חדשות היום

העתיד של העסק המבוסס AI

תארו לעצמכם ארגון, שיסתגל באופן טבעי לסביבתו כמו אורגניזם חי. מוצריו ושירותיו, יגדלו, יתכווצו, יתגוננו ויתקנו את עצמם לפי הצורך. זהו העתיד של העסק המבוסס AI.

אנו חיים בתקופה בה חידושים טכנולוגיים משבשים את המודלים העסקיים הקיימים, במקרים מסוימים מחליפים לחלוטין ענפים שלמים, ומשנים את חיינו ואת האינטראקציה שלנו זה עם זה.

בהשוואה למהפכה התעשייתית ולמהפכת האינטרנט, מהפכת ה-AI מתנהלת בקצב מהיר אפילו יותר. בעשורים הקרובים, בינה מלאכותית תשפיע באופן עמוק על כל היבט בחיי היומיום שלנו, החל מהבית, דרך העבודה ועד לכלל החברה שלנו.

בספרו “The Society of Mind” העלה מרווין מינסקי, אבי ה-AI, תיאוריה המפרטת ​​כיצד “חברה” של רכיבים זעירים שהם עצמם חסרי נפש יכולה ליצור מוח אינטליגנטי. תיאוריה זו התבררה במידה רבה כנכונה, אף על פי שהטכניקות המשמשות לחיבור המספרים העצומים האלה של חלקים קטנים היו צריכות להתגלות ולעבור דורות רבים של ניסוי וטעייה עד להתכנסות לרשתות נוירונים, למידת מכונה, למידה עמוקה ועיבוד ומחשוב נתונים מסיביים.

כיום, ניתן למצוא דוגמאות ל-AI בכל ענף:

  • התעשייה הפיננסית משתמשת ב-AI באמצעות צ’טבוטים כדי לשפר את חוויית הלקוח תוך צמצום עלויות.
  • ספקי טלקום מסתמכים על אבטחה מבוססת AI כדי להגן על הלקוחות ועל הרשתות שלהם.
  • שירותי הבריאות משלבים רשומות אלקטרוניות (HER – Electronic Healthcare Records) עם AI כדי להיות פרואקטיביים.
  • תעשיית התחבורה משתמשת ב-AI לניתוח מיקום ועומסי תנועה כדי לייעל את מסלולי הנסיעה, לצמצם עלויות ולחסוך בזמן של הלקוחות.

כשאנחנו מהרהרים בתיאוריה של מינסקי ומסתכלים על מסע הטרנספורמציה הדיגיטלית של העסק, אנו מבחינים שהוא עובר את אותה הדרך ונעשה יותר ויותר אינטליגנטי. מאוטומציה של משימות ועד להרחבה דיגיטלית בעסק הנעזר בכלי AI, כל ארגון נמצא בדרך שמצטלבת עם AI.

באופן כללי, אנו רואים שלושה אזורים עיקריים להזדמנויות בתחום ה-AI לטווח הקצר והבינוני בארגון:

  1. מעורבות לקוחות

ההזדמנות הראשונה היא מעורבות לקוחות, כשהמיקוד הוא בשיפור חוויית הלקוח, אספקת מוצרים ושירותים בהתאמה אישית ואוטומציה של משימות יום יומיות של שירות לקוחות כגון מוקד תמיכה טלפוני.

על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי 200 מנהלי שיווק על ידיForbes Insights  ו-Arm Treasure Data, 40% מהמנהלים דיווחו כי למאמצי הפרסונליזציה ללקוחות הייתה השפעה ישירה על מיקסום המכירות, גודל הסל והרווחים בערוצים ישירים לצרכן, כגון מסחר אלקטרוני. 37% נוספים אמרו כי הם חוו עלייה במכירות ובערך חיי הלקוח (customer lifetime value – CLV) בזכות המלצות על מוצרים או תוכן. יותר משליש מהמשיבים ראו עליה בתדירות העסקאות כתוצאה מאסטרטגיות התאמה אישית. לדוגמה, בנק אמריקני דיווח לאחרונה כי הוא מטפל ביותר ממיליון שיחות בחודש באמצעות צ’ט-בוטים. הדבר עוזר לו לחסוך עשרות מיליוני דולרים בשנה. ההערכה היא כי צ’ט-בוטים יחסכו מעל 8 מיליארד דולר שנתית בבנקאות בלבד עד שנת 2022. מעבר לכך, גם הצרכנים מודעים יותר ליתרונות הקיימים והפוטנציאליים שטכנולוגית ה-AI מביאה לחוויות שלהם און ליין.

  1. אבטחת סייבר

ההזדמנות הבאה היא אבטחת סייבר. מכיוון שההיקף והמורכבות של מתקפות הסייבר גדלו, המאמצים לזהות ולהכיל איומי סייבר הגיעו מעבר לקנה המידה האנושי. שילוב AI עם אבטחת סייבר, מעניק למקצועני אבטחת המידע משאבים נוספים להגנה מפני תוקפי סייבר.

ההזדמנויות הגלומות בשילוב AI בתחום אבטחת הסייבר כוללות את התחומים הבאים:

  • אוטומציה של משימות אבטחה כמו ניהול פגיעויות, אנטי-וירוס, ניהול זהויות וניקיון דואר. גוגל הגבירה את ניקיון הדואר על ידי שימוש ב-AI לחסימת 100 מיליון הודעות זבל נוספות ביום.
  • ניתוח התנהגות של מספר עצום של אותות לצורך זיהוי וחסימת עסקאות לא לגיטימיות שנוצרו על ידי בוטים.

ההתקפות מול אסטרטגיות ההגנה והחידושים באבטחת סייבר יוצרים משחק בלתי נגמר. מאחר שאנשי מקצוע בתחום האבטחה מאמצים יותר ויותר טכנולוגיות AI בכדי להילחם בהתקפות אוטומטיות, גם פושעי הסייבר מתעדכנים בטכנולוגיות מבוססות AI ומשתמשים בהן להפעלת התקפות מתוחכמות יותר.

  1. פעילות עסקית

ההזדמנות השלישית היא בפעילות עסקית, הכוללת בין היתר את תחום ה-IT, תפעול, העובדים, פעילות המכירות והפיננסים. המטרה העיקרית בפעילות העסקת היא אוטומציה של התהליכים העסקיים המצמצמת טעויות אנוש. AIOps ואוטומציה רובוטית של תהליכים (Robotic Process Automation – RPA) הם תחומי המשנה העיקריים.

ההזדמנויות העיקריות של AI בעסקים:

  • תפעול מערכות המידע – עם טרנספורמציה דיגיטלית, כל חברה הופכת לחברת דטה ויישומים. ככזאת, ניהול פורטפוליו נכסי מערכות המידע הוא משימה משמעותית הדורשת טכנולוגיות אוטומציה ובינה מלאכותית.
  • אוטומציה רובוטית של תהליכים – RPA – מיועדת לאוטומציה של תהליכים גנריים. סביבתlow code, בוטים לתהליכים ועיבוד מסמכים מבוסס OCR, הם חלק מהאזורים המושפעים המידית. Deloitte’s Global Robotic Process Automation דיווחה כי RPA ממשיכה לעמוד ולהתעלות על הציפיות בממדים רבים, כולל ציות משופר למדיניות (92%), איכות/דיוק משופרים (90%), שיפור בפרודוקטיביות (86%) וצמצום עלויות (59%).

האתגרים שנותרו

בעוד שטכנולוגיות מבוססות AI מציגות פוטנציאל אדיר לארגון, יש עדיין מהמורות רבות בדרך. בנוסף לקושי הטכני היחסי ביישום AI והתאמה לקנה מידה, ארגונים מתמודדים עם אתגרים עסקיים ותרבותיים:

  • זיהוי את המקרים הנכונים לשימוש בעסק.
  • ניהול דטה חזק.
  • גיוס כישרונות בתחום ה-AI ופיתוח מיומנויות.
  • מעקב אחר האתיקה של ה-AI ונכונות לעשות את הדבר הנכון.
  • הבנת ההשפעה החברתית של AI על הארגון.

איתי אמויאל, בחברת F5
קרדיט: יח”צ

כדי להצליח, מאמצי ה-AI חייבים להתרחב הרבה מעבר לכל מיזם בודד ולחייב את התעשייה לעבוד יחד. למרות האתגרים הללו, טכנולוגיות מבוססות AI ישנו באופן מהותי את הנוף העסקי והארגוני, בכל תחום, ורטיקל ומגזר. טכנולוגיות AI בעתיד יהיו משולבת בארגון בדיוק כמו שחשמל משולב בו כיום, מה שיוביל לעידן חדש של חדשנות בכל ענף. עלינו לשקול היטב הזדמנויות כאלה ולזכור שבעולם הטכנולוגיות, המכונות והאלגוריתמים, טכנולוגית AI אמורה לשפר בסופו של דבר את היעילות העסקית, ומתן השירות עבור לקוחותינו, ואת איכות חיינו באופן כללי.


איתי אמויאל, מנהל המכירות של המגזר הפיננסי בישראל, יוון וקפריסין בחברת F5

תגובות סגורות