תכנית בירד אנרגיה תומכת בפרויקט חדשני לחיזוי ואופטימיזציה של נפילות חשמל ברשת החשמל האמריקאית: חברת Razor Labs וחברת Exacter משתפות פעולה בפיתוח הפרויקט

הפתרון המתבסס על בינה מלאכותית ולמידת מכונה יספק מענה לתקלות ברשת החשמל האמריקאית. הפתרון עשוי להביא לחיסכון של מיליארדי דולרים בכל שנה

חברת Razor Labs הישראלית, העוסקת בפיתוח בינה מלאכותית, משתפת פעולה עם חברת Exacter מאוהיו, ארצות הברית, בפיתוח סנסורים ניידים אשר מזהים תקלות והתיישנות רכיבים ברשת הגריד הארצית, במטרה לחזות ולמנוע נפילות מתח. המערכת אוספת, משקללת ומנתחת נתונים באופן שוטף, ובאמצעות למידת מכונה מספקת מענה לחברות אנרגיה, לרשויות מקומיות ולממשלות. הפתרון מאפשר חיזוי תקלות מבעוד מועד ויביא לחיסכון משמעותי בעלויות ייצור האנרגיה לצד הבטחת בטיחותם של מיליוני בני אדם.

נפילות מתח ברשת החשמל הינה בעיה עולמית, אשר עלותה השנתית בארה”ב לבדה נאמדת בכ-110 מיליארד דולר בכל שנה. החברות Razor Labs ו-Exacter מפתחות בימים אלה מערכת ראשונה מסוגה אשר מרכזת נתונים סביבתיים, כמו נתוני מזג האויר, עומס על רשת החשמל, בשילוב מידע על מצב רשת החשמל הנאסף בזמן אמת. המערכת מנתחת את הנתונים באמצעות רשתות נוירונים (בינה מלאכותית), ומדווחת על מצב כשירות הרשת על כל חלקיה בכל רגע נתון. המערכת יכולה לחזות את הופעתן של תקלות עתידיות ברשת החשמל הארצית, תוך זיהוי הרכיבים הספציפיים שצפויים לגרום לנפילת חשמל זו. נתוני האמת יאספו באמצעות סנסורים אשר ינועו ביבשה ובאוויר על גבי רכבי תחבורה כגון מוניות, אוטובוסים, רכבי שירות עירוניים, משאיות ומטוסים, וימסרו למערכת את מיקום התקלה הצפויה ברשת החשמל ואומדן ביחס לעלות תיקונה באמצעות זיהוי עוצמת האות על גבי גלי רדיו. איסוף נתוני הרשת באמצעות הסנסורים של Exacter הודגם לאחרונה בהצלחה בפיילוט שבוצע באוהיו.

לפיתוח הפתרון קיבלו החברות את מענק תכנית בירד אנרגיה, שהינה שיתוף פעולה בין משרד האנרגיה האמריקאי לבין משרד האנרגיה ורשות החדשנות בישראל. מטרתה של התכנית הינה לתמוך ולקדם מיזמים משותפים של מחקר ופיתוח בתחומי האנרגיה החלופית, התייעלות אנרגטית וטכנולוגיות גז. תכנית בירד אנרגיה החלה לפעול בשנת 2009 כחלק מחוק “עצמאות אנרגטית” שאושר ע”י הממשל האמריקאי בשנת 2007. שיתוף הפעולה בנושא אנרגיה בין ישראל לארה”ב קיבל חיזוק משמעותי כאשר בשנת 2014 הקונגרס האמריקאי אישר חוק לקידום השותפות האסטרטגית בין שתי המדינות.

הפרויקטים הזכאים להשתתף בתכנית בירד אנרגיה הם שיתופי פעולה בין חברה אמריקאית לחברה ישראלית, או שיתוף פעולה בין חברה באחת המדינות לאוניברסיטה או גוף מחקר אקדמי במדינה השנייה, העוסקים בשל פיתוח וחדשנות בתחומי האנרגיה. לפרויקט חייב להיות פוטנציאל מסחרי משמעותי.

ד”ר איתן יודילביץ’ מנכ”ל קרן בירד, אמר: “אנו גאים לתמוך בפרויקט אשר עונה על צורך מהותי להשגת חסינות רשת החשמל ומטרתו להבטיח אספקה מתמדת ורציפה של חשמל. במסגרת תוכנית בירד אנרגיה, קרן בירד תמשיך לתמוך בפרויקטים חדשניים בתחומי האנרגיה אשר יתרמו את החדשנות והיצירתיות בישראל ובארה”ב לטובת הפיתוח של שתי המדינות”.

רז רודיטי, מנכ”ל חברת Razor Labs אמר: “התמחותנו בבינה מלאכותית בשיתוף עם החיישנים המתקדמים של Exacter, יאפשרו פיתוח פתרון לניהול מערכות קריטיות בצורה יעילה ומשופרת. במסגרת שיתופי הפעולה שלנו ברחבי העולם עם חברות כרייה, תעשייה, ומוסדות ממשלתיים וציבוריים, הוכחנו שפתרונות בינה מלאכותית שאנו מספקים מאפשרים שיפור משמעותי בתפוקה ובאמינות הייצור. הטכנולוגיה שלנו הינה מובילה בתחומה ועם הביקוש ההולך וגדל לייעול וניהול תשתיות קריטיות, אנו בטוחים כי המערכת שלנו תהיה סטנדרט חדש בתעשייה”.

תגובות סגורות