חדשות היום

כלבים רובוטים

תארו את הסיטואציה הבאה – כלב שמירה רודף אחרי פורץ, רק שהכלב הוא לא יצור חי אלא רובוט בעלי רגלים מפרקיות בגודל של כלב אמיתי.  עד כמה שזה נשמע דימיוני, מתברר שהמציאות לא כל כך רחוקה.

בבסיס חיל האוויר האמריקני Tyndall בפלורידה החל לאחרונה ניסוי עם כלבים רובוטים לאבטחת מספר מתקנים. הכלבים, מצויידים במערכת מצלמות היקפית המשדרת תמונה למפעיל מאחור. הם מצויידים במערכת מציאות מדומה המאפשרת להם התמצאות מרחבית ותנועה רציפה בשלושה מצבים: באופן אוטונומי, על פי מסלול מתוכנן מראש או ב”ניהוג” מרחוק של המפעיל. הרובוט עצמו הוא מעין שלדת מתכת מרובעת  שעליה מותקנות המערכות עצמן, המחוברת לארבע רגליים. על פי אתר חיל האוויר האמריקני: ” זהו הניסוי הראשון של הזרוע  בהפעלת רובוטים למשימות אבטחה. הכלבים הביוניים הללו מיועדים לסייר במקומות שבהם יש בעיית עבירות לפטרול רגלי אנושי”.  בהודעה לא ברור כמה פלטפורמות משתתפות בניסוי האבטחה לבסיס ששטחו קרוב ל 120 אלף דונם. שתי חברות פיתחו יחדיו את הרובוט – Ghost Robotics את הפלטפורמה עצמה ו Immersive Wisdom את מערכות המציאות המדומה המאפשרות את התנועה העצמאית. “הכלבים הרובוטים לא נועדו להחליף את כלבי האבטחה בהם אנחנו משתמשים במשימות היומיומיות ” אומר מייג’ור גורדן כריס, מפקד יחידת האבטחה 325 של חיל האוויר האמריקני. “הכוונה שלנו היא לשלב אותם בפעילות השוטפת שלנו במטרה להגביר את איכות האבטחה והמודעות המצבית. הרובוט נשלח למשימה תוך שהוא נעקב כל הזמן על ידי המפעיל”.

בצבא האמריקני נמצאים כבר זמן בתהליך עמוק של מחקר, פיתוח ושילוב יכולות רובוטיות בכלל הזרועות. בחודש אוקטובר האחרון נחנך ב   University of Texas  מרכז פיתוח רובוטים חדש המשותף לאוניברסיטה ולזרוע היבשה – ה ARMY. על פי התכנון, המרכז ילווה את הדרישות המבצעיות של הזרוע ויפתח יחד איתה את המערכות. את הנוכחים : מושל טקסס, נשיא האוניברסיטה ומזכיר ה  ARMY , ליווה במהלך הטקס “כלב רובוטי” שפותח באוניברסיטה.

אחת החברות המובילות בעולם במחקר פיתוח וייצור רובוטים למשימות מיוחדות היא Boston Dynamics  שפיתחה בעבר את הפרד המכני למארינס, פלטפורמה שיועדה לשאת מטען ולהקל על כוחות מתמרנים. הפלטפורה שנוסתה במהלך כמה תרגילים הוכיחה יעילות, אבל בסופו של דבר החליט הצי האמריקני שלא להצטייד בה, בעיקר בשל הרעש הרב שליווה את התנועה שלה וגרם לחשש לגילוי מוקדם של הכוח.

תמונה: כלבי השמירה הרובוטים של חיל האוויר האמריקני
צילום: TIFFANY PRICE/U.S AIR FORCE

 Boston Dynamics  מציעה בימים אלה את ה SPOT,  מוצר דומה לכלבים הרובוטים שבשימוש חיל האוויר האמריקני. משטרת הונוללו רכשה רובוט כזה לטיפול במגיפת הקורונה. מקור במשטרת הוואי סיפר כי הרובוט שנרכש משמש את גורמי הרפואה בעיר לטיפול בחסרי בית שמגיעים לבדיקות קורונה. הרובוט מוכנס לאוהל מיוחד שבו הם יושבים,  ובעזרת הוראות של המפעיל למטופל, הרובוט בודק את מדדי הגוף ומעביר אותם בזמן אמת לחדר הבקרה. רכישת הרובוט עוררה זעם רב בהוואי, בטענה כי את העבודה שלו ניתן לתת למובטלים הרבים שיצרה המגיפה. בהודעת משטרת הוואי נאמר כי מעבר לטיפול הספציפי בחולים, הרובוט מצוייד במערכת המסוגלת לנטר חום גוף של מספר רב של בני אדם, ממרחק גדול, ובכך להתריע על חולי קורונה פוטנציאלים.

Boston Dynamics מציעה בנוסף לפלטפורמה הרובוטית המרכזית,  robodog, גם מספר אפליקציות. האחרונה בהם היא זרוע המתחברת לחלק הקדמי של הרובוט – באזור ה “ראש”, ומאפשרת לו לפתוח דלתות, לגרור מטען או לשאת ציוד בהרמה. על פי דיווח של  CNN Business , בחברה טוענים כי הוא יכול בעזרת שתי זרועות מסונכרנות גם… לקפוץ על חבל.  נוסף לכך הרובוט יכול  להגיע באופן אוטונומי לעמדת טעינה ולהתחבר אליה, ללא כל מעורבות של מפעיל. מחירו הבסיסי של ה SPOT עומד כיום על 74,500 דולר ליחידה. “מאז שיצאנו לשוק עם המוצר הזה אנחנו נמצאים בקשר רציף עם הלקוחות כדי לקבל מהם פידבקים”, אומר מנכ”ל Boston Dynamics רוברט פלייטר בראיון ל CNN. “מהתגובות הללו אנחנו מפתחים את האפליקציות החדשות”.

תמונה: רובוט ה SPOT
צילומים: Boston Dynamics

מתברר שהרובוטים המפרקיים של Boston Dynamics מעניינים גם את תעשיית החלל האמריקנית. בכנס השנתי של ה American Geophysical Union (AGU),, הציגו NASA  ואניברסיטת CAL TEC, דגם של רובוט מפרקי המבוסס על ה SPOT, שאמור לחקור מערות על המאדים. אבהטיפוס שהוצג בכנס  אמור להיות מצוייד ביכולת בינה מלאכותית שתאפשר לו מודעות מצבית מתקדמת במטרה להתגבר על מכשולים במערות עצמן. מעבר ליכולת התנועה האוטונומית ה “Mars Dogs,” ייצרו תוך כדי תנועה מיפוי של תאי השטח בהם ינועו על ידי שימוש במכ”מ LIDAR  מתקדם ומערכות אלקטרואופטיות טרמיות. החוקרים טוענים כי הרובוטים בנויים להתאושש מנפילות על ידי אלגוריתמיקה מתקדמת שמשולבת בהן. “נפילה של הרובוט היא לא כשלון של המשימה, היא חלק ממנה ואנחנו נדע לתכנן אותו כך שיוכל לחזור לתיפקוד. מעבר לזה, הבינה המלאכותית תאפשר לו לבנות לעצמו מודלים של תנועה ולהימנע ממכשולים כדי לשמור על רציפות תיפקודית” , אמרו החוקרים בכנס. ה “Mars Dogs,” מתוכננים להיות קלים מאד, עשירית ממשקלן של גשושיות המחקר הנוכחיות שנעות על הכוכב האדום. מהירות התנועה שלהם כ  5 קמ”ש – פי 35 יותר מהר מהגשושית הנוכחית שעל הכוכב Curiosity , שנעה במהירות של 0.14 קמ”ש. הניסויים הנוכחיים נערכים בצפון קליפורניה , בקרקע המורכבת מסלעי לבה, שנמצאו דומים מאד לשטח אותו אמורים לחקור על המאדים.


תמונת כותרת:” – “,Mars Dogs
כלבי המחקר של המאדים
איור: NASA/JPL-Caltech

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות