חדשות היום

מהיר ועצבני

גם הפיתוח הבא יכול להיחשב כחלק מהמלחמה הקרה המתחדשת בין רוסיה של פוטין לארצות הברית של טראמפ וברית נאטו. אחרי שארצות הברית הכריזה על הקמת הצי השני, כוח ימי מיוחד שאמור לפעול באזורים הארקטיים כדי לצמצם ולאתגר את הפעילות הרוסית שם, דווח כי ה NAVY האמריקני נמצא בימים אלה בתהליך בחינה של תחמושת חדשה ל “אריות הים” – NAVY SEALS . זו אגב היחידה שחיסלה את אוסמה בין לאדן מנהיג אל קאעיידה ואבו באכר אל בגדדי, מנהיג דעא”ש.

על פי דיווח ב DAILY MAIL הבריטי, ה SEALS בוחנים כדורי רובה חדשים שאמורים להטביע בירי תת ימי צוללות וכלי שיט על מימיים, כאשר הירי מתבצע מתוך המים. את החימוש החדש פיתחה חברת DSG Technologies  מנורבגיה, שמגדירה את עצמה “חברת היי טק לפיתוח תחמושת למאה העשרים ואחת”. הכדורים החדשים בשם  CAV-X, מצופים בחלק העליון שלהם במתכת טונגסטן כבדה, שיוצרת מעין בועת אוויר מסביב לקליע. הבועה (כיס אוויר מזערי), היא זו שמאפשרת תנועה במהירות גדולה יותר מתחת למים. נוסף לכך מסלול הכדור מדויק יותר בהשוואה לקליעים רגילים.

הפיסיקה של ירי תת מימי מושפעת מצפיפות החמור שבו הוא פועל. כדור רגיל שנורה מרובה, נע במהירות של כ 750 מטרים בשנייה. אלא שמים צפופים פי 800 מהאוויר ולכן באופן טבעי כדור שנורה במים נתקל בחיכוך גדול יותר. החיכוך הזה גורם לכך שמהירות הקליע יורדת באופן משמעותי, מה שמביא בדרך כלל להסטה שלו מהמטרה. בעזרת טכנולוגיית “בועת האוויר הזעירה”, הקליע של DSG עף לכל אורך המסלול בכיס האוויר שיוצרת הבועה הזעירה שיוצר ראש הקליע ולא במים עצמם ועל יד זה החיכוך שלו –DRAG – קטן במאות אחוזים.

בניסוי שנערך לאחרונה בבסיס ה SEALS בדרום קרוליינה, נוסתה התחמושת החדשה במעין מנהרת מים, כדי לבדוק את מהירות הקליע יחסית לקליע רגיל וכן את דיוקו. בניסוי נוסף שנערך בבריכה, נורו הכדורים לעבר מטרה בכדי לבדוק את אופן התנועה שלהם במים. על פי גורמים ב DSG בניסוי באגם, הצליחו הכדורים להגיע לטווח אפקטיבי של 60 מטרים. בנוסף לנציגי ה SEALS נכחו בניסוי גם נציגים מפיקוד הכוחות המיוחדים – SOCOM וכן נציגים ממחלקת האמצעים המיוחדים של משרד ההגנה האמריקני. גורמים בארצות הברית אישרו כי הניסוי התקיים, אבל סירבו למסור פרטים לגבי תוצאותיו והאם ארצות הברית אכן מתכוונת להצטייד בחימוש הזה.

ה APS הרוסי
צילום: Kalashnikov Group

המהנדס הראשי של DSG Technologies אוד לנארדסון, אישר כי החברה סיפקה את התחמושת הזו לכמה צבאות בעולם, והיא אכן נמצאת בשלבי ניסוי מתקדמים עם הצבא האמריקני. “הניסוי האמריקני כולל ירי מהמים כלפי מטרות הנמצאות על פני המים – כלומר מלמטה למעלה, וגם ירי לעבר מטרות תת מימיות”. לדבריו, חלק מהיחידות שרכשו את ה CAV-X, עושים בה גם שימוש הפוך. כלומר, בירי מהאוויר – בעיקר ממסוקים- לעבר מטרות תת מימיות שנמצאות קרוב לפני המים ועדיין נראות מהאוויר. מתברר שהטכנולוגיה הזו של בועת אוויר זעירה אינה חדשה. היא לקוחה מטילי הטורפדו שפועלים על עקרון דומה. החידוש של DSG  הוא בהתאמת הטכנולוגיה לתחמושת זעירה.

בתצוגה לעיתונאים אמריקנים שנערכה בסוף חודש נובמבר, הדגימה DSG את יכולות החדירה של ה CAV-X. בניסוי נורה כדור אחד מרובה Colt AR-15 והצליח לחדור 13 לוחות של ג’לטין בליסטי –Ballistic gelatin. כל לוח כזה מדמה חדירות של גוף אדם, והוא משמש בדרך כלל את ה FBI לבחינת עמידות שכפ”צים נגד ירי. הכדור הרגיל שנורה תחת המים בהדגמה, הצליח לחדור רק שני לוחות לפני שנעצר לגמרי. בניסוי חדירת מתכת, הצליחו ה CAV-X לחדור לוח פלדה בעובי של 2 ס”מ, לאחר שנורה ממרחק של 17 מטרים. בניסוי האמריקני נוסתה תחמושת בקליבר 0.5, ומהנדסי DSG טוענים כי ניתן להתאים את התחמושת הזו לכל כלי נשק שבנמצא.

לוחם של “אריות הים” באימון
בארצות הברית, נובמבר 2019
צילום: U.S. Navy photo
by Mass Communication
Specialist 1st Class Eric
Chan/Released

התשובה הרוסית – APS Special Underwater Assault Rifle

רוסיה פיתחה את ה APS , רובה ליחידות קומנדו ימי, כבר בשנות ה 70. ה APS תוכנן על ידי ולדימיר סימונוב. ה APS התבסס על ה AK-47 שמוכר לנו כרובה הסער קלצ’ניקוב. בתחילה נוסה הקלצ’ניקוב הרגיל בירי תת מימי, אבל הוא התברר כלא אפקטיבי. המהנדסים חזרו ללוחות השרטוט וחזרו עם פתרון יצירתי, ירי חיצים בקוטר של 5.56 מ”מ ובאורך של 120 מ”מ. הירי נעשה על ידי שחרור גז במחסנית אטומה למים (מעין נקירה), כך שאפקט ההדף הוא מקסימלי. מבנה החץ מאפשר לו לנוע במסלול ישר במים. הטווח האפקטיבי של ה APS בעומק של חמישה מטרים  הוא 30 מטרים, בעומק של 20 מטרים – 20 מטרים ובעומק של 40 מטרים- 11 מטרים. עד היום ה APS נחשב לנשק האישי האפקטיבי ביותר ללוחמי קומנדו.

DSG Technologies – תעודת זהות

חברת DSG Technologies  נוסדה ב 2006 כחברה לייצור תחמושת קליעית רגילה. בשלב מסוים החליטה הנהלת החברה לפנות למחקר עמוק יותר בתחום הבליסטיקה המתקדמת, וכך נולד פרויקט התחמושת התת ימית הקטלנית. כחלק מהמיקוד החדש, פנתה DSG לחברות המתמחות בייצור רכיבי חלל כדי לקבל מהן כיווני מחקר חדשים הן בתחום האירודינמי והן בהנדסת חומרים מתקדמת. ב 2018 הוחלט להחליף את כל הנהלת DSG, ככל הנראה כדי לשנות את המיקוד העסקי. “GROUND ZERO” כינו את המהלך הדרסטי הזה בנורבגיה. ההסבר לשינוי הדרמטי נעוץ אולי בפתגם נורבגי עתיק שמופיעה באתר של DSG : “אם זה נורבגי זה חייב להיות טוב”.


תמונת כותרת: כדור ה CAV-X
לירי תת מימי
צילום: DSG Technologies

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות