חדשות היום

מהפכת המחשוב המוקשח מפיתוח מוצרי “בוטיק” לאימוץ מוצרי מדף

בשנים שעברו פתרונות מחשוב מוקשח היו מזוהים בעיקר עם מערכות צבאיות. מגוון מוצרי מדף (COTS) של פתרונות מחשוב מוקשחים היה מוגבל ולכן הלקוחות היו מגדירים דרישות וצרכים  ((Design to Spec והאינטגרטורים הביטחוניים היו מפתחים עבורם פתרונות “בוטיק” בעלויות גבוהות במיוחד. מעבר לעלויות הגבוהות, הזמן שנדרש משלב הגדרת הצרכים על ידי הלקוח ועד לאישור ראש הסדרה של המחשב המוקשח היו ארוכים במיוחד, מספר שנים,  כך שכאשר החל שלב ההצטיידות במוצר, במרבית המקרים הארכיטקטורה הנבחרת הייתה כבר מיושנת ולא תואמת לפתרונות מחשוב מתקדמים שהיו בשוק האזרחי.

חברת פנסוניק זיהתה את ההזדמנות בתחום זה והציגה לראשונה בשנת 1996 את משפחת מחשב – Toughbook המוקשחים ולאחר מכן, בשנת 2001 את משפחת הטאבלטים המוקשחים – ToughPad. בתחילה היו חבלי קליטה והיה נדרש לשכנע את הלקוחות כי מוצר מדף שתוכנן במקור לסטנדרטים תעשייתיים יכול לתת מענה לסביבה צבאית מלאה. צבא ארה”ב היה הראשון שאימץ את מחשבי Toughbook למגוון יישומים ועד היום רכש מאות אלפי מחשבים וטאבלטים מוקשחים תעשייתיים מדגמים שונים.

צה”ל החל בשילוב מחשבי ה – Toughbook בשנת 2003 בעיקר במפקדות ניידות בדרג האוגדה. במשך השנים העמיקה חדירת המחשבים והטאבלטים מבוססי מוצרי מדף כפתרונות גם עבור צרכנים וצרכים נוספים בדרגים נמוכים יותר כגון שילוב בכלים גלגליים למיניהם (ג’יפים, האמרים וכו’), בכלי רק”מ שאינם יורים (נגמש”י M-113 וכלים דומים) וגם עבור פתרונות נישאים לחייל. בחלק מהמקרים הנ”ל ניתן היה להשתמש במחשבים AS IS, כפי שסופקו על ידי היצרן, ובחלק אחר של המקרים נדרש היה לבצע שינויים קלים והתאמות במוצרים או לפתח עבורם תחנות עגינה שיאפשרו את שילובם בכלים, גם בהיבטי תנאי הסביבה וגם בהיבטי ממשקים ופרוטוקולים נדרשים. החיסכון בעלויות היה גדול מאוד, גם לאחר שילוב האמצעים הנוספים, והגיע עד לכדי כ – 90% חיסכון אל מול פיתוח וייצור מוצרי מחשוב “בוטיק”, שבסופו של דבר התבטא בחיסכון לצה”ל של עשרות מיליוני דולרים

עד היום הוטמעו בצה”ל מעל ל – 20,000 פתרונות מחשוב מוקשחים מבוססי מוצרי מדף, בקצב הצטיידות ממוצע של כ – 1500 מחשבים בשנה. בשל משבר המשאבים ומצוקת תקציב בטחון שקלי, מרבית ההצטיידות מבוססת על רכש בכספי סיוע אמריקאי (FMF)  הן למוצרי המדף והן לאביזרים ולמתאמים שפותחו לטובת צרכי צה”ל. גם התעשיות הביטחוניות עושות כיום שימוש נרחב בפתרונות מחשוב מוקשחים מבוססי מוצרי מדף, הן AS-IS והן עם התאמות למיניהן, גם עבור פרויקטים המיועדים לשימוש צה”ל אך גם בעבור פרויקטים המיועדים ללקוחות בינלאומיים.

גם תחום ערכות השליטה הקרקעיות על כלים בלתי מאוישים – רובוטים, רחפנים ומזל”טים, עובר מהפיכה במסגרתה מתבצע מעבר לתחנות המבוססות על מוצרי מדף מוקשחים. בחלק מהמקרים השליטה מתבצעת דרך מסך המגע של הטאבלט ובחלק אחר של המקרים דרך ג’ויסטיקים ופקדים ייעודיים המשולבים לצד הטאבלט בערכת שליטה. הזמן הנדרש להעמדת אב טיפוס של ערכת שליטה הינו  קצר מאוד ועומד בדר”כ על    כ – 3-4 חודשים. גם העלויות של ערכות שליטה הוזלו משמעותית כתוצאה ממהלך זה.

בשנים האחרונות חל שינוי ויותר ארגונים, גם לא ביטחוניים, נוטים לבחור פתרונות מחשוב מוקשחים כמענה להפעלת מערכות נתונים בסביבות ניידות או בסביבות תעשייתיות. מתברר כי ה – Total Cost of Ownership (TCO) בשימוש בציוד מחשוב מוקשח קטן משמעותית מאשר השימוש בציוד מחשוב סטנדרטי ובנוסף הביטחון ברציפות הפעולה גדול יותר. משטרת ישראל ציידה בשנים האחרונות את כל הניידות שלה בטאבלטים מוקשחים מבוססי מוצרי מדף בהיקף של אלפי  יחידות, חברת חשמל מיבצעה פרויקט הכולל מערכת שו”ב ע”ג טאבלט מוקשח עבור טכנאי השטח שלה בהיקף של מאות יחידות, רשויות מקומיות ציידו פקחים עירוניים, מחלקת הביטחון, התברואה והמודדים העירוניים העוסקים במערכות GIS בטאבלטים מוקשחים.                   גם במערכות בריאות הולך וגדל השימוש בציוד מחשוב מוקשח מבוסס COTS.

במגזר הממשלתי, מכרזי החשב הכללי באוצר (חשכ”ל) כללו בעבר דרישות לציוד מחשוב סטנדרטי בלבד אולם בשנים האחרונות כוללים מכרזים אילו גם קטגוריות למחשוב מוקשח  – מחשבים נישאים, טאבלטים ומחשבים תעשייתיים – כייצוג של צרכים הולכים וגדלים של גורמי ממשלת ישראל לשימוש בציוד מחשוב מוקשח.

היצרנים המרכזיים בתחומי מחשוב מוקשח הפועלים בשוק הישראלי:

  • פנסוניק –פנסוניק שהציגה לראשונה ב – 1996 פתרונות מדף למחשוב מוקשח, מהווה כ – 60-70% מהשוק העולמי בתחום זה והינה השחקנית המובילה בשוק הישראלי אפילו באחוזים משמעותיים יותר. מרבית המחשבים והטאבלטים המוקשחים בצה”ל כיום מבוססי פנסוניק. לפנסוניק יש את פורטפוליו הפתרונות המוקשחים הגדול ביותר אל מול כל המתחרים וכולל מגוון רחב מאוד של מחשבים נישאים וטאבלטים במגוון מערכות הפעלה (חלונות ואנדרואיד) ובמגוון רחב מאוד של גדלים ותצורות. פנסוניק הינה היחידה המציעה כיום פתרונות 2 in 1 מוקשחים.
  • DELL EMC – לאורך השנים היו עליות ומורדות בתחום מחשוב מוקשח ב – DELL. לאחרונה התחום מתעורר מחדש וכיום DELL EMC הינה השחקן מספר 2 בהיקף מכירות באירופה ובארה”ב. בימים אילו נעשית פעילות מאומצת מצד DELL EMC ישראל להגדיל את נתח הפעילות שלה בתחום המחשוב המוקשח הישראלי.
  • GETAC – מותג שהינו חלק מקונצרן MiTac הטאיווני. בעולם GETAC הינו מספר 3 במכירות אחרי DELL ונמצא במגמת גידול הן באירופה והן בארה”ב. בישראל היקף המכירות הנוכחי של GETAC מצומצם מאוד וכולל בעיקר מכירה של דגמים ייחודיים שלא קיימים מקבילים להם אצל המתחרים. בין השאר, לאור העובדה שהמוצרים מיוצרים בסין, קיים חשש של לקוחות עם אוריינטציה ביטחונית מאיומי סייבר – אלמנט המקשה על חדירת המותג.

קיים גם שוק תומך לצד מוצרי המחשוב המוקשחים (Eco System) המבוסס על פתרונות מדף משלימים, כגון מקבעים לרכב מתוצרת החברות HAVIS, Gamber Johnson ואחרות, פתרונות ספקי כח לרכב מתוצרת LIND Electronics, פתרונות דיגום מבית RAM Mounts ופתרונות משלימים נוספים – בחלק ניכר מהמקרים הלקוח ידרוש שילוב של חלק או כל הפתרונות במסגרת הפתרון הנדרש.

כותב: אהוד קאוף מנכ”ל CTI  ישראל

אהוד קאוף, מנכ"ל CTI ישראל

תגובות סגורות