חדשות היום

העבודה ההיברידית דורשת רשת חשמל עצמאית בישראל

עובר אורח אקראי שיעבור במשרדים של חברות רבות בישראל בימי ראשון וחמישי, יבחין בתופעה מעניינת – רבות מעמדות העבודה עומדות ריקות בימים אלה.

מסקר שערך מכון המחקר סי.איי מידע שיווקי בקרב מדגם ארצי מייצג של 506 נשאלים בגיל 21 ומעלה בשיתוף PanelView עולה כי  15% מהעובדים בישראל עובדים ביום ראשון מהבית, ו–13% ביום חמישי, וקרוב לשליש מהנשאלים ענו כי אם הייתה ניתנת להם האופציה באיזה יום לעבוד מהבית היו בוחרים באחד מהימים האלה. הדעת נותנת כי קרבתם של ימים אלה  לסוף השבוע, מביא עובדים רבים לבקש להאריכו על ידי עבודה מהבית בימים אלה.

נתונים אלה הופכים לבעייתיים מאוד עבור חברת החשמל בישראל היות והחברה מספקת כמות קבועה של חשמל מדי יום ומנתבת אותו בהתאם לאזורי הביקוש. כמות החשמל המסופקת בארץ, מוקצית לפי אזורי שימוש ובכפוף לשעות הפעילות בהם. עד היום הקצתה חברת החשמל כמות גבוהה מאוד של חשמל לאזורי תעשייה בשעות הבוקר ואחר הצהריים. בשעות אלה, נמצאים באופן מסורתי, רוב העובדים. לעומת זאת, בשעות הערב, נוטשים העובדים את המשרדים ועושים דרכם לאזורי המגורים בערים. בהתאם, חברת החשמל הקצתה כמות גבוהה יותר של חשמל לאזורי המגורים. סידור זה עבד באופן מוצלח רוב הזמן אולם, עם המעבר לעבודה היברידית חל שינוי מהיר ומיידי שחברת החשמל לא ערוכה אליו. לפתע, כשהעובדים עוברים לעבוד מהבית בימים מסוימים, גדלה צריכת החשמל באזורי המגורים בשעות הבוקר, מעבר לכמות הידועה ותשתית החשמל המיושנת, בת ה-50 שנה מתקשה לעמוד באספקת הביקוש אשר קפצה משמעותית עם התפתחות הטכנולוגיה: בנין רב קומות צורך עד כפי 400 מבניין רגיל בן 3 קומות ומכונית חשמלית צורכת פי 5 מצריכת החשמל של דירה רגילה. הגדלת תשתית החשמל כדי לעמוד בדרישות העולות כרוכה בהשקעה של מליארדים ובעשרות שנים של עבודה ותביא שוב לתשתית, אשר לא תוכל לעמוד בדרישה כמה שנים לאחר הקמתה. הסכנה בקריסה של תשתית החשמל,  היא הפסקות חשמל יזומות על ידי חברת החשמל על מנת להקל מהעומסים, או הנחיות שלא לטעון את המכוניות החשמליות בשעות מסוימות, כפי שקורה כבר כיום במטרופוליטני ארצות הברית.

זה לא חייב להיות המקרה. בעולם שכונות שלמות נבנות מראש כדי לספק לעצמן את דרישות החשמל והאנרגיה, באמצעות פאנלים סולאריים על הגגות ופתרונות אנרגיה ירוקה נוספים. כזו היא למשל שכונת וובן שבעיר הגרמנית פרייבורג. שכונה זו נבנתה עבור כ־5,000 תושבים, והיא בנויה מ”בתים פסיביים”, המספקים עבור עצמם את האנרגיה אותה הם צורכים, באמצעות פאנלים סולאריים. בנוסף, הם חוסכים בשימוש באנרגיה רבה בעזרת אמצעי בידוד מתאימים. חלקם אף מייצרים יותר אנרגיה מזו הנדרשת עבורם ומספקים את העודף לרשת החשמל המקומית בארץ נקבעה החלטה כי כדי ליישר קו עם העולם, להפוך בניינים לעצמאים אנרגטית, ולהבטיח רציפות באספקת החשמל למרחב האורבני, יש לייצר חלק מהחשמל בבניינים עצמם. בניינים בישראל אחראיים ל־60% מצריכת החשמל ול־33% מפליטות גזי החממה. אולם, פאנלים סולאריים לא יוכלו לאפס באופן מוחלט את צריכת האנרגיה של רוב הבניינים מרשת החשמל ולספק את מלוא צריכת החשמל של בנין רב קומות, למעט אולי בניינים של עד 3 קומות ובתנאים מסוימים.

הפתרון, אם כך, טמון בהתקנה של מיקרו-גריד שהיא למעשה רשת חשמל קטנה ומקומית ליצור משולב מקורות לאספקת חשמל בבניינים, בתי חולים, בתי אבות ועוד. רשת שכזו המבוססת על שילוב של מיקרו טורבינות שמספקות חשמל עצמאי באמצעות גז טבעי ומימן יחד עם פתרונות אנרגיה סולארית או רוח ויכולות אגירה של חשמל, יוצבו על  גגות הבנינים.  יחידות אגירת האנרגיה יהפכו כל בניין לתחנה כוח עצמאית שמייצרת אנרגיה באופן רצוף וצורכת את האנרגיה שיצרה. המערכת תפעל לצד הפנלים הסולאריים וטורבינת הרוח. רשת זו יכולה לגדול באופן הדרגתי בהתאם לצריכה ולהתאים עצמה לדרישת החשמל של העידן המודרני. כך למשל, אם תגדל צריכת החשמל של בנין בשל מכוניות חשמליות הדורשות יותר עמדות טעינה בבנין, תוצב עוד מיקרוטורבינה כזו, לאספקת חשמל נוספת, וכך עוד ועוד מיקרו טורבינות כאלה, אשר יוצבו או יוסרו באופן דינמי,  בהתאם לצריכה המשתנה. יש מקום לתמרץ בנינים שיעברו להטמעה של פתרונות ייצור אנרגיה מקומית באמצעות הנחות שהמדינה תעניק בארנונה, מענקים או הלוואות מסובסדות.

דור חדש של מיקרו-טורבינות
קרדיט: TURBOGEN

התשתית קיימת כבר היום. חברת החשמל יצאה ברפורמה אשר תכנס לתוקף ב-2024, המפרידה את ייצור החשמל מחברת החשמל. לפני הרפורמה, חברת החשמל הייתה האחראית לייצור החשמל, הובלתו לבתים, ולקשר עם הצרכנים. הרפורמה הפרידה מחברת החשמל את מקטע הייצור, ובשנים הקרובות היא צפויה לייצר מתחת ל 50% מהחשמל בישראל.  מהלך זה יאפשר לספקים ויצרנים פרטיים להציע לצרכנים אספקת חשמל ממקורות מגוונים ומקומיים או מתחדשים.

הפתרונות כבר קיימים, ונתונים מדגימים כי בניינים שכבר עובדים בדרך כזו, חוסכים כסף לאזרחים. התשובה אם כך נמצאת בידיהם של מקבלי ההחלטות ומוטב שיקבלו אותה יותר מוקדם ממאוחר.

ירון גלבוע, מנכ”ל טורבוג’ן
קרדיט צילום: TURBOGEN

הכותב הוא מנכל טורבוג’ן המייצרת מיקרו טורבינות לחשמל המופעלות באמצעות גז טבעי ומימן.


קרדיט תמונת כותרת: TURBOGEN

ירון גלבוע

תגובות סגורות