חדשות היום

שפיר הנדסה משקיעה אסטרטגית בסטארט-אפ Ception ותשלב באתריה את מערכת ה-AI של החברה

מערכת ה-AI של Ception מונעת תאונות ומשפרת תפוקה ורווחיות של כלים הנדסיים כבדים באתרי בנייה, מכרות ומחצבות

קבוצת שפיר הנדסה, מובילת השוק בתחום התשתיות בישראל (נסחרת בתל אביב 35), מבצעת השקעה אסטרטגית בחברת הסטארט-אפ (Ception) מירושלים. ספשן תשתתף במרכז הטכנולוגי החדש ACCESS, שהשיקה שפיר לאחרונה במטרה לקדם ולתמוך בטכנולוגיות העתיד בתחומי הבנייה והתשתיות. נוסף על ההשקעה בספשן, שפיר הנדסה בודקת את שילוב מערכות החברה במתארי פעילות שונים ובהם מחצבות, מפעלים תעשייתיים, אתרי בנייה, תשתיות ועוד. הפתרון של ספשן רלבנטי וחיוני להרבה מתחומי הפעילות של שפיר הנדסה.

Ception פיתחה מערכת חדשה מבוססת בינה מלאכותית בשם MineCept שמצמצמת תאונות של ציוד מכני הנדסי (צמ”ה) כבד באתרי בנייה, מכרות, מחצבות ומפעלי תעשייה, מייעלת את פעולתם של הכלים בשטח, מוזילה עלויות ואף תורמת לקיימות (sustainability) בסביבות העבודה התובעניות הללו.  MineCeptכבר שולבה במגוון פרויקטים ואתרים תעשייתיים המופעלים על ידי שחקנים מובילים בענפי הכרייה והבנייה בארץ ובעולם. בין השחקנים בענף הכרייה – קבוצת כיל (ICL), מיצרניות הדשנים המובילות בעולם, המפעילה כלים כבדים במכרה הפוספטים ברותם. בתחום הבניה והתשתיות נעשה שימוש במערכת של ספשן בחברת נתיבי ישראל, חברת תשתיות התחבורה הלאומית, במסגרת פרויקט שמטרתו שיפור בטיחות ויעילות עבודת כלי הצמ”ה.

טל ישראל, מייסד משותף ומנכ”ל Ception: “ההשקעה של שפיר הנדסה מעידה פעם נוספת שאנו פותרים בעיות אקוטיות הכרוכות בהפעלת ציוד מכני הנדסי לרבות בטיחות, יעילות וקיימות. טכנולוגיות בינה מלאכותית מתקדמות שאנו מיישמים משנות את המציאות בשטח ומקדמות את ענפי הבניין, התשתיות והמחצבות לעידן Industry 4.0 על שלל יתרונותיו התפעוליים, הכלכליים והאנושיים. ההשקעה של שפיר הנדסה ושיתופי הפעולה המתוכננים עם החברה ייתנו תנופה נוספת לחדירתנו לענפים הללו בארץ ובעולם”.

ACCESS הינו מרכז לחדשנות בעולם הבניה והתשתיות אשר הוקם ע”י קבוצת שפיר. המרכז שם לעצמו למטרה לקדם ולהטמיע פתרונות טכנולוגים אשר ישנו את פני הענף. ACCESS מסייע לחברות סטארטאפ בשלבים מוקדמים. השותפות עם שפיר פורשת גשר שמחבר את חברות הסטארטאפ לחיים האמיתיים, ללחצים של סביבה תעשייתית ומסחרית, תוך חידוד מתמיד של

אפיון המוצר החדש, האצת תהליכי הפיתוח ומתן אפשרות להגיע לשווקים מהר יותר, מוכנים יותר ונכונים להצלחה.

צוות עובדי הסטארט-אפ Ception- קרדיט צלם: אייל טואג.

ד”ר ריקרדו אוסירוף, מנכ”ל ACCESS: “אנו מברכים את Ception על הצטרפותה למרכז החדשנות. אנו מאמינים ששיתוף הפעולה עם החברה תניב בטווח הקצר פתרונות לבעיות בטיחות בענף. אנו גם מצפים שבטווח הארוך, הטכנולוגיה פורצת הדרך של Ception תביא להתייעלות בתפעול האתרים שלנו”.

ספשן נוסדה בשנת 2019 על ידי טל ישראל (CEO) ויוסי בודה (CTO). השניים עוסקים כ-15 שנה בפיתוח מערכות כלי רכב חכמים ואוטונומיים בין היתר בתעשייה האווירית ובג’נרל מוטורס. בתפקידיהם האחרונים טרם הקמת החברה הובילו השניים פיתוח של מספר מערכות כלי רכב קרקעיים לא מאוישים ואוטונומיים משלב הפיתוח ועד המסירה ללקוח. ספשן מעסיקה היום כ-20

עובדים באזור ההייטק בהר חוצבים ומגייסת בימים אלה עובדים נוספים למגוון משרות. עד להשקעה זו גייסה ספשן מימון של מעל ל-7 מ’ ד’ במסגרת גיוס סיד מקרן MoreVC ותמיכה מרשות החדשנות.

ספשן נבחרה על ידי זרוע ההשקעות של ענקית חומרי הבניה Cemex כאחד מ-50 הסטארט אפים המבטיחים בשנת 2021 בתחום טכנולוגיות הבנייה, כאשר במקביל מקיימת החברה מספר פעילויות מול חברת הבת הישראלית, רדימיקס. בתחרות לטכנולוגיות לשיפור הבטיחות בעבודה שהתקיימה לאחרונה בשיפוטן של ענקיות בנייה כמו Bouygues, Suffolk ו-Limak, זכתה ספשן במקום הראשון והיא תייצג את ישראל בחודש נובמבר בתחרות הבינלאומית לטכנולוגיות לשיפור הבטיחות שתערך בהאג.

מערכת MineCept

המערכת פותחה על רקע תוואי השטח המאתגרים והדינמיים המאפיינים אתרים תעשייתיים וגודלם העצום של כלים מכניים הנדסיים כבדים שיוצרים אתגרים בטיחותיים ותפעוליים משמעותיים. כלים אלה, דוגמת דחפורים, מחפרים, שופלים ומשאיות עפר מעורבים מדי יום בתאונות קשות, ובכללן התנגשויות, התהפכויות ונפילות לתהום, שגובות חיי אדם ונזקים לרכוש. כמו כן, התפעול ללא כלים טכנולוגיים מתקדמים הוא בלתי יעיל, כרוך בעלויות כבדות ומיותרות, ומאריך את הזמן הנדרש להשלמת הפרויקטים. כן גוברת המודעות לתאונות עבודה ולתפקוד הרגולטור בנושא. רבים מנפגעי התאונות הם עובדים מאוכלוסיות חלשות ובני מיעוטים, הניזוקים מהיעדרם של פתרונות טכנולוגיים בתחום.

מערכת MineCept של ספשן מספקת מודעות מצבית (situational awareness) מלאה בהפעלת הכלי באמצעות טכנולוגיות מתקדמות של מיפוי ומיקום מדויקים בזמן אמת, על ידי היתוך מידע מחיישנים שונים ומגוון אלגוריתמים של עיבוד תמונה ולמידה עמוקה. שכבת המיפוי כוללת מיפוי HD תלת מימדי של האתר וכן של אלמנטים דינמיים (רכבים, אנשים) בסביבת הכלי. שכבת המיקום מספקת פתרון מיקום גלובלי ויחסי של הכלי ביחס לאתר וביחס לכלים נוספים השותפים באופרציה. שכבה זו פועלת גם בסביבה ללא GPS באמצעות מערכת ויזואלית לזיהוי מיקום (VPS – Visual Positioning System) שפותחה בחברה.

המערכת מורכבת משלושה חלקים. הראשון הוא קיט חומרה מודולרי המותקן בקלות על כל סוג כלי צמ”ה ללא תלות ביצרן הכלי, וכולל מחשוב, רכיב תקשורת וחיישנים. בקיט הבסיסי נכללות מצלמות, עם אפשרות להוספת חיישנים מסוגים שונים כמו Lidar ו-Radar, בהתאם לתוצאה או לשימוש הנדרשים. החלק השני הוא מערכת עזר למפעיל הכלי, הכוללת צג שמותקן בתא המפעיל. מערכת זו מספקת התראות ויזואליות וקוליות כמו גם תמיכה בתרחישים תפעוליים שונים. החלק השלישי הוא מערכת שליטה ובקרה, הכוללת מידע בזמן אמת ותובנות הנוגעות למתרחש באתר, במטרה לספק למנהלים (מנהלי האתר, מנהלי הבטיחות, או המנהלים במטה) הבנה מקיפה בנוגע לרמת הביצועים והבטיחות באתר.


תמונת כותרת: (מימין לשמאל)- טל ישראל (מנכ”ל Ception), ד”ר ריקרדו אוסירוף (מנכ”ל ACCESS), יוסי בודה (סמנכ”ל פיתוח Ception). קרדיט צילום: כריזמה פיקסל

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות