חדשות היום

טעימה ראשונית של יינות מזני ענבי יין חדשים בארץ

הפעם אני מספר על מפגש עם אנשי חברת המחקר שטרימינטיקה והיינות שלהם, שטעמנו ביקב שורק.

חברת שטרימינטיקה הוקמה על ידי דר’ מיכאל שטרים במטרה להעשיר את מגוון הזנים של ענביי יין בישראל על ידי יבוא של זנים חדשים ועמידים למחלות בצורה מובהקת.
התכנסנו לאחרונה ביקב שורק – בית הספר ליין  המסייע לד”ר שטרים בייצור היינות מהזנים החדשים אותם הוא מטפח ודואג לגידולם בארץ. סביב השולחן ישבו מיכאל, אישתו דליה ובתם אפי המסייעת במחקריו ובייצור היינות, ניר שחם וצוותו מיקב שורק והייננית אורנה לב.
דר’ שטרים פתח בדברי תודה לצוות יקב שורק העוזר להם בקידום דרכם. חזקה את דבריו בתו אפי. ניר שחם, הבעלים של יקב שורק, אמר שהם שמחים שהם חלק מהפרויקט החשוב ועוזרים בייצור היינות ובקידום המחקר. ניר גם הדגיש שחבל שלא מתקבל מספיק סיוע מגורמי מנהל בענף החקלאות והגפן בנושא שההוצאות הכספיות בו רבות.
טעמנו והבענו את דעתנו על 12 יינות, לבנים ואדומים, שיוצרו מ11 זנים שאני בטוח שעל רובם לא רבים שמעו וידעו שהם גדלים גם בכרמים בארץ:
איטסקה, ארומלה, לה קרסצנט, פרונטנק גרי, סיינט לורן,  רגנט, נוארה, מרקט , קורנואר, ארנדל, בלנד וטרמינט.
מידע מפורט מתומצת על הזנים אפשר למצוא בדפים המצורפים לפוסט.
לא לכל הנוכחים היו דעות זהות על איכות כל היינות אך היו גם דעות זהות ומסקנה שצריך לתת לחלק מהזנים להתפתח עוד מספר שנים ואז יינותיהם יאהבו יותר ע”י לוגמיהם. כרגיל, לכל אחד יש תחושה אחרת בפה וניתוח שונה במוח לגבי טעמי וריחות יינות.
חושי אהבו במיוחד את היינות מהזנים: לה קרסצנט, פרונטנט גרי, נוארה וארנדל. כולם בטעמים שלא היו מוכרים לי מטעימות שערכתי במשך השנים. ברור גם שכל הזנים ימשיכו להתאקלם בארץ ולשפר את תכונותוהם.

את היינות הכינה אפי שטרים, בתם של דר’ מיכאל שטרים ואישתו דליה, ביקב שורק, בעזרת הצוות בניהול ובהשגחת ניר שחם. חלקם גם יוצר במעבדה אשר חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן בע”מ הקימה במושבה יקנעם בשותפות עם משפחת גלילה יוקר ורענן יוקר.
היינות האלו הם הראשונים שיוצרו מענבים שגדלו בכרמי חוות המחקר פיכמן ליד מרום גולן, וגם מחוות המטעים ליד כפר בלום בעמק החולה.

חברת שטרימינטיקה טכנולוגיות גפן בע”מ יזמה יבוא מארצות הברית של 11 זנים אשר נבחנים בישראל באזורים שונים.
החברה מממנת 4 חלקות הדגמה: במושבה יקנעם, במושב הזורעים, ושתי חלקות בשיתוף עם מיגל מו”פ צפון.
4 זנים היברידים נוספים הובאו לארץ מגרמניה על ידי דר’ מרי דפני ילין. את הגידול לוותה בנאמנות ד”ר תרצה זהבי (אשר תמכה בכל המהלך מראשית דרכו);

מרבית הזנים החדשים אשר נטעו בחוות המחקר הם זנים היברידים המבטאים סבילות למחלות קמחון וכשותית הגפן, ולכן הם מאפשרים לגדלם באופן ידידותי לסביבה עם הפחתה ניכרת בריסוסים. זנים אלה הינם תוצרי הכלאות של הגפן האירופאית יחד עם מינים אמריקאים ואסייתיים.
מחקר מקיף על העמידות באזורים שונים בצפון הארץ נעשה על הזנים העמידים על ידי המסטראנט תמיר זוננברג, בהנחית ד”ר מרי דפני ילין (מו”פ צפון מיגל), ד”ר תרצה זהבי (שה”מ), ד”ר מאיר שליסל (מכללת תל חי) וד”ר אופיר דגני (מיגל ומכללת תל חי).
אפי ומיכאל שטרים סיפרו  לנו בין מזיגת היינות וטעימתם כי יינות מסוימים התבלטו בעקבות גידולם בעמק, אשר האדמה העמוקה, ותנאי החום הביאו ליצירת יינות בעלי גוף טוב, מלאי ארומה וגם צבע עמוק, בעוד שבחלקה בצפון הגולן, נתנו, כצפוי, איכויות אחרות. הבנו בטעימה גם שבלנד של היינות משתי החלקות של הזנים הלבנים: טרמינט, איטסקה וארומלה, נתן תוצאה ליין טוב. חשוב להדגיש כי אלו יבולים ראשוניים של גפן צעירה, והחוקרים עדיין עסוקים בהכרת התגובות של הזנים בתנאי הארץ השונים. חשוב להם לבדוק וללמוד על זנים באזורי הגידול השונים מבחינה אגרוטכנית, שיטה מיטבית לזמירה, הדליה, דילול שריגים ואשכולות ועוד.

ד”ר שטרים מצא עניין ופוטנציאל רב בזני ענבים היברידיים העמידים בפני פטריות, והחליט לפני מספר שנים לייבא חלק לארץ, לבדוק ולמסחר זני ענבי יין חדשים.

מיכאל ואשתו דליה התאהבו ביינות טרמינט ונוארה עוד בשנת 1994. בשנת 1999 הם ייבאו לישראל בעזרת פרופ’ הנס (לוץ) שטרים ז”ל, את שתילי הענבים שלהם.

כדי לאפשר חתימה על הסכמים עם אוניברסיטת קורנל ואוניברסיטת מינסוטה החברה שטרימינטיקה הוקמה רשמית בשנת 2017. 10 זני ענבי יין נוספים יובאו התאקלמו בהסגר, ושוחררו בהצלחה לריבוי ב-2020.  באותה שנה הצטרף אליהם גולדמינץ מרדכי (מוטי) כמנהל בשטרימינטיקה, בתשוקה לגדל גפנים וליצור יינות חדשים ומיוחדים.

מיכאל, הביא שנים רבות של ניסיון חקלאי ומחקרי, ומוטי, מומחיותו עסקית מוצלחת ארוכת השנים, והשקעות, כשותף עסקי.

 ד”ר מיכאל שטרים: “בהתרגשות רבה אני רואה את החלום מתגשם. אני מבקש להודות לעבודה המסורה של מו”פ צפון במכון המחקר מיגל, להקמה נפלאה של שתי חלקות הדגמה בגליל ובגולן. האירוע מזכיר לי את תחילת הדרך, לפני כארבעים שנים, עם הקמת חלקות תצפית של זני הענבים מאירופה, בכרמים של גשור ויונתן, אשר הוקמו על ידי המכון הישראלי ליין בשיתוף עם ומכון וולקני של משרד החקלאות. אנו מאמינים כי עתיד החקלאות יכלול שימוש בזנים עמידים המייצרים יבולים איכותיים, נטולי רקבונות, והמאפשרים מיעוט ריסוסים, ובכך תורמים לאיכות הסביבה, תזונה בריאה ואויר נקי.”

חיה רק יהלום, מנהלת מו”פ צפון במכון המחקר מיגל:” מו”פ צפון שואף למפות, לאקלם ולפתח זנים מצטיינים בכל הגידולים, הקמת החלקות החדשות שבהן נטעו השבוע זנים ומכלואים של גפנים מתוכניות השבחה מתקדמות, מהווה המשך ישיר ועליית מדרגה לאותה מגמה של שאיפה לקידום ענף גפן ותעשיית היין הישראלית. הכנסת זנים עמידים למחלות אף תקטין את כמות הריסוסים הנדרשת ומעבר להגדלת היבול ואיכות הפרי תביא להתנהלות אקולוגית וסביבתית”.

אתר החברה:

https://he.strieminetica.com/

ולסיכום פונה ד”ר שטרים לבעלי היקבים ומגדלי הכרמים: “אנו מאמינים כי עתיד החקלאות יכלול שימוש בזנים עמידים המייצרים יבולים איכותיים, נטולי רקבונות, והמאפשרים מיעוט ריסוסים, ובכך תורמים לאיכות הסביבה, לתזונה בריאה ולאויר נקי.” “כעת תוכלו למתג את היקב שלכם ואת מגוון היינות שאתם מייצרים באמצעות זנים חדשים . טעמו את היינות מהזנים חדשים, בחרו את המועדפים עליכם ואנו נדאג לשתילים לכרמים שלכם.
עוד מידע ועזרה אפשר לקבל בטלפון: 054-9474104   . בהצלחה. כולנו מסוקרנים.


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות