חדשות היום

אספיר – שושלת העמק

עד כמה שזה ישמע מוזר, זה סיפורו של סטארט אפ שהתחיל בכאב גב, המשיך בחצר הרפת, עבר במחסן הביצים הקריר, והסתיים עם סניפים בתל עדשים, חיפה, משמר השבעה, אשקלון, ובאר שבע.

זה אם תרצו, סיפורה של אספיר  4X4 – החברה המשפחתית של משפחת עוז מתל עדשים.

ASFIR2את צחי וברק עוז, פגשתי ביום שמש חורפי, בשדות המוריקים של העמק, בין סדנת שיפוץ הכיסאות ההידראולים, לניסויי האבזור החדשים  לג’יפים של חברת סוזוקי, והכל בחצר הבית שבו גדלו במושב תל עדשים.

“זה באמת עסק שהתחיל מכאב גב, ומבלי שהתכוונו לכך, אנחנו היום החברה המובילה בארץ בכל הקשור לכסאות הידראולים.” מספר צחי, מי שהקים את אספיר מיד אחרי שירותו הצבאי ביחידת עילית של חיל האוויר.

למעשה התחיל הרומן עם רכבי השטח תוך כדי שירותי הצבאי ביחידה.

לאחר סיום השירות הצבאי התחלתי לעבוד כשומר שדות בגוש שגב וחיפשתי פתרון לכאבי גב מתמשכים לאור הצורך להמשיך ולהתנייד ע”ג ג’יפים, החלטנו להחליף את כסא הנהג בכסא הידראולי ישן של משאית שרכשנו במגרש פירוק. זה היה כסא ישן וחלוד שגררנו אבא ואני לחצר הבית בתל עדשים, ושם העבדתי את ברק הנער בפירוק הברגים הישנים ושימונם. אחרי השיפוץ הרכבנו את הכסא בג’יפ ופתאום כל הספקנים הפכו למעריצים. זו למעשה ההתחלה. “למעשה גם  בשלב הזה עדיין לא הבנו את  הפוטנציאל העסקי” וכשמדברים על פוטנציאל עסקי, די בסיור המודרך שאנחנו עושים במפעל הכסאות של אספיר, כדי להבין שמה שנראה לנו כברור מאליו, ככסא פשוט, הוא למעשה מוצר הנדסי שמושקעות בו עשרות שעות של תכנון וניסוי.

“כך לדוגמא את הכסאות האלה שמפורקים כאן עכשיו על שולחנות העבודה, מספר צחי, אלה כסאות שפורקו ממטוסים ייעודיים  לצורך שיפוץ. הכסא הזה מיוחד בשל היותו נוח מאד ויציב, כך שהמפעיל שיושב עליו יכול לעבוד שעות ארוכות בשל בולמי הזעזועים שלו, שמאפשרים  עבודה אפקטיבית בתנאי מזג אוויר קשים. לפני כמה שנים אירעה בחיל הים תאונה שבה חייל ספג חבטה קשה כתוצאה מגלים גבוהים. מיד אחר כך פנו אלינו מחיל הים וביקשו מאיתנו לפתח

כסאות הידראוליים ייעודיים שצריכים לעמוד בחבטות  קשות בתנאי ים סוערים וגם להיות עמידים בלחות וחלודה. אחרי זמן קצר של לימוד הדרישות הטכניות, פיתחנו כסא מיוחד בעל מערכת שיכוך מיוחדת, שעמידה באקלים ימי. הכסא הזה מותקן כיום  במ”ס דגמי ספינות של חיה”ם, והוא בעל אורך חיים שמעניק יחס עלות תועלת מעולה. היום עם הידע שיש לנו אנחנו יכולים למעשה לתפור ללקוח את המוצר האופטימאלי לצרכים”.

תן לי דוגמא למוצר כזה שהייתם צריכים לתפור ממש על פי דרישות הלקוח?

“הדוגמא הטובה ביותר היא שוב מהתחום הימי. אחד הצרכים שלנו בכסאות ההידראולים, הוא מקור אנרגיה למערכת השיכוך. המקור יכול להיות חשמלי או לחץ אוויר בצינור. באחד הפיתוחים שלנו ייצרנו כסא שלא תלוי במקור אנרגיה קבוע, אלא יכול להיות ניזון מבלון לחץ אוויר של צוללנים. משהו מאד דומה למיכלי גז הסודה של פעם, שהיינו מרכיבים על בקבוקי סיפולוקס. לקחנו את הרעיון הזה של הרכבת מיכל, והתאמנו אותו למערכת שיכוך בכסא ימי. פתרון פשוט, מהיר ובעיקר זול בכמעט תשעים אחוזים ממחיר הכסא המקביל שיוצר בחו”ל”.

כיום מספקת אספיר ישראל מוצרים וידע לחברות מכוניות, כמו מיצובישי מוטורס העולמית. תחום נוסף שאליו נכנסה החברה הוא כסאות הידראוליים למשאיות.

“התחום האזרחי שונה באופן מהותי מהצבאי. ראשית בגודלו. כסא של  משאיות נמכר ביחידות בודדות . מעבר לכך נכנס כאן שיקול שלא קיים בכסאות לשימוש הצבאי, והוא עניין המראה החיצוני של המוצר. הכסא חייב להיות מעוצב, יפה שימושי וזול עד כמה שאפשר.לצורך כך התחברנו למספר חברות מובילות בעולם בתחום הזה:  RECARO,ISRI, ו SCHEELANN. לדעתי הצלחנו לייצר כסא אופטימאלי  שמתחרה בהרבה מאד מוצרים מקבילים שלו בעולם.”

מיד אחרי שהגיע להבנה, כי יש בכסאות ההידראוליים עתיד, ניסה צחי, אז בן 26 , לברר איך הופכים את הידע הזה לעסק. בעמק מתברר, הדברים תמיד נשארים במשפחה. צחי נסע לדוד שלו בעפולה, אלי, שהיה בעל משרד להנהלת חשבונות. “יש לי איזה חברה לא פעילה בשם אספיר”, אמר לו הדוד,”כך אותה ותפעיל את העסק ,לפחות בהתחלה , תחת השם הזה…”.

 

במהלך הסיור בין הסדנאות השונות בחצר ביתו של משה עוז, מותיקי תל עדשים ואביהם של האחים עוז, אי אפשר להתעלם מהנוף המדהים מסביב. כמי שרגיל לראות את מגדלי עזריאלי מצד אחד וגושי הבטון של הקריה מן הצד השני, התבור ורכס נצרת היו בהחלט שינוי מרענן. האב שעדיין עוסק בחקלאות הסכים שהחצר האחורית של הבית , תוסב מרפת ולול, למפעל ההרכבה.

“החלפנו את התרנגולת שמטילה ביצים בתרנגולת שמטילה ביצי פלדה”, מספר ברק. אבא הסכים לזה למרות החיבור שלו לחקלאות, רק מתוך מחשבה שזה מה שישאיר אותנו כאן בעמק קרוב לאדמה.

כיום עובדים באספיר 4X4 , חמישה מששת האחים למשפחת עוז. צחי  הבכור – מנכ”ל החברה, אורי- מנהל חטיבת הכסאות וסניף חיפה, ניב-  מנהל מחלקת 4X4 , ברק – סמנכ”ל שיווק ומכירות, וגלי האחות היחידה לבית עוז, שעובדת גם היא במחלקת השיווק. אח נוסף מתן, בוגר  890 של הצנחנים, עובד עם האב משה במשק הדבש של המשפחה בתל עדשים. “הוא היחיד מבין הבנים שלדברי אחיו עשה “צבא” אמיתי וקשה, ולכן הוא היחיד  שאינו בעסק והיה קשוח מספיק להמשיך את דרכו הציונית של אבא”, מספרים ברק וצחי, עם חיוך  ששמור להווי היחידות המיוחדות של צה”ל. מלבד צחי ששירת כקצין ביחידת העילית של חיל-אוויר, שירתו שלושת האחים האחרים : אורי,ניב וברק ביחידת עילית אחרת. עד היום , כולל במהלך הביקור שלי בתל עדשים, אין הסכמה בין האחים, מי היחידה הטובה יותר…

במהלך השנים התפתחה אספיר גם למוצרים נלווים לתעשיית הרכב. כיום היא עוסקת גם בכל הקשור לאבזור ומיגון רכבי שטח ורכבים ייעודיים. מגן הגחון שלה נמצא כיום ברוב רכבי השטח הפרטיים, ולא בכדי. אספיר פיתחה חליפת הגנה שלמה לרכבי שטח מאלומיניום קל. היתרון של המוצר הזה הוא במשקל הקטן שלו, שאינו משפיע על ביצועי הרכב, ומצד שני מספק הגנה מושלמת לחלקים העדינים שבתחתית הרכב. כיום עומד לצאת לשוק קו מוצרים חדש של החברה, שיכלול גם מגן סף דקורטיבי לדלתות רכבי שטח.

 

“במהלך השנים כאשר פיתחנו את המיגונים האלה לרכבים לצרכי בטחון, המענה היה צריך להיות פונקציונאלי לדרישה, מספר ברק, עניין המראה היה פחות חשוב, החשיבות הייתה לא לפגוע בביצועי הרכב, ולספק את הגנה. כאשר פנינו לאפיין את השוק הפרטי-אזרחי, הבנו שהדרישה שונה מאד. דרישת המיגון היא חשובה, אבל לא פחות המראה של הרכב. הג’יפאים החובבים משתמשים במהלך השבוע ברכב לצרכים אורבניים שבהם המראה מאד חשוב, לכן פיתחנו “חליפת הגנה מגחון ועד דלתות שמשתלבת באופן אסתטי מאד עם הרכב, אינה פוגעת בביצועים, ומספקת את ההגנה הנדרשת. “

איזה דרישה הכי מוזרה קיבלת פעם מלקוח לרכב שטח?

ברק לא ממהר לענות, והסיבות ברורות. מערכת הבטחון היא אחד הלקוחות הגדולים של אספיר היום.

“הדרישה המוזרה ביותר שאני יכול לספר עליה הגיע דווקא לא מהתחום שאתה מתכוון אליו ואני לא אעסוק בו, אלא דווקא מהתחום האזרחי. הגיע אלינו אדם שביקש להרכיב ברכב שטח מכונת לייזר להסרת שיער… אחרי אפיון הדרישה סיפקנו לו את הרכב, ולא בעסקת ברטר…

תגובות סגורות