ עמל יחד עם משפחת שור, בעלי יקב ארזה בהקמת יקב היוצר. ליכטנשטיין עסוק גם בטיפול בכרמים כדי להבטיח התאמה של הזנים לתנאים הארץ-ישראלים ויצירת סדרות יין יוקרתיות המבוססות על זנים ים תיכוניים ייחודיים, אשר זכו בפרסים שונים בתחרויות בארץ ובעולם.

במיידע שהגיע מהיקב ניתן למצוא שבין הסדרות והיינות של יקב היוצר נמצאות בימים אלה הסדרות הבאות:

SPECIAL EDITION
סדרת הפרימיום המיוחדת הזו מטופלת בצורה אישית במהלך כל השנה על ידי היינן ומבוססת על שלושה זנים אדומים. הסדרה בעלת עיצוב בקבוק ייחודי עם השראה מעולמות המוזיקה וכלי הנגינה.
היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 18 חודשים.

קברנה סוביניון – בלנד ייחודי של קברנה סוביניון, עוצמתי, מכרמי מושב דישון שבגליל העליון, שהתיישן בחביות יחד עם 11% קברנה סוביניון, רענן, מחבל לכיש. זהו יין בעל טעם חזק ועוצמתי המכיל 13% כהל.

מרלו – בלנד עוצמתי של מרלו מכרם הנטוע בקרבת צומת ישע שבגליל העליון, והתיישן בחביות יחד עם 9% מרלו, רענן, מהגליל התחתון. זהו יין מלא עם רעננות מיוחדת המכיל 13.6% כהל.

שיראז – בלנד של שיראז עצמתי מכרמי כפר תבור, שהתיישן בחביות יחד עם 11% שיראז, רענן, מכרמי כפר קיש. יין רך ועוצמתי המכיל 13.6% כהל.

סדרת Lyrica עטורת הפרסים
הענבים מגיעים מכרמים באזור הכרמל וסביבת הר תבור שבגליל העליון.
ניתן דגש על גידול אופטימלי בכרם, כדי להגיע לבשלות מלאה תוך שמירה על פירותיות רעננה.
היין התיישן בחביות עץ אלון למשך 24 חודשים.

ארגמן – יין קטיפתי, עשוי מזן ייחודי – שילוב בין הקרניאן הצרפתי והסוזאו הפורטוגלי. ליין צבע ארגמני עמוק, גוף רך וארומה עשירה בטעמים וניחוחות ייחודים. מכיל 13.1% כהל.

סירה – יין חם ועוצמתי בצבע אדום ארגמני עמוק, בעל ארומות וניל, קינמון ותותי בר עם גוף חזק . הזן פופולרי בצרפת ומתאים מאוד לשמש ולאקלים בישראל. מכיל 13.5% כהל.

מורבדר – יין עדין עם גוף מלא, בצבע אדום עמוק, בעל ארומות פרחים ופירות יער אדומים.
זן ענבים זה מחייב תשומת לב מיוחדת וקפדנית בעת גידולו. הזן הצרפתי הוותיק נטוע בכרם בוטיק בעין דור בגליל. יין עדין אך עם גוף מלא, בעל ארומות פרחוניות משולבות בניחוח פרות יער אדומים. מכיל 13.1% כהל.

G.S.M – מיוצר משלושה חלקות, בעליונה גרנאש, באמצעית מורבדר ובתחתונה סירה, בכרם בוטיק בעין דור.
שילוב זנים הנפוץ בעמק הרון שבצרפת. זהו יין עם טביעת אצבע ייחודית, גוף עגול, עדין עם מרקם קטיפתי וארומות תות שדה ופטל. מכיל 13.5% כהל.

טמפרניו מדברי – דמוי פורט. יין מיושן ומחוזק, בעל מתיקות ייחודית, כמסורת יין Port מפורטוגל, מכרם בגדרה. היין יוצר בתסיסה קרה שהופסקה על ידי חיזוק בזמן התהליך כדי לשמור על חלק מהמתיקות הטבעית.
התיישן בחביות כ-6 חודשים בסביבה מדברית תחת רשת הצללה בלבד, ולאחר מכן התיישן במשך 18 חודשים נוספים בחדרי החביות הקרירים של היקב. צבעו של היין אדום עמוק. היין בעל ניחוח אגוזי מלך וריבת חלב. מכיל 18.0% כהל.

VIRTUOSO
הסדרה מבוססת על שלושה זנים אדומים. ההשראה לעיצובה מגיעה מעולמות כלי הנגינה, עם בקבוק בעל צורה ייחודית המיובא ממפעל בוטיק לזכוכית בצרפת.
הענבים רוסקו, קוררו ועברו להשריה קרה עם הקליפות למשך כ-3 שבועות. היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתיות במשך 18 חודשים.
קברנה סוביניון – יין בעל טעם חזק ועוצמתי מכרמי קברנה סוביניון בגליל העליון ומכרמים במושב דישון.
יין חזק ועוצמתי, שילוב בין ענבי קברנה מכרמים במושב דישון ובמושב לכיש. מכיל 130% כהל.

מרלו – יין מלא עם רעננות מיוחדת מכרם הנטוע בקרבת צומת ישע שבגליל העליון, בעל ניחוחות של פטל אדום ווניל. מכיל 13.6% כהל.

שיראז – יין רך ועוצמתי הנוצר משילוב ייחודי של 2 כרמי שיראז, האחד ממוקם צפונית לכפר תבור והשני נטוע במורד מדרון על יד קיבוץ עין דור. בעל ניחוחות של תותים, שזיף וקינמון. מכיל 13.6% כהל.

בראשית (Genesis)
הזנים השונים נוצרו מכרמים ברחבי הארץ. גידולם הייחודי של הכרמים מספק ליינן את חומרי הגלם הראויים ביותר. הבציר לילי עם אגלי הטל העוטפים את האשכולות. הענבים נשארים במגע עם הקליפות לשבוע בלבד, במטרה להביא יינות נגישים ובשלים יותר. היין התיישן בחביות עץ אלון למשך 12 חודשים.

קברנה סוביניון – יין מלא עם ניחוחות חזקים, נוצר משילוב ענבים בין שני כרמים מהצפון בכרם דישון ומהדרום בכרם לכיש. יין מלא עם ארומות של פירות יער ווניל. מכיל 13.1% כהל.

מרלו – יין עדין ורענן, משלב ענבי כרמים מזיכרון יעקב עם כרמים ותיקים מגבעת שמש. יין עדין ורענן בעל ניחוחות פטל ומוקה. מכיל 13.6% כהל.

שיראז – יין רך עם מרקם קטיפתי. יוצר משילוב של 3 כרמים מאזור כפר תבור. יין בעל ניחוחות של שזיף וקקאו. מכיל 13.1% כהל.

Stars– יין מבעבע המיוצר מכרמים הגדלים קרוב לכפר קיש בגליל התחתון, דרומית לכפר תבור. היין מיוצר מענבי הגרנאש והמורוודר שהוא זן הענבים המרכיב את מרבית יינות הרוזה הידועים במחוז פרובאנס. מכיל 8.5% כהל.

Auteur

סדרה עטורת פרסים. זו יצירה אישית ייחודית של יינן היקב, פיליפ ליכטנשטיין. היין מהווה תוצר של בחירותיו של היינן, ללא מגבלות של אזורי גידול, זני ענבים וטיפול בכרם. שם הסדרה AUTEUR – יוצר בצרפתית, מבטא קשר מיוחד זה בין היינן היוצר לבין היין.

קברנה סוביניון – יין קברנה סוביניון המהווה חיבור ייחודי בין צפון לדרום. היין יוצר משילוב בין ענבי כרם בגליל העליון לכרם מדברי באזור נחושה. יין עוצמתי, עם גוף מלא, צבע ארגמני עז וניחוח אופייני של פירות יער כחולים ורמזים של וניל ציפורן. היין התיישן מעל 24 חודשים בחביות עץ צרפתיות. מכיל 14.0% – 14.5% כהל. (2010)

סירה – יין שיראז מיוצר מענבים שגדלו בכרם ייחודי באזור גבוה בהרי הגליל העליון, הנטועים באדמת בזלת קשה. השילוב של אוויר הגליל לבין השמש, העניקו ליין את הטעם הייחודי של ענבי השיראז. הענבים עברו השרייה קרה והותססו בחום מבוקר.
היין התיישן בחביות עץ אלון ייחודיות מצרפת במשך 26 חודשים בחדר חביות קריר, ולאחר מכן התיישן למעלה מ-24 חודשים בתוך הבקבוק. זהו יין בוגר, מלא ועוצמתי. מכיל 14.0% – 14.5% כהל. (2011)

.

 

ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות