הגנה יעילה מפני איומי בלוני התבערה, רחפנים וכל סוגי טילים

אחת הבעיות שלנו ושל בעלי בריתנו מן העולם החופשי שנשק הגנה הרבה יותר יקר ומסובך מנשק התקפה שמפתחים האויבים והיריבים שלנו כגון בלוני התבערה, קסאמים וטילים גם מדויקים ומהירים.  מערכות נשקי ההגנה שלנו  הקינטיות (מכניות)  של כיפת ברזל שרביט קסמים וחץ  חשובות מפני איומי נשקים אלו ו כמעט יעילות אבל מאוד מסובכות ויקרות. למשל נגד בלוני התבערה המזיקים שמחירם אפסי ונתן ליצרם  ולשלחם בקלות  אפילו על ידי ילדים לא היה לנו עדיין נשק הגנה מתאים.

לכן כל הכבוד לחלוצים ולנחשונים, כמו מפקד משמר הגבול לשעבר ניצב יעקב שבתאי שיזם, עודד ומימן, פרופסור עמיאל ישעיה מאוניברסיטת בן גוריון ואנשי  חברת אופטידפנס, שפתחו ב2020 את “להב אור”, המערכת הישראלית הראשונה מדגם מסחרי הפועלת להגנת דרום-מערב המדינה מבלוני תבערה ורחפנים. המערכת פועלת על העיקרון של אנרגיה ישירה המפעילה  קרן לייזר  שיכולה להשמיד  או להפיל את הבלונים המזיקים עוד בשטח האויב. המערכת פועלת כמעט במהירות האור ועלות הפעלתה מאוד נמוכה באמצעות דלק רגיל וספק כוח חשמלי.

הישג המערכת הפועלת ב אנרגיה ישירה להגנה הינו רק השלב הראשון במיגור איום בלוני התבערה, כי לדברי מתכנני המערכת דרושות לפחות 5 יחידות דומות וייצורן דורש זמן, מאמץ ועלות כספית. אולי ישנה אפשרות לחסוך חלק מן הזמן הדרוש להפעלת המערכות  האלה, להקטנת עלותן ולשיפור הביצועים שלהן. בשנים האחרונות חלה התקדמות גדולה ומהירה בפתוח טכנולוגית אנרגיה ישירה באמצעות לייזרים בעיקר ע”י בעלי בריתנו בארה”ב במיוחד להגנה מפני רחפנים וטילים. כיום בפעולה בארה”ב מערכות  נשק לייזר אמינות במחיר סביר ל יירוט  עד ל 50KW   ובפתוח עד ל KW300. להגנה מפני עצמים פשוטים ואיטיים, כמו בלוני תבערה ורחפנים, נדרש הספק נמוך בהרבה של מערכת הלייזר בסדר גודל של KW בודדים בלבד כי מרווחי זמני פגיעת הלייזר ארוכים. לכן יש לשקול את האפשרות של מאמץ משותף בין מפתחי להב אור, החברות הביטחוניות הישראליות ושל ארה”ב, המובילות בפתוח מערכות אנרגיה ישירה באמצעות לייזר. אנחנו מקווים כי בעתיד הקרוב, המאמץ המשותף יימצא פתרון מלא נגד איומי  בלוני התבערה, כמו שמצאנו פתרון נגד איומי מנהרות האויב ולאחרונה פתוח מערכת מעיל הרוח. אם נשיג זאת, הטרוריסטים מעזה לא יוכלו יותר להזיק ולסחוט אותנו  ע”י איום על אזרחנו ו שרפת שדותינו במיוחד בחודשי הקיץ.

סכנות חמורות יותר הן מטילים הנמצאים בידי אויבינו במיוחד המדויקים שקשה ליירט אותם ויכולים לגרום לנזק עצום בחיי אדם ובתשתיות גם חיוניות. לכן טוב שישראל פתחה במאמץ רב ובעלות גבוהה מערכות קינטיות להגנה מפני טילים כיפת ברזל, שרביט קסמים וחץ, אבל התפעול שלהן מאוד יקר ועם תגובה מאוד איטית ביחס למערכות לייזר הפועלת במהירויות גדלות במאות אלפים פעמים שכמעט שוות למהירות האור. תפעול מערכות הלייזר היא גם זולה בהרבה, כיוון שהן צורכות רק אנרגיה חשמלית במחיר מאוד נמוך. אבל להגנה מטילים הנעים במהירויות דרושות מערכות לייזר עם הספקים מאוד גבוהים שעדיין לא קיימות ושבעלי בריתנו מנסים לפתח בימים אלו. בעבר ישראל  החלה לפתח עם חברתNOC    מ ארה”ב מערכות נשק  לייזר  כימי מאוד עוצמתיות  בפרויקט  NAUTILUS  והפרויקט הופסק למרות שמקצוענים כדוגמת הפרופסורים  מישה ארנס  ז”ל ו יצחק בן ישראל התנגדו להפסקתו. כיום לנוכח האיומים נדרשים מאמצים גדולים בתכנון, פתוח ויצור מערכות חדשות לאנרגיה ישירה ובנוסף יש לחקור ביסודיות את הבטיחות , פתרון מגבלות התאימות האלקטרומגנטיתEMC , הדיוק והיציבות  של מערכות  ההגנה  עם הספק גבוה נגד טילים מדויקים ומהירים.  לשם כך יש לרתום מהנדסים ומדענים ישראלים מוכשרים ומובילים בתחומם ולהקדיש מיטב המאמץ בפתוח מערכות אנרגיה ישירה  עם לייזרים בעלי עוצמה. באמצעות שיתוף פעולה עם בעלי בריתנו,  נדרש לפתח מערכות אנרגיה ישירה שבשילוב עם המערכות הקינטיות הקיימות שלנו החיוניות כי פועלות בכל מזג אוויר, ש יהוו מגן בטוח מפני כל סוגי הטילים. כך שבעתיד בהגנת ישראל מטילים כאשר  ברוב הזמן מזג האוויר יפה ואין הפרעות אטמוספריות יפעלו המערכות האנרגטיות ובחלק הזמן המצומצם ש תופרע פעילותן יופעל  באופן אוטומטי הנשק הקינטי עם הפעלה מאוד יקרה ש ברשותנו.

בנוסף ישנה אפשרות  לפתח מערכות התראה מפני טילים ו פגיעה בהם מעל שכבות העננים (שלא תהיינה תלויות בשנויים בשכבות האטמוספירה הנמוכות )באמצאות מערכות לייזר עתידיות המורכבות בכלי טייס או לוויינים. ישנה אפשרות להוסיף למעטפת ההגנה מפני טילים מכל סוג שהוא גם מערכות אנרגיה ישירה  באמצעות מיקרוגל שחלקן יעילות בכל מזג אוויר שיכולות לתרום לשיבוש ולהשמדת מערכות הניווט האלקטרוניות במיוחד של טילים מדויקים. צעדים מורכבים אלו אם יצליחו  בתוספת למערכות הקינטיות הקיימות יכולים להוות כיפת פלדה כמעט מושלמת נגד כל סוגי הטילים וירתיעו אויבים קיימים ופוטנציאלים.

תמונה: S.J. Freedberg, Jr, An early experimental laser-armed Stryker vehicle, the
«
MEHEL Breaking Defense, 4 August 2020
The original Dynetics/Lockheed concept for a 100 kW laser truck to kill drones and
incoming rockets, artillery, & mortars. The Army is now pursuing a 250-300 kW weapon
.that could intercept cruise missiles. Breaking Defense, August 2019

תחום התמחותי העיקרי במשך קרוב ל 65 שנה הוא תקשורת אלחוט, וכבר יותר מ-25 שנה נכנסתי לתחום המאלף של העברת אנרגיה מיקרוגל או לייזר באלחוט למרחקים גדולים למטרות אזרחיות, תחום הנקרא אנרגיה ישירה. מאז מאי 2018, עם שילוח בלוני התבערה הראשונים, הסכתי מיד  כי ההגנה הטובה ביותר היא  מערכות אנרגיה ישירה באמצעות לייזר. אספתי חומר והשקעתי הרבה מאמצים ב חקר תחום מערכות הגנה מבלוני תבערה, רחפנים וטילים באמצעות אנרגיה ישירה.  שלחתי מדגם של החומר שאספתי בתחום  והגרסה הראשונה של מסמך דעה זה לגורמים המתאימים. שלחתי מדגם של החומר שאספתי בתחום  והגרסה הראשונה של מסמך דעה זה לגורמים המתאימים.  הצטרפו אלי מספר קטן שלעמיתים מקצוענים ופרסמנו מאמרים בעיתונות מקצועית מכובדת, כדי לעורר את דעת הקהל. אני יכול לשלוח חומר והסברים יותר מפורטים.  יותר מאוחר עברתי גם לנושא הגנה מטילים מהירים ומדויקים. כדאי לידע את המנהיגים, אנשי המקצוע והצבור הרחב שלנו על חשיבות המאמץ להגנה באמצעות מערכות חדשות לאנרגיה ישירה ומערכות קינטיות (מכניות) שארה”ב וישראל פתחו , מפתחות ויפתחו. כדאי גם להשפיע ולתמוך ב מספר סטודנטים  מצטיינים  ומוכשרים שישקיעו את עבודת המחקר שלהם לתואר שני ושלישי בתחום זה ואני מוכן לעזור ב הנחייה שלהם.

 בסיכום הגנה מפני בלוני תבערה הינה משימה קלה כיום כי מהירותם מאוד נמוכה ותלויה ברוח וגם לא ניתן להשתמש בהם בכל מזג אוויר  שלא כמו קטיושות או טילים אשר  נשק אנרגיה ישירה לא יעיל חלק מן הזמן ולכן עבורם שימוש ב מערכות הגנה קינטיות א הכרחי חלק מן הזמן. להגנה מבלוני התבערה ורחפנים נדרשים הספקים נמוכים שנקבל מציוד המצוי כיום במחיר יחסית נמוך ובמחיר הפעלה מאוד נמוך. אבל כדי להגיע להגנה יעילה  ובטוחה מטילים, במיוחד המדויקים ו העל קוליים נדרשים עוד הרבה מאמצים ,משאבים ידע ונחישות  כדי לפתח מערכות הגנה חדשות המשלבות הפיתוחים האחרונים של ישראל במערכות קינטיות עם הפיתוחים העתידים של מערכות אנרגיה ישירה רבות העוצמה ש יפותחו וייוצרו  במאמץ משותף עם בעלי בריתנו כפי שנכתב לעיל.

בברכה והרבה בריאות  ,

  פרופסור  יעקב גוון    , עמית IEEE

S.J. Freedberg, Jr, An early experimental laser-armed Stryker vehicle, the MEHEL Breaking Defense, 4 August 2020

The original Dynetics/Lockheed concept for a 100 kW laser truck to kill drones and incoming rockets, artillery, & mortars. The Army is now pursuing a 250-300 kW weapon that could intercept cruise missiles. Breaking Defense, August 2019.


פרופסור יעקב גוון, Fellow IEEE

תגובות סגורות