חדשות היום

ריחוף אנושי

זה היה עניין של זמן עד שמישהו ירים את הכפפה הזו. הצבא הבריטי החל לאחרונה בסדרת ניסויים עם ערכות ריחוף. נזכיר, כבר ב 1965 ריחף שון קונרי המנוח כג’יימס בונד בסרט THUNDERBALL בחליפה כזו, אז זה נראה דמיוני, כיום זה ריאלי ואולי בקרוב אפילו מבצעי ביחידות שטח. הצבא הבריטי החל בסוף 2020 בניסוי בחליפה הריחוף  מתוצרת חברת Gravity Industries  הבריטית. הניסוי התמקד  במשימות תחזוקה ליחידות שטח של חיל התותחנים המלכותי. על פי הלקט הבטחוני של משרד הבטחון הניסוי כלל  “יכולת של חייל לרחף מעל שדה הקרב ולנחות על הגג של תותח הוביצר 155 מ”מ מסוג AS90, לצורך ביצוע תחזוקה מהירה או העברת מידע. חליפת ה Gravity Jet Suit בעלת הספק של יותר מ- 1000 bhp כוללת 5 מנועי סילון מיניאטוריים, שכל אחד מספק תמיכה למשקל  של עד  22 ק”ג. שני מנועים מותקנים על כל יד והמנוע החמישי מותקן על הגב. החליפה מאפשרת המראה אנכית ושליטה בכיוון ומהירות בעזרת הידיים. היא מגיעה עם קסדה המציגה את מצב הדלק, אינדיקטורים לחירום וחיבור Wi-Fi ליחידת בקרה קרקעית. ניתן לרחף בעזרת החליפה במהירות של עד 50 קמ”ש ולשאת דלק שיספיק לטיסה בטווח זמן שבין  5  עד 10 דקות. משקלה של החליפה הוא 27 ק”ג ללא דלק וניתן להגיע איתה לגובה פוטנציאלי מקסימלי של עד 3.5 ק”מ.

תמונה: משטח הריחוף של פרקני זאפאטה
תמונה מתוך חשבון האינסטרגם @frankyzapata

מי שביצע את הניסוי הוא ריצ’ארד ברואינג מייסד חברת Gravity Industries הבריטית. ברואינג, איש צבעוני מאד  שמגדיר את עצמו כמי שדוחק הצידה מוסכמות ומחפש פתרונות יצירתיים לבעיות. הוא לוחם מארינס לשעבר בצבא הבריטי, רץ אולרטא מרתונים, ועושה שכיבות סמיכה בעמידת ידיים במסגרת שיטת אימון מיוחדת שפיתח. לאחר שש שנות שירות בצבא הבריטי, הוא הצטרף לענקית הנפט BP ופיתח שם שיטה לעקוב אחרי תנועת הנפט העולמית דרך רכיבי GPS על הספינות עצמן. בראיון למגזין WIRED  הוא סיפר כי פיתוח מערכת מעקב המיכליות  עלה לחברה 20,000 פאונד והכניס בתוך חצי שנה 50 מיליון דולר. את המשא לפיתוח חליפת הרחיפה הוא פיתח לגמרי במקרה. ב 2016 הוא רכש  באופן ספונטני באינטרנט מנוע סילוני קטן. הוא ערך חישובים משלו והגיע למסקנה כי הוא יכול לתכנן מנוע קטן יותר, בגודל של בקבוק שתייה בנפח 2 ליטר שיכול להרים משקל של כ 20 ק”ג. “כשהפעלתי לראשונה אתה מנוע שבניתי, והלבשתי על היד הייתי בטוח שהוא יתלוש אותה מהמקום. אבל שלמחתי זה לא קרה, וכך המשכתי בפיתוח סדרה של מנועים כדי ליצור מספיק כוח להרים גוף אדם”.

 מתברר שהיוזמה הזו של ברואינג, לא מקרית. סבו, סר באזיל בלקוול היה מנכ”ל חברת Westland Helicopters   הבריטית וסבו האחר מצד אביו, טייס בחיל האוויר המלכותי שהשתתף במלחמת העולם השנייה. אביו, מהנדס אווירונאוטיקה נהג לבנות איתו דאונים ולהטיס אותם באחוזה המשפחתית. “אף אחד, כולל המשפחה שלי לא האמינו בפתרון הזה” הוא סיפר בתחילת השנה בראיונות לתקשורת הבריטית. “הייתי גורר אותם בסופי שבוע לשטחים פתוחים כדי לבצע את הניסויים. בתחילה הייתי חייב לאזן את עוצמות המנועים כדי להשיג יציבות, ובכל פעם הם נשלחו להתאמות ליצרן הגרמני. אחרי כמה סבבים של התאמות הגיע הניסוי המוצלח הראשון בנובמבר 2016.  הצלחתי להמריא  אבל הנחיתה הייתה רעה מאד,  אחרי שש שניות. עצם העובדה שהצלחתי להתרומם הייתה מבחינתי ההוכחה שהרעיום ישים והחליפה עובדת”.

תמונות: חליפת הריחוף של gravity
צילום מתוך עמוד האינסטגרם של Gravity Industrie

שנתיים בדיוק אחרי טיסת הבכורה שהסתיימה בהתרסקות בגינה הביתית בלונדון, ערך ברואינג ניסוי טיסה יחד עם Great Northern Air Ambulance Service, עמותה בריטית  המעניקה שירותי חילוץ ורפואה מוטסים באזורים מרוחקים בצפון אנגליה. מטרת הניסוי הייתה לבחון הטסה של פארמדיקים בתנאי שטח קשים. בניסוי עצמו הגיע ברואינג לפצוע מדומה על ראש גבעה בתוך 90 שניות בעוד שלצוות הרגלי שיצא אל הפצוע  רגלית הדרך ארכה יותר מ 25 דקות.

“ללא ספק שימוש בחליפת ריחוף יכול להיות הבדל בין חיים למוות”, סיפר ל BBC אנדי מאווסון, מנהל התפעול של  Great Northern Air Ambulance Service , ” אם אכן הניסוי הזה יצליח, אנחנו מתכננים לצייד את הפאראמדיק שלנו בערכת טיפול מיוחדת שתותאם במשקל שלה לביצועי החליפה, והיא תכלול משכחי כאבים ודיפיברילטור לביצוע החייאות, משום שהרבה מהפצועים שאנחנו מטפלים בהם סובלים מהתקפי לב”.

מתחרה מעבר לתעלה

חברת Gravity Industries הבריטית לא לבד בעסיקי חליפות הריחוף. פרנקי זאפאטה הצרפתי פיתח חליפת ריחוף דומה המבוססת על מנוע שנבנה על משטח עמידה ונראה כמו סקייט בורד מעופף. בחודש אוגוסט 2019 הוא הוכיח את יכולת הריחוף של החלפיה שלו כשחצה את 22 המייל (34.5 ק”מ)  של תעלת לאמנש מ Calais בצרפת ל Dover באנגליה ב 22 דקות. עבור זאפאטה, לשעבר אלוף צרפת בקפיצות סקי, זה היה הניסיון השני לחצות את התעלה, כאשר שנה קודם הוא נכשל בשל בעיות דלק. בחצייה המוצלחת ב 2019 הוא השתמש בלוח ריחוף גדול יותר, שהכיל את כמות הדלק המספיקה לחצות את התעלה.


תמונת כותרת: ניסוי חליפת רחיפה
בצבא הבריטי
צילום: Gravity Industries

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות