חדשות היום

תעשיה 4.0 – אתגר שהוא הזדמנות

התעשייה הישראלית מתמודדת החל משנות האלפיים עם תחרות מאתגרת מהכוח העולה ביבשת אסיה. עלויות כ”א שעדיפות בכמה מונים הסיטו חלק ניכר מקטר התעשייה הישראלי לכיוון מזרח. יחד עם זאת, אנו נמצאים בפתחה של הזדמנות אמיתית לשינוי כיוון. אם נרתום את הטכנולוגיות החדשות לעגלת התעשייה, נחזיר לעצמנו את השליטה בייצור ונהנה על הדרך מכל הפירות הנלווים.

בימים אלו בהם יש קושי גדול בגיוס כוח אדם לעבודת כפיים, ועלות כוח האדם הינה מרכיב חשוב במפעלי הייצור, נדרשים האירגונים בתעשייה להתארגנות מחדש ולחשיבה יצירתית כיצד יראה המפעל העתידי. המפעל העתידי אמור לכלול יותר מיכון, יותר מחשוב ופחות ידיים עובדות.

מגפת הקורונה בה אנו נמצאים, אף מהווה קטליזטור נוסף למיחשוב רצפת הייצור לטובת ממשק נוח בין עובדי המפעל וכן עם לקוחות הארגון.

המפעל החכם או בשמו הלועזיIndustry 4.0  (תעשייה 4.0) זו מהפיכה, בה משתנים כללי העבודה מאלו שהכרנו אותם עד היום. המהפכה, שהחלה במדינות אירופה וארה”ב סוחפת את כל העולם לשינוי אפילו בסין.

תעשיה 4.0 מובילה שינוי בתפיסת הייצור על-ידי הטמעת טכנולוגיות מתקדמות המחברות בין העולם הפיזי לדיגיטלי. תפיסה זו דורשת מכל מרכיבי המפעל המודרני טכנולוגיה מתקדמת, אשר תאפשר את החיבור בין שני העולמות, תוך הגברת יעילות, הטמעת חדשנות חשיבה יצירתית ויצירת ערך מוסף.

מחקרים בארץ ובעולם מצביעים באופן ברור, כי הטמעת חדשנות טכנולוגית בתעשייה מהווה מרכיב חשוב בבניית תעשייה יציבה ויעילה, חדשנות טכנולוגית זו תעניק למפעלים בתעשייה יתרונות תחרותיים ותאפשר להם להתמודד בהצלחה בשווקים הבינ”ל. ברמה הלאומית, זהו מצב שבו כולם מנצחים, שכן הוא מאפשר גם להשיג תשואה עודפת למשק. התפיסה היא שהישגים אלה יושגו באמצעות פיתוח מוצרים חדשניים, או על-ידי פיתוח והטמעה של תהליכי ייצור מתקדמים בעלי חדשנות טכנולוגית.

תעשיה 4.0 באה לשנות את התפיסה הארגונית מניהול בין אישי בין המנהל לעובד לניהול המפעל אפילו מרחוק, בצורה חכמה יותר. בעזרת בקרה ממוחשבת באמצעות רשת האינטרנט ובקרה על מכלול הממשקים בקווי הייצור, ניתן יהיה לקבל מידע רלוונטי לגבי שרשרת האספקה והמשאבים ב ON LINE. פעילות זו מאפשרת גמישות בהחלטות לשינויים בקווי הייצור.

המפעל החכם יוכל להימדד במדדי איכות ויעילות, ולהכיל חידושים בקווי הייצור בהתאם לדרישות השוק העולמי והצרכני.

למפעלים היום אין את האפשרות להישאר במקום כי מה שהיה הוא לא מה שכעת ובטח לא מה שיהיה. מי שלא יירתם לנושא, פשוט לא יוכל להתקיים.

נדרש לגייס את כל המשאבים הטכנולוגיים כדי לייעל את כל התהליכים במפעל. להצטייד במיכון אוטומטי, רובוטיקה, מדפסות 3D , מערכות בקרה תהליכים ממוחשבות, גמישות מחשבתית תוך שאיפה להתייעל כל הזמן. יש לבנות ולנתח מודלים עסקיים מבוססי נתונים, לבחון כל דבר, ולחדש כל הזמן החל במכונות, חומרי גלם וכלה במוצרים חדשים.

יישום תהליכי יצור חדשים בזמן קצר – משלב דרישת הלקוח ועד שלב הייצור השוטף יאפשרו ייצור מוצרים מורכבים יותר, גמישות לשינויים מהירה יותר וזמן אספקה קצר יותר.

ארגונים רבים מנצלים כבר היום את ההזדמנויות שמעניקה להם המהפכה התעשייתית הרביעית, בעיקר בענפי תעשייה עתירי נכסים כמו ייצור, כרייה, נפט וגז, אנרגיה ותחבורה. היישומים השונים של מהפיכה זו מאפשרים לחברות תעשייה מסורתית ליהנות, בין היתר מחיסכון בעלויות, העצמת כוח העבודה וכן קידום תעשייה “ירוקה” והגנה על הסביבה.

תמונה 1: תחנות העבודה החדשות מאפשרות לכל עובד לצפות בנתוני הפרויקט בזמן אמת וכן לדווח את ביצוע העבודה שנעשה על ידו

אז מה נרוויח :

  1. שליטה מלאה על כל התהליכים במפעל מכל מקום בו אנו נמצאים
  2. יישום תהליכי עקיבות TRACEABILITY לצורך מעקב תוצרת המפעל בכל זמן מכל מקום
  3. הגדלת היעילות המפעלית – חיסכון והתייעלות אנרגטית
  4. ניהול רצפות הייצור, ממשקים ישירים ל ERP, וניהול המשאבים וחומרי הגלם
  5. העצמת עובדים תוך ניוד עובדים לתפקידים יותר מתוחכמים
  6. הכנסת רובוטיקה לביצוע עבודות מונוטוניות שלהם קשה לגייס עובדים

תמונה 2

כדוגמה ליישום זה, ניתן לציין את המעבר שביצענו במפעל שלנו למיחשוב רצפת הייצור באופן מלא. במסגרת זו, עברנו לתיק ייצור דיגיטלי בכל שרשרת האספקה מהמחסן, קווי הייצור, ההנדסה, הרכש ועד לתוצרת הגמורה. תחנות העבודה החדשות שהותקנו בכל רחבי המפעל מאפשרים לכל עובד לצפות בנתוני הפרויקט בזמן אמת בצורה מהירה וידידותית וכן לדווח את ביצוע העבודה שנעשה על ידו (תמונה 1). כל המידע מועבר לשרתי החברה המאובטחים ומתורגם למידע בעל ערך למנהלי הפרויקטים לצפייה ולבקרה על עמידה בזמני האספקות ללקוח. מידע רלוונטי ללקוח זמין לצפייה בכל רגע נתון, מכל מקום, דרך אפליקציית ניסטק בנייד (Google Store). כך שבזמן אמת הלקוח צופה בהתקדמות הפרויקט שלו בקווי הייצור של החברה באופן שקוף ואמין (תמונות 2,3). בנוסף, אנו נמצאים בתכנון של מספר פרויקטים נוספים שיאפשרו התייעלות תפעולית באמצעות מיחשוב והכנסת טכנולוגיות מתקדמות.

תמונה 3 : ממסך האפלקיציה של ניסטק

לסיכום, למדינת ישראל יש הזדמנות נדירה להשתתף במהפכה עולמית חשובה. במהפכות התעשייתיות הקודמות לא היינו רלבנטיים, אבל במהפכה הנוכחית אנחנו בתמונה. לראשונה, ישראל נמצאת עמוק בתעשייה ויש לה גם את הידע הטכנולוגי. עלינו למנף את יכולות ההייטק במדינה, כך שנוכל לנצל את הזדמנות הפז ולהיות מובילה עולמית במהפכה זו.


מתי דבש, מנהל אוטומציה וייצור מתקדם, ניסטק

תגובות סגורות