חדשות היום

שיטוט מגוון

הלחימה האחרונה ביi אזרביג’אן לארמניה במחוז נגורו קאראבך, העלתה לסדר היום את השימוש הנרחב שעושים כיום צבאות רבים בנשק משוטט. אזרביגאן לא טרחה להסתיר את העובדה כי היא משתמשת בנשק כזה מתוצרת ישראל. אף שלא נקבה בשם המדוייק של החימוש, עולה כי השתמשה במל”ט המתאבד  HAROP מתוצרת התעשייה האווירית. המגזין “THE DRIVE” שהקדיש ל HAROP כתבה גדולה בתחילת השנה, הגדיר אותו “הנשק שהכריע את הלחימה לטובת האזרים”. בישראל כצפוי שהורידו פרופיל – עד כמה שניתן – בהקשר הפעלת נשק ישראלי בסכסוך הזה, במטרה לא להיקלע לעימות עם האיחוד האירופי שתמך בארמניה. אלא שההצלחה המבצעית  של ה HAROP לא נעלמה מעיני צבאות אחרים בעולם, ובסוף חודש ינואר הודיעה התעשייה האווירית של חתימה של שלוש עסקאות עם מדינות באסיה לאספקת מערכות HAROP   יבשתי, HAROP ימי ורחפנים מתאבדים קטנים  מדגם “רתם”.

“למעשה מאז תחילת שנות ה 80 אנחנו נמצאים בתהליך מתמשך של פיתוח חימוש משוטט”, אומר אסף, מנהל הקו העיסקי של כלים משוטטים בתעשייה האווירית, בשיחה עם ניו טק, יממה אחרי פרסום העסקה המשולשת. “כיום אנחנו מחזיקים בתעשייה האווירית שורה של מוצרים בתחום הזה שנותנים מענה מבצעי נרחב: ממשפחת ה HARPY  וה HAROP לצרכים אסטרטגים, דרך ה DEAM DRAGON A  לסוגיו ועד הרתם”.

בראיה היסטורית, הנשק המשוטט החל להיות מפותח בישראל כבר בסוף שנות ה 70, כחלק מההבנה כי יש לבנות יכולת קלטנית מעבר להסתמכות הטוטלית שהייתה עד אז על חיל האוויר. המוצר הראשון של התעשייה האווירית היה ה “HARPY”, מל”ט מתאבד שפותח לחיסול סוללות טילי נ.מ. זה היה המוצר שפותח ישירות בעקבות טראומת יום הכיפורים וההצלחה של המערכות הרוסיות הן בסוריה ובן במצרים, בהפלת מטוסים ישראלים. המשפט האלמותי של עזר וייצמן כי  “הטיל כופף את כנף המטוס”, היה למעשה הבסיס לפיתוח משפחת ה HARPY, שמזהה את  הקרינה האלקטרומגנטית שמשחרר מכ”מ סוללת הטילים, מתביית עליה ומשמיד את קרון השליטה והבקרה. מה HARPY פותח הדור הבא של הנשק המשוטט – ה HAROP, שצוייד במתע”ד אלקטרו אופטי, שמאפשר לו זיהוי מטרה על פי תמונה. כיום מחזיקה כאמור  התעשייה האווירית שורה של נשקים משוטטים לטווחים שונים ולשימושים מגוונים, חלקם מבוססי טכנולגיית מל”טים וחלקם מבוססי פלטפורמת רחפנים. את ה HAROP משווקת כיום התעשייה האווירית גם בתצורה ימית, כלומר לשיגור מספינות.

“ההתאמה לסביבה הימית נעשתה בעבר כחלק מהצגת יכולת גנרית של המוצר. במכרז הנוכחי נדרשנו לעשות התאמות לדרישות הלקוח ולפלטפורמה הימית שעליה הוא מתעתד להציב את מערכת ה HAROP. במהלך השנים האחרונות הלקוחות הבינו את קשת היכולות שנשק משוטט מדוייק מעניק להן. אם בעבר אלה היו תותחים וטילים, הרי שעכשיו הנשק הזה לא בהכרח מתאים לסביבה ימית רווית פעילות. הצורך לברור את המטרה מבין עשרות ספינות ולפגוע בה במדוייק נעשה הכרחי, ולצורך המבצעי הזה בדיוק מתאים נשק משוטט. מעבר לכך זה יוצר עבור הכוח הימי יכולת פגיעה מדוייקת ומרחוק במטרות קרקעיות. מדובר בהגדלה משמעותית לא רק של כוח האש של הספינה אלא גם את יכולת השרידות שלה, בכך שהיא לא צריכה להתקרב אל החוף או אל כלי האוייב”.

ש: איזה התאמות ייחודיות נדרשות למערכות הימיות, הרי סביבת הלחימה והעבודה היומיומית שונה לחלוטין?

“באופן כללי הטיל עצמו לא שונה בצורה מהותית. צריך להתאים את המערכות הסובבות, מערכות השיגור והשליטה והבקרה צריך להתאים לסביבה הימית. בשונה מהמערכות הקרקעיות שנמצאות בסביבה סטטית ויציבה, ספינה היא סביבה דינמית, גם כאשר היא עומדת יש את הגלים שיוצרים תנועתיות מתמדת.  לכן אנחנו חייבים לייצר התאמה ברמת התנועתיות כדי שמערכת השליטה והבקרה והטיל עצמו ידעו כל הזמן את מיקומם המדוייק. אתגר נוסף הוא סנכרון בין מערכת ה HARPY  לכלל המערכות האחרות בספינה בהיבט של קרינה אלקטרומגנטית, כדי לוודא שאין הפרעה וזליגה ביניהן. וכל זה אחרי התכנון הראשוני של היכן להעמיד את המשגר על הסיפון, וחיווט כל המערכת תוך כדי חיבורה למרכז השליטה של הספינה (מי”ק – מרכז ידיעות קרב כפי שהוא מכונה בחיל הים). מעבר לזה המערכות הללו עוברות תהליך אטימה חדש, כדי לאפשר להן אורך חיים בים”.

תמונה: מערכת HAROP
צילום: תעשייה אווירית

ש: אני רוצה לחדד את הייחודיות של הנשק המשוטט אל מול טילים מדוייקים למשל.

“בסופו של דבר סביבת הלחימה המודרנית השתנתה מאד. אני אתמקד בשני מרכיבים חשובים, שהם למעשה היתרון של הנשק המשוטט. הראשון הוא מודיעיני, בלחימה א סימטרית אין מודיעין מדוייק, קיים פער קבוע בתמונת המודיעין ויכולת שהייה ארוכה באוויר היא אחד הכלים להתמודד עם זה. המרכיב השני הוא “זמן החיים של המטרה”, כלומר כמה זמן יש לך לפגוע בה. כיום, שרוב הלחימה היא א סימטרית, ברגע שהמטרה צצה היא בדרך כלל נעלמת אחרי זמן קצר. הנשק המשוטט עונה בדיוק על שני הצרכים הללו, הוא גורם האיסוף וגם כלי התקיפה. כשמחברים את זה לסביבה הימית אנחנו מקבלים מכפילי טווח משמעותיים של המערכת”.

Mini Harpy – שילוב יכולות קטלני

תמונה: מערכת Mini Harpy
צילום: תעשייה אווירית

בתחילת 2019 חשפה התעשייה האווירית את ה- Mini Harpy  מערכת נשק מבוססת על פיתוח טכנולוגי ייחודי ממשפחת המשוטטים   – HAROP ו – HARPY- בתצורה אחת. המערכת הוצגה  לראשונה בתערוכת Aero India  בבנגלור, הודו. מערכת ה Mini Harpy  משלבת למעשה את  היכולות אלקטרו אופטיות של ה HAROP  עם יכולות רכיבה על קורני מכ”מ של ה HARPY.  המערכת מיועדת לרמה הטקטית ומיועדת ליחידות שדה או לכוח ימי, והיא ניתנת לשיגור ממגוון פלטפורמות יבשתיות, ימיות ואוויריות (מסוקים). מיגוון יכולות ההפעל מאפשר לה עצמאות מלאה ביכולת איסוף מודיעין, קבלת תמונת מצב עדכנית ויכולת סגירת מעגל תקיפה בעלות נמוכה. הטילים המשוטטים משוגרים לאזור המטרה, הם חגים בשמיים עד לאיתור האיום, עם זיהוי המטרה המערכת ננעלת ותוקפת לסגירת מעגל מהירה וקטלנית. המערכת תוכננה לאפשר למפעיל שליטה עד הרגע האחרון ולהפסקת התקיפה בכל שלב במידת הצורך. הכלים מצויידים בהנעה חשמלית, שקטה במיוחד, עם ראש קרב במשקל של 8 ק”ג חומר נפץ, טווח משימה של 100 ק”מ וזמן פעילות של כשעתיים במשקל של כ-45 ק”ג.


תמונת כותרת: מערכת HARPY
צילום: תעשייה אווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות