חדשות היום

ABB מובילה את הטמעת הרובוטים בתעשייה הישראלית

ABB הנה אחת המפתחות, היצרניות והמשווקות הגדולות בעולם של רובוטים לתעשייה. החברה הבינלאומית, שהיא חלוצה עולמית בתחום, מספקת ומתכננת קווי יצור רובוטיים מאז שנות השבעים של המאה הקודמת, ובעשור האחרון היא מובילה את מהפכת הקובוטים (Collaborative Robots) שהם רובוטים שתוכננו לעבוד לצד אנשים.

החטיבה הישראלית של ABB מספקת רובוטים לתעשייה המקומית כבר למעלה משני עשורים, ועד היום סיפקה וסייעה בהטמעת רובוטים בפסי יצור ובמעבדות בענפי תעשייה רבים ומגוונים. למשל, חברת כתר פלסטיק, מהחברות החזקות והחדשניות בתעשייה הישראלית המסורתית, היא גם אחת מחלוצות שילוב הרובוטיקה בתעשייה המקומית.

כתר פלסטיק, הטמיעה רובוטים של ABB בפסי הייצור שלה כבר לפני 20 שנה ומאז הרחיבה ושכללה את מערך הרובוטיקה בשיתוף ABB. חלק מאותם רובוטים ראשונים משרתים את קווי הייצור של כתר בנאמנות עד היום.

רב בריח כמשל

את עיקר הסקירה נקדיש לפעילות של חטיבת הרובוטיקה הישראלית עם חברת רב בריח.

אמנם הקשר בין ABB לבין רב בריח החל רק לפני קצת יותר משנתיים, אך האופן שבו התנהל התהליך והדרך שבה הטמעת הרובוטים הצליחה לפתור את כל הבעיות של פס הייצור הקיים, ממחישה כיצד רובוטיקה יכולה לדחוף קדימה את ענף התעשייה ואת היתרון שמספקת המעטפת העולמית של תאגיד ABB.

פס הייצור השגרתי לא עומד בקצב

רב בריח היא חברה ותיקה שפועלת בתחום המנעולים ודלתות הבטחון. בין היתר, החברה מתמחה בייצור של חלונות לממ”דים. הזינוק בהתחלות הבנייה בישראל הגביר מאוד את הביקוש למוצר, ופס הייצור הקיים במפעל החברה באשקלון פשוט לא עמד בקצב. בפס הייצור הקיים שתופעל באופן ידני, צוואר הבקבוק העיקרי היה עבודת הריתוך.

יש בישראל מחסור ברתכים מקצועיים, ולכך יש להוסיף את העובדה שבריתוך ידני אופי העבודה והגימור משתנה מרתך לרתך, וברב בריח שאפו להגיע לחתימת ריתוך איכותית ואחידה.

שני האתגרים האלה, הביאו את מקבלי ההחלטות בחברה לשדרג את פס הייצור של חלונות הביטחון לממ”ד ולעבור למודול של פס ייצור רובוטי.

בחרו ב-ABB אחרי סקר מקיף בארץ ובעולם

כשברב בריח החליטו לפנות לפתרון הרובוטי, הם ערכו סקר שוק מקיף ובחנו פתרונות רבים בארץ ובעולם. אסף פליישמן, מנהל תחום הרובוטיקה ב-ABB ישראל שיתף אותנו באופן שבו ABB גיבשה את ההצעה לפרויקט הרובוטיקה. “ראשית למדנו את התהליך הקיים, וניגשנו לתכנן תהליך שיתאים לחלל רצפת הייצור שהוא נתון קבוע.

חלק מהעוצמות של ABB, הן שמדובר בתאגיד גלובלי עם הרבה מאוד מחלקות וחטיבות מתמחות עם הרבה ידע רלוונטי שמשרת את כל זרועות הארגון. ב-ABB הבינלאומית פועלת חטיבה שמתמחה בריתוך ויחד איתה גיבשנו את ההצעה עבור רב בריח שכללה מספר סוגי קונספטים”.

בסופו של תהליך בחרה רב בריח בהצעה של ABB והעדיפה אותה על פני פתרונות אחרים שהוצעו לה. בשלב הראשון ישבו המומחים של ABB עם אנשי רב בריח לבחון את הקונספטים שהוצעו, ולבסוף התמקדו בקונספט אחד שהיווה את הבסיס למתווה, שעל פיו פועל היום, קו הייצור הרובוטי החדש.

פס הייצור ש-ABB תכננה ובנתה התבסס על שני רובוטים ופוזישינר (במה מסתובבת בתהליך אוטומציה שממקמת את המוצר או חומר הגלם באופן המוכן להמשך עבודה).

הרובוט הראשון הוא רובוט מסוג IRB6700, מדובר ברובוט בעל כושר נשיאה של משקלים עד 300 ק”ג, ותפקידו בפס הייצור להניף את חומר הגלם לייצור חלון הביטחון (פלטת מתכת במשקל של יותר ממאה ק”ג), את הפלטה הוא מניח על הפוזישינר, שממקם אותו מול הרובוט השני שמבצע את הריתוך בפועל.

הרובוט השני בפס הייצור הוא רובוט מסוג IRB2600, שכולל תחנת שירות לידית הריתוך לטובת ניקוי חיתוך חוץ וקליברציה (כיול כלי המדידה).

בתום הריתוך, הפוזישינר מחזיר את המוצר המוגמר לרובוט הראשון שפורק אותו באזור הייעודי. פס הייצור הוכיח את עצמו הן בהדירות המוצר ואיכותו והן בהעלאת הפריון באופן שמצליח לענות הביקוש הגדל למוצר.

ההצלחה של פס הייצור הרובוטי הזה, הביאה לכך שרב בריח המשיכה וממשיכה לעבוד בשיתוף עם ABB על הטמעה של רובוטים נוספים במערך הייצור של החברה.

הקובוטים עושים עלייה

כאמור, הטרנד הכי חם בתחום הרובוטיקה לתעשייה קשור להופעתם של הרובוטים השיתופיים. אחד האתגרים במעבר לפסי ייצור רובוטיים הוא דווקא הממשק שלהם עם עובדים אנושיים. כל עוד פס הייצור עובד באוטומציה מלאה ללא צורך אנושי בחלקי השרשרת, אין בעיה לשלב בתוכו רובוטים, אך כאשר חלק מהתחנות מאוישות על ידי עובדים אנושיים, עלולה להיווצר בעיית בטיחות.

עד הופעת הקובוטים, הדרך להתמודד עם סוגיית הביטחון הייתה הקפת הרובוטים בגדרות וכלובים שמנעו מבני אדם להיכנס לטווח פעולת הרובוט. את הצורך בהקמת גדרות וכלובים ברצפת הייצור שינתה ההופעה של הרובוט השיתופי (Collaborative Robot) המכונה בקיצור קובוט.

אסף פליישמן לצד הקובוטים YuMi ו-GoFa מבית ABB. קרדיט: ABBA

קובוטים מתוכננים באופן שמונע מהם לפגוע בבני אדם, אם עובד אנושי בטעות יכנס לתוך המסלול של הקובוט ויבוא עמו במגע, בתוך שבריר שניה הקובוט יגיע לעצירה מוחלטת.

ABB פיתחה מספר סוגי קובוטים שיכולים להשתלב במגוון רחב של משימות ותחומים ומספר חברות ישראליות כבר הטמיעו אותם.

למשל, חברת נטפים המתמחה בפיתוח וייצור של מערכות השקיה, חיפשה פתרון שיאפשר למחלקת הפיתוח שלה לבצע ניסויים במהלך חזרתי מדויק ומיון חלקים. ABB ביצעה במעבדת הרובוטיקה בדיקת התכנות ובהמשך נערכה לאנשי נטפים תצוגת תכלית, במהלכה קובוט מדגם YuMi הדגים הרכבה מהירה ומתוחכמת של אחד ממוצרי החברה.

בעקבות הפרזנטציה המוצלחת, הוחלט בנטפים לרכוש קובוט מדגם YuMi. קובוט זה בעל שתי זרועות עם יכולת תנועה מסונכרנת ו-14 דרגות חופש, ובנוסף בעל יכולות ויז’ן אינטגרליות (מצלמה שיודעת לזהות חלקים ספציפיים).

נכון להיום ה-YuMi משמש את מחלקת המחקר והפיתוח של החברה שמבצעת בעזרתו ניסויים תהליכיים חזרתיים (למשל, בחינה סטטיסטית של הדבקות והלחמות בפרק זמן מדויק).

העובדה שאת YuMi ניתן לתכנת באופן כמעט אינטואיטיבי וללמד אותו לעשות ניסוי חדש תוך דקות הופכת אותו היום לחלק מכלי העבודה היומיומיים, לצד הצוות האנושי, במחלקת הפיתוח של נטפים.


תמונת כותרת: קו ריתוך רובוטי. קרדיט: ABB

אביעד אורן, ABB

תגובות סגורות