חדשות היום

אנשים, תהליכים וטכנולוגיה: בניית כושר התאוששות עם רכש אסטרטגי ב-2024

במהלך 2023, שרשרת האספקה המשיכה לחוות רבים מהאתגרים שהגדירו את שנות המגיפה האחרונות, כולל ביקוש גבוה במיוחד לצד אתגרי ייצור ועלויות גבוהות.

למעשה, יתכן ששנת 2023 תירשם להיסטוריה כשנת “בורג הזהב” – החלק האחד שהמהנדסים היו צריכים כדי לסיים את ריצת הייצור שלהם, שהיה קשה מאוד למצוא או אזל לחלוטין מהמלאי עקב ביקוש גבוה.

מומחים אחרים מצביעים על האטה כלכלית ב-2023 – לא די חמורה כדי להיקרא מיתון, אך הם מודים שההיצע והביקוש עדיין לא מאוזנים. למרבה הצער, ההשפעות של האטה כלכלית זו צפויות להימשך גם בתחילת 2024.

מגמות מאקרו כלל-עולמיות, לרבות ביסוס-מחדש של הייצור, מדיניות ממשלתית ותוכניות כמו חוק ה-CHIPS בארה”ב, סכסוכים גיאופוליטיים, מחסור בכוח אדם ותקנות קיימות חדשות שיש לעמוד בהן, עלולות גם להלחיץ ולהפריע לארגונים המנסים לשמור על תהליכי הרכש והפעילויות שלהם עקביים.

במהלך כל זה, אנשי מקצוע בתחום הרכש עבדו קשה כדי להבטיח שהארגונים שלהם יוכלו להשיג את הרכיבים האלקטרוניים הדרושים כדי לתדלק תכנים חדשניים, כשהם מופקדים להמציא דרכים יצירתיות לחזות צרכים ולהסתגל לאתגרים – ולהוכיח את עצמם כבעלי כושר התאוששות בדרכים שאולי לא ציפו להם.

רכש אסטרטגי יכול לעזור להמשיך ולבנות כושר התאוששות זה, המסתכם בהשגת החלק הנכון בזמן הנכון ובמחיר הנכון – משימה שלעתים קרובות קל יותר לומר מאשר לעשות! הפיכתו לאסטרטגי יותר תכלול ככל הנראה איסוף וניתוח נתונים נוספים משותפי ספקים ואוטומציה של תהליכים כדי לצמצם את הזמן הידני הדרוש לעבודה על משימות מייגעות כדי להקדיש זמן רב יותר להיות אסטרטגי.

חברות יכולות ליישם רכש אסטרטגי כדי לבנות כושר התאוששות לתוך שרשרת האספקה שלהן, להפחית את כמות העבודה הידנית שצוותי הרכש שלהן צריכים לעשות, ובו-זמנית להפוך את העבודה למהנה ואסטרטגית יותר. בניית כושר התאוששות כרוכה בהרבה חשיבה חכמה, חיזוי צרכים, תקשורת מהירה ומאמצים להקדים את עקומת הביקוש, אך בסופו של דבר, זה מאמץ משתלם להוספת ערך לארגון.

אז איך ארגון יכול לבנות את כל זה לתוך תהליכי הרכש שלו מבלי להעמיס יותר עבודה על הצוות שלו וליצור ערימות של עבודה נוספת? עבורי, רכש אסטרטגי מסתכם בסופו של דבר בשלושה רעיונות עיקריים: אנשים, תהליכים וטכנולוגיה.

תמונה: DigiKey שולחת 27,000 הזמנות ביום בממוצע ללקחות בכל רחבי בעולם.
קרדיט: DigiKey

עבודת הרכש משתנה

האנשים הם החשובים ביותר בתהליכי רכש – אין איש מקצוע בתעשייה שיגיד לך שמערכות יחסים אינן חשובות בתחום עבודה זה. גם כשהדיבור הופך יותר ויותר לאוטומציה ובינה מלאכותית, חשיבות החיבור האנושי נותרה חיונית לשרשרת האספקה כמו מאז ומתמיד.

לאלו העוסקים בתחום הרכש, ברור שעבודת הרכש השתנתה באופן משמעותי, במיוחד במהלך השנים האחרונות. אנשי מקצוע הרכש צריכים לדעת דברים מהר יותר, לעשות יותר בפחות זמן ועם פחות משאבים, ולעתים קרובות חייבים להתמודד עם ההשלכות של מחסור עולמי בכוח-אדם ובחומרים, סכסוכים בינלאומיים ועוד הרבה יותר. בנוסף, ישנן דרישות חדשות לדיווח על יבוא שחייבים לעמוד בהן – כגון תקנות NEU‏ ו-REACH בארה”ב ודרישות RoHS ו-CBAM‏ באירופה – יוצרות עבודה נוספת למעקב והגשת אישורים לרגולטורים המתאימים.

על מנת להיות אסטרטגיים יותר לגבי העבודה היומיומית הזו, צוותי הרכש צריכים לפתח תוכנית דיגיטלית, תוך התמקדות כיצד להוציא חלק מהעבודה הידנית והמייגעת מהתמונה. תוך כדי פיתוח תוכנית זו, אל תשכחו למנף את המשאבים ואת מערכות היחסים עם השותפים שלכם לטובתכם.

לשותפי ספקים רבים יש משאבים דיגיטליים שהצוות שלכם יכול להשתמש בהם כדי להקל על התהליכים ולעשות את העבודה שלכם בצורה הטובה והאסטרטגית ביותר. למפיצי שירות עיליים כמו DigiKey יש סטטוס של יבואן רשום (IOR‏) במדינות רבות, מה שיכול לעזור להקל על הניירת והתהליכים של תאימות הסחר עבור הצוות שלכם. ל-DigiKey יש גם קשרים מצוינים עם ספקי לוגיסטיקה גדולים כמו UPS, FedEx, DHL ועוד, וייתכן שהם שיוכלו לעזור להעלות בעיות עם נציגי שירות לקוחות במידת הצורך.

התקשורת היא המפתח

עם עבודת הרכש המשתנה מגיעים שינויים נחוצים בתהליכים כדי להתאים לדרישות ומשימות חדשות. תהליכים משתנים אלה כרוכים לעתים קרובות בתקשורת מוגברת, הן פנימית והן חיצונית – תקשורת שלעתים קרובות צריכה להתרחש במהירות רבה.

שרשרת האספקה היא בית לשפע של נתונים, המגיעים מאלפי מקורות שונים. נתונים אלה יכולים לאפשר אוטומציה של תהליכים שלעיתים קרובות יכולים לגזול חלק גדול מזמנו של הצוות. אל תשכחו – נתונים יכולים להיות גם כמותיים וגם איכותיים! למציאת דרכים לאסוף משוב איכותי מלקוחות, צוות ושותפים כדי לשפר את התהליכים שלכם ולהיות בעל ערך רב.

עם זאת, עד כמה שהנתונים יכולים להיות בעלי ערך, הם יכולים גם להיות למעמסה; מקום מצוין להתחיל בו הוא לקבוע אילו נקודות נתונים אתם והצוות שלכם ממש צריכים כדי לקבל החלטות מושכלות, ולאחר מכן להבין מה עליכם לעשות איתם כדי להפוך אותם למניעי-פעולה. האם יש מערכת שצריך להשתלב איתה? האם יש ממשק משתמש עם מדדים שצריך להתחבר אליו? על אילו שאלות אתם מנסים לענות?

אם אתם אוספים נתונים רק לצורך איסוף נתונים, סביר להניח שתסיימו עם הרבה רעש שמסיח את הדעת מהמידע החיוני ביותר. נתונים לא אומרים כלום אם הם לא מתורגמים למשהו שאתם יכולים לפעול לפיו!

לאחר שתכניסו את הנתונים, תצטרכו דרך כדי להעביר אותם דרך התהליכים, הצוותים והמערכות הנכונות. נתוני מקור נקיים ונטולי רעש חיוניים כדי להפוך לאסטרטגיים יותר ולבנות כושר התאוששות בתהליכים שלכם, מכיוון שהם יכולים לעזור להפוך תהליכים לאוטומטיים המתרחשים ברקע ולשחרר את הצוות שלכם למקד את מאמציו במקום אחר.

תמונה: חברות יכולות להבנות כושר התאוששות לתוך שרשרות האספקה שלהן על ידי שימוש במקורות אספקה אסטרטגיים. קרדיט: DigiKey

מסלקים את הרעש; הופכים לזריזים

על ידי מציאת דרכים לייעל את האיסוף והניתוח של הנתונים, אנשי מקצוע בתחום הרכש יכולים במקום זאת למקד יותר מזמנם בעבודה אסטרטגית שתקדם את המטרות והיעדים העיקריים של החברה.

לדעתי, המקום הטוב ביותר להתחיל עם טכנולוגיה הוא לזהות את נקודות הכאב הגדולות ביותר של החברה שלכם בכל הנוגע לפעילויות הרכש. אולי זה מעקב אחר הזמנות ונראות, או אולי זה לגבי תהליך הצעת המחיר וההזמנה עצמו. למעשה, הצעת מחיר וזמינות היא המקום שבו אנו ממליצים בדרך כלל לצוותי הרכש להתחיל בכל הנוגע לטכנולוגיה ואוטומציה של תהליכים.

תהליך הצעת המחיר כרוך לרוב בלא מעט חיפוש ומחקר, אשר בתורו לוקח זמן רב. מרבית אנשי המקצוע ברכש שאני מכירה יעדיפו יותר לרכז הצעות מחיר במקום אחד, במקום לחפש מאתר לאתר, ולהעתיק ולהדביק פרטים בגיליון אלקטרוני לצורך השוואה! זהו תהליך שמחשבים מטפלים בו היטב, כך שזה מקום מצוין לחברות לשקול אוטומציה.

כאחת מהמפיצות הגדולות בעולם של רכיבים אלקטרוניים ומוצרי אוטומציה, DigiKey מספקת מגוון של כלים וטכנולוגיות דיגיטליות המסייעות לאנשי מקצוע בתחום הרכש להפוך את התהליכים שלהם לאוטומטיים, כולל ממשקי API‏, EDI‏ ו-Punchout‏ (מערכת דיגיטלית של ספק המאפשרת ללקוחות של הספק לעיין בקטלוגי המוצרים שלו באינטרנט).

במבט קדימה

במבט קדימה לשנת 2024, אנו רואים אינדיקטורים כלכליים חיוביים לכך שזמני אספקת רכיבים עשויים להתחיל להתקצר, והאספקה תתרחב בהמשך השנה. אני מאמינה שזה נובע, לפחות בחלקו, מהפופולריות של החשמול. נראה שחשמול הוא יותר מסתם נושא חם – כיום הוא מהווה כוח מניע מרכזי בתחום הרכיבים האלקטרוניים, שכן יותר ויותר חברות וצרכנים עוברים ממקורות כוח אחרים, וזקוקים לרכיבים עבור התכנים המונעים בחשמל שלהם.

למרבה הצער, אנחנו עדיין לא רואים את זמני האספקה של מוליכים-למחצה מתקצרים כדי לעמוד בביקוש המוגבר הזה. זה עשוי לקחת עד 2025 כדי לראות את התוצאות של מאמצים כמו ה-CHIPS Act‏ בהגדלת הייצור של מוליכים-למחצה בארה”ב, אבל התעשייה היא בכיוון הנכון.

יצרנים רבים כבר החלו לבנות כושר התאוששות בשרשרת האספקה שלהם עם יתירות רבה יותר בייצור, כשהם מגנים על עצמם מפני הפגיעות של ייצור מוצר רק באזור אחד בעולם על ידי העברת הייצור למקום אחר או קרוב יותר לבית.

כולנו למדנו כמה לקחים קשים כתוצאה מהשנים המאתגרות האחרונות הללו, וצוותי הרכש להוטים להתגונן מפני שיבושים פוטנציאליים בשרשרת האספקה בשנים הבאות.

אם 2023 הייתה השנה של “בורג הזהב”, בואו נעשה מה שאנחנו יכולים כדי להפוך את 2024 לשנת כושר ההתאוששות – הגיע הזמן לשים את הרכש במקום אסטרטגי יותר בראש הרשימה שלכם!

Margaret Cunha היא דירקטורית בכירה של פתרונות שרשרת האספקה ב-DigiKey. DigiKey מוכרת כמובילה עולמית וכחדשנית מתמידה בהפצה מסחרית מתקדמת של רכיבים אלקטרוניים ומוצרי אוטומציה ברחבי העולם, ומספקת יותר מ-15.3 מיליון רכיבים של יותר מ-2,900 יצרני מותגים איכותיים בעלי מוניטין.

a Margaret, דירקטורית בכירה, פתרונות שרשרת אספקה, DigiKey קרדיט: DigiKey


Margaret Cunha, דירקטורית בכירה, פתרונות שרשרת אספקה, DigiKey

תגובות סגורות