חדשות היום

טכנולוגיה ישראלית מגנה על מיליוני תושבים בגאנה מפני שיטפונות

פרויקט רחב של הבנק העולמי בהיקף של למעלה מ-200 מיליון דולר כולל חיזוי שיטפונות ובניית סכרים עם טכנולוגית מיפוי תלת מימד של GEOX הישראלית

טכנולוגית מיפוי וניתוח בתלת מימד שפיתחה חברת הסטארטאפ GEOX משמשת בפרויקט רחב במימון הבנק העולמי להגנה על תושבים בגאנה שבמערב אפריקה מפני נזקי שיטפונות. הטכנולוגיה הישראלית מבצעת מיפוי מדויק של תוואי השטח, הגובה והמבנים ובעזרתה ניתן להעריך מראש אלו אזורים יוצפו באירועי גשם חריגים ולהתריע בפני התושבים מבעוד מועד. בנוסף היא משמשת לתכנון מערכת סכרים והגנה מגאות נהרות לצמצום סיכוני השיטפונות.

גאנה היא מדינה מישורית בחלקה הגדול שנמצאת מעט צפונית לקו המשווה ולכן האקלים בה הוא טרופי עם כמות משקעים של 1500-2000 מ”מ בשנה, פי שלוש מאשר בישראל. הפרויקט שמוביל הבנק העולמי, בהיקף של 200 מיליון דולר, מבוצע באגן הניקוז של נהר Odaw שסביבו מתגוררים כארבעה מיליון תושבים, אשר סבלו מנזקים אדירים לאדם ולרכוש בעקבות הצפות חוזרות. חלק גדול מהתושבים מתגוררים בבתים נמוכים צמודים לקרקע ופרוסים בנקודות ישוב רבות קטנות, חלקן עם עשרות משפחות בלבד ולכן יש חשיבות עליונה בשעת חירום לטפל במהירות במי שצפויים להיפגע.

המיפוי המדויק של גאוקס מבוסס על צילומים וסריקות לידר של אופק צילומי אוויר, המעובדים ומנותחים באמצעות בינה מלאכותית, באופן המאפשר לחזות באופן ספציפי לגבי כל מבנה אם המים צפויים להגיע אליו, עד לאיזה גובה ובהתאם נמסרות אזהרות לתושבים. במקביל הוא מסייע בתכנון אופטימלי של ההשקעות בתשתיות ובמערכות ההגנה, על ידי בחינת תרחישים ומודלים של מערכות גשם וגלישות בוץ שונות והשפעתן. השת”פ בין גאוקס והבנק העולמי בגאנה נוצר לאחר פרויקט מוצלח קודם במדינת האי הקטנה סאו טומה שבאוקיינוס האטלנטי סמוך לאפריקה.

איציק לביא מנכ״ל החברה: ״הפרויקט עבור הבנק העולמי הוא הבעת אמון בטכנולוגיה של גאוקס המאפשרת לתת ערך למיליוני אנשים. בעזרת תכנון נכון שמבוסס על המידע אפשר לספק הגנה ולהציל חיי אדם ורכוש מפני משבר האקלים והעולם המשתנה. במקרה זה אנחנו רואים שימוש בטכנולוגיה שלנו על מנת לחזות סיכונים משיטפונות. נוסף על זאת אנו  נותנים מענה בכל מקום בעולם לכל סוגי הנזקים כתוצאה מרוחות עזות, שריפות, רעידות אדמה, גניבות, ועוד.״

הטכנולוגיה של GEOX משמשת כיום חברות ביטוח, בנקים, אנרגיה מתחדשת סלולר ורשויות מקומיות בישראל, ארה”ב, אירופה ואוסטרליה לביצוע ניתוח מעמיק של מבנים בעזרת 60 מדדים שונים. חברות הביטוח נעזרות בה כדי להעריך את הסיכונים של מבנים ולקבוע בהתאם לכך את גובה הפרמיות, חברות הסלולר לפריסה מדויקת של אנטנות ורשויות מקומיות בונות את מערך השירותים לאזרחים ולפיתוח ערים חכמות.

הסטארטאפ הוקם בשנת 2018 על ידי איציק לביא, בוגר יחידת המודיעין 9900, אלי לביא, מנהל טכנולוגי בחברה וגיא עטר, מנהל פיתוח עסקי. בין המשקיעים בחברה שותפות שור-טק הבורסאית וקרן ICM, שמנהלת מעל ל-20 מיליארד דולר. גאוקס מעסיקה 25 עובדים, מתוכם 15 במרכז פיתוח בישראל ונמצאת בתהליך של התרחבות וקליטת עובדים חדשים על רקע הצמיחה בביקוש לשירותיה בעולם.


קרדיט: אופק צילומי אויר GEOX

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות