חדשות היום

ABB מציגה: הקובוטים שמשנים את תפיסת העבודה

“הטכנולוגיה תמיד תקדים את הרגולציה”, מסביר אסף פליישמן, מנהל חטיבת הרובוטיקה ב-ABB ישראל, כשהוא מדבר על הדרך החדשה שבה ABB מתכננת ומטמיעה עבודה עם קובוטים (Cobots- Collaborative Robots) בפסי ייצור. קביעה זו נכונה לפי פליישמן ביחס לכל מוצר טכנולוגי, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בטכנולוגיות הקשורות בפסי יצור אשר להן השלכה ישירה על הבטיחות בעבודה.  לכן, כאשר מופיעה טכנולוגיה שמשנה סדרי עבודה, התקינה הקיימת לרוב לא נותנת מענה מספק לאתגרים חדשים.

את החלל הזמני הזה, ממלאים גופים כמו ענקית הטכנולוגיה ABB שיודעים לתת פתרון אופרטיבי ובטוח גם במקומות שבהם הרגולציה טרם נתנה את הדעת, כמו למשל בתחום המתפתח של שילוב קובוטים בקווי הייצור בתעשייה.

אסף פלישמן לצד הקובוטים YuMi ו GoFa מבית ABB. קרדיט: ABB

הקובוט הכי מהיר בעולם

רובוטים משולבים באופן יעיל ומוצלח בתעשייה כבר כמה עשורים, אלא ששילובם בפסי ייצור לצד עובדים אנושיים מצריך נקיטה באמצעי בטיחות כמו גדרות הגוזלות שטח ברצפת הייצור.

ה-Collaborative Robots (רובוטים שיתופיים) – דור חדש של רובוטים הנקראים בקיצור ‘קובוטים’ מספקים מענה שלם לאתגר הבטיחותי שבהטמעת רובוטים בפסי הייצור.  כמשתמע משמם, הקובוטים תוכננו לפעול לצד בני אדם בבטיחות מלאה – זרועות הקובוט מצוידות בחיישנים שמזהים מגע עם אדם או מכשול, ויודעים לעצור באופן מספיק מהיר כך שעוצמת הפגיעה לא יוצרת נזק או פציעה.

ABB, הידועה כמובילה עולמית בייצור של רובוטים, הפכה בעשור האחרון לשחקן מרכזי בפיתוח, ייצור והטמעת קובוטים במפעלים רבים ברחבי העולם.

קובוט ה- GoFa. קרדיט: ABB

הקובוט האחרון מבית ABB הינו ה-GOFA (קיצור של Go Further ו-Go Faster) והוא נחשב לפורץ דרך בתחום מהירות הפעולה – הן למהירות המוחלטת והן למהירות היחסית הנגזרת מהגבלות התקינה ורצפת הייצור.

אסף פליישמן מסביר: “המהירות המקסימלית של ה-GOFA היא 2,500 מ”מ לשנייה, נתון שהופך אותו לקובוט המהיר בעולם באופן מוחלט. אבל, כשעובדים בעולם האמיתי חשובה לא פחות המהירות שבה הוא יכול לעבוד תחת מגבלות התקינה כשהוא לצד אנשים, מה שלעיתים רלוונטי וחשוב הרבה יותר מפוטנציאל המהירות המקסימלית. הודות לידע הטכנולוגי הנצבר ב- ABB, בתחום הרובוטים והקובוטים בפרט, הצלחנו להפוך את ה- GOFA לקובוט המהיר בעולם גם בגזרה הזו.

“כל מנוע בקובוט ה-GOFA מצויד בחיישן מומנט, אשר מאפשר עצירה כמעט מיידית ועבודה בטוחה במהירות הגבוהה ביותר אל מול הקובוטים המתחרים, ועדיין לעמוד בתקינה ולהיות בטוח בסביבת אדם”, מסביר פליישמן. “זו תכונה שאין לאף קובוט אחר והיא אף עשויה לתרום לפריון העבודה בעצם השילוב של קובוט שמשנה מהירות בהתאם לאזור העבודה שלו וממקסם את יעילות האפליקציה”.

“ניהול סיכונים לכל האפליקציה”

כאמור, הקובוטים פותחו כדי לתת מענה אוטומציה בטוח לקווי יצור או תהליכי מחקר ופיתוח, מעבדות למשל, שבהם יש פעילות משולבת של אנשים ורובוטים. לעיתים מדובר בצורך להחליף חלק מהפעילות שמתבצעת באופן ידני, כמו במקרה של תהליכים חזרתיים.

“כשהמציאו את הקובוט כולם הסתערו, והיתרון הבטיחותי היווה את אחד השיקולים המרכזיים. ואכן הניסיון מאז מלמד שההבטחה לרוב מקויימת, אולם באפליקציות מסוימות, אם כחלק מהיישום הגריפר בזרוע של הקובוט מחזיק חפץ חד או חפץ שמסתובב מהר, צריך לתת על זה את הדעת”, מסביר פליישמן.

הגדרת אזורי בטיחות עבור מרחבי פעולה ייעודיים לעבודה עם בני אדם. קרדיט: ABB

“הדרך שלנו ב-ABB להתמודד עם האתגר הזה היא לבצע ניהול סיכונים לכלל האפליקציה, כלומר לבחון את קו הייצור כולו ולוודא שאכן יש אינטגרציה מלאה ובטוחה בין הרובוט, המסוע, ציוד הקצה, פעולת העובדים האחרים וכל אספקט בתהליך הייצור. יש לנו כלים שעוזרים ליהנות מכל העולמות – להשתמש בקובוט שהוא ללא גדר ולא תופס מקום רב, ומצד שני ניתן לפעול תחת אילוצים שתואמים לתקינה, למשל הגדרת גובה מותר לעבודה מהירה, והגבלת מהירות ע”פ גובה העבודה. הטכנולוגיות של ABB יודעות להפוך את כל האפליקציה לשיתופית ובטוחה יותר אך גם יעילה ביותר”, הוא אומר.

אקו-סיסטם גלובאלי וצוות מומחים מקומי

היכולת של ABB לסייע באופן הדוק ללקוחות שלה להטמיע קובוטים בפסי הייצור, היא גם תולדה של אקו סיסטם גלובאלי שיודע לתת מענה כולל. במקרה זה מדובר במעטפת הכוללת בנוסף לקובוט, גם פתרונות תוכנה ובקרה ויכולת להתאים את ציוד הקצה (גריפר, מסוע, מזין ועוד) כך שהלקוח מקבל פרויקט Turn Key ויכול להתחיל לעבוד מיידית.

לכך יש להוסיף מערך מקומי של מומחים ואנשי מקצוע שבקיאים בכל האספקטים של הטמעת קובוטים. פליישמן, שאחראי על תחום הרובוטיקה ב-ABB ישראל, מדגים: “ל-ABB יש צוות מקומי שבעולם הקובוטים יודע לתת Turnkey Solution (פתרון מקצה לקצה) לכל הצרכים של הלקוח.

“כזה הוא למשל, פרויקט שיצא לדרך במפעל אורטל בקיבוץ נווה אור. אורטל הוא מפעל שמתמחה בייצור רכיבים לתעשיית הרכב העולמית. המפעל רכש שני קובוטים שאפשרו מעבר של שתי עובדות למחלקה אחרת, שבה העבודה אינה חזרתית מדי, ומצריכה יותר מחשבה אנושית ויצירתיות. בחנו כל חלק באפליקציה בשילוב עם אינטגרטור, כך שההטמעה עברה באופן חלק ומהיר ותוך כמה ימים הקווים רצו בתפוקה מלאה. התוצאה התבטאה בעלייה בפריון, בהדירות גבוהה יותר וירידה בכמות הרכיבים הפגומים”.


קרדיט תמונת כותרת: ABB

ABB

תגובות סגורות