חדשות היום

משק שפע ישראל בבאר מילכה עם יקב ושמנים אתריים

כביש האספלט השחור חוצה את דיונות החול המוזהבות, הכמעט אינסופיות, בנגב. השמש מכה מעל ואנחנו בדרך מערבה לעבר הגבול עם מצרים. הגענו למתחם המועצה האזורית רמת נגב – כמהין, ניצנה, קדש ברנע ולעוד אי ירוק מלא בחקלאות – מושב בְּאֵר מִלְכָּה הקרוי ע”ש באר עתיקה, שנקראת בערבית “ביר-מלגה” או “ביר-מלקה” ( באר המפגש ) הנמצאת בנקודת המפגש של נחל לבן עם נחל ניצנה.
בשולי המושב משתרעים 14 דונם של גפני ענבי יין – שיראז, מרלו וקברנה סוביניון, בכרם משק ‘שפע ישראל’ של משפחת דרייר המייצרת מהם יינות ביקב שפע
כן, במדבר הצחיח, בתנאי מזג אוויר קשים, גדלים ענבי יין משובחים, עובדה קיימת. ראינו וגם טעמנו כאורחי יקב שפע.
בועז ורינה דרייר הגיעו ארצה מקייפטאון, שבדרום אפריקה, ב 1996. בשנת 2006 הם התיישבו בבאר מילכה עם חזון לנטוע כרם. החזון יצא לפועל בשתילת הכרם בשנת 2013 ולא רק כרם. הוגשם גם חזונם השני, שתילת עשבי תיבול להכנת שמנים אתריים. מותג השמנים האתריים נגב אסנס מבוסס עתה היטב.


כשמשפחת דרייר החלה את דרכה בגידול הגפנים אמרו להם שאין להם סיכוי להצליח במשימתם. הגפנים לא אוהבות חול מדברי, והחום הקיצוני בקיץ יגרום להבשלת הענבים בטרם עת, לא מכנים לייצור יין אייכותי. אבל משפחת דרייר ידעה שהנבטים הקדמונים גידלו באזור גפנים מצוינות לפני כ- 2000 שנה. “אם הנבטים הצליחו, אז גם אנחנו יכולים!” , וכך החלה משפחת דרייר את המסע לגילוי ומציאת סוד גידול הגפן במדבר.

במאי 2013 הייתה  פלישת נחילי ארבה לאזור וכרם הגפנים החדש הושמד על ידם, מהר. הזוג שתל מחדש את כרמו ביולי 2013 – שיראז, מרלו וקברנה סוביניון.

הבציר הראשון היה בקיץ  2016 . מענביו הופקו רק יינות שיראז ומרלו מכיוון שהבשלות ענבי הקברנה לא התאימו לייצור יין איכותי. בשנת 2017 היו כבר כל שלושת הזנים בשלים מספיק עבור יינות כרם יחיד.

הזוג החליט  לשתול  את זני השיראז והמרלו כשבדקו וראו שתוצאותיהם טובות מאוד בסביבות קשות גידול. לדבריהם הם בחרו גם בקברנה סוביניון ככזה הגדל טוב כמעט בכל סביבה אפילו שהוא בעל פרי רגיש מאוד.
לדברי השניים הבעיה בגידול ענבי יין בנגב היא שהשמש החמה גורמת להבשלת הענבים לפני שהקליפה בוגרת מספיק ולכן מייצרים הענבים מיץ טוב אך הקליפה הלא בשלה אינה תורמת מספיק ליין ולצבעו.
“היינו נחושים לפחות לראות אם נוכל למצוא פתרון לבעיה.” הם אומרים ביודעם את סוף הסיפור.

משפחת דרייר לא התייאשה וחיפשה פתרון לגידול נבון ונכון של ענבים בנגב. את הגפנים הם הידלו בשתי קומות. הענפים התחתונים נקשרו לחוטים כמו גפן יין רגילה. אבל את העליונים הם לא קשרו, ואפשרו להם לגדול פראי ולפרוס מעטה צל טבעי, מצנן, על הפרי בשורה התחתונה. את הצד המזרחי השאירו פתוח וכך שמש הבוקר, הפחות חמה, הצליחה לחדור בשעות המוקדמות אל שתי הקומות של הגפנים. בצד המערבי, לעומת זאת, כיפת הצל של הקומה העליונה סיפקה כיסוי  נאות לפירות בשעות החמות של היום. התוצאה התקבלה נהדר: יבולים גבוהים ומחזור הבשלה ארוך (שבועיים עד שלושה יותר מענבי מגדלים שכנים) שהביאו ענבים איכותיים במיוחד, וכמובן גם הגיע יין טוב וייחודי .
הם הבינו בסיכומו של התהליך: “צריך לתת לטבע לעשות את העבודה”.
הכרם שלהם אורגני ללא שימוש בריסוס ובהדברה. הכרם נמצא בתהליך הסמכה לכרם ביו דינמי.
כיום מייצרים ביקב שפע, שבבאר מילכה, כ6,500 בקבוקי יין בשנה כשהמטרה להגיע תוך מספר שנים לייצור כ-50,000 בקבוקים בשנה. מחיר בקבוק יין 120 ₪.

טעמנו שני יינות טבעים שלא הוספו להם שמרים וסולפידים. טעמם באמת מיוחד, הם פירותיים טעימים, ללא כל טעם או ריח של משהו מוסף. בטוח שיש גם השפעה רצינית של הטרואר הנגבי, המקומי על היין הייחודי.
על התוויות נכתב שהיינות מכילים כמויות משמעותיות של רסברטרול – בריא.
מרלו 2022 – היין תסס בעזרת שמרי בר. 13.5% אלכוהול. השאלה הגדולה  והמעניינת היא כמה זמן יוכל היין להתיישן עד שתכונותיו החיוביות ידולדלו.
שיראז 2022 –  15% אלכוהול (מעל הממוצע) טעים. כנ”ל , אורגני, טבעי, ללא תוספות כימיות או שימוש בחבית. חשתי בטעם מיוחד שונה מהטעמים הצפוניים. כנ”ל, האם יוכל להתיישן כראוי במשך מספר שנה בעקבות אי הוספת החמרים המלאכותיים?

הבינה המלאכותית סיפרה לי שרסברטרול הוא פוליפנול נוגד חמצון המצוי בזג – קליפת ענבים אדומים, יין אדום, שוקולד ועוד. מחקרים מעשיים מעידים שהרסברטרול משמש לעתים כבעל תכונות נוגדות דלקת, אנטי-אלרגני, אנטי-אנדוטוקסי, אנטי-אנדרוגני. חשוב לאלה החושבים גם על בריאות בלגימת יין.

ומדוע אתם עושים גם שמנים אתריים? עניין אותי.
“הרגשנו צורך להשלים או להחליף את הפארמה המסחרית בתרופות טבעיות ומסורתיות, והחלטנו להתחיל להתנסות בצמחי מרפא בתנאי מדבר. הבנו ששמנים אתריים יכולים להיות מועילים מאוד לשיכוך כאבים וחיזוק חסינות מכיוון ששמנים אתריים חוצים את מחסום הדם/מוח הרבה יותר מהר מאשר תרופות קונבנציונליות, היישום, מקומי או על ידי ריח, פירושו שהמולקולות 100% הטבעיות הללו מתחילות לעבוד מהר מאוד! כל העבודה שלנו נעשית בעבודת יד. לא מרוססים כימיקלים על עשבי התיבול. עישוב, קטיף ומיון נעשה הכל בעבודת יד.”. שוב, חשוב ומעניין.

תודה לבועז ורינה דרייר על האירוח הייחודי, המעניין והטעים, אי שם במערב הנגב והמון בהצלחה בהמשך הדרך הרחק ממרכז הארץ. ספרו לנו בהמשך איך התיישנו היינות שלכם.

שפע ישראל –  054-7749323

boazandrina@shefaisrael.com


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות