חדשות היום

עליית הרכב החכם: איך צרכנים יכולים ליהנות יותר מהרכבים שלהם בעידן האוטונומי

עם הופעתם של כלי רכב אוטונומיים, נוסעים המשוחררים מחובת הנהיגה והניווט יזכו לזמן נוסף לדברים אחרים. בידור לרכב מבוסס ענן יהווה המשך חלק של חייהם הדיגיטליים של הצרכנים ומרכיב מרכזי של אינדיבידואליזציה במודלים של ניידות משותפת של העתיד. נכון, זה עוד ייקח קצת זמן עד להטמעה המלאה, אבל, לא להתייאש – זה בדרך אלינו.

נהגים אמריקאים בילו 3.6 מיליארד שעות ברכבם בשנה שעברה, לפי מחקר של INRIX. עם מערכות נהיגה אוטומטיות בסיוע בינה מלאכותית, שעות אלו יכולות להפוך לזמן מנוחה, או בילוי. כל הזמן הנוסף שיהיה לאנשים ברגע שהם כבר לא צריכים לנהוג במכוניות בעצמם – מכונה לעתים קרובות ״השעה ה-25״. בין אם מדובר בנסיעה היומית או בנסיעות ארוכות בכביש, נהיגה אוטונומית מבטיחה תחושה יוקרתית של חוויה מונעת על ידי נהג – אבל בעתיד הלא רחוק לא תהיה שמורה רק למעטים המאושרים.

“האפשרויות הן כמעט אינסופיות”, אומר סטפן בלקובייץ, מנהל פתרונות מוצר ואסטרטגיה דיגיטלית בחברת האוטומוטיב HARMAN. “משתמשים יכולים כבר כיום לבחור להירגע ולהאזין למוזיקה, או לצפות בתוכן וידאו, הם יכולים להשתמש במדיה חברתית, לקרוא, לקנות (בזמן ההפסקות בין נסיעה לנסיעה), לשוחח עם חברים, לעבוד, לאכול, או להשתמש ברכב שלהם כמדריך טיולים מושכל – והרשימה עוד ארוכה”.

התעשייה רק גדלה – והיתרונות בולטים

החלום לראות ציי מכוניות ללא נהג המעבירות אנשים ביעילות ליעדיהם כבש את דמיונם של הצרכנים והזניק מיליארדי דולרים בהשקעות בשנים האחרונות. אבל גם לאחר כמה כישלונות שדחקו את לוחות הזמנים להשקת רכב אוטונומי (AV) ועיכוב אימוץ לקוחות, קהילת הניידות עדיין מסכימה בגדול שלנהיגה אוטונומית (AD) יש פוטנציאל לשנות את התחבורה, התנהגות הצרכנים והחברה בכללותה. עד 2035, נהיגה אוטונומית יכולה ליצור הכנסות של 300 עד 400 מיליארד דולר, לפי דוח של מקינזי.

רכבים אוטונומיים עשויים לחולל מהפכה בדרך שבה צרכנים חווים ניידות. שעות על הכביש שבילינו בעבר בנהיגה יכולות לשמש לשיחות וידאו עם חברים, לצפות בסרט, או אפילו לעבוד. עבור עובדים עם נסיעות ארוכות, נהיגה ברכב אוטונומי עשויה להגביר את הפרודוקטיביות שלהם ואף לקצר את יום העבודה. מכיוון שעובדים יכולים לבצע את עבודתם ממכונית אוטונומית, הם יכולים בקלות רבה יותר להתרחק מהמשרד, מה שבתורו יכול למשוך יותר אנשים לאזורים מרוחקים יותר ופחות עירוניים.

רכבים אוטונומיים עשויים גם לשפר את הניידות של נהגים בני הגיל השלישי, ולספק להם אפשרויות ניידות שחורגות משירותי תחבורה ציבורית או שיתוף מכוניות. הבטיחות עשויה גם היא לעלות, כאשר מחקר אחרון הראה שהאימוץ הגובר של מערכות מתקדמות לסיוע לנהג (ADAS) באירופה עשוי להפחית את מספר התאונות בכ-15% עד 2030. ובכלל, ב״שטח״, צרכנים רוצים גישה לתכונות של רכבים אוטונומיים ומוכנים לשלם עבורם, על פי סקר צרכנים של מקינזי.

הטכנולוגיה כבר כאן

חברות שמעצבות רכבים עם מערכות אוטונומיות צריכים לחשוב על כל אלמנט בחווית המשתמש – חללי פנים שמרגישים איכותיים ויוקרתיים, שהם גם עמידים וקלים לתחזוקה, תצורות ישיבה גמישות ונוחות, ממשקי משתמש ומערכות אינפוטיינמנט חכמות שנגישות בקלות ואינטואיטיביות לשימוש. עליהם לחשוב מעבר למסך: כל פנים הרכב הוא הממשק של המחר.

בזירה הזו, HARMAN הפכה לאחד מהשמות המובילים בטכנולוגיות רכב ״חווייתיות״ – ומציעה כבר כיום פלטפורמה, המהווה למעשה, פתרון ניידות רב-תכליתי שיכול להיות כל מה שתרצו שיהיה – מרכב נוסעים, לחלל פגישות נייד ועוד. “הרבגוניות של טכנולוגיית התצוגה ותא הנהג הדיגיטלי שלנו בשילוב עם תקשורת 5G ומחשוב ענן, פירושה שנוסעים ברכב יכולים לגשת ולהשתמש כמעט באותו רוחב פס של תוכן דיגיטלי כפי שהם היו עושים בבית, או במשרד – וכל אחד על פי צרכיו והעדפותיו”, מסביר בלקובייץ.

ההתאמה האישית היא אוטומטית ומאובטחת – כולל אימות ביומטרי – ומבטיחה שלא יישאר זכר לנתונים או תוכן על ה-deck ברגע שהנוסע עוזב את הרכב. בכלי רכב שבשימוש בין מספר אנשים, עוזר אישי יוכל לקבוע בחירת מוזיקה, או וידאו שתתאים לכל הנוסעים על סמך ההעדפות המאוחסנות בפרופילים שלהם, בעוד שפיצוי רעש הסביבה מבטיח שיהיה להם את המרחב השקט שהם צריכים.

“כל זה יכול להיות מנוהל על פלטפורמת ענן גמישה וניתנת להרחבה בפלטפורמת HARMAN Ignite,” אומרת מיכל גבע, מנכ״לית HARMAN ישראל, שהצוות שלה היה מעורב בפיתוח לכל אורך הדרך. לא מכבר השיקה החברה HUB למפתחים המוקדש לקהילת הפיתוח של Android Automotive. ״הרכב הפך בשנים האחרונות להרבה יותר מ׳מכשיר׳ שמביא אותנו מנקודה א’ לנקודה ב’, עם מערכות תא-נהג דיגיטליות, מגוון מסכים, חנות אפליקציות ועוד. באמצעות פורטל המפתחים, יכולים מעתה מפתחי האנדרואיד להגיש את האפליקציות שפיתחו לחנות האפליקציות המובילה בתעשייה, HARMAN Ignite Store, כשהן זמינות לכלל יצרניות הרכב הגלובליות שחברת HARMAN עובדת איתן״.

איור :1 רכבים אוטונומיים עשויים לחולל מהפכה בדרך שבה צרכנים חווים ניידות צילום: הרמן

איור :2 חנות האפליקצית של Ignite HARMAN. כל אחת בוחרת את היישומים שמתאימים לה יותר. צילום: הרמן

גבע מציינת שפורטל המפתחים מיישם את עשרות שנות המומחיות של HARMAN במגזרי הרכב והטכנולוגיה כדי להאיץ את הפיתוח, הפריסה והאימוץ של אפליקציות אנדרואיד ברכב על ידי הנוסעים והנהגים כאחד. ״הצרכנים יכולים ליהנות מחוויות משופרות במכוניות שלהם באמצעות גישה לתכנים אישיים ומועדפים, מפתחי אנדרואיד מקבלים מערכות כלים, תיעוד טכני וישה לממשקי API כמו גם לרשת החברות יצרניות הציוד המקורי ( OEM) הקיימת של HARMAN  ומצד שני, יצרניות הרכב יכולות להחדיר טכנולוגיה ביתר קלות, לשלוט בחוויות של השוהים בתא הנהג הדיגיטלי ואף להעלות את רף ההכנסות באמצעות הפעלת ׳חנות׳ הכוללת אפליקציות שמאושרות מראש על ידי HARMAN…

באחרונה אף השיקה HARMAN את Ready Vision, המשתמשת במציאות רבודה (augmented reality) וכן בתוכנות וטכנולוגיות חיישנים אחרות כדי להקרין תמונות ישירות על השמשה הקדמית של הרכב. חשבו על זה כך: אתם נוהגים ובמקום שתצטרכו להסתכל על הסמארטפון כדי לקבל הנחיות איך להגיע לבית הקפה לפגישה חשובה, ההנחיות מוצגות ממש על השמשה הקדמית כבדוגמת הצג ראשי בחליפה של איירון מן… התכונה כוללת גם זיהוי אובייקטים תלת מימדיים, אזהרות על אזור מת, סטייה מנתיב ועוד.

״עבור צרכנים, נהיגה אוטונומית תמזג יותר ויותר ניידות עם היבטים אחרים בחיי היומיום שלהם, ותטשטש את הגבולות בין הנסיעה ליעד הסופי. זה לא רק מבטיח להסיר את הלחץ מהנסיעות ולשפר את הפרודוקטיביות, הוא גם יוכל לספק את הסחורה היקרה ביותר – זמן״, אומרת גבע.

גבע. ״הרכב הפך בשנים האחרונות להרבה יותר מ׳מכשיר׳ שמביא אותנו מנקודה א’ לנקודה ב’״. צילום: סמדר כפרי


תמונת שער: ״הצרכנים יכולים ליהנות מחוויות משופרות במכוניות שלהם באמצעות גישה לתכנים אישיים ומועדפים״
צילום: הרמן

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות