חדשות היום

סנסיבו – החברה הישראלית שרוצה להציל את העולם מתופעת ההתחממות הגלובלית

תופעת ההתחממות הגלובלית ממשיכה לתפוס את תשומת הלב העולמית. עפ”י נתוני נאס”א שנת 2016 הייתה השנה החמה ביותר מאז החלו המדידות וחמש השנים האחרונות ניצבות בראש רשימת השנים החמות מאז 1880.

התופעה נגרמת בעיקר מפליטת גזי חממה כגון– פחמן דו חמצני, מתאן וחמצן דו חנקני. שהם תוצר של המהפכה התעשייתית. תופעת ההתחממות הגלובלית גורמת לעליית מפלס הים, למצבי מזג אויר קיצוניים, שינויים בכמות הגשמים ומכאן השפעה קריטית על כל מה שחי בכדור הארץ.

רובנו לא מודעים לכך שכשליש מהאנרגיה המופקת בעולם הולכת לקירור וחימום של חללים – למזגנים, והם מדורגים כגורם מס.1 לתופעת התחממות הגלובלית.

מתממשק בקלות עם כל סמארטפון
קרדיט: סנסיבו

האם מוצר ביתי קטן, שמפתח סטארטאפ ישראלי, יכול להציל את כדור הארץ מתופעת ההתחממות הגלובלית? עבור רן רוט, מייסד סנסיבו, התשובה ברורה:

“בסנסיבו התחלנו להתעסק ולחקור את תופעת ההתחממות הגלובלית עוד הרבה לפני שהיא הייתה באופנה, והבנו די מהר שהגורם הראשי לתופעה זו הוא שימוש הולך וגובר במזגנים” אומר רוט שייסד ביחד עם שותפו עומר ענבר את סנסיבו לפני כ-6 שנים.

“המזגנים מזהמים כתוצאה משני גורמים עיקריים: הראשון הוא צריכת האנרגיה הגבוה שהמזגן צורך – שליש מכמות האנרגיה המיוצרת בכדור הארץ – המזגנים צורכים את כמות האנרגיה שצורכים כל כלי התחבורה הנוסעים ברגע זה בעולם. הגורם השני – הגז בתוך המזגן – זה שכולנו מכירים בשל הצורך למלא עוד ועוד ממנו לאורך השנים – הוא גז חממה – הגז הכי מזיק והכי מזהם. כמות הגז במזגן ביתי אחד שקולה לנסיעה יומית מחיפה לירושלים ובחזרה במשך 3 שנים. בעולם פועלים כיום 1.5 מיליארד מזגנים ועד 2050 המספר יגדל פי 2”.

באופן פרדוקסלי – ככל שיהיה יותר חם האוכלוסייה בעולם תשתמש יותר ויותר במזגנים – דבר שיחמיר עוד יותר את תופעת ההתחממות הגלובלית וחוזר חלילה.

מתוך הבנה בסנסיבו שככל הנראה אף אחד לא הולך לוותר על השימוש במזגן בעתיד הנראה לאופק החליטו לפתח בחברה פתרון שלפחות יפחית משמעותית את היקף זיהום האוויר. הם פיתחו יחידה קטנה שבעצם הופכת כל מזגן רגיל למזגן חכם. היחידה מחליפה את השלט של הרחוק – אותה קופסה מלאת כפתורים שרובנו לא מתעסקים איתם למעט כיבוי והדלקה. היחידה ממוקמת בגובה מטר – אם ע”י הצמדתה לקיר או פשוט על שולחן ולאחר סנכרון קצר עם אפליקציית סנסיבו ניתן לשלוט שליטה מלאה במזגן באמצעות הסמארטפון.

מכשיר קטן וחכם. קרדיט: סנסיב

מרגע זה השימוש במזגן הופך פשוט, קל ובעיקר יעיל: ניתן לקבוע טמפרטורה נוחה וסנסיבו תדאג שהטמפרטורה בחדר אכן תהיה הטמפרטורה שנקבעה, בניגוד למזגן, שבו מד הטמפ’ נמצא בתוך המזגן – הממוקם גבוה בחדר, החיישן של סנסיבו ממוקם בגובה נמוך בחדר, עובדה ההופכת אותו להרבה יותר מדויק. מבחינה פיזיקלית חום עולה למעלה – החיישן במזגן מרגיש שחם ומגביר את עוצמת המזגן – עובדה שגורמת לו לזהם יותר וגם – להקפיא את הנוכחים בחדר, ואז מתחרשת התופעה שכולנו מכירים – חם מדי – קר מדי.

עוד ניתן באמצעות סנסיבו לתזמן הפעלת המזגן, אם ע”י תזמון לפי שעות או לתזמן לפי מיקום גיאוגרפי – ניתן לדוגמה לתזמן הפעלה שלו כאשר מגיעים לשכונה או לרחוב. או פשוט להפעיל את המזגן מרחוק – מכל מקום בעולם, גם באמצעות סייעות חכמות כמו אלקסה וסירי.

אחת מחברות החשמל המובילות באוסטרליה – חברת פווארקור – השיקה בדיוק לפני שנה תוכנית חדשנית בעיר מלבורן ביחד עם חברת סנסיבו הישראלית. התוכנית מסייעת לצרכנים לחסוך בחשמל וגם לחסוך כסף. המשתמשים מאפשרים לחברת החשמל להפסיק את פעילות המזגן ברגעי השיא, בהם חברת החשמל נאלצת להשתמש באנרגיה מזהמת על מנת לענות על הביקוש הרב, הביקוש יורד בעקבות כך והחברה מזהמת הרבה פחות. הצרכנים מצדם נהנים מתגמול כספי המתבטא כזיכוי בחשבון החשמל שלהם. התגובות שם נלהבות ופיילוט דומה יחל בקרוב במדינות נוספות.

מבחינת המפתחים זה לא הסוף – האתגרים הקרובים הם שליטה טובה יותר על איכות האוויר – מינון רמת החמצן באוויר ועל נקיונו, ממשק עם תחזיות מזג האוויר לצורך התאמה נכונה יותר של האקלים בבית, ופיתוחים מעניינים נוספים שעדיין לא ניתן לפרסם. כבר היום המכשיר יודע להתריע כאשר יש צורך בהחלפת פילטר במזגן. שימוש בפילטר שאינו נקי פוגע בפעילות התקינה של המזגן – צורך 10% יותר אנרגיה וגם מזיק לבריאות בשל הצטברות פטריות ואבק המופץ בבית.

החברה נוסדה לפני 6 שנים ע”י עומר ענבר ורן רוט, שניהם בוגרי יחידת 8200 שרצו להקים מיזם שגם יצליח עסקית וגם יעזור לעולם. לאחר הבנה שהמזגנים הם התורמים העיקריים לתופעת החימום הגלובלי, הם החליטו להתמקד בתחום הזה ולנסות לשפר את המצב, מתוך הבנה שגם שיפור קל של אחוזים בודדים הוא משמעותי מאד.

רן רוט, שותף מייסד סנסיבו

החברה מונה 15 אנשים ומתכננת להכפיל את מצבת כוח האדם כבר בשנת 2020. החברה גייסה לאורך השנים 4.5 מיליון דולר ומתכננת בעתיד סבב גיוס נוסף לצורך השלמת מחקר ופיתוח ולצורך שיווק גלובלי.


מאת איציק קמיליאן

תגובות סגורות