תוכנית ULTRASAT יוצאת לדרך: לוויין התצפית האסטרונומית הישראלי הראשון  יפותח וייבנה בידי התעשייה האווירית

התעשייה האווירית חתמה על הסכם עם מכון ויצמן למדע ומשרד המדע והטכנולוגיה במסגרתו תתכנן, תפתח ותבנה את לוויין “ULTRASAT” (Ultra Violet Transient Astronomy Satellite) לוויין התצפית האסטרונומית הראשון של ישראל. הלוויין, הכולל יכולות וטכנולוגיות ייחודיות ופורצות דרך, יפותח על-ידי התעשייה האווירית, אשר לה ניסיון עשיר במשימות תצפית מהחלל, הן לצרכים ביטחוניים והן לצרכים אזרחיים. המשימה נתמכת בידי סוכנות החלל הישראלית בשיתוף מכון ויצמן וכוללת שותפים בארץ ובעולם, בהם חברת  EL-OP, מכון המחקר הגרמני DESY וסוכנות החלל האמריקנית NASA שתשגר את הלוויין לחלל. שני האחרונים אף ישתתפו במחקר המדעי.

לוויין ה-“”ULTRASAT ישוגר בשנת 2026 ויבצע תצפיות בחלל וצילום היקום באולטרא-סגול (Ultraviolet – UV). עיקר משימתו המדעית של הלוויין, תהיינה גילוי תופעות פיסיקליות רגעיות כמו פיצוצי כוכבי ענק בסוף חייהם (“סופר נובה”). הזיהוי וההתרעה המהירים יאפשרו מחקר מדעי מעמיק של אותן תופעות וכן אימות של תיאוריות פיסיקליות סבוכות הנוגעות להיווצרות היקום –שאינם מתאפשרים היום כאשר התופעות מתגלות אקראית. הלוויין יוצב בחלל במסלול גיאוסטאציונרי (בגובה 36,000 ק”מ), בנקודה שבה יתאפשר קשר רציף וקבוע בינו לבין תחנת הקרקע, שתמוקם גם היא במתחמי התעשייה האווירית. התצפיות מהלוויין ישודרו באופן שוטף לתחנה ויועברו מיידית לניתוח במכון ויצמן שממנו ייצאו התראות על גילוי לכל השותפים המדעיים.

ההסכם שנחתם מצטרף לרשימה הארוכה והמרשימה של הישגי התעשייה האווירית בתחום החלל בתקופה האחרונה, הכוללת, בין היתר, את שיגורו המוצלח של הלוויין האלקטרו-אופטיEROS C3  , פיתוח לוויין התצפית הדואלי הראשון בעולם (OPTSAR550) המשלב יכולת צילום מכ”מית ואופטית ע”ג לוויין יחיד, על לוויין התקשורת הבא של מדינת ישראל  דרור 1 ועוד.

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית, שלמה סודרי: “התעשייה האווירית גאה לשוב ולהוכיח כי השמיים אינם הגבול עבורה, וכי פעילות ענפה בתחומי החלל אינה נחלתן הבלעדית של מעצמות העולם. כבית החלל של ישראל, ובזכות הידע, הטכנולוגיה והניסיון שצברה התעשייה האווירית בתחום, אין ספק כי לוויין ה-ULTRASAT יצליח במשימתו וישמש ככלי מדעי רב-עוצמה אשר יציב את מדינת ישראל בשורה הראשונה של חקר החלל העולמי. במפעל חלל של התעשייה האווירית, המוביל את הפרויקט, עובדים אנשי המקצוע הטובים בתחומם, והם שמביאים את החברה להישגים העולים על כל דמיון, כפי שצפוי גם בתוכנית ה-“ULTRASAT.

פרופ’ אלי וקסמן, אסטרופיסיקאי במכון ויצמן למדע והחוקר הראשי של ULTRASAT: “זהו פרויקט של פריצת דרך מדעית, אשר שם את ישראל בחזית המחקר העולמי. ההכרה בתרומה המדעית המשמעותית של המשימה גרמה לארגונים בינלאומיים מובילים, דוגמת NASA ומכון המחקר DESY, להצטרף כשותפים לפרויקט בהובלה ישראלית. הם משקיעים משאבים משמעותיים בשיגור ובבניית המצלמה בתמורה להשתתפות פעילה וגישה לתוצרים המדעיים”.

לווייני התצפית האסטרונומים הספורים שהוצבו עד היום בחלל אפשרו למדע לחקור ולגלות תופעות חדשות  כדוגמת החומר האפל והאנרגיה האפלה שמהווים את רוב תכולת היקום – אך הרכבם אינו ברור. בנוסף, הביאו לוויינים אלו לגילויים של כוכבי לכת חדשים הדומים במאפייניהם לכדור הארץ, וסייעו בהיבטיו הרבים של המחקר. כעת, עם קבלת ההזמנה לפיתוח לוויין ULTRASAT בתעשייה האווירית, יוצאת לדרכה תכנית לאומית מדעית ייחודית אשר תקנה למדינת ישראל, בתוך שנים ספורות, כלי מדעי רב עוצמה בחלל. תרומתו של הלוויין צפויה להיות בקנה מידה עולמי.


בתמונה: אילוסטרציה לווין אולסטראסט (קרדיט: התעשייה האווירית)

מערכת ניו-טק מגזין גרופ

תגובות סגורות