חדשות היום

זמין וקטלני

התעשייה האווירית חשפה לאחרונה את ה POINT BLANK  פיתוח ייחודי של טיל מרחף רב שימושי. הטיל שמיועד לכוחות מיוחדים מצוייד בראש קרב ויכולת אלקטרו אופטית, שמאפשרת למפעיל להשתמש בו כמל”ט סיור ותקיפה באותה משימה. הצבא האמריקני שמימן את הפיתוח צפוי להצטייד באלפי טילים כאלה.

“ה POINT BLANK  הוא טיל מרחף ולא משוטט”, כך פותח ד , ממפעל הטילים והחלל של התעשייה האווירית את השיחה שלנו בעקבות חשיפתו של “טיל התרמיל” החדש של החברה. “אני בכוונה מדגיש את זה משום שמדובר בטיל שונה מבחינת התפיסה שלו מהנשקים המשוטטים שקיימים היום בשוק. מיד לאחר ההמראה הוא עובר בגובה שהמפעיל מגדיר לו, לטיסה ממצב ורטיקלי למצב אופקי. ובשונה מנשק משוטט שמשוגר ולא מוחזר, את  הטיל הזה ניתן להחזיר לכוח ולעשות בו שימוש חוזר”.

ה POINT BLANK שנחשף באמצע ינואר האחרון פותח במשך שנתיים בחטיבת הטילים והחלל של התעשיה האווירית, כחלק מרעיון ראשוני של יצירת פלטפרומה שתוכל ללכוד רחפנים באוויר.

“במהלך הפיתוח הבנו שאפשר לעשות עם הפלטפורמה מדוייקת הזו עוד דברים”, מספר ד. “התחלנו בבחינה של מספר ייעודים והגענו למסקנה שניתן לפתח כאן יכולת תקיפה טקטית עם שילוב של אמצעי תצפית. אנחנו פיתחנו לכל אורך הדרך את הדרישה המבצעית, על פי ניתוח שעשינו לצרכי שדה הקרב המודרני. כשהבנו שאנחנו עונים פה על צורך שלא קיים בשוק, הלכנו עם אב הטיפוס לצבא האמריקני והדגמנו להם פיסית את יכולת השילוח, ההטסה, המעקב והפגיעה. הם מאד התלהבו מהמוצר והחליטו להעניק לנו תקציב פיתוח מיידי. מכאן המשכנו למעשה בפיתוחים ייעודים של המערכת על פי הצרכים המבצעיים שהכוחות המיוחדים סיפקו לנו במהלך הזמן”.

ה POINT BLANK  הוא טיל אלקטרואופטי שנישא על  ידי חייל יחיד בתרמיל ייעודי. המערכת מהווה מענה לצורך ביכולת עצמאית לתקיפת מגוון מטרות בקטלניות גבוהה בזמן אמת, ויכולה לשמש מגוון יחידות ברמה הטקטית, מרמת הצוות ועד הגדוד. הטיל, מתופעל לכל אורך התהליך על ידי חייל יחיד שמשלח אותו ידנית ללא צורך במתקן ייעודי. הטיל הוא בעל יכולת המראה ונחיתה אנכית ומשוגר למעשה מכף היד של המפעיל. התכונה הזו מאפשרת להפעיל אותו בכל תנאי שטח, כולל מרכב נוסע. מעבר לכך, המצלמה האלקטרואופטית שבראש הטיל מקנה לדרג הטקטי, הפללה מהירה וקטלניות שעד היום לא הייתה ברשותו.

“כל מי שמכיר עבודה של כוחות מיוחדים מבין את המשמעות של יכולת תצפית ותקיפה שקטה בטווח קרוב ובינוני מעבר לקו הראיה”, ממשיך ד. “החייל המפעיל רואה על טאבלט ההפעלה שלו כל העת את זירת הפעולה. הטיל ממריא עם ראש קרב של מספר ק”ג וטס לעבר המטרה. ברגע שהמפעיל מחליט לפגוע במטרה מסויימת הוא מכוון אליה את הטיל ונועל. החימוש הסופי של ראש הקרב מתבצע שניות לפני הפגיעה, כך שאם מתקבלת החלטה להסיט ברגע האחרון בגלל כניסה של בלתי מעורבים או כל סיבה אחרת,  ניתן לנטוש את המשימה ולהחזיר את הטיל. מעבר לכך ניתן להחליף את ראש הטיל במתע”ד צילום וכך למעשה הכוח מקבל אמצעי סיור ומעקב מיידי, בעל מנוע חשמלי שקט שמונע את החשיפה שלו. חשוב לציין שבטיל הזה מלבד המנועים אין כמעט חלקים נעים, מה שהופך אותו לשקט במיוחד”.

ה-POINT BLANK  שוקל כ-6.8 ק”ג ואורכו כמטר. הוא יכול לטוס בגבהים של 50 עד 500 מטר, במהירות מקסימלית של כ 80 מטר בשנייה וביכולתו לרחף באוויר לזמן נתון לצורך אימות המטרה ודיוקה לפני תקיפה. הטיל שמונע בעזרת סוללות שמוחלפות על ידי המפעיל בין משימות,  יכול לשהות באוויר עד 20 דקות. הסוללות נטענות במתח נמוך, מה שמאפשר רציפות תפקודית של הכלי לאורך זמן.


“לטיל יש יתרון נוסף בהפעלה שלו, במשחק עם זוויות הפגיעה. יכולת הניהוג שלו באוויר מדוייקת מאד, ועל ידי זה אנחנו יכולים להגדיל באופן משמעותי את הקטלניות שלו. המפעיל יכול לבחור את מסלול וזווית הפגיעה כדי למקסם את הנזק או במקרה אחר לוודא שרדיוס הקטלניות ימנע נזק אגבי גדול יותר. אם המשימה לא בוצעה והתקבלה על יד המפעיל או מפקד החלטה להחזיר את הטיל, דיוק החזרה שלו הוא עד מטר”.

אחד הפרמטרים שהוגדרו במהלך הפיתוח היה מחיר אטרקטיבי. ההערכה היא כי מחירו של כל טיל קרוב ל 10,000 דולר, כמעט עשירית ממחירה של פלטפורמה דומה בתחום הנשק המשוטט. הצבא האמריקני מתכנן להכניס בשלב הראשון את ה POINT BLANK לכוחות המיוחדים ואחר כך כנראה גם לכוחות חי”ר מתמרנים. בתעשייה האווירית מסרבים לדבר בשלב הזה על כמויות, אבל ההערכה היא כי בעתיד יצטיידו הכוחות האמריקנים בעשרות אלפי טילי POINT BLANK.

בתעשייה האווירית עובדים כבר על הדור של ה POINT BLANK, והוא יהיה כנראה גדול יותר, עדיין בעל יכולת הפעלה ידנית בידי כוח טקטי מתמרן, אבל עם יכולת נשיאת מטען גדולה יותר וטווח טיסה ארוך יותר. כבר היום יכול ה POINT BLANK לטוס באופן אוטונומי לעבר המטרה, לאתר אותה ולפגוע בה. אם  כי הצבא האמריקני כמו צה”ל זהיר מאד במשימות הללו, ובכל תרחישי הפעולה המוגדרים תמיד יש אדם במעגל, כל שכן בשלב הפללת המטרה ותקיפה שלה.

“לא בכדי התעקשנו שכל שלבי הפיתוח יהיו שלנו בלעדית”, מסכם ד. “למעט הדגמים הייעודיים של הצבא האמריקני, זכויות השיווק של הדגם הגנרי שייכות  לתעשייה האווירית, וזה אומר שניתן יהיה למכור את ה POINT BLANK לכל צבא שמדינת ישראל תאשר לנו”.


טיל מרחף POINT BLANK. קרדיט: התעשייה האווירית

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות