קרנות ישראליות שברו שנת שיא בגיוסי הון וייצור היוניקורנים הפך ליקר יותר

מנתונים שנחשפו בכנס “טרנדים ותחזיות” של קהילת ההון סיכון, עלה כי תעשיית סטארט-אפים גייסה השנה 13.9 מיליארד דולר במצטבר, הקרנות הישראליות שברו שנת שיא עם גיוס 3.9 מיליארד דולר, ועלות ייצור חברת יוניקורן במשבר צמחה למכפיל פי 50 בממוצע על היקף המכירות

כמאתיים משקיעים, מנהלי חדשנות ויזמים מובילים התכנסו למפגש השנתי בכנס “הטרנדים ותחזיות”, בניסיון לחזות כיצד ההייטק יושפע מהמשך המשבר בשווקים בשנה הקרובה, ולדון האם אפשר כבר לתכנן את היציאה מהמשבר ב-2023. הכנס נערך זו השנה החמישית, במטרה להפגיש אחת לשנה את כל מובילי סצנת הסטארט-אפים בישראל, לשיח על המגמות ביזמות הישראלית. הארוע נערך ביוזמת גיא קצוביץ’, מייסד ושותף בקרן ותוכנית ההאצה Fusion, ומשרד עורכי הדין פרל כהן צדק לצר ברץ.

אסף חורש, שותף בקרן וינטג’, הציג בארוע דוח המסכם את ביצועי הקרנות והסטארט-אפים לאורך שנת המשבר. מהדוח עולה כי הקרנות הישראליות שברו שנת שיא בגיוס הון המסתכמת ב-3.9 מיליארד דולר, בהשוואה לשנים 2022 ו-2021 בהן גייסו 2.7 ו- 2.3 מיליארד ד’ בהתאמה. היקף גיוסי ההון של הקרנות קטן עם ההעמקה לתוך שנת המשבר, ברבעון הראשון של השנה גייסו הקרנות 1.9 מיליארד דולר במצטבר, ברבעון שני 1.1 מיליארד, ברבעון שלישי 650 מיליון, ו- 245 מיליון ברבעון האחרון.

סטארט-אפים ישראלים גייסו השנה 13.9 מיליארד דולר ב-538 עסקאות במצטבר, לעומת 2021 שהסתכמה ב-25.8 מיליארד דולר ב-779 עסקאות. גם היקף הגיוס של הסטארט-אפים קטן עם ההעמקה לתוך שנת המשבר, ברבעון הראשון הסתכמו הגיוסים ב-5.7 מיליארד דולר, 4.6 ברבעון השני, 2.3 בשלישי ו- 1.2 ברבעון האחרון.

בחלוקה של סוגי העסקאות רואים שהשחיקה באה על חשבון סבבי הצמיחה שקטנו השנה, בעוד שהעסקאות בשלב מוקדם נשארו בהיקף דומה לשנה אשתקד. סבבי D ומעלה קטנו מהיקף 9.8 מיליארד דולר בשנה שעברה ל-4.1 מיליארד בשנה זו. סבבי צמיחה מוקדמת (B-C) קטנו מ-11.1 מיליארד ל-5.7 מיליארד. סבב A ירד מ 3.8 מיליארד ל-3 והסיד נשאר בהיקף 1.1 מיליארד דולר.

עוד עלה מהדוח של וינטג’ שכל היוניקורנים נוצרו השנה במחצית הראשונה של השנה היו יקרים יותר אפילו משנים קודמות. משקיעים שילמו פי 50 בממוצע על היקף המכירות של החברה, לעומת מכפיל של פי 41.6 בשנה שעברה, ומכפיל פי 27.9 ב-2020.

 בפאנל נוסף שנערך בכנס בניסיון לחזות איך תיראה השנה הקרובה עבור ההייטק, שהיא כניסה לשנת משבר שניה ברצף. שוחחו יפעת אורון, המובילה את פעילות ההשקעות של קרן בלקסטון בישראל. גיגי לוי-וייס שותף בקרן NFX. ליעד אגמון, שותף בקרן אינסייט פרטנרס, ודניאל שנער מנכ”ל כללטק ומייצג בארץ את Access Industries.

ליעד אגמון אמר ששנה קודמת הייתה קשה ליזמים. היה קשה מאוד לגייס טאלנט שלוקח את החברה קדימה ועכשיו זה הופך להיות קל יותר. לא רואים טאלנט מתבזבז על פוירקטים של FNT. בשנה הקרובה יהיה קשה למכור מוצרים ושירותים, כשבמקביל יש תקציבי פיתוח גדולים והשאלה איפה אפשר לוותר על פיתוח מוצרים שלא יוכלו להימכר.

לדברי יפעת אורון בשנה שחלפה היה קשה לעשות חיתום עסקה. ראינו חברות שעשו קפיצה של פי 50 בשווי, ולפי הדוחות ולא האמנו שאחרי ההשקעה שלנו הן יעשו שוב פי 50 על השווי. ראינו גם שלפעמים לא משתלם לחברות להמשיך לממן את השיווק.

גיגי לוי-וייס: “לקצץ כי כולם מקצצים זו גם טעות. חייבים לחפש עכשיו הזדמנויות. מחירי השיווק ירדו עכשיו לעומת העבר וחברות חזקות יכולות לנצל את התקופה הזו. אני מבואס ממה שקורה עם LPs ומשקיעים, אנשים פועלים בחוסר אחריות. שהייתה תקופה משוגעת כולם נכנסו לעסקאות לא הגיוניות. ועכשיו שזה הזמן להשקיע כולם עוצרים. משקיעים מושכים את הקרנות יותר לאט זאת טעות, אסור לחכות שהמחירים בשוק יעלו כדי להשקיע. העולם יהיה יותר טכנולוגי 10 שנים מהיום.”

עוד דיברו בארוע רונן ניר שותף בקרן PSG, שנתן סקירת מאקרו על מצב ההייטק, ומומחים לסקטורים שתופסים תאוצה, ביניהם: שני זנסקו, משקיעה בתחום הקליימטק ומייסדת-שותפה של קהילת PLANETech. מתי מריאנסקי, יזם ואמן בתחום ה- Generative AI. גיטה רייניץ, מנהלת בקרן הון סיכון NFXBio המתמחה בביוטק. רועי לטקה, מנהל המטאברס אקוסיסטם של מטא. וברק שוסטר גויכמן, Venture Partner בקרן באטרי שדיבר על DevTools וקוד פתוח.

לדברי גיא לכמן, שותף וראש משותף לקבוצת ההיי-טק בפרל כהן: “אין ספק שאנחנו מצויים בעיצומה של אחת התקופות המורכבות של השנים האחרונות, כאשר הכיוון בשוק ההשקעות רחוק מלהיות ברור והתעשיה תרה אחר נקודת איזון חדשה. ההאטה בשווקים מורגשת טעימה גם חוסר הבטחון לגבי העתיד. התקופה הזאת תביא את האתגר הניהולי שמוצב בפני מייסדי ומנהלי חברות ההזנק לשיא, תוך שייאלצו להתמודד עם שלל גורמים משפיעים ייחודיים שלאו דווקא דומים במאפייניהם לאלו שחווינו בתקופות משבר בעבר. אנחנו מקווים לראות התבהרות של המגמות באזור הרבעון השני של השנה הבאה, לאחר שחברות שאגרו מזומנים במהלך השנה האחרונה יהיו מחויבות לשוב ולגייס בכדי לשרוד. במקביל אנחנו רואים שינויים לא רק בסגנון ההשקעה והיקפיה אלא גם בתחומי המיקוד, תוך שתחומים חדשים וחדשניים תופסים מקום מרכזי על פני אחרים ויעסיקו את הקרנות שמשקיעות באופן פעיל. לתחומים אלה יש מאפיינים ייחודיים והם יצריכו מהמשקיעים התומכים בהם הבנה ומומחיות בכדי ליתן ערך מוסף לחברות בהן השקיעו.”

לדברי גיא קצוביץ, שותף-מייסד בקרן Fusion: “זו השנה החמישית שאנו מקיימים את כנס הטרנדים והתחזיות, במטרה להביא תחת קורת גג אחת את מיטב המשקיעים ומובילי החדשנות בישראל. כדי להניע דיון על המגמות המשמעותיות בסצנת ההון-סיכון והסטארט-אפים, ולאפשר שיח פתוח על המגמות, ההזדמנויות והסיכונים. מדי שנה מגיעים לכנס יותר ויותר נציגים משלל הקרנות המובילות בישראל ובארה”ב, אנג’לים, מנהלי חדשנות ויזמים סדרתיים, ואנו גאים לארח אותו ולהפוך אותו למסורת רמת שנים. אנו ב-Fusion רואים כחלק מתפקידנו לחבר ולקשר לא רק יזמים למשקיעים, אלא גם את המשקיעים בינם לבין עצמם, והכנס הזה הוא פעילות אחת מיני רבות שאנו עושים בנושא.”

קרן Fusion מפעילה תוכנית האצה בקונספט מקביל ל- YCombinator בסיליקון ואלי. התוכנית מתמקדת בהשקעות בסטארטאפים בשלבי Pre-Seed – בדרך-כלל הצ’ק הראשון בחברה, או לצד הצ’ק הראשון, יחד עם אנג’לים, מיקרו קרנות ומשקיעי פרה סיד אחרים. מאז הקמתה ב-2017, השקיעה Fusion בכ-90 חברות סטארטאפ ישראליות אשר גייסו מעל ל-450 מיליון דולר במצטבר, מציגות שווי מצטרפי של מעל למיליארד דולר. 70% מהחברות אשר השתתפו בתוכנית גייסו סבב המשך, ומעל ל-20 מהחברות מובלות בידי יזמות-מנכ”ליות נשים. התוכנית מנהלת מעל ל-25 מיליון דולר ומובלת על ידי יאיר ורדי, שלפני כן הוביל את פעילות החדשנות והטכנולוגיה במשרד החוץ הישראלי בלוס אנג’לס; וגיא קצוביץ’, לשעבר מנהל תוכנית היזמות של יוצאי 8200. בין חברות הפורטפוליו הבולטות של התוכנית:  Base.ai, DigitalOwl, Innplay Labs, Agora, Hoopo, SetPoint ועוד.


קרדיט צילומים: אפי יוספי

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות