חדשות היום

רדיו חזק: העולם המופלא של טכנולוגיית RFID

  • זיהוי באמצעות גלי רדיו, מבטיח שורה של יתרונות מנצחים לניהול העסק, מלוגיסטיקה ועד מניעת גניבות

FacebookLinkedIn

בוקר יום ראשון, אתם בדרך למשרד. אתם פוסעים לעבר הבניין והפלא ופלא, הדלתות נפתחות בפניכם באופן אוטומטי. עוד לא הספקתם לצאת מהמעלית, וכוס קפה מהבילה מחכה לכם במכונת הקפה, הכיסא המשרדי שלכם כבר מחומם, הכריך האהוב עליכם מוכן, והמחשב כבר מחובר לרשת. נשמע דמיוני? ברוכים הבאים לעולם המופלא של RFID, עולם שבו היישומים מוגבלים רק על ידי מגבלות הדמיון.

במבט-על, RFID הוא כלי בעל ערך טכנולוגי ועסקי רב, כלי שהומצא בבסיס לטובת החלפת טכנולוגיות זיהוי קיימות, כמו ברקוד. RFID ביישומו הקלאסי מציע יתרון אסטרטגי עבור עסקים, משום שהוא מאפשר לעקוב אחר המלאי בשרשרת האספקה ביעילות רבה יותר, לספק נראות ואינפורמציה של תהליכים עסקיים בזמן אמת, ולפקח על נכסי הארגון. אך כפי שנראה בהמשך, באמצעות טכנולוגיית RFID אפשר גם לזהות חיות מחמד, לעקוב אחר שבבי פוקר ואפילו למצוא זיופים של מוצרי יוקרה.

זיהוי על בסיס תדרי רדיו באמצעות תג, קורא ואנטנה

טכנולוגיית RFID, Radio Frequency Identification, שייכת לקבוצה של טכנולוגיות AIDC (Automatic Identification and Data Capture), זיהוי אוטומטי ולכידת נתונים. שיטות AIDC מזהות באופן אוטומטי אובייקטים, אוספות נתונים עליהם, ומזינות את הנתונים ישירות לתוך מערכות ממוחשבות, עם מעט או ללא התערבות אנושית כלל.

במילים פשוטות, RFID הינו זיהוי על בסיס תדרי רדיו. מערכות RFID בנויות משלושה חלקים: תג RFID או תווית חכמה, קורא RFID ואנטנה. תגי RFID מכילים מעגל משולב ואנטנה, המשמשים להעברת נתונים לקורא ה-RFID, והנתונים שנאספים מן התגים מועברים באמצעות ממשק תקשורת למערכת ממוחשבת.

טכנולוגיית RFID קיימת כבר משנות השבעים. עד לא מזמן, הטכנולוגיה היתה יקרה מדי ומוגבלת מדי כדי להיות מעשית עבור יישומים מסחריים רבים. בעקבות הוזלת מחירים של פתרונות RFID, השימוש בטכנולוגיה גדל, מתפשט ומייעל שלל תהליכים עסקיים במגזרים שונים. בגדול, RFID הופך את עולמנו למחובר ולחכם יותר.

מרבים להשוות בין טכנולוגיית RFID לטכנולוגיית הברקודים המיושנת, אך RFID אינו בהכרח טוב יותר מברקודים. אלו הן טכנולוגיות שונות עם יישומים שונים, שלעתים קיימת ביניהן חפיפה. ההבדל הגדול בין הטכנולוגיות הוא שברקוד היא טכנולוגיה הזקוקה לקו ראייה. כלומר, סורק צריך לראות את הברקוד כדי לקרוא אותו. זיהוי על פי תדר רדיו, לעומת זאת, אינו דורש קו ראייה. אפשר לקרוא תגי RFID כל עוד הם בטווח הקורא. בנוסף, סריקת ברקודים באופן ידני או ספירת מלאי היא פעולה עתירת משאבים, בעסק קמעונאי או במפעלים, על העובדים לעבור ממעבר למעבר, ולסרוק את הפריטים בנפרד, לעומת זאת, סורקי RFID יכולים לסרוק מאות תגים לשנייה.

תגי RFID יכולים להיות אקטיביים או פסיביים. לתגי RFID אקטיביים יש סוללה, המשמשת להפעלת המעגלים של השבבים ולשידור אות לקורא, באופן שבו טלפון סלולרי משדר אותות לתחנת בסיס. לתגים פסיביים אין סוללה. במקום זאת, הם שואבים כוח מהקורא, אשר שולח גלים אלקטרומגנטיים המניבים זרם באנטנה של התג. טווח הקריאה של תגים פסיביים תלוי בגורמים רבים: תדירות הפעולה, כוחו של הקורא, הפרעות מחפצים מתכתיים או התקני RF אחרים. באופן כללי, תגים בעלי תדר נמוך נקראים מטווח של שלושים סנטימטר. תגים בתדירות גבוהה נקראים עד שישה מטרים. אם נדרשים טווחים ארוכים יותר, למשל לטובת מעקב אחר קרונות רכבת, אפשר להשתמש בתגים פעילים הכוללים סוללות, כדי להגביר את טווחי הקריאה ל-300 מטר ואף יותר.

תגי RFID נמצאים כמעט בכל מקום

אמנם טכנולוגיית RFID הומצאה לטובת החלפת הברקוד, אך בימינו היא מוטמעת במגוון פתרונות, החל ממעקב אחר כדורי גולף וכלה בהפעלת ציוד בבארות נפט. כמה מהחברות משלבות תגי RFID עם חיישנים כדי לזהות ולתעד טמפרטורה, תנועה ואפילו קרינה. אותם תגי RFID, המשמשים למעקב אחר פריטים הנעים דרך שרשרת האספקה, עשויים גם להזהיר את העובדים אם הפריטים מאוחסנים בטמפרטורה לא נכונה, אם פריט מזון נעלם, או אפילו אם מישהו הזריק חומר ביולוגי למזון. שימושים מעניינים ל-RFID כוללים למשל איתור תיקים מזויפים. חנויות יוקרה בסין הטביעו תג RFID ייחודי בתיקי לואי ויטון, אותו יכולים הלקוחות לסרוק בחנות לפני הקנייה. אם לא שומעים את הצפצוף הנכון, התיק מזויף. בבעלי חיים רבים מושתלים תגי RFID. אם חיית המחמד הלכה לאיבוד, הרשויות יכולות לסרוק את השבב ולמצוא את פרטי הקשר של הבעלים. תגי RFID ייחודיים מוטמעים בשבבי פוקר ומאפשרים לקזינו לראות כמה מבזבזים המהמרים, ובאילו שולחנות. כמו כן, הם מסייעים במניעת גניבת השבבים.

תגי RFID נמצאים כמעט בכל מקום. הם נמצאים במכוניות שלנו, בכרטיסי האשראי שלנו, ואפילו בבני אדם. בשנת 2015 חברה שבדית השתילה שבבי RFID בעובדים שלה, מה שאפשר להם להשתמש במכונות הצילום, לפתוח דלתות ביטחון ואפילו לשלם על ארוחת הצהריים.

השימוש הנפוץ ביותר של RFID הוא איתור נכסים ואנשים. בעזרת טכנולוגיית RFID פעילה אפשר לאתר ולעקוב אחר נכסים סטטיים או נכסים בתנועה, דוגמת נכסי בריאות כמו כיסאות גלגלים או משאבות עירוי, מחשבים ניידים בתאגידים, שרתים במרכז הנתונים ומוצרי מדף בעסקים קמעונאיים. היתרון הגדול הוא, שהמשתמש יכול לקבוע באופן מיידי את המיקום הכללי של הנכסים המתויגים, בכל מקום בתוך החלל, דבר המונע גניבות ואבדות רכוש. איתור אנשים באמצעות RFID מסייע לבתי כלא ולבתי חולים לפקוח עין על כלואים ולעקוב אחר מטופלים. כמו כן, חברות רבות משתמשות באיתור אנשים לטובת איסוף מידע עסקי באירועים כמו תערוכות, כנסים ומפגשים גדולים אחרים.

עסקים קמעונאיים כבר גילו את מגוון יתרונות ה-RFID. על כל תג RFID מוטבע מספר פריט ייחודי. קמעונאים יכולים להשתמש במידע כדי למפות את תנועות הצרכנים הפרטיים דרך החנות. נתונים מסוג זה יכולים לעזור לחנות קמעונאית לבצע שיפורים, לדוגמה, על ידי ביצוע אופטימיזציה של סידור החנות בהתאם להתנהגויות הצרכנים האופייניות, וכמובן, לקיים מעקב אחר המלאי בחנות.

יתרונות והישגים

להלן כמה מהיתרונות הבולטים של הטמעת פתרון RFID בעסק שלכם.

פרודוקטיביות משופרת וחיסכון כספי – זיהוי פריטים על ידי RFID כרוך בפחות עבודה מאשר זיהוי באמצעות ברקוד. עובדה זו מוביל לתהליך יעיל יותר במשימות רבות כגון קבלה, אחסון ושליחת ציוד. כמו כן, מזעור הזמן המושקע במציאת נכסים ובמעקב אחריהם מייעל תהליכים עסקיים ואת קלות הטיפול בנכסים.

אוטומציה ותובנה – צמצום תהליכים ידניים באמצעות סריקה והזנת נתונים אוטומטית, משפר את היעילות ומאפשר העתקת משאבים לפעילויות בעלות ערך רב יותר. טכנולוגיית RFID מספקת את המידע הדרוש לקבלת החלטות מושכלות בזמן אמת ובמהירות גבוהה יותר, וכך מעניקה יכולת לתת שירות טוב יותר ללקוח.

אמינות ויעילות – לסריקות מוצרים באמצעות RFID יש דיוק גדול יותר מסריקות באמצעות טכנולוגיות אחרות, מה שמקטין את מספר השגיאות ואת הצורך לסרוק מוצרים שוב. שיפור אמינות המידע על זרימת שרשרת האספקה בזמן אמת, עם יכולות אימות, אבטחה ומעקב מוגברות, מפחית את האי דיוקים והדיווחים השגויים, ומשפר את שביעות רצון הלקוחות. סריקת RFID אינה תהליך טורי, כמו סריקת ברקוד מסורתית, כך שעסק יכול לבצע משימות זהות הרבה יותר מהר, וכך תהליכי העברת סחורות באמצעות שרשרת האספקה יעילים יותר.

שיפור אבטחה ושירות – היכולת לאמת מידע הקשור לפריט מאפשרת אבטחה מוגברת. זיהוי חפצים ואנשים מוביל לבקרת גישה יעילה יותר, לצמצום הפסדים ולשירות מהיר ויעיל. כמו כן, היכולת לאמת מידע יכולה למנוע פעילויות זיוף והונאה.

 


מאת: ליבי ונדרוב, מהנדסת PER SALE, בינת תקשורת מחשבים

תגובות סגורות