חדשות היום

המהפכה הטכנולוגית במפעל שעל גבול הצפון

מפעל גליל כימיקלים שבקריית שמונה נמצא בעיצומה של הטמעת 36 רובוטים תעשייתיים מבית ABB. זו הזדמנות מצוינת ללמוד על התחום ולהבין את התמורות שהוא מחולל. לצורך כך נעזרנו במהנדס אסף פליישמן, מנהל חטיבת הרובוטיקה
ב-
ABB ישראל, ממובילי פרויקט הרובוטיקה בגליל כימיקלים

למרות החדירה המסיבית של רובוטים לתעשייה בעולם, מפעלים רבים עדיין מסתמכים על כוח אדם אנושי לביצוע פעולות סיזיפיות, בסביבת עבודה רועשת ולא בטוחה, כפי שהדבר ניכר גם בישראל.

להסתמכות על כוח עבודה אנושי לביצוע פעולות חזרתיות יש מחיר, הן בהיבטים הנפשיים והבריאותיים בקרב העובדים, והן בהשפעה על ביצועי הארגון, לרבות תפוקה ירודה ועלויות ייצור גבוהות.

קושי בגיוס כוח אדם

גליל כימיקלים, מפעל תעשייה ותיק הממוקם בקריית שמונה, מתמחה בייצור חומרי ניקוי, חומרי רחצה ואבקות כביסה, ומשמש יצרן מקומי עבור מותגים ידועים רבים, בארץ ובעולם. היתרון המרכזי של המפעל הוא ביכולת להתאים את עצמו לדרישות ולסטנדרטים היחודיים של כל אחד מלקוחותיו.

כמו מפעלי כימיקלים רבים הפועלים בזירה הזו, גם פסי הייצור של גליל כימיקלים היו עד לאחרונה בעלי אוטומציה חלקית ומיושנת, וחלק ניכר מהעבודה – בעיקר בצומתי ההזנה והאריזה – התבסס על עבודת כפיים רוטינית ושוחקת (כמו למשל הזנת בקבוקים ריקים למכונת המילוי) המתפרסת על פני משמרות של שמונה או תשע שעות.

לאור מאפייני העבודה, המפעל התקשה מאוד לגייס עובדים ולהכשיר אותם למשימה, מה שהקשה עליו להתרחב, למרות הביקוש לתוצרת שלו. בשנת 2019 קיבלו קברניטי המפעל החלטה אסטרטגית לשלב רובוטים בפס הייצור, כדי להתגבר על המחסור בידיים עובדות ולהעלות את התפוקה.

מובילים בעולם הרובוטיקה לתעשייה

חברת ABB נבחרה לספק את הרובוטים לגליל כימיקלים ולסייע לו בתכנון ובהטמעה של המערכות כחלק מפס הייצור. זאת, בין השאר, בשל שיתופי פעולה מוצלחים של המפעל עם החטיבה הישראלית של החברה בתחומי הבקרה, המכשור והאנליטיקה.

אסף פליישמן, מנהל חטיבת הרובוטיקה ב-ABB ישראל, מציין סיבות נוספות לשיתוף הפעולה בין הצדדים: “מכיוון שהמפעל ביקש להטמיע את הרובוטים in-house,  על ידי צוות ההנדסה שלו עצמו, יכולנו באמצעות תוכנת RobotStudio לתכנת את הרובוטים שהוזמנו במצב אופליין – מה שקיצר דרמטית את משך ההטמעה (Commissioning). זה, וכמובן היכולת של ABB לספק ליווי מקצועי ואיכותי בעת ההתקנה עצמה, הביאו את גליל כימיקלים לבחור בנו”.

פליישמן, בהכשרתו מהנדס מכונות עם התמחות ברובוטיקה ובקרה, עוסק ב-20 השנים האחרונות בתכנון תאים רובוטיים הכוללים מכניקה, HMI ומערכות וויז’ן מתקדמות.
את התהליך מול גליל כימיקלים הוא ליווה מראשיתו, ובין היתר נסע עם אלכס קוגן, מנהל התפעול של המפעל, למרכז הרובוטיקה של ABB באירופה, לצורך הצגת פתרונות והדרכות הנוגעות לחלק מהמכלולים.

“הוצגו ללקוח מגוון פתרונות טכנולוגיים של רובוטיקה ואוטומציה, כולל פתרונות למשטוח ואריזה, רובוטים 4 ו-6 צירים, ציוד קצה, ותוכנת Robot Studio לסימולציה ולתכנות offline”, מוסיף פליישמן. “הלקוח נחשף לקשר הטוב בין הצוות הגלובלי של ABB לצוות המקומי הישראלי, והשתכנע שיש גיבוי ותמיכה מלאה לכל מגוון האתגרים במפעל, הן המקומיים והן הגלובליים”.

משני רובוטים ל-36 בתוך שנתיים

הרובוטים של ABB עוזרים לגליל כימיקלים לשחרר את צוואר הבקבוק בשלבי ההזנה והאריזה – הזנת בקבוקים למכונות, פריקת מוצרים אל תוך ארגז, פריקת ארגזים אל תוך משטח והרכבת קרטונים. את המעבר לפס ייצור רובוטי הוחלט להתחיל “בקטן”: בשלב הראשון, לפני כשנתיים, נקלטו במפעל שני הרובוטים הראשונים שנועדו למשטוח – פריקה של הסחורה מפס הייצור למשטחים.

הפיילוט עם שני הרובוטים הראשונים הוכתר כהצלחה, ובעקבותיו הוחלט לעבור לאוטומציה רובוטית מלאה שבמסגרתה ישולבו בפסי הייצור של גליל כימיקלים 36 מערכות רובוטיות מדגמים שונים, שנבחרו מהפורטפוליו המגוון של ABB, באופן שייתן למפעל מעטפת אוטומציה מלאה.

תמונה: קובוט ה- GoFa קרדיט: ABB

האוטומציה שיפרה את היעילות והגדילה תפוקות

זה חמישה עשורים שחברת ABB נחשבת לאחד השחקנים הבולטים בעולם בפיתוח והטמעת רובוטים לתעשייה. לחברה הבינלאומית, שהמטה המרכזי שלה פועל בשווייץ ועיקר פעילות ייצור הרובוטים שלה מתקיימת בשוודיה, פורטפוליו עשיר הכולל מאות פתרונות רובוטיים לכל ענפי התעשייה. בין אלה כלים ייחודיים וחדשניים דוגמת הרובוטים השיתופיים (קובוטים – Collaborative robots), המיועדים לעבודה לצד אנשים ללא צורך בגדרות וכלובים ייעודיים. ABB הציגה את YUMI, הקובוט הראשון שלה, בשנת 2015, את ה- GoFa (הקובוט המהיר בעולם עם טווח של 950 מ”מ ויכולת הרמה של 5 ק”ג) בשנת 2021, ובקרוב תציג את “האח הגדול” של ה- GoFa.

מהפכת האוטומציה שהובילה החברה בגליל כימיקלים הוכיחה את עצמה עוד לפני שהושלמה: ביטול התלות בכושר גיוס העובדים, שאותו קשה לאמוד; לצד הגדלת התפוקות והפריון והעמידה המשופרת בזמני האספקה הנדרשים – כל אלה איפשרו להנהלת המפעל הצפוני לחתום על שורה של חוזי אספקה ארוכי טווח לשוק הבינלאומי.

פליישמן מסכם כי “זוהי בשורה אמיתית לא רק למפעל של גליל כימיקלים אלא לכל הקהילה סביבו, שנהנית מעלייה בהיצע של משרות מעניינות וחשובות על פני משרות שוחקות בפסי ייצור. ככלל, אנו גאים ומתרגשים להשאיר את התעשייה בארץ, ולחזק את התעשייה בפריפרייה, בפרט “.


תמונת כותרת: רובוט 460 IRB בפעולת משטוח במפעל
קרדיט: ABB

באדיבות ABB ישראל

תגובות סגורות