חדשות היום

משוטט לתומו

אם לא יהיו שנויים של הרגע האחרון (ורוב הסיכויים שזה לא יקרה), בחברות U-VISION יוכלו לפתוח בקרוב בקבוקי שמפנייה, והרבה. אחרי שמונה שנים של פיתוח, וחדירה איטית לשוק הנשק המשוטט, עומדת החברה לחתום על חוזה אספקה ראשון עם פיקוד הכוחות המיוחדים של ארצות הברית – SOOCM (United States Special Operations Command). בחודש נובמבר האחרון הגיעה משלחת מיוחדת שלמשרד ההגנה האמריקני וקצינים בכירים מפיקוד הכוחות המיוחדים, לבחון את משפחת החימוש המשוטט HERO. בהדגמה שנערכה בדרום הארץ, התבקשה U-VISION להדגים את יכולת הדיוק של ה HERO-30 (ראו הרחבה לגבי משפחת ה HERO בהמשך), בפגיעה באדם בודד בתוך חבורה ברדיוס של כעשרה מטרים. הטיל שנורה מטווח של יותר מ 20 ק”מ (ללא חומר נפץ), פגע בראש הבובה שהוגדרה מטרה.

“משפחת ה HERO היא למעשה שינוי קונספט לכוחות מתמרנים. לקחנו את רעיון הנשק המשוטט והפכנו אותו לתפיסה חדשה עם יכולות מתקדמות של : תצפית, מעקב, סגירת מעגל, קטלניות, דיוק, משקל ופשטות הפעלה”, אומר האלוף במילואים אבי מזרחי מנכ”ל U-VISION. מזרחי, לשעבר מפקד זרוע היבשה, אלוף פיקוד מרכז וסמנכ”ל יבשה באלביט, הגיע לחברה באמצע 2019.

“האמריקנים, בזירות הפעולה העכשוויות שלהם, הבינו את הצורך המבצעי בנשק זמין קטלני ומדוייק. היכולת לסגור מעגל מהר מדויק ובאופן עצמאי, מתאימה למצבים שבהם למטרה יש זמן חיים קצר והיא מופיעה בדרך כלל בתוך אוכלוסייה אזרחית צפופה. אם יש דבר שהאמריקנים מאד רגישים לו זה עניין הנזק האגבי ופגיעה בחפים מפשע. לכן, ההדגמה האחרונה שלנו בנגב, עם הפגיעה המדויקת, השאירה אצלם רושם עצום. מעבר לזה, היכולת שלנו לייצר “ABORT”, כלומר להסיט את הטיל ברגע האחרון מהמשימה, בגלל שינוי בסביבת המטרה או במטרה עצמה, חשובה מאד”.

מנגנון ה “ABORT”, הוא אחת היכולות המשמעותיות של משפחת ה HERO. המנגנון מאפשר את הפסקת הצלילה של הטיל לעבר המטרה, אם במקרה השתנתה המצב סביבה, כמו למשל כניסת ילדים לתחום ההרג. במהלך הביקור ב U-VISION הוצע לי להתנסות בסימולאטור שהוקם במפעל בכוכב יאיר, בכדי להכשיר את מפעילי המערכת. כמי שנחשב לבעל יכולת טכנית מוגבלת (מאד!!!), הצלחתי לאחר חמש דקות של הדרכה , להחדיר טיל לחלון בית בגודל של 1X1 מטר. במשימה הבאה בחנתי את יכולת ה “ABORT”. מרגע נעילת הטיל והצלילה שלו לעבר המטרה. מיד לאחר נעילת המטרה, נפתחת למפעיל חלונית (בדומה לחלונית הורדת קבצים) המראה את הזמן שנותר לבצע את פעולת ה “ABORT”. זה התברר כפעולה קלה, פשוטה ובעיקר כזו שמעידה על ממשק נוח למשתמש. בטילים הגדולים יותר, קיימת גם יכולת החזרת החימוש במידה ולא נעשה בו שימוש. הטיל מקבל פקודת חזרה עם נקודת ציון מדויקת לנחיתה, הוא מנטרל את מנגנון הדריכה ומעל נקודת הנחיתה פותח מצנח.

“תחום הנשק המשוטט התפתח בדיוק כמו תחום המל”טים. בהתחלה המל”טים היו לתצפית צרה בלבד בשעות היום, בהמשך נוספו יכולות: ראיית לילה, ראיה רחבה, עקיבה, סימון מטרות ובסוף גם חימוש. כך בדיוק בנשק המשוטט. ב U-VISION הצלחנו לקחת את זה רחוק, עם טיל בעל מבנה אירודינמי דמוי מטוס, שצולל אנכית לעבר המטרה, יציב מאד ומדויק. זה כמובן מעבר ליכולות של התצפית יום לילה שהוא מספק למפעיל ויכולות העקיבה האוטונומיות שלו. קבוצת המוצרים שאתה רואה היום נולדה כרעיון לפני שמונה שנים ועשרות מיליוני דולרים שהושקעו בפיתוח עצמו”.

אחד הפיתוחים המעניינים של המערכת הוא מנגנון ההפלטה. במערכות הקטנות נבנה מנגנון פניאומאטי, שפולט את הטיל לאוויר ללא רעש. “מקביל לפתיחת בקבוק קוקה קולה, ללא רשף ללא פיצוץ”, אומר מזרחי. בשנה הקרובה עומדת U-VISION להיכנס לפיתוח של טיל חדש במשפחה, לטווח של יותר מ 1000 ק”מ. “מחליף חיל האוויר” מכנה מזרחי את הפרויקט הזה, שלדבריו יכול למלא עבור מדינה פער מבצעי של תקיפות עומק מדויקות.

ש: ידוע היום שמחיר המערכות הוא פקטור חשוב מאד. לעיתים הטכנולוגיה קיימת אבל היא יקרה לרוב הלקוחות. איפה אתם עומדים בהיבט הזה?

“אין ספק שמחיר הוא עניין חשוב, אפילו קריטי בחלק מהמקרים. אני יכול לומר לך שבהשוואה נומינלית למערכות דומות אנחנו זולים ב 30% ויותר. מדוע אני מדגיש נומינלי? משום שרוב המערכות המקבילות לא כוללות יכולת החזרה של החימוש. לכן, בראיה כוללת אנחנו אפילו זולים יותר”.

במהלך תערכות AUSA האחרונה בוושינגטון התבקש מזרחי להציג את חזון החברה למהדורה הטלוויזיונית של DEFENCE NEWS. מזרחי בחר בתיאור קרב בלבנון כדי להדגיש את יתרונות המערכת.

“תיארתי גדוד שמגיע לכבוש כפר. כבר בפאתי היעד נפתחת לעברו אש צלפים ממרחק רב. הכוח מזהה את מקור האש מחלון מסוים בתוך קבוצת בתים צפופה. כיום, מג”ד צריך להודיע לאחור על המטרה, להוציא מיקום מדויק של 12 ספרות למטוס, מל”ט או חימוש מדויק אחר, שמישהו מפעיל עבורו. התהליך הזה לוקח הרבה זמן, ולעיתים המטרה נעלמת. עם ה HERO-30 (חייל יכול לשאת שני טילי HERO-30 על הגב) , הוא תוקף מיד בדיוק של ס”מ וזה בדיוק ההבדל. מכאן אפשר רק לדמיין לאן עוד אפשר להגיע עם משפחת המשוטטים שלנו. למשל, כוח קומנדו בפעולת עומק. הלוחמים לא צריכים לשאת איתם טילים, אלא רק את טאבלט ההפעלה. במקרה של זיהוי מטרה הוא יכול לקבל טיל שנורה ממרחק ואז לקבל עליו שליטה ולהכווין אותו למטרה. החייל בכוח קדימה צריך רק את טאבלט ההפעלה, החימוש כבר יגיע אליו מהאוויר, מהים או מהיבשה. המערכת מותאמת לכל פלטפורמה שקיימת בשוק”.

U-VISION  תעודת זהות

U-VISION הוקמה ב 2011 כחברת הזנק לפיתוח נשק משוטט בעל יכולות מגוונות. ב 2015 היא הציגה לראשונה בסלון האווירי בלה בורג’ה את משפחת טילי ה HERO, חימושים משוטטים לאיסוף מודיעין ותקיפה. החימוש, בעל מבנה אירו דינמי, מאפשר פגיעה בדיוק של ס”מ בודדים. הפעלת החימוש נעשיית על ידי לוחם מצוייד בטאבלט ששולט על הטיל מרחוק. משפחת ה HERO כוללת כיום שמונה טילים לטווחים שונים:

  • HERO-20 חימוש טקטי לטווח קצר, נישא גב לוחם בעל יכולת שיגור מהירה תוך פרק זמן קצר. משקל 1.8ק”ג, רש”ק 200 גרם זמן שהייה של 20 דקות.
  • HERO-30 חימוש משוטט לטווח קצר. ניתן לנשיאה על גב חייל יחיד לשימוש טקטי בשדה הקרב. בעל יכולת שיגור מהירה תוך פרק זמן קצר. משקל 3 ק”ג, רש”ק 0.5 ק”ג, טווח 5 ק”מ (או 10/40 ק”מ תוך שימוש באנטנות נוספות להארכת הטווח), זמן שהייה של 30 דקות.
  • HERO-70 חימוש משוטט לטווח קצר. מיועד בעיקר למטרת רכב קל. משקל 7 ק”ג, רש”ק 1.2 ק”ג, טווח 40 ק”מ,זמן שהייה של 45 דקות.
  • HERO-120 חימוש משוטט לטווח בינוני. מיועדת בעיקר למשימותנ”מ. משקל 12.5 ק”ג, רש”ק 3.5 ק”ג, טווח 40 ק”מ, זמן שהייה של 60 דקות.
  • HERO-250 חימוש משוטט לטווח ארוך. פתרון למטרות מבצעיות ייחודיות. משקל 25 ק”ג, רש”ק 5 ק”ג, טווח 150 ק”מ, וזמן שהייה של 180 דקות.
  • HERO-400 חימוש משוטט לטווח ארוך שמתאים לפעולות אסטרטגיות. משקל 40 ק”ג, רש”ק 10 ק”ג, טווח 150 ק”מ, וזמן שהייה של 120 דקות.
  • HERO-900 חימוש משוטט לטווח ארוך שמיועד לפעולות אסטרטגיות המערבות תחמושת כבדה. זמן שהות ממושך באוויר. משקל 97 ק”ג, רש”ק 20 ק”ג, טווח 250 ק”מ, וזמן שהייה של 420 דקות.
  • HERO-1250 חימוש משוטט לטווח ארוך, המיועד לפעולות אסטרטגיות המערבות תחמושת כבדה וזמן שהות ממושך באוויר. משקל 125 ק”ג, רש”ק 30 ק”ג, טווח 200 ק”מ, זמן שהייה 6 שעות.


תמונת כותרת: HERO 400
צילומים: U-VISIO

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות