חדשות היום

ים יבשה

המארינס האמריקנים נמצאים בשנים האחרונות בתהליך מואץ של שיפור יכולות אמפיביות, בכדי להתמודד טוב יותר עם האיום הגובר באזור האוקיינוס הפסיפי מצד סין.   ה ACV , רכב הפשיטה הימית   של הצי האמריקני אמנם נתקל לאחרונה בקשיים ותקלות, אבל זה לא מונע מהיצרנית BAE,  לפתח דגם מיוחד גם לצבאות באירופה.

המלחמה באוקראיינה ללא ספק טרפה את הקלפים עבור התעשיות הבטחוניות בעולם. מדינות רבות שהיו “רדומות” בכל הקשור לשדרוג ורכישת יכולות צבאיות מתקדמות, החלו לבצע תהליך חשיבה מחדש והערכת סיכונים לנוכח השתנות תמונת הגושים העולמית והתחדשות המלחמה הקרה/ חמה בין רוסיה ארה”ב וסין. השינוי הזה גרם להאצה  גם בהיצע. אחד התחומים המתפתחים בהקשר הזה הוא הלוחמה הימית. בנוסף לספינות המלחמה ונושאות המטוסים, ניכרת גם בחינה מחדש של כוח פריסה ימי מהיר בעזרת כלים אמפיביים. כלים היכולים להעביר לוחמים מספינות קרב אל החוף  ולנוע על היבשה בצורה מהירה.

חברת  BAE Systems  בארצות הברית חשפה בתחילת חודש מאי האחרון את הרכב האמפיבי החדש שהיא פיתחה יחד עם חברת IVECO  האיטלקית. הרכב הגלגלי, הבנוי על בסיס ה ACV – Amphibious Combat Vehicle, שנמצא בשנים האחרונות בשימוש המארינס האמריקני, הוא גרסה המיועדת לחילות ים באירופה. הכלי החדש שוקל 35 טון והוא יכול לשאת עד 13 לוחמים ואנשי צוות עם ציוד קרבי מלא. המהירות המקסימלית שלו בנסיעה קרקעית עומדת על 105 קמ”ש,  עם יכולת עבירות מתקדמת הודות למערכת סרנים מופרדת של שמונה גלגלים 8X8.

“הרכב הזה אמור לענות על הצרכים של מדינות רבות בנאט”ו, שפועלות בשיתוף פעולה עם הצי האמריקני”, אומר מרקו קולינס סגן נשיא לפיתוח עיסקי ב BAE  ארה”ב. “הצבא הספרדי מחפש כלי אמפיבי חדש לכוחות הנחיתה שלו, והגרסה האירופאית של ה ACV בהחלט עונה על הצרכים המבצעיים שהוא הגדיר”.

הצי הספרדי רכש כבר בעבר כלי נחיתה אמפיביים. ב 2019 הוא עשה זאת ישירות מ BAE, שסיפקה לו את הגרסה האמריקנית של הכלי. בנוסף רכש הצבא הספרדי ב 2015 700 משאיות צבאיות מ IVECO, כחלק משדרוג מערך התובלה של זרוע היבשה שלו.

“הנוכחות של IVECO בספרד יחד עם שיתוף הפעולה עם BAE הם יתרון גדול לצבא הספרדי”, אומר נאזריו ביאנקיני, מנהל המכירות העולמי של IVECO. כיום מחזיקה IVECO  שני מפעלים, בספרד שמעסיקים כמעט 3000 עובדים. IVECO  מכרה לצי האיטלקי בתחילת השנה 36 רכבים אמפיביים המבוססים גם הם על הדגם האמריקני של BAE.  הדגם שיסופק לצבא האיטלקי תחת השם VBA, יהיה בעל יכולת מיגון מתקדמת בדפנות  ובחלק התחתון, נגד מטעני גחון ומוקשים. מערכת ההנעה של הדגם האיטלקי מבוססת על מנוע  700 HP FPT Cursor 16   ומערכת הילוכים אוטומטית. בחלק האחורי של הכלי האמפיבי משולבת מערכת המדחפים ההידראולית. בים מצב 3, כלומר רוח במהירות של 7-10 קשר  ( 13-18 קמ”ש) וגלים בגובה מקסימלי של 60 ס”מ יכול הכלי לנוע במהירות של 6 קשר (11 קמ”ש).  בנוסף, על פי דרישת הצי איטלקי  הוא מצוייד בצריח עם תותח 12.7 מ”מ נשלט מרחוק.

גם המארינס האמריקניים נמצאים כאמור בשלוש השנים האחרונות בתהליך מואץ של קליטת רכבים אמפיביים חדשים. ה ACV  האמריקני נכנס לשירות ב 2020,  במטרה להחליף את הרכבים האמפיביים הישנים AAV – amphibious assault vehicle,  שנמצאים בשירות הצי משנות ה 70 ומבוססים על הנעת זחלים. בצי החליטו להאיץ את ההצטיידות ב ACV החדש אחרי ביולי 2020 התהפך במים רכב מדגם AAV וכל אנשי הצוות טבעו למוות. חקירת האירוע הצביעה על כשלים בהפעלת הכלי ואי הבנת תנאי הים ולא במצבו המכני – טכני. אלא שגם הקליטה של ה ACV החדש נתקלה לאחרונה במספר בעיות שהצריכו את מפקדי המארינס להסברים. מתברר שהכלי החדש מתקשה לעיתים לתמרן כאשר הוא מגיע לקו השבירה של הגלים סמוך לחוף, מצב שגורם לאי יציבות ובמקרים מסויימים גם להתהפכות הכלי במים. בהסבר לחברי הסנאט במרץ האחרון  אמר מפקד המארניס הגנרל דיוויד ברגר  כי הבעייה נובעת ככל הנראה מאימון והפעלה לקויים ולא מיכולות של הכלי עצמו. “מדובר בכלי מתקדם מאד שההפעלה שלו חייבת להיות מדוייקת. הוא בנוי אחרת ומתנהג אחרת בקו השבירה של הגלים, ולכן הגנו למסקנה שחייבים להכשיר מחדש את הלוחמים עליו. לכן אנחנו פותחים בבסיסי ההדרכה  מגמה חדשה שתכשיר מחדש את כל מפעילי הכלי”. בנוסף התגלו  ב ACV בעיות במערכת בקרת האוויר בגלגלים שגרמה לפגיעה בביצועים על היבשה וכן בעיות במערכות הקשר והתקשורת. מתברר שטווח הכיסוי שלהן היה קטן מהצפוי, מה שהצריך את הצי להכינס ךתהליך שדרוג מואץ בכדי לשפר את השליטה והבקרה של המערך האמפיבי כולו.

הויכוח על היכולת האמפיבית של ארצות הברית

במשך שנים טען הצי האמריקני כי לצורך הדרישה המבצעית שהוצבה לו,  להנחית שתי אוגדות קלות על כל חוף העולם נדרש לו צי של 38 ספינות אמפיביות. לפני שלוש שנים נערך תהליך חשיבה מחדש לגבי היכולת הזו והוחלט להחליף אותה בתפיסה של הנחתת כוחות קטנים יותר, במטרה לאפשר גמישות מבצעית גדולה יותר. לצורך כך גובשה תכנית להוריד את מספר הספינות האמפיביות ל 25. אלא שבשנה האחרונה, לנוכח האיום הגובר מסין באוקיינוס הפסיפי והמתיחות ההולכת וגוברת מול רוסיה בים הצפוני,  דרשה ועדת הכוחות המזויינים של הסנאט לדון מחדש בתהליך, ובינתיים הורתה להשאיר את מספר הספינות על 31, עד שתתקבל החלטה אחרת.


נגמ”ש VBA של חיל הים האיטלקי. צילום:  Iveco

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות