חדשות היום

העתיד כבר כאן?

במשרד הביטחון הישראלי החליטו כנראה לחקות את משרד ההגנה האמריקני, כשיצאו לפני שלוש שנים בקול קורא לבניית כלי הלחימה המשוריין של צה”ל תחת הכותרת של: “תכנית רב שנתית לפיתוח טכנולוגיות חדשניות לרק”מ”. התכנית אמורה לפתח קונספט לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה מתקדמות ובהמשך הנעה היברידית. בתחילת אוגוסט האחרון הציגו שלוש תעשיות הנשק הגדולות של ישראל: אלביט,רפאל והתעשייה האווירית את הפיתוחים שלהן לפרויקט “כרמל”,  במתקן האימונים של צה”ל “אליקים”, בצפון הארץ. על פי הדרישות המבצעיות שהניח משרד הביטחון לתעשיות, שלב א של התכנית אמור להציג  הוכחת היתכנות לתפעול רק”מ ע”י שני לוחמים במדפים סגורים. הרכב המדגים ליכולות הללו היה אחיד,  נגמ”ש M-113 שנמצא בשימוש נרחב בצה”ל, (יש להדגיש כי ה M-113  נבחר למטרות ההדגמה בלבד, ולא הוא אמור להיות כלי הרק”מ העתידי). הקונספט הטכנולוגי הוא להפוך  את תאי הלחימה בטנקים והנגמ”שים הקיימים והעתידיים בצה”ל, לתא לחימה מתקדם (“cockpit”), שבו מרבית הפעילות מתבצעת באופן אוטונומי (נסיעה, איתור איומים, הרכשת מטרות, הגנה וירי). הלוחם בתא הלחימה אמור לקבל את כל תמונת הקרב, המודיעין, האיומים והמטרות, 360 מעלות, במדפים סגורים. מפעיל הכלי אמור  לקבל מספר החלטות מצומצם יחסית, כאלה שהמערכת האוטונומית לא יודעת (עדיין) לקבל בעצמה. בחודשים הקרובים אמורים במפא”ת ובזרוע היבשה בצה”ל לבחון את כל אחד מהפיתוחים. תת אלוף יניב רותם, ראש מו”פ (מחקר ופיתוח) במפא”ת רמז במהלך שבוע החשיפה, כי הכדור נמצא כרגע במגרש של הדרג המדיני שצריך לאשר את התכנית הרב שנתית החדשה של צה”ל שהתעכבה בשל הבחירות: ” אנחנו נמצאים למעשה לקראת שינוי תפיסה מהפכני בתמרון היבשתי ונרצה לראות איך אנחנו מממשים את זה בתקופה הקרובה בצה”ל, בדיוק לפני דיוני התכנון של התכנית הרב שנתית הבאה”. עדיין לא ברור האם דגם אחד ייבחר או לחלופין יוחלט על שילוב שלהן לפלטפורמה אחת. במקביל לבחינת אבות הטיפוס שהוצגו, במשרד הביטחון מדגישים כי בקנה נמצאות תכניות פיתוח נוספות לזרוע היבשה, בהן: הנעה היברידית לרק”מ זחלי, הסוואה אקטיבית מהפכנית, הגנת סייבר לרק”מ, מכ”ם רב משימתי, מערכת לזיהוי עמית-אוייב ופתרונות מיגון מתקדמים. בנוסף לחשיפה לתקשורת הישראלית והעולמית, מפא”ת הזמינה מספר נציגים מצבאות זרים בהם גם  הצבא האמריקני, כדי  להתרשם מהפיתוחים האחרונים.

אלביט

אלביט מערכות פיתחה מדגים טכנולוגי ללוחם המופעל באמצעות מערכת הראש Iron Vision, המבוססת על טכנולוגיה שהחברה פיתחה עבור מטוס הקרב אף- 35. הרק”מ מציג תפיסת לחימה פורצת דרך, שבליבה ניהוג אוטונומי ושימוש ביישומי בינה מלאכותית לביצוע תהליכים מהירים של קבלת החלטות והשמדת מטרות. הרק”מ מופעל על-ידי שני לוחמים שמצוידים במערכת הראש החדשנית, שבדומה למטוס קרב, מאפשרת לרכוש מטרות, לנהג ולנווט באמצעות כיוון המבט, וכן לשעבד את מערכות הנשק לקו הראייה של הצוות. הרק”מ מתפקד כתא תקיפה עצמאי בעל עוצמת אש גבוהה, משמש כתחנה ברשת לחישה מולטי-ספקטרלית והיתוך מידע, וכן כפלטפורמה להפעלת מערכות לא מאוישות חיצוניות כגון: רחפן שמצלם ומזרים אינפורמציה, או חלוץ רובוטי שמבצע משימות בפרופיל סיכון גבוה.

“לקחנו את אתגר “ה כרמל” צעד אחד קדימה בכל הקשור להפעלה אינטואיטיבית”, אומר אל”מ במיל בועז כהן, סמנכ”ל יבשה באלביט ומי שהיה בעברו מפקד חטיבה 188. “העיקרון שהנחה אותנו בפיתוח היה מימוש מיידי של היכולת. לכן בחרנו בקסדה של ה F-35  כמקפצת יכולת, והפכנו אותה עם   לקסדת שריון. מפקד הטנק יכול לנהל את הלחימה מצגים בכלי עצמו או מהקסדה שהופכת את סביבת הלחימה מחוץ לתא לשקופה עבורו. בהפניית מבט הוא יראה כל מה שנעשה סביבו ובלחיצת כפתור הוא מפנה לשם אמצעי תצפית או חימוש. הכל מהיר מאד וקל ללמידה. הצוותים של משרד הבטחון שניסו את המערכת מבוססת הקסדה, למדו להפעיל אותה בתוך שעתיים. מעבר לכך, כל תמונת השו”ב שכיום מופיע במערכת צי”ד מוקרנת על הקסדה בצורה ברורה. מטרה שמישהו אחר מכניס למערכת קופצת מיד על צג הקסדה ובתנועת ראש של המפעיל ניתן לירות לעברה. כטנקיסט אני יכול לומר בוודאות, מפקד הטנק יעבור מראיה צרה של בין כוונות בתא צפוף למפעיל מערכות נשק בעל מודעות מצבית כמעט מוחלטת. לא בכדי קצין שריון ראשי הורה לשלב כבר עכשיו את הקסדה שלנו במרכבה סימן 4. זה קורה עוד הרבה לפני שמערכת הביטחון החליטה באיזה דגם של ה “כרמל” היא בוחרת”.

ה”כרמל” גרסת אלביט

רפאל
רפאל פיתחה את “הקוקפיט השקוף”, המאפשר לאנשי הצוות ראיה היקפית ושיקוף מלא, 360 מעלות, על המתרחש מחוץ לנגמ”ש בשדה הקרב, ללא קסדות או אמצעי ראייה. הקוקפיט השקוף הוא בעצם שילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים, הנמצאים בממשק אחד עם השני, ומקיפים את אנשי הצוות מבפנים, כאשר מגוון סנסורים ייחודיים בעלי יכולות אלקטרו-אופטיות, משקפים לאנשי הצוות תמונת מצב אמיתית ומתעדכנת של המתרחש מחוץ לנגמ”ש. על גבי הכלי הממוגן מותקנות   המערכות   של רפאל- מערכות חישה וניטור, מערכות אלקטרו-אופטיות, עמדות נשק, משגרים לטילי גיל (ספייק), הדק חכם, מערכת התקשורת BNET ומערכת ההגנה אקטיבית,  מעיל רוח. המערכות הללו, המשולבות באלגוריתמים מבצעיים של בינה מלאכותית ואוטונומיות, מסוגלות לאתר ולנטרל, בו זמנית, מספר רב של מטרות, בדיוק ובמהירות.

“ניגשנו לאתגר של כרמל עם הבנה שיש פה שתי מגבלות שצריך לפתור אותן” , אומר שמואל אורלנסקי ראש מנהלת חדשנות ב “רפאל”. “אחת זו המודעות המצבית של אנשי הצוות עם הראש בפנים, והשנייה זה איך עושים עם שני אנשי צוות מה שהיום עושים 4 ואף יותר. לטובת המודעות המצבית פיתחה רפאל את הקוקפיט השקוף שהוא למעשה חוזי חכם, שבעזרת  שילוב מצלמות יוצר תמונת עולם פנורמית של  360 מעלות,  כאילו אתה מסתכל בחלונות ולא דרך מסכים.  בנוסף, על המסכים מוקרנת כל האינפורמציה הרלוונטית, כשהצוות מפעיל את המערכות: חוזי,נשק ומערכות נוספות, בעזרת מסכי מגע.

המימד השני שאיתו היינו צריכים להתמודד היה החוסר באנשי צוות. לטובת העניין פיתחנו    בינה מלאכותית שמקיימת איתם אינטראקציה במעבריות  דינמית של המשימות”.

ה “כרמל” גרסת רפאל

תעשייה אווירית

התעשייה האווירית* פיתחה מדגים טכנולוגי המבוסס על משפחת הכלים הרובוטיים והבלתי מאוישים של החברה, שנמצאים בשימוש בצה”ל ובצבאות זרים אחרים. מערכת הכרמל של התעשייה האווירית משלבת בין תצוגה פנורמית לתפעול באמצעות מסכים אישיים ובקר (ג’ויסטיק) בדומה למשחקי מחשב. המערכות האוטונומיות ברק”מ נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית ואוטונומית, המסנכרנת את תתי המערכות ועוזרת למפעיל האנושי לסנן את המידע הלא רלוונטי.  היכולת הזו מאפשרת למפעיל להתמקד באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות   בזמן אמת. הפיתוח מבוסס על בינה מלאכותית המאפשרת השמדה של מטרות ואיומים, תוך ניהול מערך תחמושת יעיל, ניהוג עצמי בשטחים מורכבים לתנועה, בדגש על יכולות תקיפה וירי קטלני מדויק.

” צריך לזכור ששדה הקרב המשתנה מעמיד בפנינו מימד גדול של אי ודאות”, אומר צביקה ירום מנהל מפעל יבשה בתעשייה האווירית. “כשקבלנו את הפרוייקט חילקנו אותו לשלוש משימות אוטונומיות  עיקריות:  נהיגה, איתור ודיוק של מטרות וקטלניות. בכל אחת מהרגליים האלה הוכחנו יכולת גבוהה. ועדיין, לא נגענו  בעניין החימוש. זה לדעתי מצריך מחשבה מחוץ לקופסא תרתי משמע. אני רואה את הפתרון לחימוש במערכות טילים קטנים, מדוייקים וזולים המופעלים לאחר היתוך מידע של כלל הסנסורים”.

ה "כרמל" גרסת התעשייה האווירית

ה “כרמל” גרסת התעשייה האווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות