חדשות היום

מחשבים מסלול מחדש

במלחמה הנוכחית מצאו את עצמם רבים במדינת ישראל המשתמשים באפליקציות הניווט השונות ממוקמים באזורים מרוחקים במקרה הטוב, או בלב מדינת אויב במקרה הרע. כמובן כמו שרבים מבינים אף אחד מאיתנו לא יצא לחופשה אקזוטית בקהיר או אלכסנדריה ומקור הבעיה הוא שיבושי מערכת ה- GPS המכונים Jamming & Spoofing שמלווים את אזורי הקרבות בעידן הנוכחי.

שיבושים יזומים מסייעים כנראה רבות בזירת הקרב, אך מצד שני גם משבשים במידה מסויימת את שגרת החיים בעורף. על אף השעשוע בפתיחת אפליקציה וגילוי כי אלו ממקמות אותנו באזורים בהם תמיד “חלמנו לבקר”, ומבלי לזלזל בארגונים וחברות רבות במשק ששימוש ב-  GPS נמצא בליבת העסקים שלהם, שיבושים אלו מהווים אתגר גדול אף יותר למרבית החברות במשק וחיי העורף מסיבות אחרות לגמרי.

מערכות המיחשוב תלויות ב- GPS

מערכת הלווינים האמריקאית GPS (Global positioning system) היא למעשה מערכת של כ- 30 לווינים שחגים סביב כדור הארץ ומשדרים אותות זמן מדויקים המבוססים על שעונים אטומיים שמותקנים עליהם. בכל לוויין יש שעונים אטומיים מדויקים ברמת ננו-שניה ששולחים באופן רציף אותות לכדור הארץ. אותות אלו כאמור נקלטים בכל מכשיר המכיל בתוכו מקלט GPS ומשמשים לטובת ניווט וקביעת זמן מדוייק.

אולם חשיבותם של לווינים אלו למשק העולמי מבוסס על השעונים המדוייקים שלהם ולא רק על שירותי איתור המיקום. מחשבים בכל כדור הארץ משתמשים בלווייני GPS כדי לקבוע מה השעה וכן לטובת חתימות זמן מדוייקות (לוגים). לכן כל מערכות המיחשוב והתשתיות הקריטיות בכדור הארץ תלויות בצורה זו או אחרת ב GPS . המשמעות היא שבניגוד לדעה הרווחת בקרב הציבור הרחב לא רק חברות המבססות את שירותיהן על שירותי ניווט נפגעות כאשר ישנם שיבושי GPS, אלא למעשה כל עסק המבסס את עבודתו על שירותי מחשוב (שזה כולם בעצם) עלול להיפגע. שירותי תקשורת סלולרית, בנקים וכספומטים, חברות כרטיסי אשראי, חברות תעופה מערכות תשתיות לאומיות כמו חברת החשמל וכל השירותים שבלעדיהם לא נוכל לתפקד כמדינה. לכן ישנה חשיבות רבה למערכות השונות להיערך בהתאם לפגיעה שכזו קצרה או ממושכת, על מנת לשמר המשכיות עסקית בתקופה זו בה יציבות כלכלית היא גורם חשוב מאין כמוהו לשמירה על העורף.

טכנולוגיות המאפשרות פעולה גם ללא GPS

בשל המשמעות הגדולה של מערכת ה- GPS לרבים במשק פותחו במהלך השנים מספר אמצעי הגנה טובים שנותנים לארגונים אפשרות לדעת שמקור ה- GPS שלהם חסום או משובש ומאפשרים להם להמשיך לפעול גם ללא GPS.

מגוון הפתרונות הקיימים היום בשוק גדול ומגוון וכולל Firewall ייעודי שיודע לזהות חסימת GPS ו/או שיבוש ומתריע על כך. אנטנות “חכמות” (שידועות גם כ”אנטנות מסתגלות”) שעושות שימוש בטכנולוגיית “ניתוב ביטולים” מתקדמת, שימוש במתנדים (oscillator) בדרך כלל מסוג   Rubidium- שעונים פנימיים עצמאיים ומדוייקים שנכנסים  לפעולה כאשר ה- GPS נחסם או משובש ויודעים “לשמור” על הזמן לתקופה ארוכה גם ללא GPS, וכן שימוש בשעונים אטומיים מסוג “צזיום” שמאפשרים לשמור על זמן מדוייק לאורך תקופה ארוכה ללא תלות ב – GPS.

שעונים אטומיים אלו אינם כמו כל שעון שאנחנו מכירים בכדור הארץ. שעונים אלו הם למעשה שרתים בגודל 3U שבתוכם יש אטומים מסוג Cesium. כל שעון שכזה יודע לקדם את השניה באופן מדוייק ביותר על סמך מחזור קבוע של אירוע טבעי – משך הזמן שבו אור מסיים מחזור גל אחד לאחר שנפלט מאטום כלשהו. לפי מכניקת הקוונטים, כל אטום יכול לפלוט פוטונים רק בתדירויות מסוימות מאוד, דהיינו בזמן מחזור מסוים מאוד של גל האור הנפלט. דוגמא מוכרת לתהליך קבוע כזה הינה שעוני החול המודדים זמן על ידי נפילת גרגר חול דרך פתח צר. הצורך בדיוק של השעונים האטומיים במגזר העסקי נשענת על העובדה שכל שעון כזה נתון לסטיות בשל משתנים פיזיקליים שונים. סטיות אלו אינן קריטיות בשימוש ביתי רגיל ושעונים אלו דורשים תיקון לאחר זמן רב וגם אז מדובר בתיקון קל. אולם המחשבים עליהם דיברנו לא יכולים להרשות לעצמם סטייה ולו הקלה ביותר.

עם תחילת 2024 הוכרז על ידי גורמים שונים כי יש לצפות כי שנת 2024 כולה תתאפיין בלחימה, לכן חייב כל ארגון לבחון את השפעת שיבושי ה-GPS על פעילותו העסקית ולבחור את הפתרון הטוב ביותר עבורו. פתרונות אלו ישמשו אותו בכל מקרה של שיבושי GPS כאלו שכמו שאנחנו מבינים הופכים יותר ויותר שכיחים בעידן הלוחמה החדש.

שלומי מזור הוא מנהל מחלקת מכירות EMC&RF בחברת רדט מבית מטריקס

שלומי מזור, מנהל מחלקת מכירות RF&EMC בחברת רדט מבית מטריקס קרדיט: אסף מור


שלומי מזור, חברת רדט מבית מטריקס

תגובות סגורות