חדשות היום

בשיפור מתמיד – אתגר ה”קָאִיזןֶ”* של Mitsubishi Electric

ביקור במפעלי האוטומציה והבקרה של Mitsubishi Electric בנגויה, מציג דוגמא מאלפת לשילוב הנהוג ביפן בין מסורת לבין קידמה טכנולוגית מרשימה ורצון להוביל את העולם התעשייתי עם הרבה צינעה, למרות הגודל והעוצמה | *תרגום מילולי מיפנית: שיפור מתמיד

קונצרן בגודל בלתי-נתפס

לרגל תחילת שיווקה בישראל של סדרת מנועי הסרוו החדשה MR-J5 מתוצרת Mitsubishi Electric קיבלתי ממשה שרף, מנכ”ל שרף טכנולוגיות הנעה המייצגת בארץ את מוצרי הבקרה, האוטומציה והרובוטיקה של Mitsubishi Electric, הצעה שקשה לסרב לה: לבקר במפעל הראשי בעיר נגויה שבמרכז יפן ולקבל טעימה מהמוצרים המתקדמים הללו וגם מאחרים. השילוב בין אוטומציה, בקרה, מפעל חכם, וכמובן יפן המדהימה – כמובן שקפצתי בשמחה על ההזדמנות!

כדאי לספר בכמה מילים על קונצרן מיצובישי – אתם בוודאי מכירים את המכוניות עם לוגו שלושת היהלומים ועוד מוצרים רבים מבית היוצר שלהם. קונצרן הענק הבינלאומי שנוסד ביפן ב-1870 (!) ומעסיק כיום למעלה מ-350 אלף עובדים עוסק בתחומים מגוונים מאד כגון בנייה, ייצור כלי שיט, כלי רכב, כלי טיס ולוויינים, הנדסה גרעינית, תעשייה כימית ופטרוכימית, שירותים פיננסיים, בנקאות וביטוח, מקרקעין, תעשיות כבדות, נפט וגז, כרייה, ייצור פלדה, מתכות ומוצריהן, תקשורת, מזון ומשקאות, ועוד תחומים רבים אחרים. אחת מחברות הענק של קונצרן מיצובישי, היא Mitsubishi Electric שמעסיקה למעלה מ-145 אלף עובדים ברחבי העולם עם כ-25 מפעלי ייצור רק ביפן. Mitsubishi Electric מייצרת מוצרי חשמל, אלקטרוניקה, מיזוג אוויר, מעליות ועוד. מבין המפעלים הללו, שניים מייצרים לתחומי אוטומציה של המפעל (Factory Automation Systems – FAS): ב-Nagoya Works שבו ביקרתי, מייצרים בקרי PAC/PLC, מערכות HMI, מנועים, מערכות סרוו, מערכות אינוורטר, רובוטים, מתנעים, מכונות CNC, מכונות EDM, מכונות עיבוד וחיתוך בלייזר, שנאים. מפעל נוסף ביפן לתחום FA נמצא בפוקויאמה.

שילוב של עבר ועתיד

בניגוד למקובל ולמרבה ההפתעה, מתחם Nagoya Works אינו שוכן באזור תעשייה מבודד, כפי שנפוץ לראות למשל, בארה”ב, באירופה וגם בישראל, אלא לצד בתים שכונתיים עירוניים ומול מרכז קניות גדול. זאת הרי יפן ושטחי נדל”ן הם נדירים ומבוקשים וכולם חיים בשלום בסינרגיה האחד עם השני…כניסה דרך שערי המפעל מגלה כי זה לא סתם מפעל אלא מתחם ענק של מפעלים ומחסני ייצור, הרכבה, לוגיסטיקה, משרדי פיתוח ועוד.

ב-Nagoya Works כ-7,000 עובדים – מספר גבוה לכל הדעות. למען האמת, מבחוץ נראים מתקני המפעל כאילו הם משרדי הייטק…השקט והניקיון לא יכולים להסגיר שהמדובר באזור יצרני שפולט בכל יום רבבות מוצרים פיזיים שבסופו של דבר נארזים ויוצאים במשאיות ליפן ולנמלי הים ומשם באניות ליתר חלקי העולם. ל-Nagoya Works היסטוריה ארוכת-שנים. המפעל המקורי הוקם ב-1924, שלוש שנים בלבד לאחר שנוסדה חברת Mitsubishi Electric. אגב, ראיתי אותו – כיום המפעל המקורי נקרא מבנה ייצור E7, אך מן הסתם עבר תהפוכות ולמעשה נבנה כמעט מחדש לאחר מלחמת העולם השנייה. כבר מימיו הראשונים יוצרו שם מנועים חשמליים (שאגב, זכיתי לראות תצוגה של אחדים מהם וזה בהחלט מרשים) ומאוחר יותר גם מוצרי חשמל ביתיים. Nagoya Works הפך למפעל הראשי של Mitsubishi Electric ביפן ולמעשה בעולם כולו. החל משנות השישים של המאה העשרים, מייצרים שם ציוד ומיכון חשמלי, רובוטים תעשייתיים, מערכות סרוו וכו’. החל משנת 1978 מיוצרים שם בקרי PLC, משנת 1981 מערכות אינוורטר ומשנת 1983 מנועי סרוו AC.

המשימה העיקרית המוצהרת של חטיבת האוטומציה התעשייתית (Factory Automation Systems Group) של Mitsubishi Electric היא לסייע ללקוחותיה ברחבי העולם להגשים את שאיפותיהם הקשורות לייצור בסביבה דיגיטלית ובמילים אחרות, להיכנס במלוא הכוח לעידן המפעל החכם. וכאן, זה בדיוק הזמן לגלוש מהעבר וההווה, אל העתיד.

בניין הייצור E4 , אחד מקווי הייצור למודולים של בקרי PL

המפעל החכם כבר כאן

כבר לפני 17 שנים, זמן רב לפני העידן הדיגיטלי ולפני שבכלל דיברו על האינטרנט התעשייתי של הדברים – IIoT ועידן המפעל החכם, ב-Mitsubishi Electricהחלו ביוזמה הנקראת e-F@ctory שקשורה לחיבור המפעל על שלוחותיו לעולם הדיגיטלי. באותם ימים, עברו כלל המפעלים בנגויה שדרוג ושיפוץ משמעותי של אוטומציה והתהליך לא נפסק עד היום, ב-2014 הוקם מפעל E4 במתחם Nagoya Works שהחל את חייו כמפעל סופר-מודרני וסופר-מחובר. מעניין מאד לציין שהלקוחות הראשונים של Mitsubishi Electric מאז ומעולם שנהנים מפירות המפעל החכם, הם מפעלי החברה עצמם כלומר, כל חידושי האוטומציה, הבקרה והרובוטיקה שמפתחת החברה מיושמים לראשונה באופן פנימי במתקניה – כולל במתקנים ב-Nagoya Works בהם ביקרתי. זו דרך טובה להתנסות במוצרים לפני שהם עוברים ללקוחות וכמובן צורה נהדרת להראות לעולם שהם לא רק מדברים בסיסמאות על מפעל חכם, אלא מיישמים את עקרונותיו הלכה-למעשה. לפי Mitsubishi Electric, המטרה העיקרית של חזון e-F@ctory, היא להפחית את עלות תהליכי הפיתוח, הייצור והאחזקה, באמצעות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, בין היתר רובוטיקה, אוטומציה ובקרה מתקדמת, שיטות וניהול מידע, על מנת להגדיל את הפרודוקטיביות, את היעילות ואת האיכות ובמקביל להפחית את צריכת האנרגיה של המפעלים. אגב, שיטת e-F@ctory כבר זיכתה את Mitsubishi Electric ב-2015 בפרס Frost & Sullivan Southeast Asia Enabling Technology Leadership.

אז תחילה ביקרתי בבניין E4 שהוזכר, שבו מיוצרים באופן כמעט אוטומטי לחלוטין מכלולי בקרה כגון בקרי PLC מודולאריים וקומפקטיים, מסכי HMI (מסדרת GOT  -) ומכלולי סרוו. מוצרים אלה נחשבים לפסגת הקידמה הטכנולוגית של התעשייה לא רק ביפן, אלא גם בעולם כולו. אנשי Mitsubishi Electric מדגישים ומראים לי כמה תחנות ביקורת איכות יש בכל שלבי הייצור, הכל על מנת לקבל מוצר מושלם – מיד ארחיב על כך את ההסבר.

לאחר הביקור במבנה ייצור E4 המשכתי למבנה W3, שם מיוצרים מנועי סרוו מדגמי MR-J4. עד כה, היוו מנועים אלה מוצרי הדגל בתחום, בזכות ביצועים מרשימים ודיוק מרשים לא פחות, הודות לאינקודר בעל 22 ביט המגדיל את הרזולוציה עבור למעלה מ-4 מיליון פולסים לסיבוב. מנועי MR-J4 פועלים בסביבת זמן אמת ומגיבים בצורה יוצאת מן הכלל לדרישות, מהווים את הגרעין של יצרני מכונות רבים בעולם – החל ממכונות אריזה ומילוי, דפוס דיגיטלי, ניקוב וחיתוך, רובוטים ובכלל במכונות high-end בכל תחומי התעשייה. בסיורי במפעל, פקדתי גם את קווי הייצור של סדרת מנועי MR-J5, מנועים חדשים לגמרי ששיווקם מתחיל בימים אלה גם בישראל, והם ממשיכי הדרך של MR-J4, בעלי ביצועים משופרים וכוללים אינקודר 26 ביט. ראיתי כיצד מתבצעת באופן אוטומטי לחלוטין, פעולת ליפוף המנועים. במיצובישי קוראים לפטנט הזה שלהם שמיושם במפעלי החברה מאז שנות ה-90 של המאה העשרים Poki-poki motor. בשיטה זו, מתבצעת פתיחה והיפוך של הסלילים באופן ייחודי, כך שנוצרים ליפופים צפופים והדוקים מאד. למרות שזו שיטה וותיקה (אם כי התהליך עבר שדרוגים ושכלולים בכל עת), היא עדיין נחשבת לייחודית בעולם והתוצאה – מנועי סרוו חזקים, יעילים, איכותיים וגם קומפקטיים.

חולקים כבוד להיסטוריה: תצוגה במרכז המבקרים, מנוע חשמלי של
Mitsubishi Electric משנת 1926 ומאוורר משנת 1935

 

מבנה הייצור W3 , סיום קוו הייצור וההרכבה למנועי סרוו

שיפור מתמיד ומניעת טעויות

הרבה שיטות עבודה הביאו היפנים לעולם וניתן ללמוד מהם לא מעט על דיוק, איכות ומצוינות וזה בולט מאד במפעלי Mitsubishi Electric וגם כאן, ב-Nagoya Works; אחת מתפיסות העולם הראשיות נקראת “קָאִיזֶן” (Kaizen) – בתרגום חופשי: “שיפור מתמיד”. זו גישה לשיפור תפקוד המפעל ותהליכי הייצור בדרך למוצר איכותי. הפלא הזה מתבצע בין היתר באמצעות אספקה שוטפת של חומרי גלם, סביבה תומכת תהליך, עבודה בתחנות, בגישת ה-One Piece Flow וכו’. שיטה יפנית נוספת שמיושמת בדרך למוצר המושלם היא “פוקה יוקה” (Poka Yoke), רעיון (שפותח במקור בשנת 1990 על ידי מהנדס של יצרנית הרכב טויוטה) שמשמעותו מניעת טעויות אנוש בשלבי הייצור והלוגיסטיקה, עוד בטרם הן עלולות להתרחש. ראיתי בפסי הייצור עמדות ייצור רבות שמצוידות במנגנוני פוקה יוקה. הללו מנחים ומסייעים לעובדים לאסוף אך ורק את החלקים הנכונים לפני הרכבה וייצור ומתריעים באמצעות אורות אזהרה, ווילונות-אור, חיישנים ואמצעים מכניים אחרים, במידה ועלולה להתרחש טעות. במקביל, על פני צגי HMI גדולים, העובדים רואים הנחיות וציורים כיצד יש להרכיב נכון כל חלק וחלק.

לאחר הסיור במבני הייצור, סיירתי עם מארחיי באגף שהוא מעין מרכז מבקרים המציג את מוצרי Mitsubishi Electric בשילוב שכבר הבנתם, החשוב כל כך ליפנים: ישן לצד חדש. כך, אני לומד על התפתחות המוצרים השונים במרוצת השנים וכמובן מתעדכן בדגמים העכשוויים, חלקם כאמור, עושה את דרכו לישראל ממש בימים אלה.

את הסיור ב-Nagoya Works חתמתי בארוחת צהרים מסורתית מפנקת ביותר במסעדה הסמוכה למפעלים – זו מסורת עתיקת-יומין להזמין אורחים (ובוודאי מערביים…) ומארחיי לא פיספסו – היה טעים ביותר ומצד שני השאיר טעם לביקור עתידי נוסף ביפן הנהדרת.

חנן בר-און בשער מתחם מפעלי Nagoya Works של Mitsubishi Electric

רבע יובל של קשר הדוק

חברת שרף טכנולוגיות הנעה מייצגת בישראל את מוצרי הבקרה, האוטומציה והרובוטיקה של Mitsubishi Electric מזה כ-25 שנים. משה שרף, מנכ”ל החברה (שבזכותו נוצר הקשר והביקור בנגויה!), גאה בקשר ההדוק עם היפנים שהפך לשותפות של ממש: “למרות גודלנו כישראלים, השוק הישראלי חשוב מאד ל-Mitsubishi Electric. ולכן, למרות היותה של החברה גדולה מאד, עם פורטפוליו מוצרים עצום, הם יודעים להקשיב לדרישות השוק שלנו ובמידת הצורך לבצע את השינויים אותם אנו מבקשים, על מנת להתאים עבורנו את המוצרים טוב יותר”. שרף יודע שמוצרי Mitsubishi Electric יקרים ביחס לאחרים, אך מספר שהטכנולוגיה, האיכות והאמינות של מוצריהם מהווים נקודות זכות של ממש.

“Mitsubishi Electric נמצאת בחזית הטכנולוגיה והעולמית מזה שנים רבות והיא עושה זאת בצנעה רבה. נכון שהחברה לא תמיד הראשונה להציג מוצרים לעולם – זה נובע מכך שאנשי החברה בודקים היטב את השוק ואת המוצר עצמו לפני שהם משיקים אותו. ולכן”, מסכם שרף, “כל מוצר שלהם מציע איכות ואמינות מוכחת שנמשכת שנים רבות!”.

 


תמונת שער: אגף הייצור W3 , רובוט
להרכבת חלקי מנועי סרוו. הרובוט אף הוא
מתוצרת Mitsubishi Electric , כמובן

מאת: חנן בר-און, יפן

תגובות סגורות