חדשות היום

לא החזק שורד

מאת: אמיר בר-שלום

את דברי הברכה וההסבר שלו ללקוחות XILINX ישראל, העדיף משה גבריאלוב, מנכ”ל ונשיא החברה לפתוח בציטוט מעניין של דרווין  “לא החזק והאינטליגנטי יותר שורד, אלא זה שהכי מתאים עצמו לשינוי”. אם תרצו, ה “אני מאמין” של גבריאלוב בכל הקשור לשוק הרכיבים המתכנתים,FPGA .
Xilinx1על פי גבריאלוב, שוק הרכיבים המתכנתים הוא המלהיב ביותר בתעשיית הסמיקונדקטורס.
“אווירת השוק כיום משתנה במהירות, שוק שקשה לצפות את מהלכיו, הכול צריך להיות בו נייד ואונליין, עם מיקוד יתר בהיבט הפיננסי. הלקוחות לדבריו רוצים לקבל יותר ולשלם פחות, מבקשים להקטין סיכונים, מעודדים תחרותיות ומסתכלים בזהירות על ה-ASIC שנתפס כיקר מדי, מסוכן מדי, צורך זמן ונעדר גמישות. אי אפשר לנצח על בסיס תמחור, אמר גבריאלוב, חייבים בידול, וזה לדבריו נכון בעיקר לגבי השוק הישראלי. “עולם  הסמיקונדקטורס מתבגר ועדיין יש חברות רבות שלא התאימו עצמן לשינויים”.
בפגישה עם הנהלת XILINX, נכחו בכירי התעשייה בישראל, בהם מנהלים מאלקטל-לוסנט, אל-אופ, רפא”ל, מוטורולה, אלביט,ECI , RAD, ווינטגרה, אלווריון, ביגבנד, סרגון, ג’נרל אלקטריק ונציגי הטכניון.
לגבריאלוב , שנחשב לישראלי הבכיר ביותר בתעשיית המוליכים למחצה, זה ביקור חמישי בישראל. “אין עוד מנכ”ל של חברה בסדר גודל שכזה שביקר כל כך הרבה פעמים בישראל, בתקופת זמן כל כך קצרה”, אומר דני קורן מנכ”ל אבנט.
את הסיבה לכך סיפקה מאוחר יותר רבקה באר, מנהלת בכירה למחקרי שוק ותשתית בXILINX, בסקירה שלה על השוק העתידי של הרכיבים המתכנתים : “בהיבט הזה, ישראל מלהיבה במיוחד. יש כאן יכולת לספק חדשנות טכנולוגית גבוהה, יש כאן סקרנות , משאב אנושי בעל יכולות גבוהות מאד, ויכולת להתמודד עם אתגרים. כל אלה יוצרים עבור XILINX הזדמנויות עסקיות ייחודיות”.

בהתייחסו למבנה השוק כיום, מתאר גבריאלוב שלושה רבדים. ברובד הראשון חברות כמו מוטורולה, פריסקייל, TI ו-ST, חברות שהפכו ל Fab-light ו-Fab-less מאחר ופאבים נעשו יקרים מדי לבנייה. חברות רבות עוברות קונסולידציה ונאלצות לשנות מודל עסקי. כך ניתן למצוא ברובד השני חברות נישה המפתחות מוצרים state of the art , אולם עלויות הפיתוח הגבוהות לא אפשרו להן לצאת לשוק עם פתרונות בקצה העליון, וגם הן נמכרו ומוזגו אחת לשנייה. ברובד השלישי נמצאים הסטארטאפים, אולם מספר האקזיטים בחמש השנים האחרונות צנח, פחות הון מגיע מקרנות הון סיכון, וחלקן הודיעו מפורשות שלא ישקיעו בסטארטאפים בתעשיית השבבים כי אין בזה פוטנציאל ממשי להחזר השקעה – ROI.

את התקופה נוכחית מגדיר גבריאלוב, כ”חלון הזדמנויות” של רכיבי ה FPGA.
“זהו שוק שעבר שינוי מאד גדול במהלך חמש השנים האחרונות, ויעבור שינוי משמעותי בחמש השנים הבאות. הסיבה לכך קשורה בכמה גורמים. למשל, המספר ההולך וגדל של צרכנים. בעולם שמחציתו מאוכלוסייתו מוגדר כ-Middle Class, הודות לצמיחה המהירה בשווקים המתפתחים, ה-BRIC. תעשיית המובייל מניבה רווחים גבוהים הודות לטרנזקציות הרבות המתבצעות באמצעות הסלולר במדינות שהתשתית בהן חלשה, כמו אפריקה. יישומים חדשים מניעים דרישה, כמו גריד חכם, IT ירוק, מחשוב ענן, תשתיות אבטחה. ובתוך כל זה, אומר גבריאלוב, ASIC ו-ASSP הפכו ליקרים יותר ופעמים רבות קשה להצדיק אותם בתהליך התכנות. זה חלון ההזדמנויות של ה-FPGA.”

XILINX חגגה השנה עשרים וחמש שנות פעילות. זו אולי לא השנה הטובה בתולדותיה, אבל החברה בהחלט, שרדה את המשבר העולמי טוב יותר מחברות אחרות בתעשיית הסמיקונדקטורס. כיום מחזיקה XILINX ביותר ממחצית שוק ה-FPGA בעולם, ותזרים המזומנים שלה עומד על  443 מיליון דולרים. בראיון מיוחד שהעניק ל-New-Tech Magazine בחודש יולי השנה, הביע גבריאלוב אופטימיות רבה באשר לעתידה של החברה, לנוכח תוצאותיה העסקיות בתקופת המשבר: “אנחנו משתמשים בתקופה הזו כדי להאיץ את ההשקעה במחקר ופיתוח. על פי הניתוח שלנו והתחזיות של האנליסטים, כאשר המשבר ייגמר יהיה בום אדיר של תכנון וייצור, לכן אנחנו רוצים להיות שם מוכנים. במצב הנוכחי של החברה, אנחנו בהחלט יכולים להרשות זאת לעצמנו, ולשם אנחנו מכוונים”.

במהלך הסקירה שלו בפני לקוחות החברה,  התייחס גבריאלוב בהרחבה לעניין תמחור הרכיבים, כמרכיב קריטי בבחירת רכיבי ה FPGA. “הגמישות של המוצר, יוצרת את האטרקטיביות במחיר”, הוא חוזר ואומר:
“”אם אגיד שהשבבים של XILINX זולים, תזרקו אותי מהחדר”, מתבדח גבריאלוב, “אבל בהסתכלות לטווח הרחוק הם בהחלט חסכוניים יותר”. “אנחנו לא מתכוונים להיות חברת ASSP, כך שלא נתחרה בחברות כמו ברודקום, אינטל וכד’, אבל נספק יותר פתרונות ASSP ללקוחות ולשותפים שלנו. שיתוף הפעולה עליו הכרזנו ממש לאחרונה עם ARM יקדם את הטכנולוגיה שלנו. תראו יותר יכולת מיקס סינגל בשבבים עתידיים שלנו, אבל לא נתחרה ב Analog Devices . אני צופה שיותר חברות סמיקו’ ישתמשו ב-FPGA כפלטפורמה העיקרית שלהן לייצור התקנים חדשים. כוחות השוק יחד עם חדשנות טכנולוגית ואילוצים פיננסיים יניעו יותר שימוש ברכיבים מתכנתים.

תגובות סגורות