חדשות היום

חלל לכל דורש

השלכות או אמת –  Truth or Consequences , הוא שמה של עיירה נידחת במדינת ניו מכסיקו בדרום ארצות הברית. פעמיים עלתה העיירה הזו לכותרות ב 70 השנים האחרונות. בתחילת שנות ה 50 כאשר שינתה את שמה, כחלק מתכנית רדיו, מ HOT SPRINGS ל Truth or Consequences. בפעם השנייה זה קרה בחודש יוני אחרון, עם הטיסה הראשונה לחלל של המיליארדר סר ריצ’ארד ברנסון, במסגרת החברה המסחרית שהקים לטיסות חלל, VIRGIN GALACTIC. סמוך לעיירה השלכות או אמת נמצא נמל התעופה האווירי שבנה ברנסון לקראת השקת קו הטיסות המסחרי לחלל ב 2022. לפני יותר מעשור גייס ברנסון לפרויקט השאפתני הזה   את מושל   ניו מכסיקו אז, ביל ריצ’ארדסון. ההסכם בין השניים היה כי ברנסון יבנה את מטוס החלל ומדינת ניו מכסיקו תבנה את  נמל החלל. ב 2011 נחנך ה SPACE PORT ומאז הוא משמש כמתקן האימונים העיקרי של מטוס החלל. לקראת הטיסה הראשונה, באמצע חודש יולי האחרון, קרס אתר הנמל כתוצאה מהביקוש הרב לביקור במקום. כרגע כל הסיורים בנמל החלל מכורים עד חודש נובמבר האחרון.

סר ריצארד ברנסון מרחף בטיסת החלל של VIRGIN GALACTIC
צילום: עמוד האינסטגרם virgingalactic

הטיסה של ברנסון ואחריו ג’ף בזוס ואחריהם אולי גם של אילון מאסק, פותחות עידן חדש בחלל. לא עוד נחלתן הבלעדית של מדינות, אלא  גם של מי שהפרוטה מצויה בכיסו. ההערכה היא כי מחירו של כרטיס לחלל יעמוד בשנה הקרובה על כ 250,000 דולר, והכוונה להוזיל אותו בעתיד ל  40,000 לכרטיס. גם מחיר הטיסה ב BLUE ORIGIN  של ג’ף בזוס אמור לעלות בשנה הקרובה כרבע מיליון דולר. VIRGIN GALACTIC טוענת כי  מכרה עד כה 600 כרטיסים למטוס החלל שלה,  כשהתחזית העסקית שלה מדברת על 400 טיסות בשנה, כלומר לעיתים פעמיים ביום.  את הכרטיס היקר ביותר לחלל רכש מילארדר אלמוני ששילם עבור טיסת הבכורה ב”ניו שפרד” , של ג’ף בזוס 28 מיליון דולר. אלא שהאלמוני ביטל את הטיסה בשל לוח זמנים צוף, ומי שזכה להחליף אותו היה נער הולנדי בן 18, שהפך לנוסע הצעיר אי פעם שביקר בחלל.

אלא שיוזמות החלל הפרטיות של שלושת המיליארדרים אינה יוזמת החלל הפרטית הראשונה. רוסיה הציעה שירותים דומים כבר בתחילת שנות ה 2000. מהנדס החלל האמריקני דניס טיטו, שילם לסוכנות החלל הרוסית 20 מיליון דולר כדי להצטרף לחללית הרוסית Soyuz TM-32 , שהעבירה אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. טיטו שילם על אימון שארך מספר חודשים ושהייה בת שישה ימים בתחנה עצמה.

הטיסה של ברנסון לא כללה חצייה מלאה של קו Kármán, שמפריד בין האטמוספירה לחלל. הקו הזה נמצא בגובה של 62 מייל, והוא נקבע על ידי התאחדות ספורט האוויר של שוויץ ב 1957, לצורך הפרדה בין ספורט אווירי לספורט חללי.  ברנסון התקרב אליו בגובה של 53 מייל מכדור הארץ, בנקודה שבה ניתן להרגיש את תנאי חוסר הכבידה. מבחינת ברנסון ו VIRGIN GALACTIC הם נצמדו לנהלים של חיל האוויר האמריקני, שמעניק לטייסים שלו כנפי אסטרונאוט ברגע שהם מגיעים לגובה 50 מייל. בזוס – שכנראה לא רצה להשאיר מקום לספק – חצה את הקו והגיע  לגובה של 70 מייל, עמוק מעבר לקו Kármán.

טרמינל החלל SPACEPORT בניו מכסיקו
צילום: עמוד האינסטגרם virgingalac

אלא שהפרויקט השאפתני ביותר הקשור לתיירות חלל פרטית שייך דווקא לאיילון מאסק ו SPACE X . פרויקט ה dearMoon מתוכנן להקיף את הירח בחללית עם  8 אנשים במהלך 2023. אף אחד מהנוסעים החלליים הללו לא יהיה אסטרונאוט מקצועי אלא אורח של המליארדר היפני יוסאקו מאזאווה. עדיין לא ברור האם אחד מהנוסעים יהיה איילון מאסק בעצמו וכמה שילם המיליארד היפני תמורת טיול החלל מסביב לירח.  מאזאווה שעשה את הונו במסחר מקוון ביפן , התכוון בתחילה לקחת איתו לחלל אומנים מפורסמים, כדי שאלה יעבדושם על פרויקט משותף, שיפורסם מיד עם חזרתם לכדור הארץ. אלא שבחודש מארס  הוא שינה תכניות, פתח אתר מקוון וביקש ממועמדים לשלוח לו סרטים בהם יסבירו  מדוע הם מתאימים למשימת החלל. באמצע חודש יולי   פורסם כי מאזאווה קיבל יותר ממיליון בקשות מ 249 מדינות שונות. בסרטון וידאו שהעלה לאתר שלו הוא הכריז כי החל בתהליך הבחירה של האסטרונאוטים שיצאו איתו למסע בן 12 ימים לירח וחזרה. בין המועמדים שנבחנים : רקדנית בלט, פרופסור לפיסיקה מאוקספורד, עיתונאי זוכה פרס פוליצר ,נציג קהילת להט”ב באחד הפרלמנטים באירופה והדי ג’יי סטיב אוקי.

 

ולמי שמחפש טיול זול יותר לחלל, מציע חברת Space Perspective מפלורידה טיול בבלון פורח. הטיול אמור לעלות רק 125,000 דולר לנוסע, בטיסה של שמונה אנשים. הבלון בגודל של אצטדיון כדורגל – קוטר של יותר מ 100 מטרים-  אמור להגיע לגובה של 33 ק”מ בלבד, ואז ייהנו הנוסעים בתא שרוחבו 5 מטרים, ממראה   כדור הארץ דרך חלונות פנורמים. הטיסה כולה אמורה לארוך כשש שעות: שעתיים עד לגובה שיוט, שעתיים בגובה 33 ק”מ ועוד שעתיים גלישה חזרה. הנחיתה אמורה להיות בים, שם יאספו הנוסעים והבלון על ידי ספינה. טיסת הבכורה מתוכננת ל 2024.

משתתפי טיסת הבכורה של BLUE ORIGIN
וולי פאנק, אוליבר דאמן, ג’פ ומארק בזוס
צילום: BLUE ORIGI

בחודש יוני האחרון נערכה טיסת ניסוי ראשונה, כשהבלון שהה באוויר במשך שש שעות ושלושים ותשע דקות. הטיסה הייתה בלתי מאויישת, כדי לבדוק את בטיחות הבלון ועמידותו. לצורך כך הוא כוסה בלון במצלמות ששידרו כל העת למרכז הבקרה בעיר טיטוסוויל בפלורידה. אגב,  בניגוד לטיסות החלל של המיליארדרים, Space Perspective  מתכוונת לפתוח כמה סניפים בעולם, וזה מתאפשר הודות לתשתית היחסית פשוטה שמצריך הבלון.


תמונת כותרת:
חללית ” NEW SHEPERD ” של
BLUE ORIGIN נוחתת במדבר טקסס
צילום: BLUE ORIG

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות