חדשות היום

שואג מחדש

עבור רבים מאיתנו מטוס ה “כפיר” הוא זכרון מתוק לימים שבהם ישראל בנתה בעצמה מטוסי קרב. המטוס הותיק שיצא משירות בחיל האוויר הישראלי במהלך שנות ה 80, עם הגעתם של מטוסי ה F 16  וה F-15  האמריקניים. אלא שהמטוס הזה עדיין טס במשימות מבצעיות בחילות האוויר של קולומביה ואקוודור, ומשמש כמטוס ביום אוייב בארצות הברית, שם הוא מופעל על ידי חברות חיצוניות מול מטוסי הקרב של חיל האוויר האמריקני. בקרוב אמורה סרי לנקה להצטרף מחדש למועדון ה “כפיר”, לאחר שחתמה בחודש יוני האחרון, הסכם החזרה לכשירות של מערך מטוסי הכפיר שברשותה.  החוזה בשווי של 50 מיליון דולר אמור לכלול שידרוג חבילת האוויוניקה הבסיסית של המטוס לרמה המתקדמת ביותר של מטוסי הקרב מדור 4+ הטסים כיום בעולם. תהליך ההשבחה יכלול בשלב הזה של העיסקה חמישה מטוסים בלבד . העיסקה תכלול בין השאר, העברת ידע לביצוע השבחת המטוסים לאנשי חיל האוויר בסרי לנקה, התקנות שיאפשרו שילוב עתידי של מכ”מים, סנסורים, תקשורת מתקדמת וקסדות חדשות לטייסים.

“אחת התכונות הטובות של הכפיר היא היותו מטוס מאד חזק”, אומר לנו רן ברייר, ראש מנהל פיתוח עסקים בתעשייה האווירית, ובעצמו  טייס כפיר לשעבר  בחיל האוויר. “בהרבה מאד מובנים יש מי שאומרים שהוא OVER DESGINED, כלומר מתוכנן להיות חזק מדי. היעד היה 16,000 שעות טיסה שזה המון בכל קנה מידה. את המטוס של סרי לנקה אנחנו משדרגים עכשיו ל 6000 שעות טיסה, מה שאמור להספיק להם לכמה עשורים”.

סרי לנקה רכשה את טייסת הכפיר מישראל לפני  25 שנה, במטרה להתמודד עם המורדים הטמיליים שביקשו להקים מדינה עצמאית בצפון האי. המלחמה הארוכה בין הצדדים, הביאה את השלטון המקומי למסקנה כי הוא חייב כוח אווירי, בשל הקשיים בהם נתקל הצבא המקומי בקרבות הקרקעיים. באישור ארצות הברית סופקו המטוסים לחיל האוויר של סרי לנקה, ובהמשך נמכרו גם ספינות סיור ימיות מדגם “דבורה”.  הגעת מטוסי הכפיר איפשרה לשלטון המרכזי להשיג הכרעה מול המיעוט המוסלמי הבדלני, מה שהביא לחתימת הסכם שלום ב 2009.

“העיסקה הזו שאמורה למעשה להחזיר את המטוסים הללו למצב טיסה, אחרי שהיו מקורקעים כמה שנים”, אומר ברייר. “זו עיסקה  משתלמת מאד לחיל האוויר של סרי לנקה. רכישת מטוס קרב חדש עומדת כיום על כמעט כ 50-70 מיליון דולר למטוס, בהנחה שמדברים על מטוס לא חמקן וללא התשתית התחזוקתית והתאמת מערכות. במחיר של 50 מילון דולר, כלומר שווה ערך לרכישת מטוס אחד מתקדם, סרי לנקה מקבל חצי טייסת עם יכולות שוות ערך לכל מטוס דור 4+ שנמצא בזירה, ובחלק מהמערכות אפילו עם יכולות משופרות יותר”.

 לקראת ההחלטה על עיסקת השדרוג, ביקרו בכירי חיל האוויר של סרי לנקה  יחד עם נציגי התעשייה האווירית בחיל האוויר של קולומביה, שם טסים כיום כמה עשרות מטוסי כפיר משודרגים. קולומביה משתתפת בשנים האחרונות  בתרגיל האווירי הבינלאומי RED FLAG  בארצות הברית עם מטוסי הכפיר המשודרגים, ומתמודדת בהצלחה מול מטוסי ה F 15   ו ה F16  האמריקניים. בתרגיל ב 2018, עמד יחס ההפלות של הכפיר מול המטוסים האמריקניים על יחס חיובי, מה שהפתיע מאד את המארחים.

“הכפירים שנמצאים כיום בחיל האוויר הקולומביאני, שודרגו לרמה של מטוס הסופה – F 16 I, של חיל האוויר הישראלי”, מספר ברייר. “הם כוללים תא טייס משודרג – GLASS COCKPIT, מכ”מ מתקדם, מערכות לוחמה אלקטרונית משודרגות, פודים מתקדמים, קסדות עם תצוגה עילית, טילי אוויר – אוויר מתקדמים וחימושים מונחים. ראשי חיל האוויר של סרי לנקה התרשמו  מאד  מהפוטנציאל האדיר של המטוס, וזה בהחלט היה אחד הגורמים ששכנעו אותם ללכת לעיסקה איתנו”.

סרי לנקה רכשה מישראל ב 1996 15 מטוסים, אבל במהלך השנים היא איבדה בלחימה 7 מהם, וכיום נותרו ברשותה 8 מטוסים, כולם מכאמור מקורקעים. העיסקה הנוכחית כוללת חמישה מטוסים, והכוונה היא להמשיך אותה בעתיד עם שלושת המטוסים האחרים, כאשר בתעשייה האווירית לא שוללים את האפשרות שסרי לנקה תרכוש   מטוסי כפיר נוספים. חלקם נמצאים עדיין מקורקעים בתעשייה האווירית , או לחילופין תיבחן רכישת מטוסי מיראז’ שיעברו שידרוג לרמת הכפיר של חיל האוויר הקולומביאני. עבודת ההשבחה עצמה תעשה כולה  בסרי לנקה, כשצוותים טכנים של התעשייה האווירית ידריכו את הצוותים המקומיים. את טיסות הניסוי על המטוס יעשו טייסים של התעשייה האווירית, ורק אחרי שהם יאשרו אותו הוא יימסר לחיל האוויר של סרי לנקה.

“אנחנו מאד אוהבים את המודל הזה של שדרוג במדינת הלקוח”, מספר ברייר. “זה מבחינתנו ON THE JOB TRAINING”. העובדה שהטכנאים והמהנדסים המקומיים הם אלה שעושים את השדרוג, חוסכת בהמשך הרבה מאד בעיות ומשפרת בצורה משמעותית את התחזוקה של המטוס לאורך שנים. זו צבירת ידע חשוב ומשמעותי בכל הקשור למטוס והקרביים שלו”.

סרי לנקה החליטה על שדרוג יכולותיה הצבאיות , לאחר מתקפת הטרור הגדולה בשטחה ב 2019, על ידי ארגון דעא”ש,  בה נהרגו 359 אזרחים ויותר מ 500 נפצעו. בעקבות אירועי הדמים החליטו  השלטונות בקולומבו על ארגון מחדש של הצבא, שירותי בטחון הפנים ויכולות האוויר והים. לקראת חתימת עיסקת המטוסים הגיעו טכנאים ומהנדסים של התעשייה האווירית לסרי לנקה בכדי לבדוק את מצב הכפירים ולמרבה ההפתעה, למרות שהיו מקורקעים מאז  2019, הם נשמרו במצב מצויין.

“העיסקה הנוכחית היא למעשה עיסקה בשלבים. המטרה שלנו היא להכין את מטוס הכפיר של סרי לנקה לקליטה של כל המערכות המתקדמות, אבל הן לא יורכבו בשלב ראשון בשל חוסר תקציב”, מסכם ברייר.  “המטוס יפורק ויורכב מחדש עם אוויוניקה מתקדמת ומערכות הידראוליות חדשות. כל החיוט יוחלף, מערכות התצוגה יהיו על גבי צגים צבעוניים, ולטייסים תורכב מערכת תצוגה עילית. מערכות הניווט יוחלפו וכך גם מחשבי הפעלת הנשק למערכות שיודעות  לתמוך בחימוש מתקדם. העיסקה כוללת גם התקנת מערכת EFIC –ELECTRONIC FLIGHT INSTRUMENT SYSTEM שמחליפה את מד הגובה,מד המהירות, המצפן והאופק המלאכותי. מעבר לזה המטוס יהיה מוכן להרכבת המערכות הבאות  ברמה   של PLUG AND PLAY.  כך למשל נכין את המטוסים להרכבה של מכ”מ בתוך יומיים. זה תהליך שללא ההכנה המוקדמת שאנחנו עושים בשלב השדרוג הנוכחי, יכול להגיע ליותר מחצי שנה. בתום התהליך לחיל האוויר של סרי לנקה תהיה יכולת משודרגת שלא נופלת מחילות אוויר במערב”.


תמונת כותרת ותמונה: מטוס כפיר משודרג של חיל האוויר הקולומביאני
צילום: התעשייה האווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות