יום כדור הארץ: הבינה המלאכותית של אינטל בשירות הצלת שוניות האלמוגים

אינטל משתפת פעולה עם אקסנצ’ר וקרן סולובאי להגנת הסביבה בפיתוח טכנולוגיית CORaiL המסייעת בהצלה ושיקום שוניות האלמוגים  

אין מחלוקת כי שוניות האלמוגים נמצאות בסכנה. גם האו”ם קבע זאת בעבר. הסיבות הן מגוונות: דיג יתר, ספינות מכמורת הדגות בעומק הים, עליית הטמפרטורה ופיתוח חופים בניגוד לעקרונות הקיימות. טכנולוגיה חדשה מבוססת בינה מלאכותית, שמוכרזת היום לרגל יום כדור הארץ, תסייע להציל אותם.

איך זה עובד?

כמות הדגים והמגוון שלהם הם אינדיקציה חשובה לבריאות השונית. מאמצים שנעשו בעבר לניטור שוניות כללו צוללים שצילמו סרטי וידיאו ותמונות של השונית אך במאמציהם אלה שיבשו את החיים הימיים משום שהניסו את הדגים למקומות מקלט. בנוסף, יוזמות אלו סיכנו את הצוללים וביצוען גזל זמן רב.

 

מצלמות תת-מימיות חכמות המצוידות בפלטפורמה של אקסנצ’ר לשירותי ניתוח וידיאו מאתרות ומצלמות את הדגים החולפים. בינה מלאכותית שנמצאת בבסיס הטכנולוגיה סופרת ומסווגת את המינים הימיים. לאחר מכן נשלחם הנתונים ללוח מחוונים ביבשה ומספקים לחוקרים אנליטיקה וניתוח מגמות בזמן אמת כדי לסייע להם בקבלת החלטות המבוססות על נתונים. ניתוח הוידאו של הדגים מבוסס על מעבדי FPGAs של אינטל, יחידת עיבוד הראייה Movidius של אינטל ועל גרסת אינטל לערכת הכלים OpenVino.

המהנדסים כבר טורחים על הפרויקט של הדור הבא: אב-טיפוס של CORaiL שיכלול גיבוי לאספקת החשמל ומצלמות אינפרא-אדומות שיאפשרו צילום סרטים בשעות הלילה ובכך לספק תמונה מלאה של המערכת האקולוגית של השוניות. שימושים נוספים עשויים לכלול מעקב אחר קצב הנדידה של דגים טרופיים למדינות קרות יותר וניטור הפרעות לאזורים תת-ימיים מוגנים או מוגבלים.

הפתרון שמבוסס על בינה מלאכותית לניטור ושיקום של שוניות אלמוגים נוסה כפיילוט במאי 2019 בשונית המקיפה את האי פנגטלן (Pangatalan) שבפיליפינים. עד היום אסף הפתרון כ-40,000 תמונות לשימושם של החוקרים המודדים את בריאותה של השונית בזמן אמת.

“פרויקט CORaiL הוא דוגמה מדהימה לאופן שבו אפשר להשתמש בבינה מלאכותית ומחשוב קצה כדי לסייע לחוקרים המנטרים ומשקמים את שונית האלמוגים. אנו גאים לשתף פעולה עם אקסנצ’ר וקרן סובאי להגנת הסביבה במאמץ חשוב זה להגנת כדור הארץ,” אמרה רוז שולר, סגנית נשיא תאגידית בקבוצת המכירות והשיווק של אינטל.

שוניות אלמוגים נמנות עם המערכות האקולוגיות המגוונות בעולם יש בהן אלפי מיני אלמוגים המספקים מרחב מחייה ומקלט לכ-25% ממיני החיים הימיים בעולם. שוניות אלמוגים מועילות גם לבני אדם: הן מגינות על קווי חוף מפני סופות טרופיות, מספקות מזון והכנסה לכמיליארד בני אדם, ומדי שנה יוצרות הכנסות של 9.6 מיליארד דולר מתיירות ונופש. אך על פי נתוני תכנית האו”ם להגנת הסביבה, שוניות האלמוגים נמצאות בסכנה עקב דיג יתר, ספינות מכמורת הדגות בעומק הים, עליית הטמפרטורה ופיתוח חופים בניגוד לעקרונות הקיימות.

“בינה מלאכותית מספקת הזדמנות חסרת תקדים לפתרון כמה מהבעיות המטרידות ביותר את חברת האדם,” אמר ג’ייסון מיטשל, מנכ”ל התקשורת, המדיה והטכנולוגיה של אקסנצ’ר ואיש הקשר של החברה עם אינטל. “האקוסיסטם שהקמנו, הכוללת שותפים תאגידיים וחברתיים בפרויקט זה של ‘בינה מלאכותית לתועלת החברה’, מוכיחה שהתארגנות ושיתוף פעולה מאפשרים לחולל השפעה חיובית על הסביבה.”

מידע נוסף: לינק ל-case study | לינק לבלוג של אקסנצ’ר | Intel AI for Social Good


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות