חדשות היום

יריד יין בבני ברק – יקבים שומרי שמיטה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובבני ברק יודעים זאת כבר מזמן והיו שדאגו לשמח את התושבים גם ביין טעים מיקבי בוטיק ישראלים.

גם אני הגעתי שוב לעיר הסמוכה לתל אביב כדי לחגוג, ללגום וליהנות ביריד יין מיוחד שנערך במקום להכרות עם יקבי הבוטיק שומרי השמיטה, בשיתוף החברה הכלכלית וה’קרן השביעית’ בהשתתפות כ20 יקבי בוטיק, השומרים את שנת שמיטה, שהגיעו מרחבי הארץ
כדי להציג ולהטעים את יינותיהם לתושבי בני ברק.
שומרי שמיטה משביתים את השדה והכרם שלהם במשך כל השנה השביעית ולא ייצרו שום תוצרת מתנובת הארץ באותה שנה שהיא שנת השמיטה.


האירוע מעניין גם מפני שעל מחצית מהיקבים שמעתי רק בפעם הראשונה באותו ערב ואף טעמתי חלק מיינותיהם.
מאות מתושבי העיר, חובבי יין והמתעניינים בו, הסתובבו בין הדוכנים, טעמו, שוחחו עם אנשי היקבים ונהנו ללגום ולהשוות בין היינות הנטעמים.
במרכז המתחם, על הבמה מוגבהת, עמד מוזיקאי, ניגן בכינור ללא הפסקה והנעים את האווירה במשך השעות הארוכות בהן הייתי במקום, כששוחחתי, טעמתי וצילמתי, מכל עבר.

הדוכנים, התפאורה מסביב והמראה הכללי היו יפים מאוד ותוקצבו ע”י עיריית בני ברק, קרן השביעית ובעלי המתחם.
היריד הראשון מסוגו התקיים תחת השם “שוקא דחמרא” (שוק היין) במטרה לחזק את הייננים והכורמים שומרי שמיטה יחד עם העצמתו של מתחם ה – BBC מתחם העסקים הצומח של בני ברק.
היקבים שהשתתפו באירוע היפה והמיוחד הזה הגיעו מרחבי המדינה, צפון, דרום מרכז ומזרח.
יקב אור הגנוז
יקב בית אל הלל מן
יקב בן פורת יצהר
יקב הכהנים
יקב הר ברכה
יקב טברנקל
יקב כביר
יקב כרמי אלול
יקב משק תושיה גל תושיה
יקב נבו
יקב נגבה ערד שמחה
יקב סולטן אלישע
יקב צפת
יקב רמא ישוב מטע
יקב תום תומר פניני איתמר
יקב תיתורה פטריק
יקב אביבים
יקב חמרה ירושלים
יקב מירון
יקב סנא
יקב ויסנשטרן

היה מעניין מאוד לפגוש יקבים חדשים, עבורי (וגם ישנים ומוכרים, כמובן), ולטעום שפע יינות מעניינים וטעימים תוך שמיעת הסברים מאנשי היקבים וביניהם היו גם הייננים שייצרו את היינות.
הרב אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק: “חודש אדר זאת הזדמנות אדירה לתמוך בכורמים גיבורי החיל שומרי השמיטה, ולשלב זאת בתמיכה והעצמה של מתחם העסקים התוסס בצפון העיר. אנו מקבלים בברכה את היקבים הרבים מכל רחבי הארץ הנוטלים חלק ביריד ומביאים יריד יין משובח לתושבי בני ברק והאזור כולו”.

עניין אותי, כמובן, מי היא הקרן השביעית שתרמה גם היא להצלחת האירוע. חקרתי את הנושא, מצאתי וקיצרתי:
ה”קרן השביעית” נוסדה בערב שנת שמיטה ה’תש”מ (1979-80), על ידי הרב בנימין מנדלזון. הקרן הוקמה במטרה להשבית כמה שיותר מקרקעות ארץ ישראל בשנה השביעית, להרבות שומרי שמיטה בכל רחבי ארץ ישראל ולהיות זרוע מכוונת, מדריכה ומסייעת במימון ובתמיכה בחקלאים שומרי השמיטה כהלכתה.
בימיה הראשונים מומחים לחקלאות ממושב קוממיות עברו בין היישובים החקלאיים ללא קשר להשתייכותם הפוליטית, ולמעלה מ 1,300 חקלאים קיבלו על עצמם לשמור שמיטה.
לא ברור לי מהי הצלחת הקרן בימים אלה שפעילויותיה כוללות בהתאם להגדרה:

• גיבוש קבוצות חקלאים שומרי שמיטה, באמצעות פגישות אישיות וקבוצתיות במאות יישובים חקלאיים ברחבי הארץ ומתן הוראות והדרכות.

  • קרן ערב שביעית – קרן מיוחדת המסייעת לחקלאים להגיע מוכנים לשנת השמיטה.• ייעוץ מקצועי כהכנה לשנת השמיטה הכנת המערך הטכני והציוד בשטח, הדרכה מקצועית על הטיפול ביבולי חיטה ודגנים, טיפול בפרדסים, טיפול בגידולים, טיפול בחממות, כדי לצמצם הפסדים משנת השמיטה.
  • סיוע משפטי לכל בעיה העולה להיות נגזרת מההחלטה לשמור שמיטה כמצוות התורה .
  • טיפול וייעוץ להמשך קיום קווי שיווק וערוצי מכירת תוצרת חקלאית לשווקים.• תמיכה כלכלית – סיוע לחקלאים המשביתים את שדותיהם למשך השנה ומאבדים את מקור הכנסתם.

    מכאן גם מובן מדוע תמכה הקרן בביצוע יריד היין המיוחד בבני ברק, במטרה לסייע ליקבים לערוך הכרות עם תושבי בני ברק כדי להגדיל את מכירותיהם לשוק שומרי המסורת.
    לחיים ובהצלחה.


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות