חדשות היום

מרכזי החוסן ישלבו שירותי AI כדי לתת מענה פסיכיאטרי יעיל לנפגעים בנפש מהמלחמה

שיתוף פעולה של מרכזי החוסן ברחבי הארץ עם חברת טליאז יאפשר קיצור משמעותי של זמני ההמתנה לפסיכיאטר העומדים היום על מספר חודשים מרגע הפנייה. השת”פ יניב גם ייעול של דרכי הטיפול בהתבסס על בינה מלאכותית

אלפי אנשים שחוו את זוועות ה- 7 באוקטובר מגיעים למרכזי החוסן לצורך קבלת טיפול פסיכיאטרי. בימים שבשגרה מרכזי החוסן המופעלים על ידי הקואליציה הישראלית לטראומה מספקים טיפול רגשי בלבד, מפנים את המטופלים לטיפול פסיכיאטרי בקופות החולים, אולם כעת, בשל העומס הרב על קופות החולים וזמני ההמתנה הארוכים ממילא, הציעה חברת הטכנולוגיה טליאז המתמחה בבריאות הנפש לסבסד טיפולים פסיכיאטריים עבור המטופלים במסגרת Healthy Mind, רשת מרכזי בריאות הנפש הדיגיטאליים שהיא מפעילה.

מרכזי Healthy Mind, הידועים ביתרונם המשמעותי לאספקת מפגש עם פסיכיאטר תוך מספר ימים בלבד ובאופן דיגיטאלי, יוצרים בימים אלה מהפיכה של ממש בשירותי בריאות הנפש הציבוריים הסובלים מחוסר משמעותי בתקציבים ובכוח אדם. בנוסף למפגש עם הפסיכיאטר, המטופלים יקבלו ליווי מרגע הפנייה לטיפול ועד להתאמת הטיפול הנדרש.

בכדי לייעל את תהליך האבחון ואת המעקב הקליני המתבצע על-ידי הפסיכיאטר, טליאז תאפשר עבור המטופלים גם את השימוש בפלטפורמת התכנה הייחודית שפיתחה, Predictix. הפלטפורמה נועדה לדייק את הטיפול התרופתי באמצעות אוטומציה מבוססת AI, ולספק לפסיכיאטר הפוגש את המטופל המלצה אישית על הטיפול התרופתי האופטימלי. הדבר מתבצע באמצעות הנפקת דו”ח חיזוי המשלב ניתוח נתונים יסודי, למידת מכונה מתקדמת והצלבת מידע קליני ודמוגרפי של המטופל.

כיום זמן ההמתנה למפגש עם פסיכיאטר עומד על חודשים ארוכים, שבמהלכם המטופלים נותרים ללא כל מענה טיפולי – דבר המחמיר את מצבם. מסיבה זו, ובשל הזוועות יוצאות הדופן אליהן נחשפו, החליטה טליאז בתחילת המלחמה לסבסד את שירותיה עבור המטופלים. את יתרת עלות הטיפול, החברה משלימה באמצעות כספי תורמים.

לדברי ד”ר גלעד בודנהיימר, הפסיכיאטר הראשי במשרד הבריאות, במכתב לתורמים: “מדובר בשדרוג משמעותי עבור מרכזי החוסן, אשר נשענו עד כה על מומחי טיפול בטראומה ללא סיוע של אנשי מקצוע בעלי רקע פסיכיאטרי”.

יש לציין שהאוטומציה בכל בנוגע להתאמת הטיפול מהווה בשורה של ממש עבור מטופלי בריאות הנפש בישראל, שכן כיום התאמת התרופות מתבססת כמעט כולה על ניסיון והמלצת הרופא, ובעיקר על ניסוי וטעיה. כך, יכול המטופל למצוא עצמו חוזר שוב ושוב לרופא בבקשה להתאמה תרופתית, כשבדרך הוא נאלץ ליטול תרופות שונות ולחוות תופעות לוואי קשות פעם אחר פעם, העשויות לכלול שלשולים, הקאות, דכאון, ירידה באנרגיה ועוד. השימוש בתכנת Predictix ודו”ח החיזוי שהיא מפיקה עתידים לפתור סוגיות אלה ולהקל על הרופא את הבחירה בטיפול המדויק, וכך גם להקל במידה ניכרת על המטופלים.

דקל טליאז, מייסד ומנכ”ל חברת הטכנולוגיה טליאז: “מדינה שלמה חווה כעת פוסט טראומה, ורבים האזרחים בתוכה שחווים קושי נפשי ניכר בעקבות האירועים שקרו ב- 7 באוקטובר. צריך לזכור שככל שחולף הזמן בין האירוע הטראומתי לבין הטיפול, מצבו של המטופל מוחמר, ולכן לא ניתן להפריז בחשיבות הכנסת השירותים המתקדמים למרכזי החוסן. באמצעות שיתוף הפעולה שלנו עם מרכזי החוסן ובזכות התורמים הנדיבים שלנו, נוכל לאפשר ליותר ויותר מטופלים לקבל את המענה הפסיכיאטרי ואת הטיפול הנחוץ להם בתוך זמן קצר ובאופן מדויק. הדבר עתיד להקל עליהם משמעותית ולאפשר להם חזרה לחיי שגרה באופן הטוב ביותר”.

טלי לבנון, מנכ”לית הקואליציה הישראלית לטראומה: “מרכזי החוסן אשר הוקמו בהובלת משרד הבריאות ומשרדי ממשלה נוספים, נועדו לתת מענה טיפולי לתושבי העוטף החיים במציאות ביטחונית מורכבת לאורך שנים. במהלך תקופת פעילותם של מרכזי החוסן, הלך וגדל הצורך במתן מענה פסיכיאטרי, ולאחר אירועי ה 7 באוקטובר המענה הפסיכיאטרי הפך למרכיב חשוב בסל המענים הטיפולי. אנו אסירי תודה על המענה הפסיכיאטרי שנותנת חברת טליאז למטופלים, ועל הליווי שמאפשר להיטיב את הטיפול. הדבר יסייע משמעותית להפחתה בהתפתחות של סימנים פוסט טראומתיים, וחזרה קלה יותר לשגרת החיים”


בתמונה: מנכ”ל טליאז, ד”ר דקל טליאז. קרדיט: שי אשכנזי.

מערכת ניו-טק מגזינים גרופ

תגובות סגורות