חדשות היום

לקראת הכרעה

חיל האוויר הישראלי נמצא על החלטה לגבי עסקת רכש מסוקי הסער הכבדים שלו. ההערכה היא כי ההכרעה תתקבל אחרי החגים, שכן לכל הדעות מסוקי היסעור הותיקים לא יוכלו לטוס מעבר ל 2025.

על הפרק נמצאים שני מסוקים אמריקאים של שתי ענקיות המטוסים: לוקהיד מרטין עם   הסיקורסקי CH-53K החדש שנמכר למארינס האמריקני ומולם בואינג עם מסוק  הצ’ינוק הוותיק שצפוי לעבור שדרוג משמעותי, אם ייבחר על ידי ישראל.

בשיחה עם כתבים ישראלים בסוף חודש אוגוסט האחרון הביע מנכ”ל סיקורסקי דן שולץ בטחון רב כי ישראל מבינה היטב את שעל הפרק:  “מסוק של המאה ה 21 עם אופק שירות של 50 שנה מול מסוק של המאה ה 20 אחרי שירות של 50 שנה”.

אין ספק שכרגע, המוצר היחיד שחיל האוויר יכול היה להתרשם ממנו הוא ה CH-53K, שכן הצ’ינוק החדש הוצג על שולחן התכנונים בלבד.

“מבחינת ישראל ה CH-53K הוא מסוק מוכר”, אומר דן שולץ בראיון זום מארצות הברית. “ה CH-53K דומה מאד בגודל ובהפעלה לדגם שחיל האוויר מישראלי מחזיק, כך שמבחינת התחזוקה והתשתיות, אין צורך לבצע שינויים משמעותיים. מעבר לכך, המסוק מצויד במערכות ניטור פנימיות, מבוססות בינה מלאכותית המצביעות על בעיות צפויות בדיוק של 98% וכאשר הבעיות הללו מופיעות הטייס יודע בדיוק של 100% היכן הן. היכולות הללו מאפשרות לנו לאורך זמן, להוריד את מחיר התחזוקה של המסוק בעשרות אחוזים”.

שולץ רומז לכך שקליטת מסוקי צ’ינוק בעלי שני רוטורים עיליים תצריך מחיל האוויר התאמות תשתית תחזוקה רבות. מעבר לזה בלוקהיד מרטין מציינים כי כל חלקי המסוק מיוצרים במפעלי סיקורסקי, מה שלדבריהם  מעיד על תפיסה מערכתית ויכולת אינטגרציה גבוהה. יתרון נוסף הוא בכתובת אחת לאספקה רציפה של חלפים, תופעה שלא אחת הצריכה את חיל האוויר הישראלי שנאלץ  לחפש חלופות.

“כל החלקים שהצריכו תחזוקה ארוכה ושוטפת בדגמים הישנים, הוחלפו ב CH-53K”, מספר סטיב מקונלי, טייס הניסוי הראשי של סיקורסקי, ובעצמו בוגר המארינס. “מי שמכיר את הדגמים הישנים של ה CH-53 יודע שתמיד יש בעיות נזילת שמן. האיתור שלהם תמיד מורכב, ולעיתים מצריך עבודה רבה. ב CH-53K אין נזילות שמן! זה הדהים את כל מי שטס במסוק החדש. במידה ויש נזילה כזו היא מאותרת על ידי מערכת ניטור התחזוקה הפנימית של המסוק”.

ה CH-53K  הוא למעשה מסוק חדש לחלוטין. הגוף שלו בשונה ממסוקי היסעור של חיל האוויר, בנוי מחומרים מרוכבים, והוא בעל שלושה מנועים לעומת שניים כיום. המסוקים הראשונים נמסרו למארינס האמריקני לפני קצת פחות משנתיים ובמהלך השנה הבאה הם צפויים להגיע לבשלות מבצעית. חיל האוויר הישראלי שעוקב כבר כמה שנים אחרי פיתוח המסוק, בחן אותו במפעלי החברה במספר הזדמנויות.

“לפני כמה שנים, עוד במהלך הפיתוח, יצא לי לארח את ראש להק מסוקים של חיל האוויר הישראלי דאז, תת אלוף ניר נין-נון”, מספר מקונלי. “אחרי שלב ההסבר הכללי תרגלנו שעתיים בסימולאטור הטיסה ומיד אחר כך המראנו לטיסת התרשמות. בשלב מסויים הוא לקח את ההגאים והטיס את המסוק כאילו בעבורו,  זו לא הפעם הראשונה. זה מוכיח עד כמה הקליטה של ה CH-53K יכולה להיות מהירה בחיל האוויר הישראלי”.

תמונה: CH-53K של המארינס האמריקניים באימון תדלוק
צילום: Lockheed Martin

אין ספק שבישראל אוהבים את ה CH-53K. הוא מביא איתו יכולת טיסה ארוכה יותר, כושר נשיאה גדול יותר ובעיקר, הוא כמעט  זהה בגודל ליסעור הוותיק. להיבט הזה יש משמעות גדולה עבור צה”ל שכן, הוא לא יצטרך לעשות התאמות בהובלת יחידות מיוחדות על כלי הרכב שלהן, בהשוואה לצ’ינוק הקטן והצר יותר. מעבר לזה ביצועי המסוק עם שלושה מנועים בטוחים יותר, במיוחד עבור חיל האוויר הישראלי שבדרך כלל מותח את הפלטפורמות האוויריות שלו עד קרוב מאד לקצה גבול היכולת.

” אחד היתרונות הגדולים של ה CH-53K הוא במערכות האוויוניקה המתקדמות שלו.” מספר שולץ. זה מסוק שכולו FLY BY WIRE, מה שמוריד מהטייס הרבה מאד משימות עימן הוא צריך להתמודד כיום. כך למשל עניין הריחוף בתנאי ראות אפסיים בסביבה מדברית. זו אחת המשימות הקשות ביותר של טייסי סער. ל CH-53K יש יכולת ריחוף עצמאית אוטונומית, המאפשרת לטייס להתמקד בדברים אחרים הקשורים לנחיתה. בכלל, התפיסה הזו שחלק גדול מהמשימות מנוהלות על ידי מערכות דיגיטליות, מגבירות באופן משמעותי את בטיחות הטיסה ומפנות את הקשב של הטייס לדברים נוספים”.

אלא שאחרי כל היתרונות הברורים שמציגים אנשי לוקהיד מרטין בהקשר ה CH-53K, עולה עניין המחיר. ההערכה היא כי המסוק יעלה כ 85 מיליון דולר ליחידה, לעומת  50-60 מיליון של הצ’ינוק.  בעניין הזה אנשי לוקהיד מסרבים לדבר על המחיר המדוייק, אבל מדגישים את התפוקה שלו לאורך זמן, שלא בהכרח נלקחת בחשבון כאשר מדברים על מחיר רכישה.

“אני זוכר דילמה דומה מאד בהקשר זה”, מספר שיקי שני, מנכ”ל לוקהיד מרטין ישראל. ” בחיל האוויר הייתה התלבטות האם ללכת לרפויקט השבחה של מטוסי ההרקולס הישנים מדגם E  או לרכוש מטוסים חדשים מדגם J. הוכחנו לחיל האוויר שרכישת מטוס חדש בראיה רב שנתית, היא למעשה כמו לקבל אותו בחינם בהשוואה למחיר ההשבחה של הישן ועלויות התחזוקה שלו לאורך שנים. במקרה הזה זה בדיוק אותו דבר, ה LCC – LIFE CYCLE COSTA  של כל מסוק אחרי יהיה יקר יותר לאורך שנים ואני חושב שבחיל האוויר בהחלט מבינים את זה”.

בלוקהיד מאשרים כי ישראל כבר בחנה אפשרויות לשילוב מערכות ישראליות במסוק ב CH-53K. במידה וההחלטה תתקבל עד לסוף השנה אמורים המסוקים הראשונים להגיע לחיל האוויר הישראלי כבר ב 2025, בדיוק במועד שבו אמור לסיים היסעור הוותיק את פעילותו.


תמונת כותרת:מסוק ה CH-53K בצבעי חיל האוויר הישראלי
איור: Lockheed Martin

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות