חדשות היום

חרמון מעבדות – שילוב של קידמה ואסתטיקה

לא הרבה כתבות ניתן לפתוח בנימה אישית, זו שתקראו עכשיו היא בהחלט אחת מהן. שום דבר לא הכין אותי לחוויה הזו בבנימינה מול תחנת הרכבת של המושבה, שמזמן כבר לא מנמנמת. אי אפשר היה לפספס את המבנה המיוחד של מעבדות חרמון, בין שאר מבני התעשייה שבכל מקום אחר היו זוכים לתיאור המנומס מכוערים, ומשום מה בקסם של בנימינה הם נראים יפים.

את פני במבנה המיוחד של מעבדות חרמון, שלא היה מבייש אף חברת היי טק בעמק הסיליקון או סביבותיו, קיבל סמנכ”ל השיווק והפיתוח העסקי של החברה, נתיב אור. זו בהחלט סביבת עבודה שונה למי שרגיל לקוביות הבטון של העיר, הוא מודה, גם הוא הגיע לכאן לפני שלוש שנים ממוטורולה, ונשבה בקסם.

“את מעבדות חרמון, שהקים בשנות השמונים ד”ר אדוארד אוסוסקין ז”ל בנצרת עילית, חשבו להעביר לאזור צומת גולני, טיול של שבת בבנימינה הפך את ההחלטה, השאר היסטוריה, התחלנו עם המבנה הקיים, ולאט לאט התפתחנו עד לקומפלקס הזה של שלושה בניינים ועשרות מעבדות בדיקה”, מספר נתיב תוך כדי הסיור שלנו במתקן המרשים הזה שבנוי סביב בריכה מלאכותית, שבקיץ שוחים בה העובדים. “כמי שאחראים על תקינה ברמות הגבוהות ביותר, אנחנו מקפידים על ניקיון הבריכה הזו באופן קפדני, פעם בחודש מגיע לכאן צוללן לנקות את הבריכה, מהלכלוך שהפילטרים לא מצליחים להוציא מהמערכת…”

 

מעבדות חרמון הן היחידות שמספקות היום בדיקות תקינה מקיפות כמעט לכל תעשיית ההי טק בישראל, ובמיוחד לתעשייה הביטחונית. היצע הבדיקות של מעבדות חרמון כולל בין השאר:

EMC- תאימות אלקטרו מגנטית, Wireless testing-בדיקת תדרי רדיו ומיקרו גל, Safety Product – בטיחות חשמלית במוצר, Environmental testing – בדיקות תנאי סביבה לעמידות בתנאי קיצון ואורך חיים של מוצר (HALT & HASS), וכן בדיקות לייזרים, טלקום, כיול ואישורי תקינה לכל מקום בעולם.

 

“נקודת המוצא שלנו במעבדות חרמון היא כי לכל מוצר אלקטרוני יש הפרעה כל  עוד הוא משובץ במערכת. אנחנו לא אומרים את זה כסיסמא שיווקית, אלא מניסיון של יותר מעשרים שנה בתחום. כל שכן אמורים הדברים כאשר אנחנו מדברים על השוק הצבאי. במקרה הזה, המוצרים תמיד עומדים בתנאים קיצוניים ומוצבים בדרך כלל בסביבות עבודה עמוסות בהפרעות, כמו למשל מטוס קרב עמוס במערכות אלקטרוניקה או ספינת טילים. מעבר לזה ההתמקצעות שלנו בתחום הזה מאד חשובה בשל העובדה שאין בתחום הצבאי דרישות תקינה אחידות כמו בשוק האזרחי. בשוק הצבאי הדרישות שונות ממוצר למוצר ולכן רמת הבדיקה והתקינה שלו חייבות להיות מאד מדויקות הן בשל השימוש הסופי שלו והן בשל המחיר. שלא כמו השוק האזרחי, אין לו כאן תו תקן של “מכון התקנים”, הישראלי, אמריקאי או אירופאי. מי שקובע את הדרישה-הסטנדרט הם הלקוחות –  הצבאות או המדינות”.

 

במה זה בא לידי ביטוי כשאתה מדבר על מוצר כולל שאתה “מוכר” ללקוח, או כפי שאתה מכנה זאת, סט בדיקות שלם?

“קח לדוגמא מכ”מ של חברת אלתא. המכ”מ הזה צריך לעבור ראשית כל את בדיקת התאימות המגנטית. כלומר לוודא שהוא יכול לפעול בהרמוניה עם שאר המערכות על הפלטפורמה שהוא מוצב עליה, בין אם זה מטוס או ספינה. אחרי שהבדיקה הזו מסתיימת המערכת צריכה לעבור בדיקת סביבה. כלומר, אם מדובר במטוס, בדיקה של עבודה בתנאי מזג אוויר משתנים ושינוי מהיר של טמפרטורה ולחץ. אתה יכול לדמיין איזה מהירות טס מטוס קרב עם מכ”מ כזה ואיזה לחץ מופעל ממערכת בנסיקה של שישה ג’י. לחילופין אם הלקוח בוחר להציב את המכ”מ על ספינה, בדיקת מזג האוויר שונה. במקרה הזה אנחנו בודקים עמידות בתנאי מליחות קשים וכן השפעה של מזג אוויר ימי כמו טלטולים וחבטות. בנוסף יש לנו מעבדה שבוחנת את המוצר במה שנקרא בשפה המקצועית, ערפל מלח. זהו מצב קיצוני בים שיכול לעוור את המכ”מ. אנחנו למעשה מאפשרים ללקוח, במקרה הזה “אלתא”, לכתוב את מעטפת הביצועים של המכ”מ. לזה אנחנו מתכוונים כשאנחנו מדברים על פתרון כולל, אף חברה בארץ לא יכולה לתת פתרון כזה במתקן אחד”.

 

בוא נתמקד בבדיקת העמידות של המוצר והערכת אורך חיים שלו. איך בבדיקה קצרה יחסית אתה יכול לחזות את ההתנהגות שלו לאורך זמן, במיוחד כשאנחנו מדברים על מוצרים לשוק הצבאי, שם בדרך כלל הם בסביבה קיצונית?

“ראשית אנחנו מדברים על שני סוגים של בדיקות.  HALT – Highly Accelerated Life Test, ו-HASS -Highly Accelerated Stress Screening. את הבדיקות האלה מבצעים בשלב הפיתוח והייצור בהתאמה. בשלב ה-HALT  המוצר נכנס למעין מיכל אטום, ובמשך שלושה ימים יוצרים סביבו תנאים קיצוניים בהתאם לדרישה, בדרך כלל מדובר בטמפרטורה ורעידות. תוך כדי הניסוי עוקבים אחרי המוצר, ואז למעשה אנחנו מקבלים ברמה הפיסיקאלית מה היכולות של המוצר הספציפי. התוצאות נשלחות למחלקת הפיתוח של החברה לצורך התאמה לפני הכניסה לשלב הייצור.

כנגזרת מה-HALT עושים את בדיקת ה-HASS. אם בבדיקת  ה-HALT , התוצאות היו שהמוצר יכול לעבוד בגבולות של מינוס 100 מעלות עד פלוס 100 מעלות, אנחנו גוזרים מזה כ- 70% , ומגדירים זאת כתנאי העבודה של המוצר. זה גם התהליך בכל הקשור לבדיקת עמידות ברעידות. בדיקות נוספות שאנחנו עושים הם בפסי ייצור ארוכים. לפעמים בגלל אורך פס הייצור, חלקים ניזוקים בדרך כלשהיא, ותפקידנו לבדוק למצוא ולנטר את ההפרעה”. 

 

אחת המעבדות המרשימות של המתקן בבנימינה, נמצאת על גג המבנה. למביט מן החוץ נראה גג העץ הבולט כיצירה ארכיטקטונית שמשתלבת באופן טבעי מאד בסביבה הכפרית של המושבה. אבל מתברר כי לגג הזה הנקרא OATS (Open Area Test Site) יש ייחוד לא רק בעצם הרכבו, מלוחות עץ וברגי פלסטיק, אלא גם במיקומו. וזה אולי חלק מההסבר לבחירת בנימינה.

“ראשית זה מתקן גדול יחסית לשאר המעבדות. במתקן הזה ניתן לבדוק השפעות במרחק גדול מאנטנה. בכל חדר המרחק המרבי הוא עד שלושה מטרים, כאן בחלל הפתוח שמתחת לגג העץ ניתן לבצע בדיקות של עד עשרה מטרים. רעשים אלקטרומגנטיים נמוכים הנובעים מהסביבה החיצונית הינם קריטיים לבדיקות עבור פליטות של קרינה. תנאי מזג אוויר כגון טמפרטורות קיצון יכולים להשפיע על תוצאות הבדיקה ועל המדידות וכנגזרת גם על הביצועים של המוצר הנבדק,  לכן ה-OATS בנוי בצורה כזו שהוא מוגן חיצונית לגמרי מתנאי מזג האוויר והוא מורכב מחומרים לא מוליכים,  זוהי דרך מקורית שלנו לבצע עוד סוג של בדיקה”

 

אני רואה את המתקנים האלה ושואל, איפה אתם ממוקמים בשוק יחסית למכון התקנים. הרי גם הוא עורך בדיקות כאלה?

“היתרון שלנו הוא במוצר השלם, את ה-OATS הזה למשל. אנחנו באזור שקט מאד ללא הפרעות חיצוניות. אלה תנאים שלא קיימים בעיר. מעבר לכך, המעבדות שלנו שמתחלקות בין שלושה בניינים, יכולות לדמות כמעט כל דרישת תקינה שקיימת היום בשוק האזרחי והצבאי. מה שלא קיים במכון התקנים או במכוני תקינה אחרים שבדרך כלל נותנים סוג אחד של בדיקה. לא בכדי כל התעשיות הביטחוניות הן לקוחות שלנו בעניין התקינה.”

בין המוצרים שנבחנו לאחרונה במעבדות חרמון, היה תותח 30 מ”מ של אחת מהתעשיות הצבאיות, לקראת הצבתו על פלטפורמה מבצעית בשטח. לצורך כך הובא תותח שלם לאחת המעבדות, לצורך בדיקת EMC. סופי אפשטיין, ממחלקת השיווק של מעבדות חרמון הייתה מי שליוותה את הפרויקט.

“למעשה הבדיקה של התותח הזה לא הייתה שונה ממערכות נשק דומות שעברו בדיקה אצלנו. בדיוק כמו  מערכות נשק יבשתיות, ימיות או מוטסות אחרות, מאחר ומדובר במערכת נשק מופעלת מרחוק ונשלטת אלקטרונית, היה צורך בבדיקת תאימות אלקטרונית. הבדיקה הזו למעשה היא בדיקה כפולה, קודם כל שהתותח לא מפריע למערכות אחרות לפעול, והשנייה לוודא שהמערכות לא מפריעות לתותח או חס וחלילה מפעילות אותו בלי בקרה. זה ממש מדגם מייצג של מערכת שמגיעה אלינו לצורך התאמה, וכמו שנתיב אמר קודם, אנחנו תמיד מוצאים חריגה כזו או אחרת בבדיקות, היתרון שלנו הוא היכולת לתת סיוע ומענה מקצועי במהלכן או לפניהן על ידי אנשי המקצוע שלנו שהינם הטובים בתחומם.”.

תופעה בולטת נוספת במעבדות חרמון היא העולים החדשים/ישנים. רבים מבין שבעים עובדי המפעל הם מדענים שעלו לארץ, ולא הצליחו להיקלט במקצוע שלמדו בברית המועצות לשעבר. אחד העובדים למשל היה טייס מיג בחיל האוויר הסובייטי, שהגיע לארץ ולאחר שלא הצליח למצוא עבודה, נאלץ להתפרנס מעבודות זמניות.משרד הקליטה שידך בין הטייס לשעבר למעבדות חרמון, היום עובד הטייס לשעבר כמנהל אחת המחלקות .

“יש לנו במפעל דוגמאות נוספות של מדען שעבד כמסגר, והיום אחרי שנקלט במעבדות חרמון, הוא נחשב לבר סמכא בעולם בתחומו” , מספר זיו פלר ,סמנכ”ל הכספים ומשאבי אנוש, “אפשר בהחלט ליחס זאת להיסטוריה האישית של אדוארד ז”ל שייסד את המעבדות. הוא היה עולה חדש הצליח , אבל לא שכח את קשיי הקליטה”.

 

 

מעבדות חרמון – תעודת זהות

חרמון מעבדות נוסדה על ידי ד”ר אדוארד אוסוסקין ז”ל והינה מעבדת התקינה העצמאית הראשונה שהוקמה בישראל לבדיקות תאימות עבור התעשייה האלקטרונית בדגש על חברות מתחומי התקשורת, הרפואה, הביטחון והצבא.

עם מעל 20 שנות ניסיון בשוק התאימות העולמי, חרמון מעבדות היא מעבדת בדיקות התאימות הגדולה בישראל ומהמובילות בעולם בתחומה עם מתקני בדיקה וניסויים ייחודיים במינם העומדים בסטנדרטים בינ”ל.

חרמון מעבדות מציעה מגוון רחב של שירותים לרבות תאימות אלקטרומגנטית (EMC) בדיקות רדיו עד ל-200 גי’גה הרץ, (Wireless testing) בדיקות בטיחות חשמלית במוצר ( Product Safety) , בדיקות תנאי סביבה (Environmental Testing) ובדיקות טלקומוניקציה,לייזרים, כיול ו-HASS & HALT .

חרמון מעבדות היא One Stop Shop עבור בדיקות תאימות, הסמכה בהתאם לתקנים צבאיים ואזרחיים בכל העולם ושירותי ייעוץ החל משלב הפיתוח ועד לייצור.

תגובות סגורות