העתיד של האצטדיונים כבר כאן

שוק האצטדיונים החכמים בעולם הולך ומתפתח, וצפוי לצמוח במיליארדים בשנים הקרובות. האפליקציה החדשה של Stadicom, המבוססת על רשת סלולר פרטית 5G, משנה את חוויית ההשתתפות באירועים רבי משתתפים 

הצפייה בתחרויות ספורט ובמופעים באצטדיונים בהשתתפות של עשרות אלפי צופים כרוכה כיום בקשיי תקשורת וגלישה באינטרנט. מי לא מכיר את הרגע שבו הוא מגיע לאצטדיון ונותר חסר אונים ללא קליטה. בכדי לפתור את הבעיה הזו, העולם כיום הולך ומתקדם לעבר אצטדיונים חכמים. שוק זה — הכולל התפתחויות במציאות רבודה (AR), מציאות מדומה, בינה מלאכותית, קישוריות, פתרונות Wi-Fi, כרטוס דיגיטלי ועוד — צפוי לצמוח עד שנת 2028 ב-50 מיליארד דולר

האצטדיון החכם לא רק מספק גלישה טובה יותר, אלא גם חוויית צפייה כוללת טובה יותר. בטח יצא לכם לשבת במיקום מרוחק באצטדיון שממנו לא רואים טוב את המשחק או את ההופעה. לא פעם, הצופים בבית, זוכים לראות את המשחק מזוויות טובות יותר וכמובן מקרוב. 

בארץ ובעולם תשתיות 5G אינן מתקדמות בקצב המתאים, והמשקיעים לא מוצאים בהן את הערך הכלכלי המשמעותי. מלבד בעיית כיסוי סלולרי, אף אחד לא מפתח את השירותים מהם ניתן ליהנות בדור החמישי. נכון לשנת 2023, ישראל הגיעה רק למקום ה-70 בעולם בפריסת אנטנות התומכות בדור 5, כאשר רק כ-900 אנטנות, קצת יותר מ-10% מכלל האנטנות הפעילות, הן כאלו. בסוף דצמבר 2022 יצאו משרדי התקשורת והאוצר במכרז חדש להקצאת תדרי דור 5 איכותיים לחברות הסלולר. הדור החמישי אמור לתת זמן השהיה (latency) נמוך יותר, רוחב פס גדול יותר ותמיכה בכמות גדולה יותר של מכשירים, כך שהמשתמשים יוכלו ליהנות ממעבר נתונים מהיר יותר.

הדור החמישי בישראל בא בשני שלבים עיקריים 5G-NSA ו-5G-SA – בשלב הראשון, הוסיפו אתרי סלולר חדשים אשר תומכים בדור 5 אך למעשה עדיין “רוכבים” על תשתית של דור 4, הן לטובת איתותים והן בשימוש של אותה ליבת דור 4, ואילו בשלב השני — אנו רואים בארץ רק עכשיו ניצנים של שדרוג הרשתות של המפעילים הציבוריים לתמיכה ב- 5G-SA שבו רשת הדור 5 הינה “עצמאית” באופן מלא, הן בליבה והן ברדיו.

Stadicom הישראלית נוסדה בשנת 2022 על ידי חברת תיבר העוסקת בהקמת תשתיות סלולר, במטרה לפתור בעיה של כיסוי סלולרי במקומות בהם יש עשרות אלפי אנשים ונחשבת לפורצת דרך בחוויית הגלישה ובשירותים אותם היא מציעה. הטכנולוגיה של Stadicom מבוססת על שיתוף פעולה עם חברת רנאל שיצרה את האנטנה המתקדמת בעולם וחברת TDCOMM עם ליבה ומערכת ניהול מתקדמת. האפליקצייה של Stadicom, המבוססת על טכנולוגיה חדשנית של תשתית סלולר 5G פרטית, משנה את חוויית ההשתתפות באירועים רבי-משתתפים והופכת כל אצטדיון לאצטדיון חכם. 

לפני כשנתיים, החברה הכלכלית פתח תקווה יצאה במכרז לרישות אצטדיון שלמה ביטוח (המושבה) בעיר בתשתית דור 5 מלאה. באצטדיון בעיר הותקנה תשתית מתקדמת אשר כוללת, כבר מהיום הראשון, דור 4, דור 5 בשתי הטכנולוגיות ובנוסף תשתית רדיו התומכת בטכנולוגיית של ORAN ובפריסה רחבה אשר יכולה לתת תמיכה הן ברמת הקלטה והן ברמת העומסים לכלל הצופים. Stadicom ערכה פיילוט מוצלח באצטדיון, וכיום הצופים שם יכולים לראשונה ליהנות משירותי וידאו איכותיים כמו הילוכים חוזרים, זוויות צילום חדשות ועוד. 

האפליקציה של Stadicom, שמופעלת על גבי תדר של חברת סלקום, מבוססת על רשת פרטית 5G עם ליבה פרטית, רוחב פס גדול ומערכת ניהול מתקדמת, ומאפשרת כיסוי מלא לגלישה באצטדיון ושירותים ומשדרגת כך את חווית הצפייה. הפלטפורמה משלבת קישוריות מהירה של טכנולוגיית 5G עם אפליקציית חוויה דיגיטלית LIVE. 

Stadicom היא למעשה המפעיל הסלולרי של האצטדיון. התשתית הטכנולוגית שהוקמה באה לתת פתרון למספר תרחישים/סוגי לקוחות אשר בכל אחד מהמצבים נדרש להתייחס בצורה שונה:

  • קהל הצופים, אשר למעשה הינם לקוחות של המפעילים הציבוריים, אך בהגיעם לאצטדיון הם הופכים להיות לקוחות זמניים של Stadicom ולמעשה משתמשים בתשתית הסלולר באצטדיון באופן שקוף מבלי שהם נדרשים לעשות דבר. היתרון הנוסף בתשתית זו הוא שלקוחות שיורידו את האפליקציה של Stadicom יוכלו ליהנות מחווית צפייה בווידאו בתכנים הקיימים באפליקציה בשיהוי נמוך. החברה יודעת לעשות את זה באמצעות “תפיסה” של התכנים הרלוונטים וניתובם מקומית לשרתים אשר נמצאים באצטדיון במקום לשלוח אותם לענן וחזרה (בשלב זה – רק עבור לקוחות סלקום/גולן).
  • האצטדיון/מנהל האירוע כלקוח – האפשרות לתת לאצטדיון/מנהל האירוע כלים ופתרונות לניהול חכם של האירועים/משחקים אשר הוא מארח הן באמצעות יישומי IOT, שליחת הודעות לצופים, שליחת התראות וחיישנים מכל מיני סוגים ומצלמות אשר ייפרסו במקומות הנדרשים לכך. במקרה זה כל רכיב כזה מקבל SIM פרטי של האצטדיון ולמעשה הוא לקוח קבוע של Stadicom. 
  • הקבוצה כלקוח – היכולת להוסיף מצלמות לבישות על גבי השחקנים יכולה לייצר תמונה וכלים לניתוח המשחק בזמן אמת ולאחר מכן עבור המאמן ובמקביל להוסיף חווית צפייה נוספת לקהל הצופים.

Stadicom משתפת פעולה עם צ’רלטון (ספורט 1), WSC, חברת שידורי הספורט הישראלית Pixellot, אפליקציית הספורט הישראלית 365Scores ועם חברת Amazing Food, ומאפשרת למשתמשי האפליקציה לצפות במתרחש במגרש מקרוב ובזמן אמת, כמו גם לעקוב אחר הסטטיסטיקות של המשחק, לצפות בהילוכים חוזרים של גולים ואירועים מרכזיים – Video Assistant Referee, למלא טוטו ובעתיד הקרוב להזמין מוצרים מהמזנון. כלומר, דרך האפליקציה, באמצעות התשתית התומכת ושיתופי הפעולה עם חברות הווידיאו, ניתן לקבל שידור חוזר של הפאוול, כמה דקות אחרי שהוא התרחש בזמן אמת. לאחר הפיילוט המוצלח באצטדיון בפתח תקווה, שמציג נתוני שימוש מרשימים, וההשקעה של צ’רלטון ב-Stadicom מתכוונים להמשיך להתרחב לאצטדיונים נוספים ברחבי הארץ ובחו״ל.


קרדיט: יח”צ

מערכת ניו-טק מגזינים בע"מ

תגובות סגורות