חדשות היום

לילה בכוכב האדום

בעוד חודש יחל ב NASA אחד הניסויים החשובים לקראת משימת החלל המאוייישת הראשונה למאדים. סוכנות החלל האמריקנית חשפה את המתקן שמדמה את מתחם המגורים המתוכנן על הכוכב האדום. ארבעה מדכענים ייכנו אליו למשך שנה. המתקן נבנה כולו בטכנולוגיית תלת מימד, במטרה לבחון את את עמידות החומרים הללו, לקראת בנייתם בעתיד על הירח.

המירוץ הבין מעצמתי בין סין לארצות הברית בשיגור המשימה המאויישת הראשונה למאדים, עלה בחודש אפריל האחרון שלב, עם החשיפה לתקשורת של מעבד הניסוים  האנושית שבנתה NASA , לצוותים שאמורים לשהות על הכוכב האדום. ציוותי תקשורת הוזמנו למתחם שנבנה במתקן הניסויים של NASA ביוסטון, במסגרת תכנית  CHAPEA – Crew Health and Performance Exploration Analog. בניסוי שאמור להתחיל בעוד קצת יותר מחודש (NASA  לא נקבה בתאריך המדוייק אלא הסתפקה באמירה הכללית – בקיץ הקרוב), אמורים להיכנס ארבעה מתנדבים למתחם סגור שנבנה במיוחד, בתנאים שאמורים לדמות את פני מאדים.

צוות המחקר של NASA  יעקוב אחרי שגרת החיים של הארבעה במטרה לבנות מודל מדעי של דפוס התנהגות בתנאי בידוד לאורך זמן. המתחם בנוי למעשה באופן שדומה מאד לאולפן האח הגדול, שבמהלך השהות בו כל פעילות הדיירים מצולמת ומנוטרת.  מעבר למתחמי העבודה והשינה הצרים, נבנתה חצר מיוחדת שמולאה בחול אדום והקירות שלה נצבעו כפני הכוכב על פי צילומים שהעבירה הגשושית Perseverance  (ששוהה על הכוכב מפברואר  2021) וזאת במטרה ליצור מצב סביבתי הדומה ככל הניתן למה שיפגשו האסטרונאטים האמריקניים על הכוכב האדום.

“רק במעקב רציף וניתוח כל הפרמטרים:  ההתנהגותיים, הקוגנטביים והרפואיים נוכל לדעת מה באמת עובר על הצוות במרחק כל כך גדול ובבדידות מוחלטת”, אומרת גרייס דוגלאס, החוקרת הראשית של הפרויקט. “המסקנות של המחקר צריכות להוביל אותנו למשל לאיזה ציוד צריך להישלח לכוכב, איזה מזון ומה המרכיבים  שישפרו להם את כל הפרמטרים שאנחנו בוחנים”.

המתחם שנבנה בגודל של 160 מטרים רבועים, מדמה את התכנון הראשוני של NASA לשהייה אנושית על הכוכב, Dune Alpha. הוא כולל שני תאי שירותים, ערוגת ירקות ורטיקלית, חדר לטיפולים רפואיים ובדיקות, עמדות עבודה שונות, ואזור התרגעות ופנאי. החצר האדומה שאליה יצטרכו במציאות לצאת רק עם חליפות חלל מיוחדות, מחוברת למתחם בעזרת דלת מיוחדת שנעולה במנעול אוויר שומר לחץ, כדי לדמות את היציאה והכניסה מהמתחם לסביבה החיצונית. בחצר יפוזרו מספר מתקנים שאמורים להיות גם על הכוכב עצמו, כמו מבנה מוקטן של חממה נסיונית, מכשיר לבניית לבנים ותחנת מעקב וניטור מזג אוויר. במתחם עצמו ישולב גם הליכון כדי לבחון תגובות פיסיולוגיות לאורך זמן בתנאי חוסר כבידה, תהליכי היגיינה אישית ומעקב אחרי עליה או ירידה במשקל ומסת שריר. בנוסף לכך יערכו כל אחד מהמשתתפים ניסויים בהתאם לתחום ההתמחות שלהם (ראו הרחבה בהמשך), וכן תיבחן יכולת הפעלת מערכות רובוטיות.

המתקן נבנה כולו בטכנולגיית הדפסת תלת מימד כדי לבחון אפשרות עתידית של בניית מתחמים כאלה בחלל, כדי לייתר את הצורך להטיס מבנים שלמים מכדור הארץ. “זה בהחלט עוד חלק מהניסוי,  כאשר המטרה היא לבחון בנייה כזו קודם כל על הירח ורק אחרי שתוכח היתכנות  טכנית, נעתיק את היכולת למשימות ארוכות יותר”, סיפרה דאגלאס. “חלק מהניסוי יהיה גם פתרון בעיות של ציוד ומבנה כדי לבחון את ההתנהגות של האסטרונאוטים במצבי לחץ”.

תאי המגורים במתקן ההדמיה של המגורים במאדים צילום: NASA/Bill Stafford

החצר האדומה במתקן ההדמיה של המגורים במאדים צילום : NASA

ארבעת המשתתפים נבחרו בקפידה על ידי מדענים של NASA, כאשר כל אחד מהם אמור לחקור תחום רלוונטי למשימות חלל ארוכות. בראש הצוות עומדת קלי הדסון, מדענית שחוקרת מחלות נדירות ומתמחה בבנית מודלים מדעיים -מחקריים. רוס ברוקוול, מהנדס אזרחי המתמחה בתכנון מבנים שהתמחה במדעי החלל באוניברסיטת קליפורניה, נתן ג’ונס, רופא המתמחה ברפואה דחופה ואליסה שאנון , אחות המתמחה בניתוח נתונים טלטמטריים רפואיים. בנוסף לארבעת המדענים שמשתתפים בניסוי הוכנו שני מחליפים, טרבטר קלארק מהנדס תעופה וחלל המתמחה בפיתוח אלגוריתמים לבינה מלאכותי ולמידת מכונה ואנסה סלריו, מיקרובילוגית ממעבדות הצי האמריקני שמתמחה בפיתוח תרופות ביולוגיות.

פריצת הדרך המדעית של סין על המאדים

מדענים רבים סברו שסין ששיגרה גשושית משלה לחלל ב 2020, איבדה את השליטה על הרכב. אבל מתברר שההנחות הללו היו מוקדמות. לפני חודש פירסמה סוכנות החלל הסינית כי הגשושית הרובוטית , Zhurong הייתה בהדממה במשך מספר חודשים בשל סופות אבק וחול שלא איפשרו לה להתקדם. ה  Zhurong שנחתה על הכוכב לפני שנתיים בדיוק (מאי 2021) התקדמה על פי הסינים שני ק”מ ממקום הנחיתה וירדה חמישה מטרים במדרון. המדענים הסיניים מאוניברסיטת מדעי כדור הארץ בווהאן, שניתחו את הצילומים הגיעו למסקנה פורצת דרך, עדות ראשונה להימצאותו בעבר של אוקיינוס גדול על הכוכב האדום. עודד כרמלי מסוכנות החלל הישראלית כותב על המחקר הזה,  כי מדובר בראיה ישירה ראשונה להימצאות מים על מאדים:  ” הממצאים היו חד משמעיים – ומפתיעים: הסלעים במישור עברו בלייה שאינה דומה לבליית רוח, אלא הציגו שכבות האופייניות לבליית מים דו-כיוונית. במילים אחרות, הרובר הסיני מצא את קו החוף של האוקיינוס המאדימי, שהתרומם והשתפל מעט כתוצאה מכוחות הגאות והשפל של שני הירחים פובוס ודמוס – ושחק את סלעי החוף בהתאם”.


הגשושית Perseverance נעה על פני מאדים. צילום: NASA

 

אמיר בר-שלום

תגובות סגורות