חדשות היום

מסוק ה-CH-53K: מודרני,עוצמתי ויעיל

מסוק ה-CH-53K מבית סיקורסקי-לוקהיד מרטין הוא המתקדם והחדשני ביותר בעולם המסוקים הכבדים כיום. במבט ראשון, הוא נראה כמו ה”יסעור” שטס כבר יותר מ-50 שנה בחיל האוויר ואשר מוכר לכל ישראלי. למעשה, המסוק הוא חדש לחלוטין והדבר היחידי שדומה בו ל”יסעורים” הוא המראה החיצוני.

ניסוי טיסה בתנאי ראות מגבלתיים

מהם המאפיינים שלו ומה מבדל אותו מכל מסוק אחר? הרעיון המוביל מאחורי התכנון היה לשאת את מירב הכוחות והציוד במינימום גיחות ובמינימום זמן ובכך להקטין את הסיכון ללוחמים ולהגדיל את היעילות המבצעית. הטכנולוגיה המתקדמת שהוטמעה במסוק, העיצוב החדשני ומערכת ה-Fly-By-Wire מקטינות את עומס העבודה על הצוות מאפשרות להתמקד בביצוע יעיל של המשימה.

המסוק מסוגל לשאת עד פי שלושה יותר לוחמים וציוד לעומת כל מסוק אחר בקטגוריית התובלה הכבדה, כולל ה”יסעורים” -הן בתצורה פנימית והן על גבי שלושה ווים לנשיאת משקל חיצוני (Triple hook).

כיום, ישראל וגרמניה נמצאות בהליכי רכש להחלפת מסוקי ה-CH-53 מהדגמים הקיימים (בעיקר, D) לאחר עשרות שנות שירות מוצלחות. מסוק ה-CH-53K תוכנן במחליף החדש למסוקים הותיקים מתוך הבנה שחלק ניכר מהשירות שלו בעשורים הקרובים יהיה במגוון משימות רב ובתנאים קשים יותר: תובלה כבדה, נשיאת כוחות, חילוץ והצלה וסיוע הומאניטארי.

פוטנציאל גידול לעשורים הקרובים

מסוק ה- CH-53K

אחת התכונות החשובות ביותר במסוק החדש היא האפשרות לטוס Fly-by-Wire מלא, ובכך להקטין את עומס העבודה על הטייסים, להגדיל את הבטיחות ואת המודעות המצבית. הטכנולוגיה מאפשרת להטיס את המסוק בצורה דיגיטלית: לאחר הכנסת הנתונים למחשב הטיסה, המסוק יהיה מסוגל לטוס עצמאית את כל מתאר הטיסה, לרחף בדיוק של סנטימטרים מעל מטרה ללא התערבות הצוות בכל מזג אוויר, מקום או זמן. המסוק הוא למעשה Systems-of-Systems: רשת דיגיטלית לאורך כל מבנה המסוק שמחוברת אינטגרלית באמצעות חיישנים לתא הטייס. צוות המסוק מקבל תמונה מלאה על ביצועי המטוס, מתאר המשימה והכוחות הנוספים הפועלים בה. הטכנולוגיה הופכת את המסוק למודרני, המתקדם והדיגיטלי ביותר שיוצר על ידי כל יצרן מסוקים אמריקאי. העובדה שהמסוק דיגיטלי לחלוטין היא הפתח להטמעה של טכנולוגיות עתידיות במסוקים. לדוגמא, חשבו על מערכת הבטיחות A-GCAS שקיימת במטוסי הקרב. מערכת ה-Auto-GCAS פותחה לראשונה עבור מטוסי ה-F-16 בשיתוף פעולה של לוקהיד מרטין עם נאס”א ומעבדות המחקר של חיל האוויר האמריקאי. באמצעות שימוש במיפוי קרקעי, יכולות איכון ואוטומציה מתקדמת, מאפשרת המערכת לאתר ולהימנע מפגיעה אפשרית בקרקע. כשהמערכת מזהה סיכון לפגיעה אפשרית בקרקע, היא מתריעה על כך לטייס. במידה והטייס אינו מתפקד מסיבה כלשהי כדוגמת אובדן הכרה או איבוד התמצאות מרחבית משמעותית, המערכת מסוגלת לקחת שליטה על ההגאים, להוציא את המטוס מהסכנה ולהחזיר את השליטה לטייס לאחר הגעה למצב טיסה בטוח. מערכת ה-Auto-GCAS פועלת כבר כחמש שנים במטוסי ה-F-16 והצילה את חייהם של שמונה טייסים ברחבי העולם. הטמעה של מערכת שכזו אפשרית אך ורק בכלי טיס שהם Fly-by-Wire בהם ניתן להתקין את החומרה והתוכנה המתאימות. מסוקים מהדורות הקודמים לא מאפשרים להתקין מערכות בטיחות, ניהול משימה או בקרת טיסה חדשות מכיוון שהטכנולוגיה הקיימת בהם מיושנת ודורשות שדרוגים מבניים שעלותם הכספים עצומה. במסוק ה-CH-53K שנבנה בטכנולוגיה של המאה ה-21 כמסוק דיגיטלי וממוחשב לחלוטין, שדרוגים והטמעת מערכות טכנולוגיות הן חלק אינטרגלי מהחשיבה שבוצעה בשלבי התכנון.

מסוק ה- CH-53K

מסוק ה-CH-53K מצויד בשלושה מנועים חדשים ועוצמתיים ושבעה להבים ברוטור הראשי העשויים מחומרים מרוכבים ועיצוב אווירודינמי מתקדם. השילוב של המנוע והלהבים עם גוף חזק וקל משקל לעומת המסוקים מהדורות הקודמים מאפשרים רזרבות כח משמעותיות לפעולה במגוון משימות שדורשות נשיאת מטענים כבדים בתוך תא המטען או על גבי ווי נשיאת המטען החיצוניים – למרחקים גדולים ובמהירות גבוהה – כ-170 קשר לעומת 120 קשר ביסעורים כיום.

מסוק ה-CH-53K תוכנן להיות אמין, ממוכשר, בעל שרידות גבוהה בשדה הקרב ועלויות תחזוקה נמוכות לאורך מחזורי החיים שלו וכן לטוס בתנאים קשים של ראות נמוכה, תנאי חום כבדים וגבהים גבוהים. המסוק טס למעלה מ-1400 שעות טיסה וסיים את מבחני הטיסה שנקבעו במהלך הגדרת פיתוח וייצור המסוק: הוא הרים משקל חיצוני של 36,000 ליברות למצב ריחוף ולמצבי טיסה שונים שבחנו את יכולות הטיסה והביצועים של המטוס וכן את חוזקו של המבנה לשאת את המשא. המשקל הכולל של המסוק בזמן הניסוי עמד על 91,000 ליברות –משקל ההמראה הכבד ביותר של מסוק שיוצר אי פעם על ידי סיקורסקי. עד כה, ביצע המסוק מגוון רחב של ניסויי נשיאת משאות, כשהמשקל הכבד ביותר עד לניסוי האחרון עמד על הרמת 27,000 ליברות, כולל הרכב הטקטי JLTV. המסוק יכול לשאת משקל חיצוני של 27,000 ליברות למרחק של 110 מיילים בתנאי מזג אוויר חם – פי שלושה מהיכולות של מסוקי ה-CH-53E הותיקים. מעטפות טיסה רחבות יותר הושגו בריחופים מסוגים שונים, טיסה ב-200 קשר, טיסה ב-18,500 רגל, פניות של 60 מעלות, המראות ונחיתות ממשטחי בעלי זווית של עד 12 מעלות, הטלת מטען חיצוני וניסויי ירי במקלעים.

תחזוקה מינימלית – זמינות מבצעית גבוהה

תחזוקה אפקטיבית היא חלק אינטגרלי מהמערכת הלוגיסטית של מסוק ה-CH-53K, אשר מבוססת על הניסיון הרב שנצבר בהפעלת מסוקי ה-CH-53 בארה”ב, ישראל וגרמניה. כמות כלי התחזוקה הנדרשת למסוקים קטנה בחצי במסוק החדש, מתוך מטרה לתפעל את המסוקים בצורה פשוטה,מהירה ולהגדיל את המוכנות המבצעית של המסוקים ביותר מ-89%. כמות החלקים קטנה ב-65% במנוע ו-40% ב-Gearbox לעומת מנועי המסוקים מהדורות הקודמים. כמות חלקים קטנה מסייעת לתחזוקה פשוטה וקלה, כאשר המנועים מפיקים עוצמה גדולה של 7500 כוחות סוס – יותר ממנועי המסוקים הותיקים.

הדרך בה תוכנן ונבנה המסוק לאורך שנים של השקעה מצד לוקהיד מרטין-סיקורסקי הפכו את ההנדסה ותהליכי הייצור לנקודה בה הוראות הרכבה שנכתבו על גבי דפים נעלמו מפס הייצור. כל המאפיינים ההנדסיים של המסוק מאוחסנים במערכת דיגיטלית ועובדי הייצור עוקבים אחר ההוראות מקריאה במסכים. במקביל, אנשי התחזוקה של המסוק עוברים על תוכנית התחזוקה באמצעות טאבלטים שמנחים אותם כיצד לפעול – כל התהליכים עובדים מהר וחלק יותר והמסוק זמין יותר לפעילות מבצעית ופחות בסבבי תחזוקה.

CH-53K בנשיאת רכב משוריין על גבי הווים
החיצוניים במשקל של 18 אלף ליברות

מערכת החיישנים האינטרגלית של המסוק (IVHMS) יכולה להצביע על בעיות טכניות בשלב מוקדם, לאתר ולבודד אותן ובכך להקטין את המאמצים והזמן שנדרשו עד כה לתיקון תקלות בתנאי שדה או קרב. בהשוואה למסוקים קיימים מהדורות הקודמים ניהול המערכות התחזוקתיות בכל צי המסוקים מסייע לשמירה על זמינות מבצעית גבוהה ומאמצים מופחתים לתיקון תקלות ותחזוקה שוטפת.

הצורך לשנע את המסוקים ברחבי העולם בהתאם לצרכים המבצעיים מתבצעת ביתר קלות באמצעות מערכת התדלוק האווירי שמאפשרת להגדיל את טווח המשימה והגעה מהירה ליעד. ניתן לתדלק את המסוקים באוויר, ביום או בלילה, בכמעט כל מזג אוויר. לצורך כך, ניתן לתדלק את המסוקים גם באמצעות מטוס ה-KC-130J, גרסת התדלוק של ה-C-130J ה”שמשון”.

התקדמות התוכנית

לאחרונה, סיקורסקי-לוקהיד מרטין זכתה בחוזה לבניית 12 מסוקי CH-53K כחלק ממכרז בשווי 1.13 מיליארד דולר כחלק מתוכנית הייצור של 200 מסוקי CH-53K עבור כוחות הנחתים האמריקאיים (Marines). כחלק מכללי המכרז, אשר נקרא LRIP (Low rate initial production) מספרים שתיים ושלוש בתוכנית הייצור, סיקורסקי תספק את המסוקים בשנת 2022 וכן תספק חלקי חילוף ותמיכה לוגיסטית. סיקורסקי מחויבת ומצהירה כי תמשיך ותוריד את עלויות המסוקים במחזורי הפעילות שלהם לאורך שנים רבות בעתידה של התוכנית.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות