חדשות היום

קיימות באוויר

האם מטוסי הנוסעים העל קוליים יחזרו לחיינו, אחרי שהקונקורד האגדי נגנז? המאמץ הוא לבנות מטוסים לא רק שקטים יותר אלא גם ידידותיים לסביבה.

האם התעופה האזרחית ניצבת בפתחו של עידן מחודש שבו מטוסי נוסעים על קוליים יחזרו לשוק? על פי החשיפה האחררונה של חברת Boom Supersonic  האמריקנית, המציאות הזו כבר מעבר לפינה. בסלון האווירי האחרון שנערך בחודש יולי בפארנבורו – אנגליה, חשפה Boom Supersonic את הדגם האחרון שלה, המחליף של הקונקורד האגדי אבל הבעייתי מאד. אמנם בביתן הוצג רק דגם של המטוס, אבל על פי דברי בכירים בחברה, יש כבר אב טיפוס שנמצא בתהליכי ניסוי מתקדמים, לקראת תחילת ייצור בעוד שנתיים.

“אחרי 26 מיליון שעות של עיבודי מחשב, חמישה ניסויים במנהרות רוח ויותר מ 50 וורסיות שונות של גוף המטוס, יש לנו משהו שאפשר לגעת בו”, סיפרה נשיאת החברה קאטי סאוויט ל  CNN. על פי לוחות הזמנים שהציגה החברה בפארנבורו, הייצור אמור להתחיל ב 2024, טיסות הניסוי ב 2026 והאספקה לחברות התעופה המסחריות מתוכננת ל 2029.

ענקית התעופה האמריקנית United Airlines הודיעה בתחילת השנה על הזמנה ראשונה של 15 מטוסים על קוליים של  Boom Supersonic. חברת Japan Airlines  הייתה החברה הראשונה שהאמינה בסטראט אפ הצעיר מקולורדו, והשקיעה בו 10 מיליון דולר כבר ב 2017. אחד היעדים המרכזיים של Boom Supersonic הוא ליצור מטוס שיהיה הרבה יותר ידידותי לסביבה בהשוואה למטוסי הנוסעים הנוכחיים וכל שכן בהשוואה למטוסי הקונקורד הישנים שהיו בעלי תצרוכת דלק גבוהה, פליטה גדולה יחסית של גזים מזהמים לאוויר ורעש המראה ונחיתה גדולים מהתקן הנהוג כיום.

“נושא הקיימות מעסיק אותנו מאד בכל השלבים של התכנון והפיתוח”, אומרת סאוויט. “אנחנו מתכננים המטוס יהיה בעל חתימה פחמנית נמוכה משמעותית מהמטוסים האחרים תוך התבססות על דלק המופק בתהליך מיחזור של  פסולת טבעית – sustainable aviation fuel (SAF)”. United Airlines כבר הכריזה כי כל הצי העל קולי העתידי שלה יופעל על בסיס דלק סילוני ירוק.

“בנוסף לכך התכנון החדש של המטוס מאפשר לנו תצורה אירודימנית מתקדמת מאד. אנחנו משתמשים בחומרים מרוכבים בתאי הדלק, בכנפיים ובזנב. על ידי הטכנולגיה המתקדמת הזו אנחנו מורידים  את הגרר של המטוס בהשוואה לקונקורד, והתוצאה המיידית היא תצרוכת דלק נמוכה יותר באופן משמעותי. מעבר לזה אנחנו מייעלים יותר את עבודת המנועים, כך שנקבל יותר בפחות, יותר מומנטום בצריכת דלק קטנה יותר”.

אחד החסרונות הגדולים של מטוס הקונקורד היה בזמנו הרעש הרב שהוא יצר בהמראה ובנחיתה. ב 1973 העביר הקונגרס האמריקני חוק שאסר על מטוסי נוסעים לטוס במהירות על קולית מעל אדמת ארצות הברית, החוק הזה הפך מיד את הפעילות של הקונקורד בטיסות מחוף לחוף בארצות הברית לבלתי חוקית. ב 2018 הנשיא טראמפ חתם על חוק חדש שאמור לרכך את האיסור הזה מתוך כוונה להאיץ את פיתוח מטוס הנוסעים העל קולי הבא. עדיין לא ברור האם הנשיא ביידן ימשיך במדינויות הזו בעיקר בשל מחוייבתו במהלך הקמפיין לנשיאות, להתמקד לקדם את עניין הקיימות.

“המטרה ששמנו לעצמנו היא לייצר את המטוס השקט ביותר בשוק התעופה האזרחית” מממשיכה סאוויט. “לצורך כך בתכנון החדש של המטוס הוספנו שני מנועים, נוסף לשניים שהיו בגרסאות הקודמות של המטוס. אנחנו לא נטוס במהירות על קולית מעל יבשה ומעל שטחים מיושבים אלא רק מעל הים. כבר על ידי זה נוריד משמעותית את סף הרעש. מעבר לזה אנחנו מתכננים לשלב במטוס מערכת אוטומטית של הורדת רעש. (automated noise reduction system – א.ב.ש). כרגע התכנון הוא לטוס  מעל היבשה במהירות שתוגבל ל 0.94 מאך,  כדי לא ליצור את הבום העל קולי”.

Boom Supersonic לא לבד במאמץ הזה להוריד את סף הרעש במטוסי נוסעים. NASA חברה בהקשר הזה ב 2016 למעבדות הפיתוח של לוקהיד מרטין, Skunk Works – “מעבדות הבואש” בתרגום ישיר לעברית, לצורך פיתוח ה X-59, מטוס ניסוי מיוחד שאמור לבחון טכנולוגיות מתקדמות להורדת רעש. הרעיון המדעי הוא להוריד את עוצמת הרעש בחציית הסף העל קולי, מפיצוץ חזק שיכול לסדוק חלונות לרעש של חבטה, “THUMP”, כפי שמכנים זאת ב NASA.  המטוס שנמצא עדיין במפעלי החברה בקליפורניה נמצא בשבועות האחרונים בסדרה של ניסויי קרקע אחרונים לקראת טיסת בכורה שאמורה להתבצע בהמשך השנה. NASA מתכוונת להטיס את ה X-59 מעל כמה אזורים מיושבים שנבחרו מראש,  כשעל הקרקע היא תפרוס עשרות חיישנים כדי לבחון את רמות הרעש, בנוסף כמובן לניטור מקסימלי של המטוס עצמו. בנוסף, במהלך טיסות הניסוי, הטייסים אמורים לבחון כמה תרחישים של מעבר למהירות על קולית, בכדי להבין האם ניתן להוריד את סף הרעש גם על ידי שינוי פרופיל טיסה.

“אין ספק שהמטוס הזה יהיה שקט יותר מהקונקורד שהפסיק לטוס לפני 19 שנה” אומר קרייג ניקול, יועץ בכיר של NASA בפרויקט. “המבנה האירודינמי הארוך והצר של ה X-59 מוריד משמעותית את רמת הרעש. הרעיון שלנו הוא לקלוט את גלי הקול בגוף המטוס ועל ידי כך להוריד את רמת הרעש הסביבתי שהוא יוצר במעבר ממהירות תת קולית לעל קולית. אנחנו למעשה מנטרלים את הריכוז של גלי הקול  שהוא זה שיוצר את הבום העל קולי”.

לצורך השוואה, עזרת רידוד קלי הקול של ה X-59 רמת רעש שלו עומדת על  75 דציבילים לעומת 105 דציבלים שייצר בזמנו הקונקורד.

“ברמת הרעש הזו, המעבר של המטוס למהירות העל הקולית יישמע באזורים מיושבים כמו רעם רחוק או טריקת דלת מעבר לפינה. אנחנו מעריכים שבחלק מהמקרים הרעש כלל לא יישמע שכן הוא ייבלע ברעשים היומיים של סביבה אורבנית”.


תמונת כותרת: 59-X , מטוס הניסוי של NASA. צילום ועיבוד תמונה: Lockheed Martin

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות