לבד בים

הצי האמריקני נמצא בשנים האחרונות בתהליך מואץ של הצטיידות בפלטפורמות ימיות בלתי מאויישות. בתחילת חודש אוגוסט האחרון הוא הכריז על יכולת מבצעית ראשונית של שולת המוקשים האוטונומית החדשה שלו, ובמקביל אמורה עד סוף השנה גם ספינת אספקה אוטונומית להתחיל סדרת ניסויים.

בדוח מיוחד שפירסם בתחילת חודש אוגוסט האחרון האדמירל מייקל גליאיידי, ראש אגף המבצעים של הצי האמריקני, OPNAV  – The Office of the Chief of Naval Operations, נפרסה תכנית ההצטיידות של זרוע הים האמריקנית לשני העשורים הקרובים. התכנית פירטה באופן יוצא דופן את הצרכים העתידיים של הצי עד לשנת 2045, והיא כוללת הצטיידות ב 523 כלי שייט חדשים, בהם 150 פלטפורמות לא מאויישות לפעילות מעל ומתחת למים. היחס הזה בין הפלטפורמות המאויישות ללא מאויישות לא מפתיע, בשנים האחרונות נמצא הצי בתהליך מואץ של שילוב כלים בלתי מאויישים בפעילות שלו. הכלי האחרון שהוכנס לשירות בסוף חודש יולי האחרון היא שולת המוקשים האוטונומית  UISS – unmanned Influence Sweep System. בהודעת הצי נאמר כי ה UISS סיימה את שלב הניסויים במגוון תרחישים והיא עכשיו בעלת יכולת מבצעית ראשונית –  initial Operating Capability.

ה UISS  פותחה במיוחד עבור הצי האמריקני על ידי חברת Textron Systems ממרילנד. מדובר בספינה בעלת מנוע דיזל וטווח פעולה של עד 140 ק”מ או 20 שעות עבודה רציפות. ה UISS יכולה לגרור מטענים במשקל של עד 1800 ק”ג במהירות של עד 20 מייל ימי לשעה ( 37 קמ”ש). המטען היעודי שלה כולל כמה סוגי מערכות סונאר מבוססות  חיישנים אקוסטיים או מגנטיים: מערכת סונאר צידית – side-scan sonar המורכבת על שתי הדפנות, מערכת סונאר אחורי נגררת או מערכת תחתית בבטן הספינה. בנוסף ה  UISS  מצויידת במערכות תצפית וחיישנים מגוונים, כמו גם במערכת אוטונומית לניטרול מוקשים שונים: מעוגנים, צפים, או שקועים.

ה UISS תופעל כמעט מכל הפלטפורמות הימיות של הצי האמריקני ולכן האימון שארך כמעט שנה כלל הכשרה של צוותי הפעלה ותחזוקה. ה  UISS  צפוייה להחליף את שולות המוקשים הישנות מדגם  Avenger  ואת מסוקי הסיור הימי MH-53E Sea Dragon. התכנון הראשוני הוא להצמיד את שולות המוקשים החדשות לספינות הבטחון השוטף לאבטחת רצועות חוף – LCS, או לחילופין לשלח אותן מנמלים. עד כה הזמין הצי האמריקני ארבע ספינות כאלה, ששימשו אותו לשלב הניסוי המבצעי.

“ההכרזה על היכולת המבצעית הראשונית היא בשורה לצי האמריקני בכל הקשור להתמודדות שלו עם איום המוקשים הימיים”, אומר קפטן ג’פרי גוס וויקס, מנהל התכנית מטעם הצי. “הפרויקט הזה נמצא כבר כמה שנים בפיתוח מואץ אצלנו. היכולת המתקדמת הזו לא רק אפקטיבית יותר בכל תרחיש מבצעי, היא מונעת את סיכון חיי הלוחמים שעד עכשיו היו צריכים לפעול באזורים מאויימים”.

 פלטפורמה לא מאויישת נוספת שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים היא דגם מתקדם של ספינת האספקה EPF  – Expeditionary Fast Transport. הפרויקט של חברת  Austal USA  מאלאבמה, אמור להסב את הדגם הנוכחי המאוייש של ספינת אספקה לספינה אוטונומית לחלוטין.

“ה 13 EPF תהיה הספינה האוטונומית הראשונה שהצי האמריקני יפעיל בנתיבי שייט אזרחיים”, אומר טים רוברטס מנהל התכנית בצי האמריקני. “התכנית שלנו היא לבחון אותה במתארי שייט מורכבים כמו ניווט לילי ושייט בנתיבים ימיים עמוסים בספינות סוחר אזרחיות. אנחנו חייבים לבחון את בטיחות הכלי הזה והיכולת שלו לפעול בסביבה אזרחית ולהימנע מהתנגשות בכלים אחרים”.

ספינת המשא T-EPF 9 עוגנת בנמל אזרחי באי פלאו. צילום: U.S. Marine Corps photo by Cpl. Atticus Martinez

ה 13 EPF מתוכננת לשאת ציוד צבאי הכולל טנקי אברהמס או נגמשי בראדלי, כוחות מארינס כמו גם ציוד ואספקה. חלקים בספינה יותאמו גם לפריסת חירום של בית חולים צף. על פי הקול הוקרא שפירסם  הצי האמריקני ה 13 EPF מתוכננת לפעול בסביבה אזרחית וצבאית והמשימות שלה אמורות להיות כסיוע לכוחות צבא או לחילופין לפעול לעזרה הומניטרית באזורי אסון. היא מצויידת במנחת עילי שיאפשר נחיתה של מסוקים מאויישים כמו גם פלטפורמות לא מאויישות שונות. כבר כיום על הדגם על המאוייש של הספינה יכול לנחות מסוק CH-53, המקביל ליסעור של חיל האוויר הישראלי.

ספינות הלוגיסטיקה ממשפחת ה EPF נמצאות בשירות הצי האמריקני החל מ 2012. כיום מפעילה זרוע הים  12 ספינות, כאשר ה 13 EPF היא הראשונה שמתוכננת ליכולת דואלית, אוטונומית ומאויישת. Austal USA  היא אחת משש חברות שהצי האמריקני בחר לפיתוח פלטפורמות לא מאויישות במסגרת פרויקט LUSV – large unmanned surface vessel. החברות שנבחרו אמורות להציג אבטיפוס של ספינה בעלת נפח של בין 1000 ל 2000 טון. כל ספינה אמורה לכלול משטח נחיתה למסוק כבד, וכן יכולת לשלב בה בין 16 ל 32 משגרי טילים. על פי לוחות הזמנים שהציב הצי במכרז, תחילת ההצטיידות אמורה להתחיל ב 2025.

על פי התכנון  של Austal USA המבנה החיצוני של הספינה האוטונומית לא אמור להשתנות. ה 13 EPF  תמשיך להתבסס על שלד הקטמארן, שמיועד לפעול במים רדודים ולשמר את היכולת להיכנס לנמלים קטנים. בתחילת יוני בשנה שעברה קילבה  Austal USA תקציב פיתוח של 44 מיליון דולר לדגם האוטונומי. על פי הודעת הצי האמריקני לקונגרס, הספינה החדשה אמורה להימסר בהמשך השנה ולהיות הראשונה שתפעל באופן אוטונומי בנתיבי שייט אזרחיים.


תמונת כותרת: ספינת המשא EPF  3 בתרגיל בים סין הדרומי צילום: U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 2nd Class Christopher A. Veloicaza/Released

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות