רואים רחוק

חיל הים נמצאים בחודשים האחרונים בתהליך מואץ של הכנה מבצעית  לספינות המשמר החדשות “סער 6”, שאמורות להגן על אסדות הגז הישראליות בים התיכון. לקראת סוף חודש יוני החלה שלב ההרכבה הסופי  של המכ”ם, “מגן אדיר” מתוצרת אלתא- התעשייה האווירית.

“אני חושב שזה המכ”מ המתקדם בעולם מבין כל מערכות המכ”ם הדיגיטליות”, אומר לנו גיל רוט, ראש מנהל מערכות ים באלתא. “זה מכ”ם שפותח במיוחד לסביבה הימית, אבל נותן פתרונות היקפיים בטווחים גדולים מאד, ולאו דווקא רק לזירה הקרובה בים אלא גם באוויר וביבשה. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת   שבה המכ”ם מוטמע למעשה בגוף הספינה, בלי אנטנות מסתובבות. למרות זאת,  אנחנו יודעים להביט  לכל הכיוונים שמעניינים אותנו. המכ”ם  מתחבר לכל מערכות הספינה : אופטיקה, תותחים ושתי מערכות ההגנה מפני טילים : כיפת ברזל ימית וברק 8. המערכת יודעת לספק בו זמנית את כל הנתונים לכל המערכות, תוך מעקב רציף אחרי מיגוון ומספר גדול של מטרות”.

תמונות: הרכבת מכ”ם “מגן אדיר” על
ספינת סער 6
צילום: אלתא – תעשייה אווירית «

משפחת מערכות המכ”ם הללו מתוצרת אלתא,  מתבססות על טכנולוגיה חדישה של מערך סריקה אלקטרוני אקטיבי (AESA). הן מאפשרות זמן תגובה מהיר יותר לאיתור מטרה, וכן דיוק משופר ויכולת לעקוב אחר מגוון רב של מטרות בו זמנית. באופן הזה, מספק המכ”ם תמונה ברורה וחדה של מודעות מצבית ימית תוך ציון ברור של כוחות שותפים ומטרות אוייב,  ובכך הוא  מאפשר הגנה על כלל הכוחות הנלווים. המכ”מים הללו הם מרכיב משמעותי בהגנת המרחב האווירי והימי ובתוכם, הנכסים האסטרטגיים של מדינת ישראל שכוללים כמובן את  אסדות הגז הטבעי בים התיכון. בנוסף מספקות מערכות המכ”מ הללו יכולות מתקדמות של הגנה מפני טילים, מטוסים ופלטפורמות  בלתי מאוישות. בעת גילוי האיום, מספק המכ”ם את כלל הנתונים הנדרשים  באופן מידי לכל מערכות הבקרה, ההגנה, והתקיפה שעל הסיפון, ובכך מאפשר מימוש תגובה נגדית הולמת וסימולטנית לכלל האיומים. מכ”ם ה- MF-STAR כולל ארבע פאות מכ”ם בוהה המספקים כיסוי המי-ספרית של 360 מעלות במרחב הספינה.

“לפני 15 שנה אלתא הקדימה את העולם בטכנולוגיית המכ”ם הדיגיטלי” מספר רוט. ” הצלחנו לייצר גמישות טכנטלוגית ומבצעית  שלא הייתה  קיימת בעולם המכ”מים. היום, אני יכול לטפל ביותר מטרות, לאורך יותר זמן ומעבר לזה אני יכול לבצע שינויים מאד מהירים במערכת עצמה, בהתאם להשתנות פני המערכה. לדוגמה – אם צהל מזהה איום חדש בזירה, אני יכול לבצע עדכון מיידי של המערכת לנוכח האיום הזה, מה שבמערכות אנאלוגיות קשה מאד לעשות עד כדי בלתי אפשרי” .

אלתא  כחטיבה עצמאית בתעשייה האווירית הפכה בעשורים האחרונים  ליצרנית מערכות המכ”ם הלאומית, והיא מספקת את המערכות  לכלל זרועות צה”ל. היא נחשבת למובילה עולמית, עם פתרונות ייחודיים לאיומים חדשים שצצים בזירה, כמו למשל רחפנים מסוגים שונים או כלי טיס בלתי מאוישים. בתחום מערכות המכ”ם נגד רקטות וטילים, מציגה אלתא את היכולות המתקדמות בעולם, כשהיא מצליחה ליצור מערכת בעלת גמישות טכנולוגית המאפשרת שילוב בין מערכות נשק השונות. במקרה של צה”ל מדובר  בטילי חץ, שרביט קסמים, כיפת ברזל וברק 8. אנטנות המכ”ם  של  “מגן אדיר”, בנויות  בטכנולוגיה ייחודית שפיתחה אלתא במהלך השנים, תחילה למטוסי מודיעין ומשימה ואחר כך גם לספינות. המכ”ם שנבנה בצורת לוח מרובע, מוטמע בגוף עצמו, כך עשתה אלתא עם מטוסי המודיעין  “נחשון” של חיל האוויר. עד כמה הפתרון הזה פורץ דרך תעיד העובדה כי במקביל לפיתוח של אלתא, העניק חיל האוויר האמריקני חוזה פיתוח דומה לחברת בואינג. הפתרון של בואינג הייתה אנטנה חיצונית מעל גב המטוס, מה שהוריד בצורה משמעותית את יכולות הטיסה שלו. כמו הפתרון האווירי של אלתא, כך גם הימי, מאפשר לספינות הסער 6 תצורה חמקנית יותר, על יד הקטנת חתימת המכ”ם שלהן.

“מעבר לתצורה החיצונית הייחודית של “מגן אדיר”, שללא ספק מצביעה על המגמה של מערכות מכ”מ בעתיד, היא מאפשרת לנו גמישות מבצעית גדולה”, מתאר רוט. “הלוחות הללו מאפשר לנו למקד באופן יזום אנרגיה לתחום מסוים, כדי לאתר מטרות שמעניינות בזמן נתון. זוהי יכולות שלא קיימת במערכות מכ”ם אחרות, שם האלומה האלקטרונית אחידה ובלתי ניתנת לשינוי. מעבר לזה המערכת יודעת לטפל במשפחות שונות של איומים במקביל: טילי חוף ים שטסים נמוך בגובה המים, טילי ים ים, כלי טיס בלתי מאוישים, טילי קרקע קרקע ומטוסים. זוהי יכולת פורצת דרך בכל קנה מידה”.

אחת הטראומות של צה”ל  היא הפגיעה בספינת חיל הים “חנית” במהלך מלחמת לבנון השנייה. אז פגע בספינה טיל אירני שנורה מאזור החוף בעיר ביירות. מאז הצטייד חיזבאללה בטיל חוף ים מתקדם מדגם “יאחונט”, גירסה אירנית לטיל רוסי-הודי מהיר ומדויק מאד. ספינות חיל הים צוידו מאז במערכת נגד טילים מדגם ברק 8 של התעשייה האווירית, במטרה להתמודד איתו בהגנה הן על הספינות עצמן והן על אסדות הגז.

ש:ההגנה ההיקפית שאתה מתאר כוללת גם את טילי ה “יאחונט”?

“אני אומר זאת כך בלי להתייחס למערכת נשק כזו או אחרת, אני אומר זאת כך: המערכת יודעת להתמודד עם  הטילים שעפים הכי נמוך בעולם”.

תעודת זהות – מערכת “ברק”   

מערכת ההגנה “ברק” של התעשייה האווירית, נחשבת לאחת ממערכת ההגנה המבצעית המתקדמת בעולם ונמצאת בשימוש מבצעי של מספר צבאות בעולם, בהן זרוע הים הישראלית וזרועות היבשה, האוויר והים בהודו. מערכת ההגנה “ברק” מקנה הגנה אזורית רחבה ונקודתית, בו זמנית, מפני מגוון איומי תקיפה בזירה הימית מהאוויר, הים והיבשה. המערכת מאגדת מספר מערכות מפתח הנמצאות בחזית הטכנולוגיה: מכ”ם דיגיטלי, מערך שליטה ובקרה, משגרים, מגוון מיירטים בטווחים שונים בעלי ראש ביות מתקדם, תקשורת וקישוריות מערכתית. הצבא ההודי בחר במערכת “ברק” כמרכיב העיקרי היכולת ההתמודדות שלו עם טילים. בחודש אפריל האחרון השלימה התעשייה האווירית ניסוי מוצלח בדגם ארוך הטווח של המערכת   Extended Range – ER, המאפשר יירוט איומים ימיים אוויריים ויבשתיים בטווחים מוגדלים של 150 ק”מ, לרבות יירוט מטרה בליסטית תוקפת. הטיל הוא חלק ממשפחת מיירטי ההגנה האווירית במערכת ברק של התעשייה האווירית, הכוללת בנוסף מיירטים לטווחים של 35 ק”מ ו- 70 ק”מ ומותאמת לשימוש בפלטפורמות ימיות ויבשתיות.


תמונת כותרת: טיל “ברק ER ” 8
בניסוי בנגב
צילום: תעשייה אווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות