חדשות היום

מפת דרכים לטרנספורמציה דיגיטלית: השלבים החיוניים להצלחה

צריך לומר זאת באופן ברור; טרנספורמציה דיגיטלית (DX) כרוכה בעבודה קשה. כדי להצליח, ארגונים צריכים להתאגד סביב תוכנית שמחברת באופן ברור את הטרנספורמציה הדיגיטלית לערך עסקי. טרנספורמציה דיגיטלית מוכוונת-ערך יוצרת את הבסיס להצלחת התהליך ולהחזר משמעותי על ההשקעה (R0I) לעסק.

מפת הדרכים לטרנספורמציה דיגיטלית מספקת מתווה המבוסס על ניסיון ומחקר המנחה ארגונים והנהלות התרים אחר טרנספורמציה דיגיטלית אמיתית. לכל ארגון יש את הייחודיות שלו, ולכן מומלץ להשתמש בשיקול דעת כיצד ליישם את מפת הדרכים והשיטות המומלצות.

מפת הדרכים לטרנספורמציה דיגיטלית

חלק 1: הכנת המסלול

כמו בכל מסע, לפני שמתחילים, צריך לסמן את היעדים – כך גם לגבי טרנספורמציה דיגיטלית.

לכל ארגון ישנם יעדים פיננסיים המשפיעים על ההחלטות בכל הרמות – החל מההנהלה הבכירה ועד למנהל המפעל המהנדס וטכנאי השירות. הגורמים העיקריים המשפיעים על יעדים פיננסיים אלו הם יעדי הכנסה, הרווחיות התפעולית ויעילות הנכסים. התייעלות בתחומים אלו מקדמת את הארגון משמעותית בעיניי משקיעים והערכות חיצוניות. ארגונים השמים יעדים פיננסיים כמצפן וכמטרה, יכולים למצוא את הדרך היעילה ביותר קדימה.

ישנם מחוללי ערך רבים לטרנספורמציה דיגיטלית, אולם כאן מתוארים המובילים שבהם בהיבטים של ההנדסה, הייצור והשירות.

לדוגמא:

  • שיפור שיתוף הפעולה בשרשרת הערך משפר את ההכנסות.

. • הגדלת זמינות הציוד ושיפור הביצועים משפרים את הרווחיות התפעולית.

  • שיפור יכולת התיקון בפעם הראשונה של הטכנאי, משפרת את ניצולת הנכסים.

הצעד הראשון שההנהלה צריכה לבצע הוא להתאגד סביב ההבנה הבסיסית לאן פני הארגון מועדות עם הטרנספורמציה הדיגיטלית, סימון והבנת היעדים היא הצעד הקריטי הראשון להבטחת הצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית.

חלק 2: יוצאים לדרך

לאחר שמתברר מהו הנתיב שבו טרנספורמציה דיגיטלית תביא את הערך הרב ביותר לארגון, השלב הבא הוא למצוא את הדרך הטובה ביותר להגיע לשם. ארגונים צריכים לתכנן את הדרכים נקיות ככל האפשר מעיכובים שמאריכים את הזמן להטמעה, ומדרכים ללא מוצא שמונעות מפרויקטי טרנספורמציה דיגיטלית להתרחב.

הבחירה באסטרטגית של תרחישי שימוש (Use Cases) היא המקום שבו החזון מתחיל לקרום עור וגידים: בחירת הפרויקטים הנכונים תוביל לערך מחולל שינוי, ותגביר את ההצלחה הכוללת של הטרנספורמציה הדיגיטלית.

סקר משנת 2021 העלה כי קיים פער עמוק בין תוכניות של טרנספורמציה דיגיטלית העולות על הציפיות, לאלה שאינן עומדות בהן. תוכניות טרנספורמציה דיגיטלית מוצלחות עלו על יעדי ההחזר על ההשקעה בכ-50%, לעומת תוכניות לא מוצלחות ששיעור ההחזר על ההשקעה שלהן היה נמוך ב-30% מהיעד.

זיהוי של מספר יוזמות שאיתן ניתן להתחיל הוא הכרחי. מחקר הראה שלתוכניות טרנספורמציה דיגיטלית יש בממוצע שמונה פיילוטים, ושלושה מתוך ארבעה מהם לא מצליחים לצמוח להיקף הנדרש. להתחיל בקטן, אך להרחיב במהירות את קנה המידה, הוא המפתח להשגת הטמעה ( (Time to valueוהחזר על ההשקעה (ROI) בפרק זמן הקצר ביותר (תרחישי השימוש השכיחים ביותר).

ארגונים צריכים לבחור בטכנולוגיה דיגיטלית המאפשרת רמה גבוהה של אינטגרציה עם גיוון פונקציונלי – מה שיכול ליצור בסיס לטרנספורמציה דיגיטלית הניתנת להרחבה. מאגר התוכנות התעשייתית המסורתיות מקוטע ולרוב מוגבל, מכיוון שלעתים קרובות הוא פותר בעיה אחת במקום אחד. זיהוי אזורים שבהם ניתן לפרוס תרחישי שימוש דיגיטליים – מנוסים ומוכחים – לאתרים מרובים, היא אחת הדרכים המהירות ביותר לחולל שינוי.

חלק 3: יעוץ חיצוני, בנית בסיס הידע

כשיוצאים לנסיעה ארוכה, אנו מחפשים יועצים מהימנים שיעזרו לנו להגיע לשם מהר יותר ובקלות רבה יותר, חברים שיסייעו לנו לתכנן ולנווט, אפליקציות תומכות הכוללות את הנתונים העדכניים ביותר על הדרך, על היעד. ארגונים צריכים לתור אחר עזרה שכזאת בתהליך

הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם ולמצוא את השותפים הנכונים שיתמכו בביצועו. שותפים אלה עשויים לזהות ולספק פתרונות טכנולוגיים ולהנחות את התהליך באמצעות מומחיותם בתעשייה, או שניהם גם יחד.

כאשר בוחנים ספקים וטכנולוגיות, תהליך הבחירה הוא קריטי. ארגונים צריכים להיעזר בספקים שלא רק עונים על הצרכים העכשוויים, אלא גם מתאימים לאסטרטגיית הטרנספורמציה הדיגיטלית בטווח הארוך, ויכולים להרחיב את הסיוע גם לאור ההצלחה וההתרחבות העתידית.

לדוגמא, ניתן להכפיל את הערך במהירות אם לוקחים בחשבון את יכולת ההתרחבות כחלק מהבחינה המקדימה. לעתים קרובות, יצרנים יכולים להביא תרחישי שימוש דיגיטליים (Digital Use Cases) למפעלי ייצור או לאתרים מרובים. על מנת להשיג גמישות וזריזות – שתי יכולות חיוניות להצלחה בשוק של היום – חברות צריכות לשקול היכן הפתרונות הטכנולוגיות פועלים – בהתקנה מקומית, היברידית או בענן. תשתית מדרגית של פתרון הענן בשילוב עם מוצרי תוכנה-כפתרון, ייצרו בחירה המתחשבת בצרכים העתידיים, ומותאמת לשיטות עבודה המומלצות בסביבת Industry 4.0.

חלק 4: תנו את הטון

יש יעד, יש תוכניות והנחיות, יש תמיכה, אבל האם התכוננתם נפשית ופיזית למסע? טיפוח הלך הרוח והאווירה הנכונים חשובים לפחות כמו לארוז את המזוודות כראוי, להביא חטיפים ולבחור את הפלייליסט המוזיקלי המועדף.

הכנת האוירה למסע יכולה להפוך את הנסיעה למהנה הרבה יותר, ובסופו של דבר להוסיף להצלחת באופן כללי. במקרה זה צריך לזכור כי לא רק היעד חשוב, אלא גם התהליך עצמו.

לטובת קידום טרנספורמציה דיגיטלית, הכרחי לטפח תרבות ארגונית של חברה חדשנית, שיתופית ומכילה. מחקרים מראים כי מעורבות ומחויבות בכל רמות החברה היא אחד המפתחות להצלחת הטרנספורמציה הדיגיטלית.

החתירה לשינוי רב-מערכתי שיכול לחולל טרנספורמציה, דורשת גישה מלמעלה-למטה וגם מלמטה-למעלה. ההנהלה תתמקד בלהבטיח שהמאמצים הכרוכים בתהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית יתאימו לאסטרטגיה ארוכת הטווח של הארגון. מנהלי המחלקות ובעלי העניין יספקו ניראות לגבי היתרונות התפעוליים, ויזהו את תרחישי השימוש בעלי התועלת הרבה ביותר.

יצירת גוף המורכב מנציגי כל הפונקציות בארגון שיוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית היא אחת הדרכים להבטיח ייצוג של כל קבוצת בעלי העניין בתהליך ולקדם תחושת שותפות על פני כל הפונקציות בארגון. יצירת האיזון הנכון בין מיקוד אסטרטגי לביצוע פונקציונלי יכולה

לקדם את מאמצי את הטרנספורמציה הדיגיטלית מעבר לציפיות. המחקר שלנו מראה כי אימוצה של גישה זו מביא בסבירות גבוהה, להחזר על ההשקעה של פי שניים עד שלושה מעבר לציפיות.

חלק 5: לצבור ידע ולהתקדם קדימה

הנסיעה הסתיימה, אולם החוויות מהטיול המוצלח נשארות, ואת הלקחים צריך לשלב גם במסע הבא.

טרנספורמציה דיגיטלית היא תהליך חזרתי ופרוגרסיבי הממוקד בזיהוי ומימוש השינויים הנדרשים בכדי להגיע לעמדת הובלה, אדפטציה של שינויים, דחיפה להשגיות וחדשנות.

כאשר יוזמות מבוצעות, ויעדים מושגים, חיוני שתהיה תוכנית ליישם יוזמות מוצלחות ותרחישי שימוש גם במפעלים או ביחידות עסקיות אחרות, כמו גם לזהות דרכים להמשיך ולהתבסס על יוזמות וטרנספורמציות דיגיטליות. יצירת ספר הדרכה לתהליכים ותרחישים שישמש ויסייע לתוכניות עתידיות והימנעות ועקיפה של חסמים אפשריים הוא הדרך הנכונה לבנות ידע בארגון, להתקדם קדימה תוך תיעוד והסתמכות על ניסיון העבר.

בנית מפת דרכים לטרנספורמציה דיגיטלית היא המדריך של ארגון להטמעת שינוי, להשפעה ולהרחבת פעילותו. שרטטנו כאן את שיטות העבודה המומלצות, המבוססות על ניסיון של שנים בסיוע לחברות תעשייתיות לחולל שינוי. כל ארגון צריך לשקול מהם הצרכים הייחודיים שלו, התחזית הפיננסית, צווארי הבקבוק והמבנה, כדי לתכנן את הדרך הטובה ביותר שלו להצלחה.

אדם איזנברג – דירקטור מכירות אזורי צילום: תמר מצפי


אדם אייזנברג, Regional Sales Director - PTC

תגובות סגורות