חדשות היום

Less Is More : הטכנולוגיה שתחסוך באנרגיה ותסייע לסביבה

הטכנולוגיה הייחודית שפיתחה נ.א.מ טכנולוגיה חוסכת באנרגיה המושקעת בתהליכי קירור וחימום • “פחות אנרגיה, שווה פחות זיהום” מציינים בחברה שזכתה במענק המדען הראשי ונמצאת בתהליכי קבלת פטנט על מוצריה • הטכנולוגיה מאריכה חיי מדף של מזון ותסייע בחיזוק הביטחון התזונתי במדינות לא מפותחות

על רקע משבר האקלים הגובר ועדכון הסכם האקלים בועידת גלזגו החודש, פיתוח ישראלי ייחודי מאפשר חסכון של עד 40% באנרגיה המושקעת בתהליכי קירור וחימום ובכך מסייע בהפחתת פליטות מזהמים. זאת בניגוד לטכנולוגיות קירור אחרות המפחיתות עד כ-6%.

הסטארטאפ הישראלי נ.א.מ טכנולוגיה שהוקם על-ידי אנדריי דובקין ושותפיו פיתח טכנולוגיה מוכחת המגדילה את היעילות האנרגטית של מערכות הקירור בתעשיות כמו מזון, פארמה, וחקלאות באופן שמאפשר להן לצרוך פחות אנרגיה ולפעול באופן יעיל יותר. הטכנולוגיה, Ecokor, שנמצאת בשלבי סיום לקבלת פטנט בארץ מותקנת על גבי מערכות הקירור הקיימות במפעלים, מחסנים ורשתות המזון ומגדילה את תפוקת הקירור בעבור אותה צריכת חשמל, זאת באמצעות הזרמת כח נוסף אליהן. יתרה מכך, המערכת ניתנת להרכבה גם על גבי יחידות קירור ניידות, כמו על משאיות ומכולות להובלת מזון ובכך מצמצמת את צריכת הדלק של כלי התחבורה. מחקר שערכה החברה מצא כי מערכות הקירור המותקנות ברכבים צורכות מדי שנה כמות דלק בהיקף של כ-44 מיליון טון ובעלות כספית הנאמדת בכ-57 מיליארד דולר. מערכות קירור אלה אחראיות לפליטת גזי החממה בהיקף של כ-135 מיליון טון ולהסבת נזק אקולוגי, כלכלי וחברתי עצום.

איור 1: מערכת HomeHam
צילום: NAM Technology

“המערכת שפיתחנו מצמצמת את האנרגיה המושקעת בתהליכי הקירור באופן יעיל וחסכוני ובהשקעה נמוכה” מציין אנדריי דובקין, מנכ”ל וממייסדי החברה. “החברה שלנו מורכבת מאנשים שרוצים לשנות את העולם ולנצח בתחום ההתייעלות האנרגטית, בהם ד”ר גיל אלוני, בכיר לשעבר ב-Amcor ובאגד; סמנכ”ל הכספים עופר וכסלר; מנהל הטכנולוגיות מיכאל סיטקובסקי ומנהל המוצר איגור שלאין, צוות ותיק ומנוסה בעולמות הטכנולוגיה, הסביבה והאנרגיה. המשמעות של פחות אנרגיה שנצרכת היא פחות פליטות מזהמים ולצד התרומה הסביבתית, המערכת מקטינה את הוצאות החשמל וחוסכת כסף רב למשתמשים”. כך לדוגמא, ממחקר שערכה החברה עולה ששימוש במערכת ה-Ecokor במערך התובלה הימי והיבשתי עשוי לחסוך עשרות מיליארדי ליטרים של דלק מדי שנה ובכך למנוע פליטה של מיליוני טונות גזי חממה. “הטכנולוגיה תאפשר להפחית את צריכת הדלק השנתית הממוצעת של משאיות גדולות בכ-11.2 אלף ליטר ולחסוך עשרות אלפי דולרים”.

כזכור, לאחרונה וכחלק מהיערכות המדינה להתמודדות עם משבר האקלים, אישרה הממשלה מחדש את התוכנית להאצת פרויקטים בתחום התשתיות והסרת חסמים בתחום הפסולת, המחזור והאנרגיה. תכנית זו כוללת בין היתר יעד חדש של אפס פליטות גזי חממה עד שנת 2050, ודרכים להתייעלות אנרגטית. כך לדוגמא במטרה לייעל את צריכת האנרגיה ולצמצם פליטות גזי החממה בקרב מפעלי תעשייה, עסקים קטנים ובינוניים ורשויות מקומיות, תחלק מדינת ישראל מענקי התייעלות אנרגטית בהיקף של כ-450 מיליון ש”ח בין השנים 2026-2022. מענקים אלה מיועדים להחלפת טכנולוגיות ישנות, בזבזניות ויקרות במערכות חדשות וחסכוניות בתחומים שונים. בנוסף תינתן תוספת מענק של עד 3 מיליון שקל לפרויקטים אשר ישלבו טכנולוגיות ישראליות חדשות בתחומי ההתייעלות באנרגיה והפחתת גזי חממה. “המענקים יעודדו חברות להטמיע טכנולוגיות חסכוניות כמו שלנו ויגדילו את התרומה העולמית לסביבה, לעסקים ולציבור”, מוסיף דובקין.

בחברה מעריכים שהמערכת תסייע בחיזוק הביטחון התזונתי של תושבי אזורים הסובלים מתנאי אקלים קשים או מתשתיות חשמל רעועות. כך לדוגמה, בניגריה, קרוב ל-40% מהמזון כיום נזרק לפח כתוצאה מחוסר יכולת קירור כך שהמערכת תאריך את חיי המדף שלו. עוד מאמינים בחברה שהטמעת Ecokor במפעלי וברשתות המזון הגדולים תוביל להוזלת עלויות המזון המקורר כמו מוצרי חלב ובשר, היות וכ-10% מעלויות אלה טמונות בהוצאות קירור.

איור 2: מערכת אקו-קור בסניף של רשת דבאח.
צילום: NAM Technology

“לא מספיק להילחם בפליטות גזי חממה על ידי הפחתה קטנה”, מוסיף עופר וכסלר, סמנכ”ל הכספים בחברה. “התפתחות העולם השלישי והעלייה ברמת החיים צפויות להביא לגידול משמעותי בצריכת האנרגיה שתעמיד את האנושות בפני דילמה: האם לתמוך באוכלוסיות מוחלשות ולשפר את רמת חייהם או שמא להילחם בשינוי האקלים? וכדי לפתור זאת צריך ליישם את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיביאו להפחתה משמעותית. מדינות העולם קבעו יעדים שאפתניים לצמצום פליטות המזהמים ומשקיעות סכומי עתק במלחמה במשבר האקלים. בהתאם, הן מעודדות שימוש במקורות אנרגיה מתחדשת, פתרונות של תחבורה חכמה וייצור נקי בתעשיות החשמל והאנרגיה אשר יסייעו בטווח הארוך בצמצום המזהמים. אני מאמין שפעולות אלה מבורכות אך באמצעות שימוש בטכנולוגיות קיימות של התייעלות אנרגטית ניתן להפחית כבר היום, באופן המיידי, את היקף פליטות המזהמים”.

החברה אשר זכתה במענק של המדען הראשי במשרד האנרגיה על פיתוחה, סיימה לאחרונה פיילוט מוצלח עם תנובה במהלכו הותקנה המערכת במשאיות קירור. “העזרה והליווי המקצועי שזכינו לקבל מד”ר גדעון פרידמן, המדען הראשי במשרד האנרגיה, הם עדות לתמיכה שמעניקה המדינה לפרויקטים סביבתיים, כמו התייעלות אנרגטית”, אומר דובקין.

במקביל, במהלך תקופת הקורונה והסגרים הרבים פיתחו צוותי החברה מערכת ייחודית נוספת אשר בדומה ל-Ecokor מצמצמת משמעותית את צריכת החשמל במערכות חימום. המערכת – HomeHam (“בית חם”) מבוססת על משאבת חום המזכירה בפעילותה את משאבת החום הקיימת במערכות מיזוג האוויר. אלא שבניגוד למשאבות חום רגילות הפועלות על חשמל ומספקות עד 45 מעלות, מערכת ה-HomeHam מאפשרת לחמם במהירות וביעילות מים לטמפרטורה של למעלה מ-55 מעלות, טמפרטורה גבוהה שאף מונעת התפתחות של חיידק הלגיולנה (Legionella) הגורם לדלקות ריאות. זאת ועוד, בעוד שתפוקת החום של מערכות חימום רגילות, כמו מזגנים ומשאבות חום יורדת משמעותית כאשר הטמפרטורה החיצונית קרובה ל-0 מעלות, ייחודה של מערכת ה-HomeHam הוא בעבודתה היעילה גם בטמפרטורות חיצוניות נמוכות ביותר של פחות ממינוס 40 מעלות. “לרוב, בטמפרטורות נמוכות כאלה, מערכות החימום הרגילות מפסיקות לעבוד והחלופה לחימום היא שריפת דלקים מזהמים אחרים”, מציין דובקין.

איור 3: מערכת אקוקור ניידת
צילום: NAM Technology

בחברה מעריכים שמערכת זו תהיה שימושית במיוחד בארצות הקרות, כמו מזרח אירופה וצפון אסיה ותאפשר חימום מהיר וחסכוני של מים המיועדים לצריכה ולהסקת בנייני מגורים ומוסדות ציבוריים כמו בתי חולים, אוניברסיטאות ומרכזי קניות.

“המפה האנרגטית של העולם משתנית והשיטות החסכוניות שגילינו, פיתוחים כחול-לבן יכולים לשנות את העולם לטובה ולסייע בפריצת הדרך להפחתת גזי החממה ובלימת משבר האקלים. אני מאמין שבעתיד הקרוב המערכות שלנו, הן Ecokor והן HomeHam תהיינה חלק אינטגרלי בכל מערכת קירור וחימום, מהמקרר הביתי דרך המקרר התעשייתי ועד לבתים פרטיים ומוסדות גדולים המעוניינים להפחית את השפעתם על הסביבה לצד חיסכון משמעותי בכסף “, מסכם דובקין.


מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות