טעימת יינות רוזה , איך מייצרים אותם ומה ההבדלים ביניהם

לאחרונה הגעתי שוב מסוקרן למוסד היין היפואי, “איש הענבים”, להשתתף בערב המלא בטעימת יינות, השונה מערבים אחרים. על השולחנות עמדו בשורות ישרות רק עשרות בקבוקי יין בצבע כתום ורדרד בשפע גוונים, מבהיר מאוד ועד לכהה המזכיר יין אדמדם, שקוף . אלה היו רק יינות רוזה, יין שהפך ללהיט לאחר ששנים רבות הוא הסתתר מאחור, אחרי היינות האדומים והלבנים היבשים או יינות הקינוח המתוקים.

הוא קליל, ריחו נעים, טעים, ויש לו צבע מיוחד . יין רוזה עובד על החושים ונאהב על יותר ויותר ישראלים, עובדה שרואים שוב ושוב בחנויות היין.

גם ליין רוזה יש מגוון סוגים וגוונים –יינות רוזה יבשים וחצי יבשים, מתוקים, בהירים או כהים, מוגזים או מתובלים. הוא לרוב לא נוצר מערבוב של יין לבן אדום אבל הוא בעל תכונות שניהם. עידון והקלילות של הלבן –ומבנה מורכב של האדום.

יש האומרים שהרוזה הוא היין הראשון שיוצר בעולם, כבר בתקופה קדומה, בגיתות החצובות בסלעים. היו דורכים על הענבים ומועכים אותם ברגליים ובידיים אחרי הבציר. התירוש הושרה עם הקליפות על הקליפות בעלות הצבע למשך לילה אחד בלבד וכך היה נוצר היין הבהיר.

כיום, גוון הצבע הוורדרד תלויי בסוג הענבים וזמן ההשריה. בקליפות נמצאים פיגמנטי הצבע אדום הטאנינים, הארומות ומולקולות המייצרות את הטעמים.
יינות לבנים מושרים מעט עם הקליפות, יינות אדומים מושרים לתקופה ארוכה, והרוזה רק מספר שעות – יום או יומיים.

אני, אישית אוהב את יינות הרוזה הקלילים, עם הגוף הפחות מורכב, חמיצות נמוכה וארומות פרחוניות. כיף ללגום אותם בקלילות, מול הטלוויזיה או בפגישה עם חברים וליהנות. כאלה חיפשתי על השולחנות ב”איש הענבים”. לא את הקשוחים.

מבקבוקי 32  של יינות מ24 יקבים ישראלים שיוצרו מענבי בצירי 2022-2023 , ו13 יינות שהגיעו מיקבים בחו”ל נשלפו הפקקים והיינות נמזגו, עוד ועוד, לכוסות הנוכחים באירוע. אלה המתעניינים ונהנים מיינות ומהשיחות עליהם. נראה שהם אהבו את חלק מהיינות והציעו לחבריהם לטעום מהיינות השונים שהם אהבו. התחלתי בלגימת מעט יינות מחו”ל שהיו מורכבים מדי לטעמי, הרגוע, והחלטתי לעבור לטעום רק ישראלים. הרי אי אפשר לטעום את כולם, בערב אחד.

היקבים הישראלים שהציגו את יינות הרוזה שלהם היו:
אייל, בנימינה, ברקן, גלאי, דרימיה, הר אודם, זאזא, טפרברג, יתיר, מוני, מוניץ, נטופה, נישקה, ננה, עמק האלה, פינטו, פלדשטיין, קדמה, קסטל, רזיאל, רמת הנגב, שאטו גולן, שטרן, שילה.
מצאתי גם שלחלק מהיינות היו שמות ייחודיים כמו:
יוגב, פרפום, גרין בין פורח ורענן, מושבה בטא וין גרי, קאזה, יער אודם, אסנס, אימפרשיין, דרום, הר עמשא, נחל קלדוק, טליה, תל קאסר, מעין, נחל, אקסודוס, גשם. אנשי היקבים בוודאי יודעים את משמעות השמות וקשרם ליינות הרוזה שהם מייצרים.
המחירים נעו בין 45 – 170 ₪ כש- 22 מהם תומחרו ב- 90 ₪ ויותר. מחיר גבוה ליין רוזה, לדעתי, אפילו שהוא טעים וכיפי בפה ובאף.

שמעתי לעצות הטועמים במה לבחור ולטעום, לגמתי מהכוס ומצאתי הבדלים גדולים בין כל היינות הישראלים הנטעמים. אני חייב לציין שרובם היו מאוד שתיים, וגלשו בקלילות בגרון, כפי שאני אוהב ומעדיף ביין רוזה הנמצא בכוסי. רק מעטים היו עם גוף מורכב ומוצק שבטח זוכים בציון גבוה בתחרויות, אך גרוני וחיכי מעדיפים פחות מורכבות שהם מתקרבים ליין הרוזה וגם חפצים ליהנות ממנו.

איך בעצם מייצרים את יין הרוזה?  יש מספר שיטות: רוזה מייצרים מענבים אדומים אותם מעכו והשרו על הקליפות שלהם השרייה קצרה מאוד, עד יומיים. חלק מהבדלי הטעם בין יינות הרוזה השונים תלויים באופן ההכנה שלהם. השיטות הנפוצות:

השריה – מעיכה והשריה קצרה מאוד של הענבים האדומים והפרדה מהירה של התירוש מהקליפות. משך ההשריה קובע את חוזק וגוון הצבע של היין הסופי. מתקבלים יינות עם אופי קל ומרענן ואחוז אלכוהול נמוך יחסית.

דימום–  זו השיטה המקובלת ביותר בעולם כיום (כ-90% מיינות הרוזה). מעבירים מעט תירוש ממיכל התסיסה של הענבים האדומים המיועדים לייצור יין אדום. מהתירוש הוורוד שהוצא מהמיכל מתקבל רוזה עשיר בעל אחוז אלכוהול גבוה יחסית.

סחיטה ישירה – סחיטה ללא מעיכה של הענבים האדומים והפרדה מהירה של התירוש מהקליפות. התוצאה היא יינות רוזה עדינים מאוד בעלי גוון ורוד חלש יחסית.

סינון היין דרך פחם פעיל – זו שיטה פחות מקובלת, המיועדת להצלת יינות בעייתיים. מתקבלים יינות רוזה בעלי גוון חיוור.

אגב, יש גם יינות כתומים. יין כתום הוא יין העשוי מענבים לבנים המותססים ומושרים על הקליפות והזרעים שלהם. היין הוא בגוון כתמתם , עם טעם עמוק וטעים בשילוב עם מנות רבות טעמים. הוא עדיין לא כל כך פופולרי אף כי מיוצר בעולם כבר אלפי שנים.

המגוון של יינות הרוזה עם שפע הטעמים והארומות הוא גדול מאוד ומומלץ לטעום ביקבים ובחנויות יינות רוזה שונים, ולרכוש את אלה שאתם באמת אוהבים והמתאימים לכם לרגעים של רוגע, שלווה והנאה. תראו הבדלים גדולים בין היינות השונים שתטעמו.
לחיים !!!


ישראל פרקר www.winesisrael.com

תגובות סגורות